PEZHVAKEIRAN.COM احمد شهيد: ۷۵۳ نفر در سال گذشته ميلادی در ايران اعدام شده‌اند
 

احمد شهيد: ۷۵۳ نفر در سال گذشته ميلادی در ايران اعدام شده‌اند

احمد شهيد گزارشگر ويژه حقوق بشر برای ايران، گزارش خود از وضعيت حقوق بشر در اين کشور را به شورای حقوق بشر سازمان ملل تقديم کرد. براساس اين گزارش در سال ۲۰۱۴ ميلادی ۷۵۳ نفر در ايران اعدام شده‌اند.

دويچه وله ـ  گزارش احمد شهيد درباره وضعيت حقوق بشر در ايران در سال ۲۰۱۴ به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه شد.

بر اساس اين گزارش در سال ۲۰۱۴، در ايران ۷۵۳ نفر اعدام شده‌اند و تنها در ۱۰ هفته اول سال ۲۰۱۵ نيز ۲۵۲ نفر به دار آويخته شده‌اند. همچنين حداقل ۱۳ مجرم زير ۱۸ سال نيز در سال ۲۰۱۴ اعدام شده‌اند.

اکثريت اين افراد به دليل جرايمی که طبق قوانين بين‌المللی جزو جرايم سخت شناخته نشده و مستوجب اعدام نيستند، محکوم به مرگ شده‌اند.

طبق قوانين جمهوری اسلامی مجازات حمل و قاچاق مواد مخدر اعدام است در حالی که اين جرايم طبق قوانين بين‌المللی جزو جرائم مستوجب اعدام شناخته نمی‌شوند.

تعقيب و آزار کنشگران مدنی

گزارشگر ويژه حقوق بشر برای ايران در گزارش خود تصريح کرده که جمهوری اسلامی همچنان به تعقيب، دستگيری و اذيت و آزار اعضای جامعه مدنی ادامه می‌دهد.

اين در حالی است که دولت ايران همواره ادعا می‌کند روزنامه‌نگاران، وکلا يا فعالان مدنی را به دليل فعاليت شغلی‌شان بازداشت نکرده، بلکه به جرم اقدام عليه امنيت ملی آنان را زندانی می‌کند.

بر اساس گزارش احمد شهيد بين سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ نهادهای حقوق بشری خواستار رفع حصر ميرحسين موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی و نيز تعداد ديگری از روزنامه‌نگاران، وکلا، کشيشان مسيحی و فعالان دانشجويی شده بودند، اما از ميان اين افراد همچنان بيش از ۳۰ روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نويس، ۱۰۰ بهايی و ۹۲ مسيحی در ايران زندانی هستند.

اين گزارش همچنين حاکی است که تنها در سال ۲۰۱۴ تعداد ۶۹ نوکيش مسيحی دستگيرشده و به مدت ۲۴ ساعت بازداشت شده اند. بيشتر اين افراد، رهبران کليساهای خانگی بوده‌اند. 

منبع:پژواک ایران