PEZHVAKEIRAN.COM مجلس خبرگان رهبری؛ زمین تازه دلواپسان
 

مجلس خبرگان رهبری؛ زمین تازه دلواپسان

 

باید تا اسفند 94 شاهد بروز دلواپسی‌های بیشتر در جامعه ایران باشیم. دلواپسی‌هایی که قرار است پلی برای یک جریان سیاسی خاص برای رسیدن به پارلمان دهم و مجلس خبرگان رهبری باشد.

عصر ایران؛ مصطفی داننده - از خرداد 92، واژه تازه‌ای وارد ادبیات سیاسی ایران شد که زمینه ساز جنجال‌های فراوانی در کشور شد. « دلواپسی» کلمه‌ای بود که به بهانه مذاکرات هسته‌ای پای به عرصه سیاسی ایران گذاشت و این روزها دیگر ساحت‌های سیاسی ایران را نیز درگیر خود کرده است که یکی از آنها مجلس خبرگان رهبری است.

چندصباحی است جریان اصول گرا، در گفت‌وگو و سخنرانی‌های خود از حضور جریان اصلاح طلب در مجلس خبرگان رهبری ابراز نگرانی کرده‌اند و دلواپس شده‌اند. آنها برنامه اصلاح طلبان برای مجلس خبرگان را به خواب آشفته‌ای تعبیر کردند که جریان چپ ایران برای این مجلس دیده است.

محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که بسیاری او را مرد « لابی‌های پارلمان» می‌دانند در این مورد می‌گوید:« متأسفانه برخی‌ها خواب‌های آشفته و عجیبی را برای انتخابات مجلس خبرگان دیده‌اند و به دنبال آن هستند که 10 نفر را وارد این مجلس کنند تا ساز ناکوک بزنند ما نمی‌گذاریم خواب آشفته آنها تعبیر شود. نیروهای فعال سیاسی انقلاب نباید از مجلس خبرگان غافل بمانند و انتخابات آن تحت تأثیر مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد.»

مجلس خبرگان رهبری؛ زمین تازه دلواپسان

در اصل 107 و 108 قانون اساسي ، قانون انتخابات ، تعداد ، شرايط و آيين نامه داخلي مجلس خبرگان رهبري اشاره شده است. در فصل دوم این قانون در مورد شرایط انتخاب شوندگان مجلس خبرگان رهبری آمده است :

ماده 3 – خبرگان منتخب مردم بايد داراي شرايط زير باشند :

الف – اشتهار به ديانت و وثوق و شايستگي اخلاقي

ب – اجتهاد در حدي كه قدرت استنباط بعض مسائل فقهي را داشته باشد و بتواند وليّ فقيه واجد شرايط رهبري ، را تشخيص دهد .

ج – بينش سياسي و اجتماعي و آشنايي با مسائل روز .

د – معتقد بودن به نظام جمهوري اسلامي ايران .

ﻫ - نداشتن سوابق سوء سياسي و اجتماعي

تبصره 1 – مرجع تشخيص دارا بودن شرايط فوق ، فقهاي شوراي نگهبان قانون اساسي مي باشند .

تبصره 2 – كساني كه رهبر معظم انقلاب – صريحاً و يا ضمناً – اجتهاد آنان را تأييد كرده باشد ، از نظر علمي نياز به تشخيص فقهاي شوراي نگهبان نخواهند داشت .

تبصره 3 – ضرورت ندارد كه نمايندگان ، ساكن و يا متولد حوزه انتخابيه خود باشند .

همانطور که مشاهده می‌گنید در تبصره این اصل قانون اساسی مرجع صلاحیت اعضای مجلس خبرگان تایید اجتهاد آنها توسط رهبرانقلاب و یا اعضای شواری نگهبان است. حالا سوالی که در این میان مطرح است و باهنر و دیگر اصول گرایان باید به آن پاسخ بدهند این مسئله است که چرا آنها باید از نامزدهایی که توسط رهبرانقلاب و یا شورای نگهبان تایید شده‌اند، احساس نگرانی کنند؟

تمام کسانی که از نظر شورای نگهبان تایید می‌شوند، یعنی مورد وثوق نظام هستند و هیچ کس حق ندارد به آنها برچسب بزند و آنها را متهم به برنامه ریزی سیاسی کند.

به نظر می‌رسد جریان اصول گرایی به شدت به دنبال ساختن فضایی دو قطبی میان خود و اصلاح طلبان است. آنها می‎‌خواهند بازهم داستان تکراری اصلاح طلبان ضد انقلاب را در جریان بیندازند. سخنان باهنر را می‌توان کلید رمز این استراتژی تازه دانست.

قطعا هرچه به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری نزدیک می‌شویم شاهد اجرایی شدن این استراتژی هستیم. اصول گرایان به خوبی می‌دانند این روزها اصلاح طلبان در موقعیت بهتری نسبت به آنها در جامعه قرار دارند و به خاطر همین تلاش می‌کنند تا این محبوبیت و مشروعیت را زیر سوال ببرند.

باید تا اسفند 94 شاهد بروز دلواپسی‌های بیشتر در جامعه ایران باشیم. دلواپسی‌هایی که قرار است پلی برای یک جریان سیاسی خاص برای رسیدن به پارلمان دهم و مجلس خبرگان رهبری باشد.

منبع:پژواک ایران