اتهام «محاربه» برای 8 تن از عاملان نزاع مسلحانه

8 تن از 11 متهم دستگير شده در پرونده عاملان نزاع مسلحانه در اطراف ميدان نمايشگاه بين المللي مشهد به اتهام «محاربه» محاکمه مي شوند.

به گزارش خراسان، در پي نزاع مسلحانه اي که پاييز سال گذشته در اطراف ميدان نمايشگاه بين المللي مشهد رخ داد، عاملان نزاع دسته جمعي با شليک هاي متعدد گلوله رعب و وحشتي ايجاد کردند که بلافاصله با تماس شهروندان، پليس وارد ماجرا شد و يکي از عاملان نزاع مسلحانه را در محل وقوع حادثه دستگير کرد. با توجه به اهميت موضوع و به دستور دادستان مشهد، پرونده تيراندازي در ملاء عام به شعبه 904 دادسراي انقلاب اسلامي ارجاع شد و توسط قاضي حيدري (قاضي وقت شعبه 904) مورد رسيدگي قرار گرفت. از آن جايي که اقدامات متهمان موجب ايجاد رعب و وحشت شده بود، مقام قضايي با صدور دستورات ويژه اي از کارآگاهان اداره جنايي پليس آگاهي خراسان رضوي خواست تا با رديابي هاي اطلاعاتي براي دستگيري متهمان فراري وارد عمل شوند. در حالي که کارآگاهان پس از انجام بازجويي از متهم دستگير شده، تعدادي از عوامل نزاع را در مناطق مختلف مشهد دستگير کرده بودند، گروهي از کارآگاهان پليس اطلاعات و امنيت خراسان رضوي نيز وارد عمل شدند و با تشکيل يک گروه مشترک به رصدهاي اطلاعاتي پرداختند.
کارآگاهان چندي بعد مخفيگاه 2 متهم ديگر اين پرونده را نيز در منطقه چناران به محاصره درآوردند اما يکي از متهمان هنگام فرار با شليک گلوله پليس روبه رو شد و در حالي که از ناحيه پا زخمي شده بود به دام افتاد. اين در حالي بود که يکي ديگر از متهمان همزمان و در شاخه ديگري از اين عمليات در منطقه طرقبه و شانديز دستگير شد. از سوي ديگر نيز ماموران عمليات ويژه پليس اطلاعات و امنيت خراسان رضوي يکي ديگر از متهمان فراري اين پرونده را در عملياتي هماهنگ به دام انداختند و در بازرسي از خودروي او به سرنخ هايي از ساخت مشروبات الکلي دست يافتند بنابراين آن ها با کسب دستوراتي از قاضي حيدري، موفق شدند يک لابراتوار توليد مشروبات الکلي را نيز کشف کنند. با ادامه فعاليت هاي اطلاعاتي عوامل ديگري که در نزاع مسلحانه مشارکت داشتند با تلاش شبانه روزي کارآگاهان و با هدايت مستقيم مقام قضايي در چنگ قانون گرفتار شدند و بدين ترتيب با تکميل تحقيقات قضايي، اتهام «محاربه» به 8 تن از متهمان نزاع مسلحانه از سوي قاضي شعبه 209 دادسراي عمومي و انقلاب، تفهيم شد و اين پرونده براي صدور کيفرخواست در اختيار نماينده دادستان مشهد قرار گرفت. بنابراين گزارش، مقام قضايي در شعبه اظهارنظر نيز پس از مطالعه دقيق اين پرونده و محتويات آن و با توجه به اسناد و مدارک مستند موجود کيفرخواست محاربه از طريق تيراندازي در ملاء عام را براي 8 تن از متهمان نزاع مسلحانه صادر کرد. اين در حالي است که برخي اتهامات ديگر مانند تخريب، تمرد در برابر ماموران، ساخت مشروبات الکلي، نگهداري سلاح، جعل سند و استفاده از سند مجعول و ... در کيفرخواست صادره به چشم مي خورد.
اين گزارش حاکي است: در حالي که برخي از متهمان نيز از اتهامات وارده تبرئه شده اند اما متهمان اصلي اين پرونده به زودي در دادگاه کيفري پاي ميز محاکمه خواهند نشست. سابقه خبر ساعت 8 شب يازدهم مهر سال گذشته عوامل يک نزاع دسته جمعي که حدود 40 نفر تخمين زده مي شدند در اطراف ميدان نمايشگاه بين المللي مشهد با يکديگر درگير شدند و با حضور ماموران انتظامي در محل حادثه تعداد زيادي پوکه شليک شده نيز پيدا شد و بدين ترتيب عمليات کارآگاهان با صدور دستوراتي از سوي مقام قضايي براي شناسايي و دستگيري عوامل نزاع مسلحانه ادامه يافت که مدتي بعد تعدادي از عوامل نزاع در عمليات هاي جداگانه پليس دستگير شدند.

منبع:پژواک ایران