PEZHVAKEIRAN.COM تفاهم اتمی- توافق- کودتا
 

تفاهم اتمی- توافق- کودتا
بنجامین پارسوماش

Benjamin Parsomash

 

اگر تفاهم اتمی با ایران به نتیجه برسد چه خواهد شد.؟

سئوالی است که برای همه با اما و اگرهای متفاوتی چهره می نماید، برای بدبینان مسیر تا سرنگونی رژیم و خوشبینان خریدن زمان بیشتر در کوتاه مدت معنی پیدا میکند.

اما آیا آینده رژیم در همین دو تصویر شکل میگیرد.؟

در دوران هشت ساله احمدی نژاد ساختار نظامی رژیم به شکل بی سابقه و با سرعت زیاد تمامی دولت و بخش های سنتی رژیم را که در تملک روحانیون بود نیز به اشغال خود درآورد، امثال حوزه علمیه دفاتر ولی فقیه و نماینده آن تمامی قوه قضائیه، دفاتر مراجع شیعه....

ناله های گاه و بیگاه روحانی و شکایت از عده ای که مستقیم سپاه را هدف گرفته است، ناتوانی در مقابله با آن و هشدار ولی فقیه به دولت که بی خود شکایت نکنید، همگی ناشی از ناتوانی مقابله با سردارانی است که آهسته آهسته به خود می آیند و ناچاراً می بایستی هرچه بیشتر خود را آماده مقابله نهایی نمایند که به دوران پس از خامنه ای معروف شده است.

افشاگری و مقابله طولانی با رفسنجانی و پیرامونیان وی و تداوم آن، نبودن مرجعی قابل اعتماد برای تمامی طرفین دعوا سرانجام ه زور و قدرت یکطرف و پیروزی او منجر خواهد شد و این در خاور میانه موضوع روز است که همه شاهد آن هستیم.

پیروزی سیسی در مصر تحرکات ژنرال خفیر در لیبی پیروزی قاطع حوثی ها در یمن طبعا سرداران مربوطه را نیز به تفکر واداشته است که برای حفظ منافع بیکران و تلاش به هر قیمت برای حفظ آن با توجه به شناختی که از

نفرت مردم نسبت به روحانیون دارند در نقطه ای از این مقابله به کمک خواهند آمد تا گره کور بحران را لااقل برای کوتاه مدت از جلو پایشان بردارند تا بهتر بتوانند با بخش های دیگر حکومت از جمله با اصلاح طلبان، بخش‌هایی از روحانیون، بخش هایی از اپوزیسیون خارج به توافقاتی برسند.

انتشار نوشته جات، عکس ها، اخبار فراوان در مورد سپاه قدس و فرمانده آن قاسم سلیمانی و بزرگنمایی هایی که در طول این چند ماه صورت گرفته به نوعی سمبولیزه کردن چهره دیگری از سپاه است که در وجه بیرونی آن یک سیسی برای طرفهای خارجی و در داخل برای نیروهای سپاهی است، احتمالی که می تواند در دوران پس از ولی فقیه نقش مهمی را بعهده بگیرد.

بخشی از غرولندهای روحانی و وزرای مربوطه نیز گاه گاه به همین موضوع برمیگردد آنجا که علناً میگوید وقتی همه چیز در یک جا جمع شد فساد بوجود می آید، وجهی از فساد سیاسی نیز می تواند کودتا یا ساقط کردن دولت باشد و این موضوعی نیست که از دید پژوهشگران مخفی بماند، شاید زمان آن فرا نرسیده باشد ولی علائم آن و حتی بعضی از آماده سازی های آن در حال به وقوع پیوستن می باشد که در تقاطع تفاهم اتمی رژیم خود را نشان خواهد داد.

برای نگارنده خوشبینی زودهنگامی نیست حتی اگر در افق چهره خود را نشان نداده است، سیر این تحولات تا پایان امسال گواه دیگری است.

 

فوریه 5102 کُلن- آلمان

 

بنجامین پارسوماش

 

منبع:پژواک ایران


فهرست مطالب بنجامین پارسوماش در سایت پژواک ایران