PEZHVAKEIRAN.COM سیاستِ سرزمینِ سوخته - استفان بووسارد- مترجم: شادی سابُجی
 

سیاستِ سرزمینِ سوخته - استفان بووسارد- مترجم: شادی سابُجی

 

 

* سیاست عقاب های جمهوری خواه و تعدادی از دموکرات ها در باره ی موضوع اتمی ایران، عقل و منطق را به چالش کشیده است.

دعوت بنیامین نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره در راستای سنجش تمایل جمهوی خواهان است تا تحریم های جدیدی را به تهران تحمیل کنند. جمهوری خواهان حق را به رهبر ایران، علی خامنه ایی می دهند. نمی توان به آمریکایی ها اعتماد داشت. آن ها با این حال حاضرند که این مذاکرات طاقت فرسا با ایران را بر هم بزنند و آن را مختل کنند، مذاکراتی که با این حال تاکنون بهترین نتایج را داشته است، نتایجی که از شروع بحران اتمی ایران در سال ۲۰۰٣ هرگز به دست نیامده بود.
از سال ۲۰۰۹، بخش اداری دموکرات حرکت هایش را برای مبارزه با موانع فرهنگی چند برابر کرده است، موانعی که می تواند ایران را از آمریکا جدا کند. هدف این است که یکی از بحران های بین المللی بسیار پیچیده حل شود. در سال ۲۰۱٣ باراک اوباما مصرانه از "ویلیام برنز" دیپلمات ورزیده خواست تا مذاکرات محرمانه ی عمان را پیش ببرد تا از این طریق مذاکراتی را که با انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد قطع شده بود از سر بگیرد. در سپتامبر ۲۰۱٣ باراک اوباما با همتای خود حسن روحانی یک تماس تلفنی "تاریخی" برقرار کرد.
اگر رئیس جمهور ایران با شانس آخرش در این پرونده در ایران ریسک کند، باراک اوباما نفس راحتی خواهد کشید چونکه اثر انگشت اوباما در این پرونده در تاریخ ایالات متحده خواهد ماند. توافق جامع موفقیتی چشمگیر را برای دموکرات ها ایجاد خواهد کرد که می تواند در بازآرایی دومینوی خاورمیانه استفاده شود. سیاست سرزمین سوخته ی عقاب های جمهوری خواه و تعدادی از دموکرات ها عقل و منطق را به چالش کشیده است. آلترناتیو این موضوع، همان آتش نشانان دیوانه ی آتش افروزی کنگره هستند که هر گونه صحبت و مذاکره با ایران را مردود می دانند و این جنگی علیه ایران است. این رفتار هیچ بحرانی را در پروندهی اتمی ایران حل نمی کند و می تواند کل منطقه را فرا گیرد. این شکست ناشی شده از کنگره می تواند به مسکو، پکن و تهران بهانه ی تمام عیاری بدهد که همه ی مسئولیت های شکست را بر عهده ی واشنگتن بیندازند.
رفتار نتانیاهو و دخالت بی شرمانه ی او در بحث و گفتگوی آمریکایی ها درباره ی ایران، می تواند برای او گران تمام شود. در حالی که یک بحران عمده در بین روابط آمریکا و اسرائیل وجود دارد. نتانیاهو انتخاب مجددش را حتی بیشتر از خود موساد در معرض خطر قرار می دهد، به نظر می رسد که به همین منوال، اوباما و موضوع تحریم های جدید ایران در معرض خطر قرار گرفته اند.

استفان بووسارد-لوتام سوئیس
مترجم: شادی سابُجی

منبع:پژواک ایران