خانواده سامان نسیم : او اعدام نشده است



در روزهای گذشته، بی‌خبری از وضعیت و مکان نگهداری سامان نسیم زندانی کرد محکوم به اعدام، به نگرانی سازمان‌های مدافع حقوق بشر دامن زده است. در حدود ۲۴ ساعت گذشته، مقامات رسمی ایران خبری در مورد اعدام این زندانی کرد منتشر نکرده‌اند، و این خود به شایعات اعدام احتمالی وی دامن زده است.

خانواده سامان نسیم در گفتگو با بخش فارسی صدای آمریکا، اخبار منتشر شده درباره اعدام وی و تماس تلفنی مسئولان زندان ارومیه با آنها جهت تحویل وسایل سامان نسیم را تکذیب کردند، و از قول رییس زندان ارومیه گفتند که سامان نسیم به زندان دیگری منتقل شده است.

بر اساس حکم دادگاه، حکم اعدام آقای نسیم روز پنجشنبه، ۳۰ بهمن ماه، در زندان شهر ارومیه باید به اجرا در می‌آمد.

سامان نسیم در ۱۷ سالگی به اتهام عضویت در گروه پژاک بازداشت شد و نزدیک به دو سال پیش، دادگاه انقلاب مهاباد در آذربایجان غربی او را به اتهام فعالیت مسلحانه علیه سپاه پاسداران «محارب» شناخت و به اعدام محکوم کرد.

انتشار خبر تایید حکم اعدام آقای نسیم و احتمال اجرای آن، با واکنش سازمان های حقوق بشری مواجه شد.

دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه، ۲۹ بهمن ماه، در ویدئویی که در یوتیوب منتشر شد، خطاب به رهبر جمهوری اسلامی ایران گفته بود «عفو بین‌الملل با مجازات اعدام مخالف است ودر این مورد، شما نباید کسی را اعدام کنید که در زمان بازداشت به سن قانونی نرسیده.»

به گفته سلیل شیتی «این کار با معاهدات بین‌المللی مغایرت دارد که ایران هم آنها را امضا کرده است. جان سامان نسیم در دستان شماست. با لغو اعدام سامان، به جهان بگویید که به عدالت معتقدید.»

بر اساس اسناد دید‌بان حقوق بشر، سامان نسیم در زمان بازداشت در روز ۲۶ تیر ماه ۱۳۹۰، تنها ۱۷ سال داشت و حتی دیوان عالی ایران ابتدا در مرداد ماه ۱۳۹۱، مجازات اعدام او را به دلیل شرایط سنی او لغو کرد، اما در نهایت حکم اعدام را در شهریور ماه ۱۳۹۱، تایید کرد.

بر اساس اخبار منتشر شده، آقای نسیم به همراه چند عضو پژاک در درگیری مسلحانه با مأموران سپاه پاسداران در اطراف شهر کردنشین سردشت در آذربایجان غربی دستگیر شده است. در آن درگیری، یک عضو سپاه پاسداران کشته شد.

عزیز مژده‌ای، وکیل آقای نسیم به دید‌بان حقوق بشر گفته بود که کارشناسان پزشکی قانونی تایید کرده‌اند که سامان نسیم مسئول قتل عضو سپاه نبوده است.

بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق بشر، سامان نسیم در چند ماه اول بازداشت تحت شکنجه بوده و ماموران زندان ناخن‌های وی را کشیده‌اند.

آقای نسیم در ویدئویی ضبط شده که در سپتامبر سال ۲۰۱۱ از تلویزیون ایران پخش شد، به حضورش در درگیری با ماموران سپاه پاسداران اعتراف کرده بود. اما دید‌بان حقوق بشر معتقد است که بر اساس اسناد دادگاه، آقای نسیم در جریان محاکمه‌اش در دادگاه، اتهام تیراندازی به مامور کشته شده سپاه را رد کرده است.

سامان نسیم، متولد روستای وسنه از توابع شهرستان مریوان در استان کردستان است و پس از تحصیل تا مقطع دوم راهنمایی، از تحصیل بازمانده و در کارهای کشاورزی، کمک خرج خانواده بوده است.

منبع:پژواک ایران