اسناد امام زاده سازی اوقاف در صحن علنی مجلس؟!

 

 
موضوع افزایش تعداد امام زاده ها برای اولین بار از سوی یک نماینده مجلس شورای اسلامی مطرح شد.
 
گروه اجتماعی پارسینه: موضوع افزایش تعداد امام زاده ها برای اولین بار از سوی یک نماینده مجلس شورای اسلامی مطرح شد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در مجلس با انتقاد از عملکرد سازمان اوقاف در زمینه تولیت امامزاده ها و مسایل اقتصادی، این سازمان را یک زمین خوار بزرگ توصیف کرد و گفت که با توجه به چند برابر شدن آمار امام زاده ها، مردم سوال می کنند که بعد از انقلاب این همه امامزاده از کجا آمده است؟

برخورد افسار گسیخته سازمان اوقاف با موقوفات، لزوم اعمال اصلاحاتی در این سازمان، تبدیل سازمان اوقاف به یک بنگاه  بزرگ اقتصادی و تصرف منابع ملی توسط سازمان اوقاف از دیگر مواردی بود که از سوی این نماینده مجلس مطرح شد.

البته سازمان اوقاف با اظهار تأسف از اظهارات جعفرزاده، آن را تکراری ، غیر واقعی، بی اساس و مصداق ظلم به فرهنگ حسنه وقف و مردم دانست و گفت که چنین اظهاراتی تبعات حقوقی و قضایی دارد.

سازمان اوقاف درباره افزایش آمار امامزادگان بعد از پیروزی انقلاب هم توضیح داد که قبل از انقلاب آمار دقیق و مستندی در رابطه با تعداد بقاع متبرکه و امامزادگان وجود نداشته و این سازمان اقدام به شناسایی دقیق و ثبت آمار امامزادگان و بقاع متبرکه در سامانه جامع بانک اطلاعات سازمان اوقاف نموده و در همین راستا بقاع متبرکه را به لحاظ عمرانی و فرهنگی به قطب های زیارتی و دینی و کانون های قرآنی و محلی برای آرامش معنوی مردم تبدیل کرده است .

مدتی بعد پرونده ای تحت عنوان «افزایش تعداد امام زاده ها در کشور از ۴ هزار به ۱۱ هزار» بر اساس شکایات واصله در کمیسیون اصل 90 مجلس به جریان افتاد.

چند امام زاده در ایران وجود دارد؟

پیش از این حسن ربیعی سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه تعداد امام‌زاده های ایران را نزدیک به ۱۱ هزار اعلام کرده و گفته بود که امام‌زاده‌ها نسبت به زمان پیروزی انقلاب ایران هفت برابر شده اند.

گفته می شود تعداد امامزاده های ایران در اوایل انقلاب 1500 عدد بوده ‌اند.

این اظهارات در حالی است که کار‌شناسان میراث فرهنگی می گویند تنها دوهزار امامزاده دارای سند و شجره‌نامه هستند.

حالا بعد از گذشت حدود 2 سال از طرح این موضوع غلامعلی جعفرزاده می گوید که همچنان پیگیر سوال و استیضاح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

نماینده مردم رشت در مجلس در گفت و گویی اختصاصی با سایت پارسینه می گوید: من در همین رابطه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح سوال کردم و پیگیر درخواست استیضاح وزیر هستم.

او می افزاید: فرآیند قانونی این موضوع در حال طی شدن است و زمانی که در صحن علنی مجلس مطرح شود مستندات آن را ارائه خواهم کرد.

جعفرزاده در همین رابطه اضافه می کند: من به مدت دو سال از طرف کمیسیون اصل 90 بازرس اوقاف بودم و در این مدت اطلاعات و مستنداتی را جمع آوری کردم که براساس آن اقدام قانونی انجام خواهم داد.

اگرچه روشن نیست که موضوع افزایش تعداد امام زاده ها دقیقا چه زمانی در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد و آیا اساسا چنین مصلحتی تشخیص داده می شود یا خیر اما آنچه تردیدی در آن وجود ندارد این است که مردم نسبت به هر آنچه با اعتقادات آنان گره خورده حساسیت ویژه ای دارند و پس از طرح این موضوع که مخاطبان بسیار زیادی در داخل کشور دارد منتظرند نتیجه ای روشن و شفاف در این زمینه به آنها ارائه شود.

منبع:پارسینه