عکس، مربوط به دیدار ژیلا بنی‌یعقوب، روزنامه‌نگار، با نگار حائری، پس از آزادی او از دوره‌ی پیشین بازداشتش در اسفندماه گذشته است.

عکس، مربوط به دیدار ژیلا بنی‌یعقوب، روزنامه‌نگار، با نگار حائری، پس از آزادی او از دوره‌ی پیشین بازداشتش در اسفندماه گذشته است.

تقاطع: نگار حائری، وکیل دادگستری که پیش‌تر در اسفندماه سال گذشته پس از نه ماه بازداشت موقت از زندان زنان در قرچک آزاد شده بود، یک بار دیگر بازداشت و این بار به زندان اوین تهران منتقل شده است.

بر اساس گزارش‌ها، خانم حائری، روز دوشنبه (۲۸ اردیبهشت-۱۸ می‌) با تماس تلفنی، جهت بازجویی به دادسرای مستقر در زندان اوین احضار شد که پس از حضور در این دادسرا، بازداشت و به بند زنان این زندان منتقل گردید.

این چهارمین بازداشت این وکیل محروم از فعالیت در چهار سال گذشته است. این بازداشت‌ها از زمانی آغاز شد که او وکالت پدر زندانی‌اش، ماشاءالله حائری را بر عهده گرفت.

آقای حائری که از هواداران “سازمان مجاهدین خلق” است، در آذرماه ۱۳۸۸ توسط وزارت اطلاعات بازداشت و بعدها از سوی “مقیسه”، رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اعدام محکوم شد که این حکم در مرحله‌ی تجدیدنظر به ۱۵ سال حبس و تبعید به زندان رجایی‌شهر کرج تبدیل گردید.

به دنبال آن، نگار حائری ابتدا به دلیل بر عهده گرفتن «وکالت بدون اجازه یک منافق» با تعلیق پروانه‌ی وکالت به مدت ۱۰ سال مواجه شد. او بعدتر در سال ۱۳۹۰، خود به اتهام هواداری از “سازمان مجاهدین خلق” دستگیر شد که پس از چهارماه و نیم حبس که نزدیک به سه ما آن در انفرادی بود، با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی آزاد گردید.

دستگیری دوم خانم حائری در سال ۱۳۹۱ اتفاق افتاد که این بار نیز با همان اتهام پیشین در شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب محاکمه و در نهایت به یک سال حبس تعلیق‌شده به مدت ۵ سال محکوم شد. او ۲۴ روز اول بازداشت ۱۶۰ روزه‌اش در این سال را به اتهام “جعل سند” در “آگاهی شاپور” در بازداشت بود که هرچند از این اتهام تبرئه شد اما در آن‌جا مورد ضرب‌وشتم ماموران این آگاهی قرار گرفت.

نگار حائری در تاریخ چهارم خرداد سال ۱۳۹۳ برای بار سوم و این بار به اتهام «تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب از طریق مصاحبه با رسانه‌های بیگانه» بازداشت و ابتدا به بند ۲۰۹ زندان اوین و پس از سه هفته به زندان زنان در قرچک منتقل شد. مصداق این اتهامات، گفتگوهای او درباره‌ی وضعیت پدرش با رسانه‌های فارسی‌زبان بیرون از ایران عنوان شد.

وی روز ۶ اسفندماه، در حالی پس از نه ماه بازداشت با قرار وثیقه‌ی سنگین ۲ میلیارد تومانی از زندان قرچک آزاد شد که از نظر روحی در شرایط بسیار بدی به سر می‌برد.

او در تنها گفتگوی خود، دو هفته بعد از آزادی از زندان، با شرح وضعیت بد زندانیان زن در زندان قرچک از آن‌جا به عنوان “آخر دنیا” یاد کرده و گفته بود از زمانی که آزاد شده، تحت شرایط آن‌جا، روز به روز حالش “بد‌تر” و “افسرده‌تر” می‌شود.

نگار حائری هم‌چنین از قصد خود برای تشکیل گروهی برای کمک به زنان زندانی در قرچک با مجوز قاضی ناظر بر این زندان خبر داده بود.

برخی نزدیکان این زندانی سیاسی می‌گویند که بازداشت دوباره‌ی او احتمالا در ارتباط با همین مصاحبه صورت گرفته است.