تاكسي جعفر پناهى به برلين آمد ،شوخى نيست !
عباس رحمتی

 

شوخى نيست زير سر نيزه هاى يك رژيم فاشيستى، فيلم بسازى و آنرا با هزار كلك به فستيوالهاى خارج كشور بفرستي شوخى نيست،  كارگردانى كه فقط بخاطر انتقاد به اين رژيم، در قرن بيست ويك  براى بيست سال از تمامى فعالت هاي هنرى اش محروم  و ممنوع الخروج  شده است ولى با فيلمهايش را با هزار كلك و انگيزه خاص خود به خارج مي فرست . جعفر پناهي فيلم سازى كه حالا بعد از فيلم "آفسايدش " و "اين يك فيلم نيست" كه در فهرست نامزدى جايزه اسكار قرار گرفت  [١]

اينبار با "تاكسي " به جشنواره " برليناله " برلين آمده است تا جايزه خرس طلايى را از آن خود كند. پناهى بعد از آزاد شدن از زندان و محروم شدن[٢]  با ابتدايى ترين امكانات  و گاهن بطور مخفى، فيلم ميسازد. بايد به او آفرين گفت كه با هر ترفندي مقابله مي كند فيلمايش را به جشنواره ها ميرساند . رژيم  فكر مي كرد مي تواند با فشار بر اين فيلم سازمایوس و نامیدش کند ویا  او را هم مثل دهها کارگردان و فیلم ساز دیگر  به خارج بفرستد ولي او ماند و حالا فيلمهايش به خارج ميآيد . كسى فكر ميكرد كه جعفر پناهى بعد از  بيرون آمدن از زندان های مخوف رژيم  ج اسلامى چنين فعالانه كارفيلم سازى را ادامه دهد و تا كانديد شدن براى اسكار(٢٠١٣) هم پيش برود ؟ همانطور كه در بالا آمد اين يك فيلم نيست او نشان داد كه ميتواند درون  در هاي بسته هم فيلم ساخت و به بيرون فرستاد و حتا جايزه هم گرفت  و اين بار هم حتمن" تاكسي " او جايزه خواهد گرفت [3]

او با اين كارش نشان داد كه ميتوان هركارى را انجام داد حتا زير فشار رژيمهاى ديكتاتور و توتاليتر ، او نشان داد هر كس ا راده كند به هر كجا خواست مي تواند برسد او با اين كارش نه تنها حكم حكومتي رژيم فاشيستى را زير سوال ميبرد كه ج اسلامى را افشا و به عقب نشينى وا ميدارد . جعفر پناهي اين بار با اراده اى آهنين به ابتكار جالبى دست زده است و با كمك گرفتن از زندانيان آزاد  شده مثل نسرين ستوده و ساير مسافران ناراضى  در تا كسي خود از  زندانيان آزاد شده ديگرى همچون  غنچه قوامى و ... سخن بگويند ، حرفهايى كه شايد اين روزها در ايران عادي شده باشد ، پناهى مي خواهد پيام اين فيلم را با آوردن به جشنواره "برليناله "به گوش جهانيان  برساند كه در ايران چه ميگذرد و چه  بر سر مردم ميآورند ؟ پيام ديگر اينكه  او به دنيا نشان ميدهد كه با وجود ممنوع الخروج بودن مي توان و بايد فيلم سازى كرد و كسي نمى تواند آزادي انسان  را با فشار و حكم هاي دروغين به مردم تحميل كرد او به دنبال يك كلمه است " حقوق بشر "  جعفرپناهي  بااين كارش  تمامى نگاهها را در جشنواره برلين  متوجه خودش كرد .

"پناهى" با كمترين امكانات ، اين فيلم را ساخته است ، فيلمى كه بيشتر به فيلم مستند شبيه است ، اين فيلم مثل بيشتر فيلمهاى پناهى هنربيشه ى حرفه اى و معروفي  ندارد، همانطور كه گفتم معروفترين شخصيت سياسى اين فيلم نسترين ستوده وكيل آزاد شده از زندانهاى  مخوف ج اسلامى است كه مانند خود"  پناهى" كارش را از او هم گرفته اند علاوه بر  اين  پروانه وكالتش  را هم تا اطلاع بعدى لغو  كرده اند ! كار هاى  جعفر پناهى عمدتن انتقادي است ولى اينبار موضوع جالبى  براى شركت در جشنواره برلين تهيه كرده است و انگيزه هاى فراوانى در ساختن اين فيلم بكار گرفته  است  و تماشاگران فستيوال هم استقبال زيادى از  اين فيلم كه تحت فشار نیز ساخته شده ، كرده اند .

زمانى كه يك كارگردان در حصر قرار ميگيرد و تمامى زندگى  روزانه اش  تحت نظر اطلاعاتيهاست  ، تنها انگيزه هاى بالاست كه ميتواند فشار اين حصر و ممنوعيت را كمتر كند، اينجاست كه جعفر پناهى ناگهان تاكسى خود را به دوربين فيلم بردارى مجهز ميكند و به خيابان مي  رود تا درد دل مردمي كه  همچون خود او زير فشارند را به تصوير بكشد . " فیلم تاکسی"، تماما در یک تاکسی زرد رنگ در خیابانها می‌گذرد که خود فیلمساز رانندگی آن را  خود برعهده میگیرد؛ همزمان با حرکت اتومبیل در سطح شهر شلوغ تهران ، مسافرانی بر آن سوار و از آن پیاده می‌شوند در حالی که گفتگوی آنها با یکدیگر و راننده از طریق دوربینی که درون ماشین کار گذاشته شده ضبط می‌شود - در خلال این گفتگوها بناست، مجموعه‌ای مسائل از "سیاه‌نمایی" و سانسور در سینما گرفته تا آمار اعدام در ایران و چندین موضوع سیاسی، اجتماعی و حقوق‌بشری پراهمیت دیگر برای تماشاگرِ بی‌خبر توضیح داده شود. پناهی بارها اعلام کرده سینما "زندگی" اوست و به هر تقدیر و با وجود مشکلات فیلم خود را خواهد ساخت، "تاکسی" نشان می‌دهد محدودیت‌ها تاثیر قابل توجهی در کیفیت آثار او داشته است. 

 زمانى  هردو پاي شما  زنجير بسته اند و ميگويند حركت كنيد بايد انگيزه و قدرت زيادى داشته باشيد تا به حركت در آيد و پناهى نه تنها حركت خود را ادامه داد كه زنجير ها را با انگيزه بالا پاره كرده و سوار بر تاكسى خود شده تا فيلمى را با كمترين امكانات بسازد و جايزه طلايى را از معروفهاى دنيا بربايد،  همانطور كه قبلا  در سال ۹۱ روایتی مشابه از روزهای ممنوع‌الکاری و یاس این فیلمساز در جشنواره برلین به نمایش درآمد. "پرده بسته" که با همکاری کامبوزیا پرتوی ساخته و بنا بر روایتی درون یک "کیک تولد" پنهان و از ایران خارج شده بود، خرس نقر‌ه‌ای بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد. به علت ممنوع‌الخروج بودن " پناهی" ، همکارش روی سن رفت تا جایزه‌ را دریافت کند اما گذرنامه کامبوزیا پرتوی نیز در بازگشت به ایران برای مدتی توقیف شد. 

    علیرغم این «شخصی» بودن، نمایش «تاکسی» در جشنواره برلین - چنان که انتظار می‌رود- به مذاق محافظه‌کاران رژيم هم خوش نیامد. وبسایت رجانیوز -به عنوان نمونه- چندی پیش آقای پناهی را یک «محکوم امنیتی» و پذیرش او در جشنواره برلین را «دهن کجی به قوانین» ایران خوانده بود. این رسانه بعلاوه پذیرفته نشدن فیلم «محمد»، اثر پرهزینه مجید مجیدی در برلیناله و راه یافتن فیلم «زیرزمینی» آقای پناهی به بخش مسابقه را نشانه‌ای از برخورد مغرضانه و سیاست‌زدگی جشنواره برلین دانست.  همكارى جشنواره برلين با پناهى هم با اين رفتارش مي خواهد بگويد   كه چگونه است كه  به فيلمسازان عزيز دوردانه  اجازه فيلم سازى داده ميشود ولى جعفر پناهى را كه گناهي هم ندارد چنين تحت فشار قرار ميدهيد ؟ 

جعفر پناهى با انگيزهء باور نكردنى به كارهاى خود ادامه ميدهد ، او تنها براى فيلم سازى نيست كه هرگونه خطرى را متحمل ميشود او  و ديگر آزاديخواهان بخاطر  آزادي مردم قدم در اين راه گذاشته اند و مسلمن تا زمانى كه به اين آزادي دست نيابند دست از فعاليت خود بر نمى دارند و وظيفه جشنواره هاى دنياست كه از اين فيلم ساز مسئول  و متعهد ايرانى حمايت كنند. 

فعاليتهاي جعفر پناهى و نسرين ستوده و كسانى كه در داخل كشور زير فشار سرنيزه و نعلين براى آزادي مردم تلاش مي كنند .بايد از طرف مردم ايران حمايت شود مردم با آمدن به خيابانها بايد خواهان رفع  این محرومیتها شوند . علیرغم  «شخصی» بودن، نمایش «تاکسی» در جشنواره برلین - چنان که انتظار می‌رفت  به مذاق محافظه‌کاران خوش نیامد. وبسایت رجانیوز -به عنوان نمونه- چندی پیش آقای پناهی را یک «محکوم امنیتی» و پذیرش او در جشنواره برلین را «دهن کجی به قوانین» ایران خوانده بود. این رسانه علاوه پذیرفته نشدن فیلم «محمد»، اثر پرهزینه مجید مجیدی در برلیناله و راه یافتن فیلم «زیرزمینی» آقای پناهی به بخش مسابقه را نشانه‌ای از برخورد مغرضانه و سیاست‌زدگی جشنواره برلین دانست.ممنوعيت جعفر پناهى و نسترين ستوده و ... شوند . 

از موضوع دور نشويم  در ابتداء نوشتم ، شوخى نيست در داخل با وجود حكم  سنگينى كه به پناهى دادند كار  فيلم سازى ميكند و آنرا  به جشنواره  هم ميرساند ، كيهان انلاين اين موضوع را با دونفر از كسانى كه در برلين، فيلم را ديده اند مطرح ميكنند يكي از آنها در جواب به سوال ميگويد : جعفر پناهى فقط در مسائل سياسى و انتقادى كه در باره خود سينما ست ، اينكه ساده و چطور ميتواند فيلم تهيه كند مهم است ، ما اسپانيايي ها مگيم < بايد خايه داشته باشى تا چنين كارهايى مثل آقاى پناهى را انجام دهى ، منظورم اينه كه بايد شوق و اشتياق نشان داده شود ، شوق داشتن يعنى چه ؟ يكى ديگر از دوسنان اين خانم ميگويد در سال ٢٠١٤ فيلم فبلي اش را ديدم خيلى تحت تاثير قرار گرفتم اينكه دوباره چگونه فيلمى درست كرده خيلي تاثير برانگيز است ! و جالب است بدانم شما با چه عشقي با چه درايتى به فيلم نزديك ميشويد ؟ خيلى پر انگيزه است فكر ميكنم اين طور به كارتان ادامه دهيد ، تصاويرى مثل آخر فيلم ، دزدى يا تلاش براى دزدى ماتريال ( Material) فيلم است در واقع نشان ميدهد كه شما راه درستى را ميرويد و بخاطر همين است موفقيد . شما به همين شكل اثرى را خلق ميكنيد ! به كارتان ادامه دهيد .

دقيقا اين افراد هم معتقدند اين كار  شوخى نيست  و دل و جرئت مي خواهد  او مي توانست بجاى اين كار به خانواده اش برسد ، بايد به چنين انسانهايى افتخار كرد و تماشاگران و مخاطبينش هم بخوبي اين را درك كرده اند درپايان تبريك گفتند و  پيشنهاد كردن ، فيلم را حتمن تماشاكنيد يكى از اين مصاحبه كنندگان ميگويد " چيزى كه براى من مهم بود ، اينكه ميتوانست تصميم ديگرى بگيرد ولى او تصميم ميگيره با وجود همه مشكلات بمونه و اينكار كه عشقش هست را انجام بده و اين يعنى سينما و فيلم ساختن در شرايط بسيار سخت ، براش فرق نمي كنه چه بهای پر هزينه اى  خود و خانواده اش مي پردازند . راستى كه اين شوخى نيست  . فيلم پناهى به جشنواره فيلم برلیناله  آمد و ديگر مهم نيست  جايزه جشنواره برليناله برلين   را ببرد يا نبرد مهم اين كه تاکسی "پناهی " با وجود هزاران  مانع از كوه و كمر پر از سنگلاخ آمده است و بهمراه ١٥ فيلم ديگر كانديد  خرس نقره اى شده است .      

___________________________________________________________________

[١]فیلم مستند "این یک فیلم نیست" ساخته مشترک جعفر پناهی و مجتبی میرطهماسب در فهرست اولیه نامزدهای جایزه اسکار ۲۰۱۳ قرار گرفت.

[٢]جعفر پناهی در اسفند ماه سال ١٣٩٠ به همراه ۱۷ نفر از دوستان و بستگان خود از جمله همسر و دخترش، به اتهام ساختن فیلمی درباره اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران، در منزل خود در تهران بازداشت شد. وی پس از ۸۸ روز زندان، سرانجام در پی اعتصاب غذا و موج اعتراض جهانی به دستگیری اش، با پرداخت ۲۰۰ میلیون تومان وثیقه به طور موقت آزاد شد.

آقای پناهی طبق حکم صادره از دادگاهی در ایران، به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. به موجب این حکم، او علاوه بر ۶ سال زندان، ۲۰ سال از ساختن فیلم، نوشتن فیلم‌نامه، مسافرت به خارج از کشور و مصاحبه با رسانه‌های داخلی و خارجی محروم شده است.

جعفر پناهی تاکنون موفق شده است جایزه دوربین طلایی جشنواره کن را برای فیلم "بادکنک سفید"، جایزه شیر طلایی ونیز را برای فیلم "دایره" و جایزه خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین را برای فیلم "آفساید" را به دست بیاور

[3]در بخش مسابقه اصلی جشنواره برلین، جایزه انجمن منتقدان فیپرشی به فیلم "تاکسی" ساخته جعفر پناهی، و در بخش پانوراما به فیلم "پریدن از ارتفاع کم" ساخته حامد رجبی تعلق گرفت.

اهدای همزمان دو جایزه از سوی فیپرشی در جشنواره ای جهانی به سینمای ایران، رویدادی کم‌سابقه ارزیابی می شود.

فدراسیون بین‌المللی منتقدان سینما سال گذشته، جایزه خود در بخش مسابقه اصلی برلیناله را به آخرین فیلم آلن رنه، فیلمساز مشهور فرانسوی اهدا کرده بود.

 

منبع:پژواک ایران


فهرست مطالب عباس رحمتی در سایت پژواک ایران 

*نانو چيپ براي كنترلِ كرونا، تا رديابي اطلاعات درجهان؟!   [2020 May] 
*جنگ بيولوژيك ( بيوتروريسم) با نام كرونا؟!  [2020 May] 
*نگراني جهان از شيوع ويروس ديگر در آينده!   [2020 Apr] 
*جن و أنس و رهبري ولايت فقيه   [2020 Apr] 
*ويروس كرونا و رنسانس   [2020 Mar] 
*بيت خامنه اي وتيم امنيتي ،براي مهار خبرها ونه ويروس كرونا!   [2020 Feb] 
*لائيسيته !   [2020 Feb] 
* مُرده گردونی ولايت فَقِيه !   [2020 Feb] 
*ابوبكر البغدادي و علي الخامنه اي هردو تروريست؟!   [2019 Dec] 
*چهل سال رابطه مخفي آمريكا با ملايان تهران!   [2019 Dec] 
*گراني بنزين وعبور از فاشيست مذهبي !   [2019 Nov] 
*‏ بيست و ششمين فستيوال تئاتر ايرانيان تبعيدي ،شهر كلن آلمان!‏   [2019 Nov] 
*‏«روح الله زم »، اپوزيسيون يا مهره ي سوخته؟!‏   [2019 Oct] 
*بانوان ايران استاديوم هاي كاملن آزاد ميخواهند!‏   [2019 Oct] 
*چپاول ثروت و عطش خونریزی را حمایت نکنید! سیری کوتاه در نشست سازمان ملل  [2019 Sep] 
*پشت پرده سياست ولايت فقيه، مذاكره با آمريكا !   [2019 Sep] 
*سپاه پاسداران با چهل سال تروردرصدر فهرست سازمانهای تروريستي خارجی آمریکا !  [2019 Apr] 
*چهل سال جنايت و ترور سركوب و عقبگرد كامل (شماره يك)‏   [2019 Feb] 
* سال ۲۰۱۸ سال هشدار و پر حادثه به پایان رسید!  [2019 Jan] 
* فرار سرمايه از ايران افزايش مي يابد!‏   [2018 Dec] 
*یک ربع قرن فستيوال تئاتر تبعيدي در كلن!   [2018 Nov] 
*ترور به بهانه هموار کردن جاده بهشت براي تروریست ها!   [2018 Nov] 
*خيانت روحاني ( فريدون) به مردم ایران از زبان یک آشنا!  [2018 Oct] 
*احضار روحانی به مجلس و رویای دیر باز خامنه ای!‏   [2018 Sep] 
*غول ديماه بر مي خيزد!   [2018 Aug] 
* ١٣٦ مين سالگشت زاد و بود دكتر محمد مصدق در شهر كلن چگونه برگزار شد؟   [2018 Jul] 
*خامنه اي و رؤياهاي آشفته بمب اتم!‏   [2018 Jun] 
*سود و زيانهاي خروج آمريكا از برجام   [2018 May] 
*رضا شاه جزئي از تاريخ ايران است!   [2018 Apr] 
*ارمنستاني ها فقط با اراده بود که ديكتاتور را سرنگون كردند!   [2018 Apr] 
*احمدي نژاد بدنبال اپوزيسيون سازي است ؟   [2018 Feb] 
*فاز تغيير !  [2018 Feb] 
*جمهوري اسلامي ؟ نه ، رژيم توتاليتر!   [2018 Feb] 
*جنبش ملي ،پايه هاي نظام ولايي را فرو خواهد ريخت!‏   [2018 Jan] 
*احمدی نژادی ها؛ واکنش تهدید آمیز خامنه ای   [2018 Jan] 
*شعله جنگ منطقه خليج فارس زبانه مي كشد  [2017 Dec] 
*بيست و چهارمين سال فستيوال تئاتر در تبعيد كلن بياد مجيد فلاح زاده   [2017 Dec] 
*جنگ أفروزي هاي دوباره جمهوري اسلامي ، تمام منطقه را درگير خواهد كرد!‏   [2017 Nov] 
*رفراندوم اقليم كردستان و دخالت ملاها و افزايش بحران در عراق!   [2017 Nov] 
*فوتبال ايران و سوريه، نقش زنان و مردان ايران !‏   [2017 Oct] 
*فردوسي را بايد جدي گرفت و خوب شناخت !‏   [2017 Oct] 
*انتخابات آلمان ، شكست سنگين دو حزب برتر و رشد پوپوليست ها !‏  [2017 Sep] 
*‎ ‎دو رهبر در يك موضع و حمله به ملاها درسازمان ملل   [2017 Sep] 
*همكاري كاشاني و بهبهاني با انگليسيها در كودتاي ٢٨ مرداد عليه دكتر مصدق   [2017 Sep] 
*معامله بزرگ بر سر كابينه آينده و نقش ولايت فَقِيه ! ‏   [2017 Aug] 
*دولت امام زمان معجزه هزاره سوم ( قسمت ششم)‏   [2017 Aug] 
*«ماجراي نيمروز» نيمه پنهان ماجرا بود!‏   [2017 Jul] 
*جنبش دانشجویی و ادامه مبارزه   [2017 Jul] 
*اتحاد اپوزيسيون با مردم رمز پيروزي است!‏   [2017 Jul] 
*دولت امام زمان ،معجزه هزاره سوم ( قسمت پنجم )‏   [2017 May] 
*چهار سال با دولت تدبير و اميد و ركوردهاي تازه !‏  [2017 Apr] 
*اسكار سياسي! ‏   [2017 Mar] 
*دولت امام زمان ، معجزه هزاره سوم ( قسمت چهارم )   [2017 Feb] 
*«اوباما» با اُونا، ماند و به تاریخ پیوست!  [2017 Jan] 
*گورخوابان ارمغان ديگر جمهوري اسلامي‎!‎   [2017 Jan] 
*دولت امام زمان ، معجزه هزاره سوم ! ( قسمت سوم)   [2016 Dec] 
*بيست و سومين فستيوال تئاتر در تبعيد شهر كلن با موفقيت برگزار شد   [2016 Nov] 
*پيروز انتخابات‎ ‎‏ آمریکا كيست ؟ ‏   [2016 Nov] 
*دولت امام زمان ، معجزه هزاره سوم( قسمت دوم)‏   [2016 Oct] 
*دولت امام زمان و معجزه هزاره سوم !( بخش اول)‏  [2016 Oct] 
*فوتبال و حزب اله ، ياحسين ، گل تاسوعائي!‏   [2016 Oct] 
*مردم چون كوه مي مانند تا علم الهدي برود  [2016 Sep] 
*جنگنده های روسی در پايگاه شاهرخي (نوژه) همدان ، خيانتي كه كتمان نتوان کرد؟  [2016 Aug] 
*كودتاي نافرجام تركيه و روياهاي اردوغان   [2016 Jul] 
*زلزله خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا و پس لرزه هايش  [2016 Jul] 
*قضاوت كنيد!   [2016 Jun] 
*نقش مستشاران و مدافعان حرم، حضور محرز جمهوري اسلامي در جنگ سوريه!   [2016 Jun] 
*أهداف خامنه اي با رياست جنتي در مجلس خبرگان  [2016 May] 
*ترس خامنه اي از فرا گيري زبان انگليسي چيست ؟   [2016 May] 
*فرار مالياتي و پولشويي هاي گسترده جهاني درپاناما، بهشت مالياتي!  [2016 Apr] 
*انتخابات دهم و حیله های جدید نظام ولايي   [2016 Mar] 
*ميزان رأي يك نَفَر است!  [2016 Feb] 
*ريشه ها را بايد شناخت !  [2016 Feb] 
*سفر روحاني به فرانسه و معامله پشت پرده بر سر مجاهدین   [2016 Jan] 
*بيست و دومين فستيوال تئاتر درتبعيد «كلن» با شعار «ما پارازيت نيستم »  [2015 Dec] 
*جنايات اخير رژيم فاشيستي مذهبي ايران يك عمل تروريستي و محكوم است   [2015 Nov] 
*خودرو ملي يا اسلامي ،ايدئولوژيك ( مكتبي ) ؟  [2015 Oct] 
*داستان دعواها و بر هم زدن رابطه ایران با آمريكا و توافقنامه هسته اي وین !  [2015 Sep] 
*چه سیاستی پشت هجوم گسترده پناهندگان به اروپا نهفته است؟  [2015 Sep] 
*چرا پزشكان به مناطق دور افتاده نمي روند؟( بخاطر روز پزشک )  [2015 Aug] 
*گروه اسلامي داعش بهانه اى براى حضور هميشه آمريكا در خاورميانه!  [2015 Aug] 
*توافق هسته اي وين ، فرصتي براي خواسته هاي مردم ايران!   [2015 Jul] 
*مذاكرات هسته اى و هسته اصلی ترور در خاورمیانه   [2015 Jul] 
*تنها راه نجات ايران بازگشت به اصالت خويشتن خويش!  [2015 Jun] 
*رعايت حفظ فاصله با بمب اتم ، راه حل پشت درهاي بسته است!   [2015 May] 
*تفاهم يا توافق لوزان شكستِ دلواپسان و جام زهر ديگر  [2015 Apr] 
* تاكسي جعفر پناهى به برلين آمد ،شوخى نيست !   [2015 Feb] 
*خاكسپارى بيژن دادگرى و بعضى دوستان !  [2015 Feb] 
*راز اشغال سفارت آمریکا درتهران !  [2014 Dec] 
*بزرگداشت فريدون تنكابنى، در شهر كلن كارى پسنديده !   [2014 Dec] 
*بيست و يكمين سال فستيوال تئاتر كلن به همراه يار دبستانى !   [2014 Nov] 
*از هيچِ خمينی تا پيچ بی احساسی مطلق!  [2014 Nov] 
*ترور خاموش و پيچيده سرهنگ عزيز خزاعى !  [2014 Oct] 
*ایران و بردگی مدرن ؟!  [2014 Oct] 
*چه درسهايى ميتوان از انقلاب ٥٧ گرفت؟ ( قسمت دهم ، پايانى )  [2014 Sep] 
*چه درسهایی میتوان ازبهمن پنجاه و هفت گرفت ؟(بخش نهم)  [2014 Aug] 
*آلمان معادلات فيفا را بهم ريخت !   [2014 Jul] 
*آلمان چگونه مجددا ،جام را به خانه آورد؟  [2014 Jul] 
*چه درسهايى مي توان از انقلاب ٥٧ گرفت (بخش ٨)  [2014 Jul] 
*چه در سهايى ميتوان از انقلاب ٥٧ گرفت ؟ ( بخش هفتم)  [2014 May] 
*چه درسهايى مي توان از انقلاب ٥٧ گرفت ( بخش ششم )  [2014 May] 
*چه درسهايى مي توان از بهمن پنجاه وهفت گرفت ؟ ( بخش پنجم)  [2014 Apr] 
*چه درسهايى مي توان از بهمن ٥٧ گرفت ؟ (بخش چهارم )  [2014 Apr] 
*چه درسهايى ميتوان از بهمن ٥٧ گرفت ( بخش سوم )  [2014 Mar] 
*چه درسهايى ميتوان از بهمن ٥٧ گرفت؟( بخش دوم)   [2014 Feb] 
*چه درسهايي می توان از انقلاب بهمن ٥٧ گرفت !(بخش نخست )  [2014 Feb] 
*پزشك ، نقدى بر فيلم مديكووس  [2014 Jan] 
* نلسون ماندلا سنبل مبارزه با آپارتايد ( تبعيض نژادى ) و درسهايى كه بايد از او گرفت!  [2013 Dec] 
*بيستمين فستيوال تئاتر ايرانيان در تبعيد خجسته باد  [2013 Nov] 
*تروريست كيست ،تروریست دولتی کدام است ؟  [2013 Nov] 
*حل مسئله اتمى ايران با سوريه گره خورده است !  [2013 Oct] 
*اوباما يك گام به پيش ، روحانى دو گام به پس !   [2013 Oct] 
*روحاني و باب مذاكره با آمريكا در سازمان ملل !  [2013 Sep] 
*حزب مرکل در آلمان اکثریت آراء را کسب کرد، ولى ائتلاف با كدام حزب ؟   [2013 Sep] 
*سوريه خط مقدم و خاكريز اول جمهورى اسلامى!  [2013 Sep] 
*جنايت ضد انسانى در اشرف و يا ليبرتى محكوم است   [2013 Sep] 
*رای اعتماد وزارت اطلاعات یا مجلس؟!  [2013 Aug] 
*اتحاد ، مبارزه ، تنها راه مقابله با رژيم فاشيستى مذهبى است ؟  [2013 Aug] 
*حسن روحانى ، شايد فرصتى ديگر؟!(قسمت سوم)  [2013 Jul] 
*حسن روحانى ، شايد فرصتى ديگر ؟!( قسمت دوم ) آيا جو پادگانى از ايران رخت بر خواهد بست ؟ [2013 Jul] 
*انتخابات يا ابتذال ؟ (قسمت چهارم ) تحليلى از وضعيت كانديداها [2013 Jun] 
*انتخابات يا ابتذال ؟ ( قسمت سوم ) كانديداهاى بدون برنامه ، خصوصا براى كارگران ! [2013 Jun] 
*انتخابات يا ابتذال ؟ ( قسمت دوم)- مضحكه انتخابات ١٣٩٢  [2013 Jun] 
*انتخابات يا ابتذال؟ قسمت اول رد صلاحیت ها و آغاز مهندسی های انتخابات زیر چتر ابتذالات ١٣٩٢ [2013 Jun] 
*انگليس پشت پرده انتخابات ايران   [2013 May] 
*" مادورو " و " چاوز " دو روى يك سكه اند !  [2013 Apr] 
*جريان فتنه چيست ، فتنه گر كيست ؟  [2013 Apr] 
*اپوزیسیون سازی !  [2013 Feb] 
*تابلوی فساد جمهوری اسلامی!  [2012 Dec] 
*کاریکلماتور سی یاسی!  [2012 Nov] 
*انتساب احمدی ‌نژاد کلاه گشاد بر سر خامنه ای!  [2012 Sep] 
*پارازیت قربانی مماشات !  [2012 Jun] 
*آیا سوسیالیست های فرانسه با انتخاب اولاند مسیرکشور را عوض خواهند کرد؟  [2012 May] 
*انتخابات مجلس نهم فریب دیگری برای جهانیان !  [2012 Mar] 
*فیسبوک وشبکه های اجتماعی مجازی !  [2012 Feb] 
*تحلیلی بر گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی  [2011 Nov] 
*چراغ سبز هیلاری کلینتون به رژیم فاشیستی ایران رشته ها را پنبه خواهد کرد!   [2011 Nov] 
*قذافی رفت ، آینده لیبی به کجا می رود ؟  [2011 Oct] 
*استبداد و پیامد های آن درجامعه !  [2011 Aug] 
*هدی صابر و بابی ساندز دو فدایی آزادیخواه !  [2011 Jun] 
*ولایت فقیه بدتر از فرعونیت !   [2011 Jun] 
*حمله به اشرف ، چرا ؟  [2011 Apr] 
*تفاوت های دو قیام در دو نظام دیکتاتوری ایران و مصر !  [2011 Mar] 
*مصر به کدام حکومت تن در خواهد داد  [2011 Feb] 
*بی بی سی ، بی بی باجی رژیم برای تست دستگیری موسوی و کروبی !  [2011 Jan] 
*اعدام ها در روند جنبش مردم ایران چه تاثیری می گذارد؟   [2011 Jan] 
*آیا جزایر سه گانه بهانه ای برای حمله نظامی به ایران خواهد شد ؟  [2010 Dec] 
*مرضیه گل سر سبد هنرمندان  [2010 Nov] 
*دیه گو و محمود را باهم به چه کار آیند ؟ چه سنخیتی بین مارادونا و احمدی نژاد وجود دارد ؟ [2010 Jul] 
*میزبانی جام جهانی فوتبال برای آفریقا جنوبی براحتی بدست نیامد ! بازی‌های جهانی فوتبال در آفریقا جنوبی بخوبی در حال برگزاری است؟ [2010 Jul] 
*سی سال مبارزه و یکسال فعالیت بی امان مردم بر علیه ولایت فقیه در ایران  [2010 Jun] 
*ترور نرم در زندانهای رژیم  مجید توکلی و زندانیان سیاسی دیگر را در یابیم  [2010 May] 
*آواتار ( Avatar) جنبش سبزی که سرخ می شود !  [2010 May] 
*پشت صحنه ارتجاع ولایت فقیه !   [2010 May] 
*خامنه ای قاتلی که باطل است !   [2010 Apr] 
*آواتار ( Avatar) جنبش سبزی که سرخ می شود !   [2010 Mar] 
*پیروز میدان مردم متحدند !   [2010 Feb] 
*مبارزه و سازماندهی ( شماره 2 )  [2010 Jan] 
*مبارزه و سازماندهی تنها راه حل در مقابل رژیم (شماره 1)   [2010 Jan] 
*" نه "   [2009 Dec] 
*جنبش سبز وارد مرحله دیگری شد !   [2009 Nov] 
*جنبش سبز به کجا میرود ؟ (شماره ۳)  [2009 Nov] 
*جنبش سبز به کجا میرود ؟( شماره 2)   [2009 Oct] 
*جنبش سبز به کجا می رود ؟! (شماره1)   [2009 Oct] 
*رد پای رژیم و حمایت علنی از حماس در غزه !  [2009 Jan]