رانت زنجانی در ستادهای انتخاباتی احمدی‌نژادی‌ها

رانت زنجانی در ستادهای انتخاباتی احمدی‌نژادی‌ها

روزنامه شرق : «عوض حیدرپور»، از اعضای کمیسیون امنیت ملی‌ مجلس نگران است. نگرانی‌اش را می‌شود در ادامه سخنان وزیر کشور بهتر فهمید. دلواپس پول‌های سرگردانی است که در هشت‌سال دولت احمدی‌نژاد اینجا و آنجا هزینه شده و حالا شاید از دل انتخابات آینده بیرون بزند. زبانش، لحن هشدارگونه دارد و تقاضایش از نهادهای نظارتی این است که حواس‌شان به ستادهای انتخاباتی باشد. نه از فردا روزی که کارازکار گذشته و کنترل برخی مسایل سخت می‌شود، از همین روزها که سرگروه‌های انتخاباتی در استان‌ها تعیین شده‌اند و ساختمان و منابع مالی مشخص شده، از نهادهای نظارتی می‌خواهد تا حواسشان به پول‌های کثیف و تزریق احتمالی آن به انتخابات آینده باشد. به ‌شکل ‌خاص به ساختمان چند طبقه ولنجک اشاره دارد و جایی از گفت‌وگو به صراحت می‌گوید رد پای پول‌های بربادرفته بابک زنجانی و رانت ویژه برای او این روزها در ستاد‌های انتخاباتی برخی کاندیداها احتمالی قابل رویت است. به اینجای گفت‌وگو که می‌رسیم، مشخص است دغدغه‌اش جدی است و خطر را به خوبی لمس کرده، گویا ستادهای انتخاباتی نزدیک به رییس دولت گذشته مدتی است در شهرهای بزرگ فعال شده‌اند و حالا می‌شود خط‌و‌ربط برخی شانتاژهای رسانه‌ای را بهتر فهمید. تبلیغاتی که حالا به هربهانه‌ای اتفاق می‌افتد، از مراسم ختم گرفته تا گعده‌های سیاسی دیگر. حیدرپور هشدار می‌دهد که برآوردها نشان از آن دارد که نامزدهای انتخابات آینده دست‌کم باید ٥٠٠میلیونی برای نماینده‌شدن هزینه کنند و از کجا معلوم پول‌های کثیف سر از جیب برخی نامزدها درنیاورند، این مساله سوال‌های متعددی پیش روی افکار عمومی قرار می‌دهد. حیدرپور تاکیدش این است که اگر آنها منظور او را بگیرند، خودشان متوجه خواهند شد. حیدرپور، سپاهی است و پزشک و عضو هیات علمی. در پرونده‌اش هم رسیدگی به ماجرای حمله تندروها به سخنرانی رییس مجلس در ٢٢ بهمن ٩١ به چشم می‌خورد و هم افشاگری ماجرای چک‌های پنج‌میلیونی رحیمی در آستانه استیضاح کردان.

آقای رحیمی الان زندان رفته‌اند، اما همان روزها زمانی که شما ماجرای چک‌های ٥پنج‌‍ میلیونی را مطرح کردید، می‌شد وضعیت ادامه حضورشان در قدرت را زیر سوال برد. چرا آن موقع اتفاقی نیفتاد؟
درباره اینکه رحیمی چه تخلفاتی داشته که حالا کارش به زندان کشیده، من خبری ندارم.
سوال من هم درباره آن تخلف‌ها نیست. دقیقا نکته‌ام ماجرای افشاگری است که شما سال ٨٧ انجام دادید.
خب، موعد استیضاح کردان بود و آقای رحیمی چک‌های پنج‌میلیون تومانی را آورد. ادعایش این بود که به بیش از ١٤٠نماینده، نفری پنج‌میلیون‌تومان پول داده است. البته بهانه‌اش کمک به بهبود وضعیت مساجد بود.
ادعایش این بود یا اینکه پول را داده بود؟
بالاخره گفت که این پول را به نمایندگان داده، قضاوتش از عهده من خارج است. ما هم جزو امضا‌کنندگان استیضاح کردان بودیم. همین ماجرای چک‌ها را یک‌هفته پیش از استیضاح کردان افشا کردیم و اثر‌گذار بود.
خب پس به ادعای او همان موقع ١٤٠نماینده، حالا به‌هرعنوانی، از رحیمی نفری پنج‌میلیون تومان پول گرفتند.
الان هم رحیمی اگر ادعایی می‌کند همان است. ما خبر دقیقی نداریم و اینها ادعای رحیمی بود.
خب وقتی ماجرای کمک پنج‌میلیون‌تومانی افشا شد، بهترین موقع برای عزل رحیمی بود تا کار به بهمن٩٣ نرسد، چرا همان موقع نمایندگان آستینی بالا نزدند؟
چرا اتفاقا همان موقع، درخواستی برای عزل رحیمی مطرح شد.
از جانب شخص شما یا گروهی از نمایندگان؟
در همان افشاگری یک‌نطق داشتم و نامه‌نگاری بین من و رحیمی انجام شد. بعدش از احمدی‌نژاد خواستم ایشان را برکنار کند.
خواسته شما به‌جایی هم رسید؟
به‌طور عکس بله، ایشان آن‌موقع معاون پارلمانی بود و بعد ارتقا یافت و معاون‌اول شد. کارهای آقای احمدی‌نژاد خیلی اوقات برعکس بود، البته در آن نامه‌نگاری و مسایل مطرح‌شده، خسارتش را هم دادیم و ما دادگاه رفتیم و آخر سر دادگاه ما را تبرئه کرد.
موضوع شکایت چه بود؟
سلسله تخلف‏‌هایی وجود داشت. در همان گزارش آن‌وقت هم هست.
تخلف اداری بود؟
نه مسایلی مرتبط با مدرک تحصیلی رحیمی و ارتباط او با دانشگاه آکسفورد، البته بحث ارتباط پولی و نوع برخورد و رفتار ایشان هم مطرح بود.
منظورتان چطور رفتاری است؟
الان توضیح ندهم بهتر است. بالاخره اتفاق رخ داده این بود که در مجلس هشتم افرادی پشتیبان ایشان بودند.
خب اینکه تایید ادعای رحیمی است در حمایت مالی از ١٧٠نامزد انتخاباتی؟
نه تعدادشان این‌همه نبود.
چقدر بود؟
دقیقا یادم نیست، ولی خب رحیمی همان‌موقع درمجلس حامیانی داشت، اما خیلی‌ها هم به او نقد داشتند. اگر به عدد و رقم روز استیضاح کردان برگردیم، استیضاح او با بیش از ٢٠٠رای به نتیجه رسید.
یعنی باز نزدیک به ٩٠ نفر موافق استیضاح نبودند؟
دقیق نمی‌شود قضاوت کرد همین حول‌و‌حوش بود. بالاخره دولت آن‌موقع، محبوب نمایندگان بود. عدد ندهم بهتر است. همان‌موقع بخشی از مجلس درخواست کرد رحیمی را عزل کند و از احمدی‌نژاد نیز همین مساله پرسیده و او هم به سبک خودش جواب داد.
به‌تازگی وزیر کشور به‌صراحت از احتمال تزریق پول‌های کثیف به سیاست و انتخابات گفته، شما این هشدار را چطور می‌بینید؟
البته حرف ایشان بیشتر هشداری بود به برخی که حواس‌شان را جمع کنند. اتفاقا حرف ما این است که اگر در موضوع تزریق پول کثیف مستنداتی وجود دارد، به کمیسیون امنیت مجلس هم ارایه شود.
یعنی نمایندگان کمیسیون امنیت خودشان از آنچه در ستادهای تازه‌تاسیس می‌گذرد اطلاع ندارند؟
چرا اتفاقا به‌خوبی از مسایل مطلع هستیم. حتی برخی از مسایل با دستگاه‌های امنیتی در میان گذاشته شده و از آنها خواستیم حواس‌شان به برخی ستادهای نوپا باشد.
یعنی پیش از سخنان معنادار وزارت کشور، کمیسیون امنیت مجلس هم در این زمینه احساس خطر کرده بود؟
در دوره احمدی‌نژاد تخلف‌هایی اتفاق افتاده و رانت و تخلف مالی کم گزارش نشده، به هر شکل هر آدم عاقلی می‌داند این پول‌ها زمانی پنهان می‌شود زمانی دیگر پیدا. سیاست هم فرصت خوبی برای خرج‌کردن پول‌هایی از این دست است.
چرا زودتر مجلس در این زمینه هشدار نداد؟
هشدار ما مجلسی‌ها که به همان تاریخ مجلس هفتم و افشاگری درباره چک‌های پنج‌میلیونی بازمی‌گردد. این یک رویه اشتباه است که متاسفانه به اشکال مختلف ظهور می‌کند. سیاست و نماینده‌شدن، پول می‌خواهد و برخی هم از این پول‌ها دارند.
حالا گاهی هم پول‌شان خیلی تمیز نیست.
بله، خیلی اوقات پول قاچاق، رانت و پول کثیف وسط کار می‌آید که باید از آنها حذر کرد. متاسفانه دوباره فضای انتخابات فعال شده و به‌جز رحیمی که روانه زندان شده، بقیه تیم همگی فعالند.
منظورتان تیم احمدی‌نژاد است؟
بله، پا شدند و همه کار می‌کنند. ساختمانی چند طبقه در اختیار رییس آن تیم است و انتخابات آینده را از همان‌جا مدیریت می‌کنند.
دقیقا چه اطلاعی از برنامه‌ریزی آنها دارید؟
آنها ارتباط با استان‌های مختلف را شروع کرده‌اند. سرتیم‌ها مشخص شده و با افرادی که رییس آنجاست، تماس می‌گیرند و مسایل تا حدودی مشخص شده.
خب اینجا ضعف قانون داریم، حسب چه قانونی می‌شود درون ستادهایی که به قول شما از همین حالا کارشان را شروع کرده‌اند، سرک کشید؟
بالاخره نهادها می‌دانند چطور می‌شود ورود کرد. همه‌چیز قانون نمی‌خواهد، گاهی نظارت می‌خواهد.
یعنی دستگاه‌های امنیتی وارد شوند؟
بله حالا این را توضیح می‌دهم. اینها تماس‌های متعددی دارند. سرتیم شیراز، مشهد، آذربایجان و تبریز و آدم‌ها همگی مشخص شده‌اند و کارها شروع شده.
اگر اسناد دارید، چرا خودتان افشاگری نمی‌کنید، بالاخره افشاگری شما در زمان مرحوم کردان هم مثمر ثمر واقع شد.
بله، اسناد را داریم، ولی وظیفه ما نیست. اما دستگاه‌های امنیتی می‌دانند که ساختمان هزینه دارد، اینکه شب صد نفر جمع می‌شوید و شام می‌خورید -جهت تبلیغ -اینها همگی هزینه دارد. رصد این هزینه‌ها بر عهده دستگاه‌های امنیتی است.
ßیعنی دقیقا چه می‌شود کرد؟
خود ما هم در بحث انتخاباتی فعال بوده‌ایم و رقم دستمان است. ستاد شهرستان اداره می‌کردیم و می‌دانیم برگزاری انتخابات و هزینه‌ها چه میزان است.
خب رقم چقدربود؟
برای مجلس نهم حدود٢٠٠ میلیون تومان و مجلس هشتم رقمی حدود٨٠ تا ١٠٠ میلیون تومان.
پیش‌بینی برای سال آینده چیست؟
هر نامزدی که بنای نماینده‌شدن دارد، باید رقمی حدود ٤٠٠ تا ٥٠٠میلیون تومان هزینه کند. حالا تصور کنید از همان‌ساختمان معروف تماس بگیرند که ما شما را حمایت می‌کنیم. سیاست هم این روزها ‌گران شده و نمی‌شود همین‌جوری ورود کرد.
خب این پول‌های کلان از کجا تامین خواهد شد؟
مسلم است هزینه‌ها از کجا می‌آید، از همین مسیرها می‌آید. گاهی هم از پول‌های کثیف. حالا خواست ما از دستگاه‌های امنیتی و شورای نگهبان این است که هر کسی در فضای انتخابات وارد شد کاملا رصد شود که پول‌ها از کجا می‌آید؛ یعنی شورای نگهبان برای انتخابات دور دهم مجلس نه‌تنها به سلامت فرد که سلامت حامیان مالی او نیز توجه کند.
آقای حیدرپور مشخص است اطلاعات زیادی دارید، چرا اسم نمی‌برید؟
مخاطب ما خودش می‌داند. من هم فعلا اسم نمی‌برم. ولی منی که عضو هیات علمی هستم و عضو ستاد انتخابات تهران شدم، حقوقم چهارتا پنج میلیون‌تومان است، ولی هزینه ابتدایی ساختمان گاهی پنج‌میلیون می‌شود و هزینه شام و نهار و برق و آب و گاز که جای خود دارد؛ یعنی باید همه این مسایل رصد شود. از پول ساختمان تا دیگر هزینه‌هایی که به ستادها تزریق می‌شود.
تحلیل‌تان به عنوان عضو کمیسیون امنیت مجلس از سخنان اخیر آقای رحمانی فضلی چیست؟
وزیر کشور گرا داده و اگر رحمانی فضلی گرا داده که چنین چیزی وجود دارد، حالا وزیر اطلاعات باید این پیام را به خوبی بگیرد و برود سراغ همان مسایلی که اشاره شد.
گزارشی هم از مجلس به اطلاعات رفته؟
ما گزارش‌هایی داریم و گزارش‌هایی هم به دستمان رسیده. همه‌چیز را هم رصد می‌کنیم. از سرگروه‌ها هم مطلعیم. در همین تبریز برای نمونه یکی از مسوولان دولت قبل سرتیم شده‌اند و کار را هم شروع کرده‌اند. ما تمام مستندات را به اینها می‌دهیم، اما باید در بیاورند اینها چه کسانی هستند و با چه پول و سرمایه‌ای ستادها آغاز به کار کرده.
خب مستندات شما چه می‌گوید؟
پول کثیفی که رحمانی‌فضلی به آن اشاره کرده در سرمایه‌گذاری‌های منسجم دولت گذشته دیده می‌شود؛ از هتلداری و بانکداری گرفته تا برخی پولشویی‌ها. برای نمونه در دوره گذشته فلان بانک یا سلسله هتل‌های زنجیره‌ای راه‌افتاده که حالا سودش توی جیب برخی خواص خواهد رفت یا همین ماجرای زنجانی.
یعنی شما سرنخ بابک زنجانی و مسایل انتخابات آینده را هم تا ساختمان ولنجک می‌برید؟
بله، هنوز که از پول زنجانی چیزی به بیت‌المال بازنگشته است. آنها در دوره قبل دست بابک زنجانی را حسابی باز گذاشته بودند، اتفاقا برای همین روزها. ما هم از دستگاه‌های امنیتی می‌خواهیم پیگیر باشند. سرنخ اینها می‌رسد به همان ستادی که برای انتخابات مجلس قد علم کرده است.
یعنی رانت زنجانی حالا بناست به انتخابات مجلس تزریق شود؟
بالاخره نگرانی در این زمینه زیاد است. ردپای این پول را که بگیری به ولنجک می‌رسد و برخی تلاش‌های انتخاباتی.
اصلا مگر معنا دارد یک‌آدم ٤٠‌ساله در ساختار یک‌کشور بیاید و میلیاردها دلار پول نفت- پول بیت‌المال- را بگیرد و حالا هم هیچ‌کسی نداند این پول کجا رفته است. متاسفانه منابع مالی از این دست زیاد است و اغلب غیرسالم. نباید اصلا با اینها مماشات شود. باید جلو رفت و هراس نداشت.

 

منبع:پژواک ایران