PEZHVAKEIRAN.COM گزارش گاردین از بازارهای تجاری ایران بعد از تحریم‌ها: برخی سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج از کشور قربانی تجار حقه‌باز می‌شوند
 

گزارش گاردین از بازارهای تجاری ایران بعد از تحریم‌ها: برخی سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج از کشور قربانی تجار حقه‌باز می‌شوند

 

به گزارش نامه نیوز گاردین در گزارشی به وضعیت بازارهای تجاری ایران بعد از برداشته شدن تحریم ها پرداخته و می نویسد:

ده ها سال انزوای اقتصادی ایران صحنه تجارت و کسب و کار را برای شهروندان این کشور و ورودشان به بازارهای تجاری دنیا و عملکرد بر اساس اصول پذیرفته شده بین المللی دشوار ساخته است. تلاش در جهت تغییر مالکیت دولتی به بخش خصوصی منجر به ایجاد پیچیدگی هایی در نهاد ها و شرکت های تجاری ایران شده است.

حاج حسین که پیرمردی 70 ساله و از تجار و بازاریان کهنه کار ایرانی است می گوید "من به اقوام و خویشاوندانی که قصد برگشت به ایران را دارند تا کارهای تجاری شان را در اینجا آغاز کنند می گویم به هیچ وجه به کسی اعتماد نکنند و به راحتی حرف دیگران را باور نکنند. اینجا ایران است با اصول و قوانین خاص خودش!" او در ادامه می گوید "شما مجبور هستید گاهی رشوه بدهید ولی ابتدا مطمئن شوید به کسی رشوه می دهید که واقعا می تواند به شما کمک کند!".

علیرضا دربندی وکیل شرکت های تجاری بزرگ که ده ها پرونده در دادگاه های تهران و سایر استان های این کشور را در دست بررسی دارد می گوید" پس از شروع مذاکرات هسته ای در سال 2013 از وقتیکه سرمایه گذاران خارجی شروع به تنظیم مجدد فعالیت های خود در ایران کرده اند تعداد موارد نقض قرارداد های شرکتی و تجاری سر به فلک کشیده است!" او پیش بینی می کند بسیاری از ایرانیان مقیم خارج از کشور دوباره به کشور باز خواهند گشت تا سرمایه گذاری هایشان را آغاز کنند اما آنها قربانی تجار حقه باز و شارلاتان خواهند شد!"

علیرضا کیوانی مهندس و کارآفرین که سال گذشته از آمریکای شمالی به ایران بازمی گردد تا کمپانی خود را با تمرکز بر رشد صحنه سلامت فن آوری راه اندازی کند در این باره می گوید "در ابتدا گمان می کردم می توانم فعالیت خود را در زمینه های گوناگون از روباتیک گرفته تا تولید تجهیزات پزشکی گسترش دهم." او پس از امضای چندین قرارداد و شروع کار متوجه می شود یکی از شرکای آنها که در همان ابتدا از معامله کنار می کشد هنوز هم مستقیما از مشتریان کمیسیون دریافت می کرده است!پس از اینکه کیوانی اقدامات قانونی اش را در این زمینه شروع میکند وکیلش در مورد این پرونده به او هشدار می دهد که بیشتر از این قابل پیگیری نمی باشد! و اینکه احتمالا شریک وی با جعل سند یا رشوه وارد عمل شده است!

گاردین در ادامه می نویسد : در واقع فقدان یک حاکمیت قانونی در ایران به متقلبان میدان می دهد که به اعمال خود ادامه دهند!

کیوانی یکی از علل تجارت های غیراخلاقی و خارج از اصول را در ایران مسئله تحریم ها و انزوای اقتصادی ایران طی سال های گذشته می داند وی می گوید"ایران برای دست یافتن به قانون و اخلاق کسب و کار جهانی باید بخشی از جامعه جهانی باشد!"

در شاخص جهانی سهولت کسب و کار و تجارت در سال 2015 ایران در جایگاه 130 ام بین 189 کشور پس از پاکستان و موزامبیک قرار گرفته است.

در حالیکه سرمایه گذاران خارجی در انتظار به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای ایران و گشوده شدن درهای اقتصادی این کشورهستند تاجران و کار آفرینانی مثل کیوانی از فقدان نظام حقوقی لازم را برای حفاظت از منافع سرمایه گذاران خصوصی در این کشور می گویند.

منبع:پژواک ایران