دانشجوی معترض به مرگ فریناز خسروانی درگذشت

کاوه قریشی k.ghoreishi(at)roozonline.com

روز آنلاین ـ بستگان آکام تلاج، از زخمی‌شدگان اعتراض به مرگ فریناز خسروانی در مهاباد به روز می‌گویند او بعد از ۵۳ روز نگهداری در بیمارستان، سرانجام دو روز پیش در بر اثر شدت جراحات جان‌باخته است.

یکی از بستگان نزدیک آقای تلاج می‌گوید که خانواده او از مصاحبه با رسانه‌ها منع شده‌اند. نیروهای امنیتی همچنین از آنها خواسته‌اند مراسم ختم و دفن این جوان معترض را نیز در سکوت برگزار کنند.

به گفته او مراسم خاکسپاری آکام تلاج دوشنبه‌شب ۸ تیرماه، در فضایی امنیتی با حضور خانواده، بستگان و آشنایان او در قبرستان "بداغ سلطان" مهاباد برگزار شد.

آکام تلاج، اهل شهرستان نقده، دانشجوی دانشگاه آزاد مهاباد در ۱۷ اردیبهشت‌ماه سال ۹۴ در جریان تجمع اعتراضی مردم مهاباد به مرگ فریناز خسروانی، بر اثر اصابت گلوله از ناحیه شکم زخمی شده بود.

به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر کردستان این جوان معترض، در مدت زمانی که در بیمارستان بستری بود، به علت شدت جراحات دو بار تحت عمل جراحی قرار گرفته بود.

مرگ مبهم فریناز خسروانی، ۲۸ ساله، کارمند هتل تارا در مهاباد با اعتراض شماری از مردم این شهر روبرو شد.

اعتراض روز ۱۷ اردیبهشت‌ماه، ابتدا مسالمت‌آمیز و به قصد پیگیری پرونده فریناز خسروانی صورت گرفت اما با حضور نیروهای پلیس به خشونت کشیده شد.

در خلال این درگیری، هتل تارا، محل تجمع معترضان نیز به آتش کشیده شد. آنزمان گزارش شد که تعدادی از معترضان زخمی و تعدادی دیگر بازداشت شدند.

یک ماه بعد از این حادثه حسین اشتری، فرمانده کل نیروی انتظامی ایران گفت در پی حوادث مهاباد ۴۰ عضو نیروی پلیس مجروح شده‌اند.

در پی حادثه مهاباد، مقامات سازمان دیده‌بان حقوق بشر، از سازمان‌های جهانی مدافع حقوق‌بشر، در مصاحبه با روز ضمن ابراز نگرانی از سرنوشت بازداشت‌شدگان حوادث مهاباد خواهان اعلام اطلاعات و آمار دقیق آنها از سوی دولت شده بودند.

منبع:پژواک ایران