محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران پیش از این از احتمال تغییر مجازات اعدام درباره جرایم مواد مخدر خبر داده بود.

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران پیش از این از احتمال تغییر مجازات اعدام درباره جرایم مواد مخدر خبر داده بود.

به گزارش هرانا، تارنمای مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جرایم زندانیان اعدام‌شده مواد مخدر و قصاص بود و همه آن‌ها به دار آویخته شده‌اند.

بنا به این گزارش در سه روز گذشته زندان بندرعباس شاهد اعدام ۹ زندانی با جرایم مواد مخدر و قصاص بوده است.

سه تن از اعدام‌شدگان زندان بندرعباس از بند یک، چهار نفر از بند هفت و دو نفر از بند دو این زندان بوده‌اند. سجادقوچانی ۲۷ ساله، محمد غلامی ۳۳ساله، محمدکاظم یزدانی دوبرون ۵۵ ساله، علیرضا رزمی ۴۵ساله، مهدی شهدادی ۳۱ ساله، موسی نکوی‌زاده ۲۲ساله، قاسم مرادی‌زاده ۳۵ ساله، از جمله اعدام‌شدگان هستند.

در زندان عادل‌آباد شیراز نیز ۹ زندانی، از متهمان جرایم مرتبط با مواد مخدر و قصاص اعدام شده‌اند که هویت آنان تاکنون شناسایی نشده است.

در زندان مرکزی بم نیز در طی سه روز گذشته سه زندانی با جرایم مواد مخدر اعدام شده‌اند. محمدحجت آبادی، رسول نادری و حسین میردوست نام این زندانیان است.

همچنین در این سه روز مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گزارش‌هایی مبنی بر اعدام دو نفر در برابر دیدگان مردم در فلکه کوزه‌گری شهر شیراز و محله بازار ماهی‌فروشان شهر بندرعباس دریافت کرده اما گفته است قادر نیست به‌طور مستقل این دو گزارش را تأیید کند. در گزارش‌ها آمده بود جرم فردی که در شیراز اعدام شده مواد مخدر و فردی که در بندرعباس اعدام شده «تجاوز به عنف» بود.

در ایران بیشترین اعدام‌ها مربوط به جرایم مواد مخدر است که بر خلاف قوانین بین‌المللی در مورد این جرایم است.

در آخرین بررسی ادواری جهانی پرونده ایران در اکتبر ۲۰۱۴ در ارتباط با نقض حقوق بشر، بیشتر کشور‌ها با اشاره به رقم بالای اعدام‌ها در ایران از جمهوری اسلامی خواستند تلاش کند قوانین خود را در ارتباط با صدور حکم اعدام تغییر دهد.

در پی آن، محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران طی مصاحبه‌ای با شبکه فرانس ۲۴، از احتمال تغییر مجازات اعدام درباره جرایم مواد مخدر خبر داد تا شمار اعدام‌ها کمتر شود.

بیشتر بخوانید: تلاش ایران برای تغییر مجازات اعدام در جرایم مواد مخدر

بر پایه قوانین ایران فروش مقدار معینی از مواد مخدر مجازات اعدام در پی دارد. نهادهای حقوق بشری بارها نسبت به شمار این اعدام‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.