انتشار اخبار ضد و نقیض از «اعدام سامان نسیم» در ایران

انتشار اخبار ضد و نقیض از «اعدام سامان نسیم» در ایران       

 
 

در حالی که برخی منابع خبری از اعدام سامان نسیم خبر داده‌اند، خانواده این زندانی کُرد گزارش‌های منتشر شده درباره اجرای حکم او را تکذیب کرده‌اند.

از سوی دیگر سایت «کردپا» خبر داده که وضعیت پنج زندانی کُرد محکوم به اعدام همچنان «مبهم» است.

پیش از این یک روزنامه‌نگار کُرد در ایران، به نقل از برادر سامان نسیم به رادیو فردا گفته بود که از اداره اطلاعات استان کردستان با خانواده او تماس گرفته و گفته شده است که حکم اعدام این زندانی روز جمعه اول اسفند اجرا شده و آن‌ها باید روز شنبه برای تحویل گرفتن جسدش مراجعه کنند.

این در حالی است که حکم اعدام توسط دایره اجرای احکام قوه قضائیه اجرا می‌شود.

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر نیز اعلام کرده که این سازمان اطلاع یافته سامان نسیم صبح پنج‌شنبه «در حضور نمایندگان دادستانی و وزارت اطلاعات اعدام شده است».

ولی خانواده این زندانی کُرد در گفت‌وگو با بخش فارسی صدای آمریکا، اخبار منتشر شده درباره اعدام وی و تماس تلفنی مسئولان زندان ارومیه با آن‌ها جهت تحویل وسایل سامان نسیم را تکذیب کرده و در عین حال از قول رییس زندان ارومیه گفته‌اند که وی را از این زندان «برده‌اند».

پیش از این نهادهای حقوق بشری از جمله عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر تاکید کرده بودند که سامان نسیم به هنگام محاکمه تنها ۱۷ سال داشته و طبق قوانین بین‌المللی که ایران نیز آن را پذیرفته است، به خاطر صغر سن نباید مشمول حکم اعدام می‌شد.

بر اساس گزارش‌ها، دادگاه انقلاب آقای نسیم را متهم کرده که همراه با چند عضو پژاک در درگیری مسلحانه با ماموران سپاه پاسداران در اطراف شهر کردنشین سردشت در آذربایجان غربی شرکت داشته است. در آن درگیری، یک عضو سپاه پاسداران کشته شد.

سامان نسیم روز ۲۳ بهمن با انتشار نامه‌ای از داخل زندان مرکزی ارومیه، اعلام کرده بود که در مدت ۹۷ روز بازداشت خود پس از شکنجه‌های به گفته او «غیر انسانی و غیرقانونی»، مجبور به اعترافات دروغین شده و بر اساس همین اعترافات به اعدام محکوم شده است.

«وضعیت مبهم پنج زندانی کرد»

سایت «کردپا» روز جمعه خبر داد که گزارش‌های متعددی درباره اجرای حکم اعدام پنج زندانی سیاسی کُرد دریافت کرده، اما به دلیل «ابهامات گوناگون و عدم تایید از سوی خانواده آن‌ها» از انتشار این خبر‌ها خودداری کرده است.

سامان رسول‌پور، روزنامه‌نگار کرد مقیم اروپا، نیز در صفحه فیس بوک خود از اعدام دو برادر به نام‌های علی و حبیب افشاری خبر داده است.

همسر علی افشاری در مصاحبه‌ای با آقای رسول‌پور این خبر را تایید کرده است.

پس از اعتصاب غذای تعدادی از زندانیان کُرد در آذر ماه، از جمله ۱۰ زندانی محکوم به اعدام، سازمان عفو بین‌الملل ۲۵ آذر ماه ابراز نگرانی کرده بود که مقام‌های ایرانی «تهدید به تسریعِ» اعدام این زندانیان کرده‌اند.

وب‌سایت مرکز حامیان حقوق بشر از سامان نسیم، سید سام حسینی، جمال محمدی، بهروز الخانی، علی احمد سلیمان، سیروان نژاوی، ابراهیم عیسی‌پور، علی افشاری، رزگار افشاری و محمد عبداللهی، به عنوان ۱۰ زندانی کُرد محکوم به اعدام نام برده است.

منبع:پژواک ایران