گروه اسلامي داعش بهانه اى براى حضور هميشه آمريكا در خاورميانه!
عباس رحمتی

 

پیش در آمد مطلب :

 

از سرى موضع گيري هايي كه نسبت  به داعش اتخاذ شده موضع سياسي ، "هوشنگ امير احمدي " جالب است ، چرا ؟ كه زماني  او خود را كانديد رياست جمهورى  در ايران كرده بود ، چندى پيش در صداي آمريكا  گفت : "جريان داعش  يك  جريان تاريخي دارد  كه با سقوط دولت عثماني شروع شد، ، او گفت " داعش محصول اين نيست كه يك عده ديوانه شدند و سر از خانه ها در آوردند ، اين محصول يك جريان تاريخي است كه با سقوط دولت عثماني شروع شد و آمريكايي ها اين جريان را ادامه دادند اين جريان ادامه يافت ، تاريخ معاصرش از انقلاب اسلامي شروع شد ، جريان افغانستان و ... بالاخره اين جريان بي ريشه نيست و ما بايد به اين جريان طوري ( ديگر) نگاه كنيم و دلايل بوجود آمدنش را پيداكنيم !  

و بلافاصله ميگويد دو تانيرو داعش را بوجود آورد  يكي ديكتاتورى در محله است از شيخ و غير شيخ كه نمي گذارد ملت آدم بشند ( شوند ) ، درست بشند ( شوند) نكته دوم اينكه خارج منطقه اند كه صدو چند سال است دارند شلوغ ميكنند خرابكارى ميكنند و انواع و اقسام برنامه ها چيده ميشود  (شده است ) اين داعش را بايد اينطوري ديد ( قسمتي از مصاحبه امير احمدي در افقVOA ). راستي دلايل بوجود آمدن داعش و حاكميت هاي ارتجاعي و اينهمه عقب ماندگي كدام است چه سياستهايي پشت اين سياستها نهفته است ؟  

اگر اين استاد سياسي يك حرف درست زده باشد ، همين  است كه تاريخ معاصر  داعش  را  از شكلگيرى جمهوري اسلامي ميداند ، داعش در ايران  از دست به كلنگ گرفتن خلخالي و خراب كردن آثار تاريخي ايران و دستورات  خميني براي سركوب و كشتار   گروه ها و  شخصيت هاي سياسي  از بدو ورودش  به ايران  شكل گرفت . داعش ايران از  نسل كشي "كردها " آغاز شد  خراب كردن آثار تاريخي در ايران   جزء كوچكي از اين جنايت بود .  

فرمان قتل نويسندگان داخلي و خارجي  توسط بنیانگذار  ج اسلامي ، سنگسار زنان  ايراني  و دستگيري هاي گسترده  مجاهد و فدايي و توده اي و پيكاري با اعدامهاي  صحرايي و بدون محاكمه  ادامه يافت . اعدامهاي صحرايي  توسط خلخالي در كردستان و تركمنصحرا در آنزمان درست شبيه اعدامها و گردن زني هاي  امروز داعش بود ولی امروز  مردم در اينترنت براحتي این جنایات مي بينند .  اعدام زندانيان و نو جوانان سيزده ساله در سالهاي شصت و شصت و يك . اعدامهاي گسترده  زندانيان در بند ،  در سال ١٣٦٧ كه تمامن حكم قبلي داشتن و  به رگبار بستن ندا آقاسلطان و دهها جوان دیگر  كشور  و دستگيرى هزاران نفر در سال ١٣٨٨ و... تمامن  جناياتي است كه در تاريخ  كشتارهاي داعش ايران ثبت خواهد شد .  وقتي بيشتر نگاه ميكنيم متوجه ميشويم كه عملكرد اين گروه هاي اسلامي فرق  چنداني با هم ندارند همه اسلامي و ايدئولوژيك ، همه افراد با محاسن و ماسك و همه ى حركات و عملياتها با رمز هاي اسلامي  و همه عملكردها با  اسم شرع و دين ، تجاوزكاريهاى خود را توجيه كرده و در راس همه كارهاي خود  کشتار و تجاوز قرار داده   و ميدهند.   داعش( عراق و شام )  هم یکی از این گروه هاست که به چگونگی  شكل گرفتنش می پردازیم  ؟

شکل گیری داعش :     

پس از تغيير رژيمهاي تونس و مصر و ليبي معروف به " بهار عربي " نوبت به سوريه رسيد كه تحت سياستهاي غلط ايران و آمريكا و روسيه قرار گرفت و طى چهار سال جنگی بیفایده برای مردم ، بيش از ٢٥٠  هزار نفر كشته و ميليونها آواره شده اند همه ميدانيم اين سياست غلط يعني، حمايت اسد ، توسط قدرتهاي جهاني بوده  در حاليكه اين كشور (سوريه ) سياست ديگري را مي طلبد ، سوريه اي كه از نظر نظامي ضعيف تر از مصر است و از طرفي، مخالفان بشار اسد با انسجامي در هيبت يك ارتش آزاد حدود چهار سال است كه با ارتش كلاسيك بشار اسد ( ارتش  رژيم ايران ) چنگ در چنگ است ، هر كس از خود مي تواند بپرسد چگونه است كه بشار اسد هنوز بعد از  سالها  سركوب و كشتار خصوصن  سالهاي اخير درسوريه ( بيش از دويست و پنجاه هزار نفر  غير نظامي ) هنوز بر اريكه قدرت قرار دارد ولي معمر قذافي رييس جمهور پيشين كه قبلن دست ها را بالا برده بود و سلاحهاي خود را تحويل داده بود  سرنگون شد؟ همانطور كه گفتم ،آنچه مُسَلٓمْ است سياست ديگرى در سوريه حاكم است ، اين سياست را  رژيم فاشيستي مذهبى ايران و با كمك روسيه و آمريكا و حتا اروپا  تعيين كرده و ميكنند .

ج . اسلامي كه سي و هفت سال بطور مرتب از پولهاي نفت ايران  به سوريه كمكهاي ماهانه و سالانه اش قطع نشده است [١] علنن اعلام كرده است كه سوريه خط قرمز ماست و وقاحت را به جايي رسانده  كه "مهدي  طائب "رييس  قرارگاه عمار ميگويد : "سوريه از خوزستان براى ما مهمتر است  وي گفت : "اگر دشمن به ما هجوم کند و بخواهد سوریه یا خوزستان را بگیرد اولویت با این است که ما سوریه را نگه داریم چون اگر سوریه را نگه داریم می‌توانیم خوزستان را هم پس بگیریم اما اگر سوریه را از دست بدهیم تهران را هم نمی‌توانیم نگه داریم ، سوریه استان سی و پنجم و یک استان استراتژیک برای ماست" [٢]در مورد سياست روسيه بايد گفت ، با سرنگوني بشار اسد يكي  از كشورهاي سوق الجيشي خود را از دست خواهد داد . سوال مهم اينجاست چرا آمريكا و شركا و ناتو با وجود مخالفتهاي مردم سوريه و گروه مخالف نظامي با ماندن بشار اسد در سوريه تا كنون موافقت كرده اند ؟ در طول سي و شش سال  حاكميت ج اسلامي  دنيا  شاهد مماشات غربي ها با اين رژيم فاشيستى مذهبى در منطقه خاورميانه بوده ایم  و شدت اين مماشات از زماني  بيشتر شد كه اوباما بر سر كار آمد و تصميم گرفت كه بخاطر مسئله هسته اي با رژيم ملاها از سوريه موقتن چشم پوشي كند شرط اول توافقات هسته اي ماندن بشار اسد بر اريكه قدرت بوده است  با امضاء اين توافقنامه بود كه كشتار ها در سوريه شدت بيشتري گرفت بطوري كه بعد از گذشت چهار سال   هنوز هم ادامه دارد با نزديك شدن  موعد مقرر  و ضعيف تر شدن بشار اسد و وخامت اوضاع سوريه، سياست هاى آمريكا و شركا مراحل ديگرى را پشت سر گذاشته است ، آمريكا از طريق تركيه نيروهاى مخالف داخل سوريه را حمايت بيشتري مي كند و علاوه بر تعليم  نظامي ، نيروهاى نيروهاي آزاد و يا نظامى در تركيه، هم اكنون سلاحهاى جنگي بيشتري در اختيار ارتش آزاد سوريه قرار ميدهد ولی مواضع ضد کردی این  دو کشور  را نباید فراموش کرد حمله داعش به کوبانی و جلوگیری ترکیه از کمک رسانی به این شهر کرد نشین نمونه بارز این سیاست ضد انسانی بود .

 بُعد ديگر قضيه آنجا است كه با طولاني شدن جنگ داخلي در سوريه  با کمک آمریکا ، گروه هاي تروريستي مثل داعش و النصر و القاعده  رشد بيشتري كردند، رژيم ج اسلامي هم از اين موقعيت در سوريه كمال استفاده را برده است با اعزام نيروهاي نظامي به سوريه  و حتا عراق و يمن جو جنگي را در كشور  بوجود آورده است بدين صورت ميخواهد موقعيت خود را در منطقه  محكمتر كند در واقع رژيم با كمك به بشار اسد  و با ايدئولوژي سني ستيزي  و مواضع ظاهرن ضد اسرائيلى ، و دخالت مستقيم در عراق و سوريه ، غير مستقيم راه را براى رشد داعش  باز كرده است . بدین صورت که سياستهاي رژيم  كه حمايت از اسد  می باشد ، آمريكا بر آن داشته که با  دخالتهاي خود راه را براى داعش باز كند . فراموش نكنيم ،  بشار اسد هم براى حفظ موقعيت خود دست به ديوانگي ديگري زده بود و آن اينكه براى مقابله با مخالفان خود ( ارتش آزادي ) راه را براى داعشي ها باز كرد تا با مخالفان خود بجنگند! آزاد كردن زندانيان داعشي توسط بشار اسد دنباله همين سياست بود در واقع تمامي اين ديوانگي ها بخاطر اين بود كه قدرت را در دست داشته باشد و با وجود استفاده بشار اسد از سلاحهاي شيميائي بر عليه مردم بيگناه سوريه،  مورد شماتت آمريكا و هيچ كشوري قرار نگرفت و اين نشان از يك سياست دوگانه از جانب آمريكايي ها بوده و هست . 

دو شاخ و دو گروه :

داعش ، حاصل همين سياستهاى غلط آمريكا بوده است ، حمايت آمريكا از جريانات اسلامى در منطقه و بر سر كار آوردن حكومتهاي اسلامي و مقابله با كمونيست در منطقه يكي از اين سياستهاي غلط است . آغاز اين سياست غلط حمايت از خمينى بود، حمايت از كسي كه تفكراتي كاملا مذهبى و ايدئولوژيك داشت ، اگر دو شاخ و دو بال براى اين ايدئولوژي قرار دهيم شاخ اول داعش شيعه بود كه در سال ١٣٥٧  در تهران شكل گرفت و شاخ دوم داعش  جديد است  يعني ، سنى مذهبي هاي سوريه و عراق ( شام و عراق ) كه رهبرى اش  بدست "ابوبكر البغدادي " است ( مار تازه اي كه از آستين آمريكا بيرون زد) او در دل آمريكا تحصيل  كرد و در منطقه خاورميانه عمل كرد بطوريكه آمريكاييها هم فكر نمي كردند چنين موجودي از آستينشان بيرون بيايد ( هيلارى كلينگتون به آن اشاره كرده بود)اشتباه دوم آمريكايي ها حمايت از سياستهاي مالكي بود كه باعث شد داعش بزرگتر شود و در عراق هم شكل بگيرد ، آمريكا در عراق نقش بسزايي در شكل گيري اين سياست داشت ، در سوريه هم اسد را به حال خودش رهاكرد تا آنچه  که  ج . اسلامي  البته  با كمك روسيه  توانست   به او كمكهاى نظامي بيشمارى كند . و حالا اين مار ديگر افعي شده است و به اين زودي هم قابل مهار نيست و آمار كشتار ها روز به روز رو به افزايش است .سوريه خط  قرمز ج اسلامي بود و آمريكا براي حل مسئله هسته اى حاضر شده است  براى بيشبرد اين سياست از خط قرمز هاي رژيم عبور نكند حمايت از "بشار اسد " سود ديگري براى آمريكا داشت و آن بخاطر اسرائيل است ،آمريكايي ها معتقدند كه خانواده اسد "حافظ اسد 'و پسرش سالها در سوريه حكومت كرده اند و اسرائيل در امان مانده است البته از نگاه ديگر اين خانواده در طول پنجاه سال هر كارى با مردم خواسته اند انجام داده اند . آمريكا اگر قصد سرنگوني اسد را داشت مي توانست هم اسد و هم داعش دست ساخته خود را براحتي از بين ببرد ( كشتن ابوسياف و عمرالشيشاني از رهبران آنها نمونه بارز است   ) ولي  تا امروز اين كار را نكرده است مي توان گفت يك  دليل ديگرش تركيه است چون تركيه با آزاد شدن سوريه از متحد شدن كردهاي آنجا مي ترسد بخاطر  همين با ژست ضد اسد راه را براى كمك رساني  كردها در كوباني براحتي مي بندد . تركيه  در رابطه با كردها اخيرا هم نقض آتس بس كرده است و شروع به بمباران كردهاي تركيه  كرده است . در اين رابطه  اگر سياستهاي آمريكا  عوض شود  مي تواند براحتي اسد را از صحنه خارج كند . همانطور كه توانست  عراق را شخم بزند در وسط سوريه هم مي تواند  داعش را از بين ببرد و حكومتش را عوض كند ولی حداقل تا حل مسئله هسته ای ایران دست به چنین کاری نخواهد زد . دليل ديگر اين است كه تاكنون هرچه با داعش خواسته اند كرده اند احتمالا با حضور داعش به منافع بالاتري فكر ميكنند فروش اسلحه بيشتر به كشور هاي منطقه خصوصا عربستان و قطر مي تواند يكي از دلايل اين سياست باشد .

اشتباه بزرگ آمریکا : 

اشتباه ديگر آمريكا اين بود كه با حمله به عراق آنجا را دو دستي تقديم  آخوندها ( رژيم ايران ) كرد، و باعث رشد بیشتر تروریست شد  " اوباما" از مالكي حمايت كرد و باعث شد داعش در آنجا هم لانه كند و رشد و پرورش يابد . عربها هم از اين سياست اوباما ناراضي هستند . سياست آمريكا در قبال ايران  و روسيه كاملا غلط از آب در آمد آمريكا با نقشه هايي كه در سر داشت از روسيه و بعد هم ايران بعنوان كشورهاي همسايه و نزديك شدن  به سوريه خواست  اين دو همكاري با يكديگر را ادامه بدهند تا منطقه را اداره كند همانطور كه گفتم   ابعاد يكي از اين همكاري ها،  ماندن اسد بر سر قدرت بود سياستي كه مردم در آن جايي ندارند و در عوض تا توانست اسرائيلي ها را راضي و عربها را هم نيمه راضي  كرد كه چندان سياست موفقي نبود . در مجموع سياست آمريكا براى حضور خود در هر منطقه اي ديدن منافع خود است  و   حضور داعش يكي مورد  از اين منافع است كه سياست كاملا غلطي  بود . آمريكا در حين اينكه با كشورهاي منطقه خاورميانه اختلاف دارد ولي در همانجا (خاورميانه) هم ميخواهد همه كشورها را با خود همراه كند و  وبا يك سياست پيچيده همه را به جان هم بيندازد  در اين ميان هم خود و روسيه اسلحه هاي خود را بفروشند. در خليج فارس  با ايران در حين اينكه اختلافات  دارد در همان حال سعي دارد از ايران و تضاد هايش با عربستان و قطر و بحرين. سود ببرد. اختلافات اوباما  با ايران ريشه اي تر از آن است كه در ظاهر مي بينيم ، از طرفي اختلافات فقط  با ايران  نيست  با عربستان هم اختلافات  بر سر ايران و يمن بالا گرفته است موضع آمريكا نسبت به مصر قابل قبول براى عربستان نبود موضع عربستان نسبت به بيرون رفتن آمريكايي ها از منطقه مثبت نبود عربها ميگويند اگر  كاري كه جمهوري اسلامي با آمريكاييها كرده بود  ( گروگانگيري ، بمب گذارى ها در خُبر،  عراق ،وكشتار ها ي آمريكايي در عراق و غير نظاميها در سوريه  و... ) آيا بازهم با ما مثل رفتار با ايران را داشت ؟ در مورد مسئله هسته اى ايران هم با آخوندها مسئله دارند ولي عربها كلا  چيزي نمي گويند ، كشورهاي اروپائي از شرق تا غرب از جزئيات جلسات اخير خبرداشتند در حاليكه به كشورهاي عربي بيشتر مربوط ميشود اروپا و آمريكا بخاطر فروش اسلحه به عربها، مسئله هسته اى ايران را خطرناكتر نشان ميدهد تا كشورهاي منطقه از نظر امنيت احساس نا امني كنند ايران را عامل اين ناامني نشان میدهند  و همين امر باعث ميشود كه براى امنيت منطقه سلاح هاي خود را راحت تر بفروشد ، براي نمونه فروش جنگنده هاي فرانسه به عمان و معامله های کلان تسلیحاتی که پيش از دوازده  ميليارد دلار  از طريق آمريكا به عربستان بوده است .

اختلافات اوباما با كشورهاى خليج فارس فقط در رابطه با ايران نيست با تركيه و كشورهاي  عرب منطقه بر سر داعش  مسئله دارد .آمريكا هميشه سعى ميكند يك و يا چند مسئله را بعنوان" لولو سر خرمن " در دست داشته باشد تا با كشورهای سیاسی  بازي كند و طوري عمل ميكند كه بتواند نفت بگيرد و اسحله به اين كشورها بفروشد  . همانطور که گفتم نمونه بارزش كه هنوز هم جريان دارد سوريه است .آمریکا  بخاطر ايران و روسيه در آنجا تمام عيار وارد نمي شود در نتيجه جنگي  كه بيش از چهارسال ادامه يافته و باعث رشد و نمو گروه هاي تروريستي از جمله داعش شده است ، به نظر نگارنده آمريكا نقش كليدي در پيدايش داعش داشته است و در حال حاضر هم راضي به نظر ميرسد در واقع باید گفت ، آمريكا هميشه چندين مار در آستين خود دارد و به موقع آنها را بيرون مياورد ،در  گذشته هم طالبان و القاعده را در آستين داشت كه هركدام را بيرون انداخت

و از آنها استفاده كرد در مورد طالبان ديديم كه تا تشكيل يك حاكميت ارتجاعي و عقب افتاده هم بيش رفت و آنجا كه منابع خود را در خطر ديد در عرض يك هفته اين هيولا  اسلامي را بر داشت ولي هنوز هم سعي دارد در افغانستان آنها را در حاكميت اين كشور شريك كند .(گروه دیگری بنام "استان حجاز در دولت اسلامی" هم شروع به کار کرد و اولین عملیات خود را در عربستان آغاز  کرد )

آمریکا و جنگ های منطقه: 

در اين ميان آمريكا سعى ميكند جنگهاي حيدرى و نعمتي در منطقه براه اندازد ، جنگهايي كه در صدر اسلام هم وجود داشته است جنگ صفين ، پيدايش خوارج ، و جنگهاي جمل و خندق كه هركدام بحثهاي جداگانه اي را مي طلبد ولي همان جنگها  ، امروز بصورت ديگر و مدرنتري صورت ميگيرد ، امروزه بصورت جنگ ايران و عراق و يا يمن و عربستان  اسرائيل و فلسطين و داعش با  شعيه  و بعضي از سني هاي و  كردهاي منطقه و يزداني ها و ... 

پيدايش جمهوري اسلامي و بدنبالش تشكيل حزب الله و حالا هم حوثي هاي  شيعه نماي يمني   و آغاز جنگهاي ايدئولوژيكي و  كشاندن  به ميدانهاي سياسي  آنرا تبديل به  جنگهاي مذهب عليه مذهب كرده است كه در طول تاريخ اسلام هميشه وجود داشته است ولي اين بار اين جنگها هدفمند هدايت ميشود و منافعي كه در اين جنگها براى امپرياليست ها دارد براحتي از آن دست بر نمي دارند . ج اسلامي  كه دست پخت قدرتهاي جهاني  بود امروز طوري ديگر وارد  اين  معركه شده است ،  امروز مسئله ديگر كمونيست و اسلام نيست جنگ خدا و بي خدا نيست جنگ مذهب عليه مذهب  است كه براى رژيم ايران هم نان آور است  همانطور كه گفتم قبل از كشف آمريكا هم وجود داشته است ،  جنگهاي امروزي ابتداء  با ضديت اسلام  با بي خدايي شكل گرفت ، مثلا  در افغانستان جنگ مجاهدين با  حاكميت كمونيستي كه توسط شوروي سابق شكل گرفته بود (كارمل در افغانستان  ) و يا تشكيل ج اسلامي در  ايران براى مقابله با شوروي سابق ،يادمان نرود ، خميني  میخواست گورباچف را مسلمان كند !  حالا  هم همان سياست با زور اسلحه ادامه يافته است رژيم  فاشيستي تمام منطقه و اگر بتواند تمام دنيا را مانند رژيم خودش تبديل كند و بوجود آمدن داعش ، نتيجه همين تماميت خواهي هاي رژيم  ايران  اسلامي است ،كشورهاي منطقه هم مي خواهند عليه  اين سياست متحد شده  تا جواب دیگری  به خامنه اي بدهند. جنگ  يمن و عربستان و دخالتهاي جمهوري اسلامي در عراق و سوريه و لبنان   دو كشور را در منطقه روبروي هم قرار داده است  و حضور آمريكا دراين ميان  باعث  تضاد بيشتری بين آمريكا و كشورهاي عربي شده و درحين حال رشد بيشتري در  گروه  داعش  ايجاد كرده است . در حال حاضر اختلافات عميقي بين آمريكا و اعراب  وجود دارد و توافق هسته اي اين اختلافات را نيز بيشتر كرده است  . اوباما در سال آخر رياست جمهوري اش سعي دارد از جناح ميانه رو رژيم  حمايت كند ولي با يك پارادوكس سياسي مواجه است  بطوري كه  او اخيرا اعلام كرده است : رژیم ایران خطرناک و سرکوبگر است. چنین حکومتی مسلح به سلاح هسته ای خطرناکتر از گروه هایی است که به نیابت از آنها در منطقه فعالیت می کنند.( خبرگزاری فرانسه،)رئیس جمهور آمریکا گفت: همیشه از گزینه دیپلماسی در باره رژیم ایران حمایت کرده اما هیچ گاه استفاده از گزینه نظامی احتمالی را منتفی نمی داند.

واقعيت اين است كه آمريكا بدنبال صلح و آرامش در منطقه نيست ، و اين را حداقل در طول همين سي و هفت سال در رابطه با رژيم دست نشانده ج اسلامي به خوبي نشان داده است ، تشكيل گروه هاي طالبان و القاعده و داعش و... نيز  از نمونه هاي  ديگر اين سياست است .  

____________________________________________________________________________

[١] نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه خبر از آن داد که جمهوری‌اسلامی سالانه ۶ میلیارد دلار به رژیم سوریه کمک مالی می‌کند. مبلغی که به نوشته بلومبرگ در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ بین ۱۴ تا ۱۵ میلیارد دلار بوده است. 

به گزارش روزآنلاین، بلومبرگ در حالی این گزارش پیرامون کمک‌های مالی جمهوری اسلامی به رژیم بشار اسد را منتشر کرده که پیش از این برخی مقام‌های آمریکایی مدعی شده بودند میزان کمک‌های مالی جمهوری‌اسلامی به سوریه٬ مبلغ زیادی نیست. 

تاکنون اخبار مختلفی درباره کمک‌های مالی رژیم ایران به رژیم سوریه منتشر شده. برای مثال ۳ سال پیش رسانه‌ها خبر از دو کمک ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری و سپس - سه ماه بعد - کمک ۱۰ میلیاردی را منتشر کرده بودند. آن زمان وزارت خارجه بریتانیا گزارشی در این‌باره منتشر کرده و در آن به محاسبه هزینه کارهایی پرداخته بود که دولت قادر بود در داخل ایران انجام دهد. مسایلی نظیر تسهيلات آموزشی (۳۴۷ هزار کلاس درس)، تامين اجتماعی و خدمات درمانی (افزایش ۳۵۰ درصدی بودجه خدمات پزشکی)، ايمنی جاده‌ها (۳۸۵۰ کیلومتر بزرگراه) از جمله مسایل مورد اشاره در این گزارش بودند.

[٢]مهدي طائب ، رئیس قرارگاه عمار افزود: اگر دشمن به ما هجوم کند و بخواهد سوریه یا خوزستان را بگیرد اولویت با این است که ما سوریه را نگه داریم چون اگر سوریه را نگه داریم می‌توانیم خوزستان را هم پس بگیریم اما اگر سوریه را از دست بدهیم تهران را هم نمی‌توانیم نگه داریم ، سوریه استان سی و پنجم و یک استان استراتژیک برای ماست. این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امروز در دنیا فقط یک تهدید برای ما وجود دارد که آن هم رژیم صهیونیستی است گفت: رژیم صهیونیستی انگیزه و امکان برای حمله را دارد و در عین حال برای این کار هیچ مانعی ندارد. وی با تاکید بر اینکه تا یک کشور نیرو و پول نداشته باشد عملیات جنگی شروع نخواهد کرد افزود: در کشورهای اطراف ما همچون افغانستان، پاکستان، عراق یا عربستان یکی از عوامل را ندارند یا پول ندارند یا نیرو ندارند پس ما تهدید منطقه‌ای نداریم. به گزارش «خبرگزاری دانشجو»، وی(طائب) با بیان اینکه وقتی جنگ شد یک عده به امام گفتند که شما بد حرف زدید و باعث شروع جنگ شدید، گفت: امام در پاسخ به اینها فرمود: این جنگ از الطاف خفیه است و باید قدر بدانیم؛ امروز که نگاه می‌کنیم می‌بینیم اگر جنگ نبود ما نبودیم چرا که بسیاری از چیزها را در این جنگ یاد گرفتیم. رئیس قرارگاه عمار با اشاره به اینکه سال آینده در این تاریخ هیچ خریدار نفتی نخواهیم داشت. (شبكه پايگاه خبري بهار نيوز ، تحليلي مستقل ايران) 

 

  
 

 

 

 

 

عباس رحمتي 

 

 

پیش در آمد مطلب :

 

از سرى موضع گيري هايي كه نسبت  به داعش اتخاذ شده موضع سياسي ، "هوشنگ امير احمدي " جالب است ، چرا ؟ كه زماني  او خود را كانديد رياست جمهورى  در ايران كرده بود ، چندى پيش در صداي آمريكا  گفت : "جريان داعش  يك  جريان تاريخي دارد  كه با سقوط دولت عثماني شروع شد، ، او گفت " داعش محصول اين نيست كه يك عده ديوانه شدند و سر از خانه ها در آوردند ، اين محصول يك جريان تاريخي است كه با سقوط دولت عثماني شروع شد و آمريكايي ها اين جريان را ادامه دادند اين جريان ادامه يافت ، تاريخ معاصرش از انقلاب اسلامي شروع شد ، جريان افغانستان و ... بالاخره اين جريان بي ريشه نيست و ما بايد به اين جريان طوري ( ديگر) نگاه كنيم و دلايل بوجود آمدنش را پيداكنيم !   و بلافاصله ميگويد دو تانيرو داعش را بوجود آورد  يكي ديكتاتورى در محله است از شيخ و غير شيخ كه نمي گذارد ملت آدم بشند ( شوند ) ، درست بشند ( شوند) نكته دوم اينكه خارج منطقه اند كه صدو چند سال است دارند شلوغ ميكنند خرابكارى ميكنند و انواع و اقسام برنامه ها چيده ميشود  (شده است ) اين داعش را بايد اينطوري ديد ( قسمتي از مصاحبه امير احمدي در افقVOA ). راستي دلايل بوجود آمدن داعش و حاكميت هاي ارتجاعي و اينهمه عقب ماندگي كدام است چه سياستهايي پشت اين سياستها نهفته است ؟  اگر اين استاد سياسي يك حرف درست زده باشد ، همين  است كه تاريخ معاصر  داعش  را  از شكلگيرى جمهوري اسلامي ميداند ، داعش در ايران  از دست به كلنگ گرفتن خلخالي و خراب كردن آثار تاريخي ايران و دستورات  خميني براي سركوب و كشتار   گروه ها و  شخصيت هاي سياسي  از بدو ورودش  به ايران  شكل گرفت . داعش ايران از  نسل كشي "كردها " آغاز شد  خراب كردن آثار تاريخي در ايران   جزء كوچكي از اين جنايت بود .   فرمان قتل نويسندگان داخلي و خارجي  توسط بنیانگذار  ج اسلامي ، سنگسار زنان  ايراني  و دستگيري هاي گسترده  مجاهد و فدايي و توده اي و پيكاري با اعدامهاي  صحرايي و بدون محاكمه  ادامه يافت . اعدامهاي صحرايي  توسط خلخالي در كردستان و تركمنصحرا در آنزمان درست شبيه اعدامها و گردن زني هاي  امروز داعش بود ولی امروز  مردم در اينترنت براحتي این جنایات مي بينند .  اعدام زندانيان و نو جوانان سيزده ساله در سالهاي شصت و شصت و يك . اعدامهاي گسترده  زندانيان در بند ،  در سال ١٣٦٧ كه تمامن حكم قبلي داشتن و  به رگبار بستن ندا آقاسلطان و دهها جوان دیگر  كشور  و دستگيرى هزاران نفر در سال ١٣٨٨ و... تمامن  جناياتي است كه در تاريخ  كشتارهاي داعش ايران ثبت خواهد شد .  وقتي بيشتر نگاه ميكنيم متوجه ميشويم كه عملكرد اين گروه هاي اسلامي فرق  چنداني با هم ندارند همه اسلامي و ايدئولوژيك ، همه افراد با محاسن و ماسك و همه ى حركات و عملياتها با رمز هاي اسلامي  و همه عملكردها با  اسم شرع و دين ، تجاوزكاريهاى خود را توجيه كرده و در راس همه كارهاي خود  کشتار و تجاوز قرار داده   و ميدهند.   داعش( عراق و شام )  هم یکی از این گروه هاست که به چگونگی  شكل گرفتنش می پردازیم  ؟

شکل گیری داعش :     

پس از تغيير رژيمهاي تونس و مصر و ليبي معروف به " بهار عربي " نوبت به سوريه رسيد كه تحت سياستهاي غلط ايران و آمريكا و روسيه قرار گرفت و طى چهار سال جنگی بیفایده برای مردم ، بيش از ٢٥٠  هزار نفر كشته و ميليونها آواره شده اند همه ميدانيم اين سياست غلط يعني، حمايت اسد ، توسط قدرتهاي جهاني بوده  در حاليكه اين كشور (سوريه ) سياست ديگري را مي طلبد ، سوريه اي كه از نظر نظامي ضعيف تر از مصر است و از طرفي، مخالفان بشار اسد با انسجامي در هيبت يك ارتش آزاد حدود چهار سال است كه با ارتش كلاسيك بشار اسد ( ارتش  رژيم ايران ) چنگ در چنگ است ، هر كس از خود مي تواند بپرسد چگونه است كه بشار اسد هنوز بعد از  سالها  سركوب و كشتار خصوصن  سالهاي اخير درسوريه ( بيش از دويست و پنجاه هزار نفر  غير نظامي ) هنوز بر اريكه قدرت قرار دارد ولي معمر قذافي رييس جمهور پيشين كه قبلن دست ها را بالا برده بود و سلاحهاي خود را تحويل داده بود  سرنگون شد؟ همانطور كه گفتم ،آنچه مُسَلٓمْ است سياست ديگرى در سوريه حاكم است ، اين سياست را  رژيم فاشيستي مذهبى ايران و با كمك روسيه و آمريكا و حتا اروپا  تعيين كرده و ميكنند . ج . اسلامي كه سي و هفت سال بطور مرتب از پولهاي نفت ايران  به سوريه كمكهاي ماهانه و سالانه اش قطع نشده است [١] علنن اعلام كرده است كه سوريه خط قرمز ماست و وقاحت را به جايي رسانده  كه "مهدي  طائب "رييس  قرارگاه عمار ميگويد : "سوريه از خوزستان براى ما مهمتر است  وي گفت : "اگر دشمن به ما هجوم کند و بخواهد سوریه یا خوزستان را بگیرد اولویت با این است که ما سوریه را نگه داریم چون اگر سوریه را نگه داریم می‌توانیم خوزستان را هم پس بگیریم اما اگر سوریه را از دست بدهیم تهران را هم نمی‌توانیم نگه داریم ، سوریه استان سی و پنجم و یک استان استراتژیک برای ماست" [٢]در مورد سياست روسيه بايد گفت ، با سرنگوني بشار اسد يكي  از كشورهاي سوق الجيشي خود را از دست خواهد داد . سوال مهم اينجاست چرا آمريكا و شركا و ناتو با وجود مخالفتهاي مردم سوريه و گروه مخالف نظامي با ماندن بشار اسد در سوريه تا كنون موافقت كرده اند ؟ در طول سي و شش سال  حاكميت ج اسلامي  دنيا  شاهد مماشات غربي ها با اين رژيم فاشيستى مذهبى در منطقه خاورميانه بوده ایم  و شدت اين مماشات از زماني  بيشتر شد كه اوباما بر سر كار آمد و تصميم گرفت كه بخاطر مسئله هسته اي با رژيم ملاها از سوريه موقتن چشم پوشي كند شرط اول توافقات هسته اي ماندن بشار اسد بر اريكه قدرت بوده است  با امضاء اين توافقنامه بود كه كشتار ها در سوريه شدت بيشتري گرفت بطوري كه بعد از گذشت چهار سال   هنوز هم ادامه دارد با نزديك شدن  موعد مقرر  و ضعيف تر شدن بشار اسد و وخامت اوضاع سوريه، سياست هاى آمريكا و شركا مراحل ديگرى را پشت سر گذاشته است ، آمريكا از طريق تركيه نيروهاى مخالف داخل سوريه را حمايت بيشتري مي كند و علاوه بر تعليم  نظامي ، نيروهاى نيروهاي آزاد و يا نظامى در تركيه، هم اكنون سلاحهاى جنگي بيشتري در اختيار ارتش آزاد سوريه قرار ميدهد ولی مواضع ضد کردی این  دو کشور  را نباید فراموش کرد حمله داعش به کوبانی و جلوگیری ترکیه از کمک رسانی به این شهر کرد نشین نمونه بارز این سیاست ضد انسانی بود .  بُعد ديگر قضيه آنجا است كه با طولاني شدن جنگ داخلي در سوريه  با کمک آمریکا ، گروه هاي تروريستي مثل داعش و النصر و القاعده  رشد بيشتري كردند، رژيم ج اسلامي هم از اين موقعيت در سوريه كمال استفاده را برده است با اعزام نيروهاي نظامي به سوريه  و حتا عراق و يمن جو جنگي را در كشور  بوجود آورده است بدين صورت ميخواهد موقعيت خود را در منطقه  محكمتر كند در واقع رژيم با كمك به بشار اسد  و با ايدئولوژي سني ستيزي  و مواضع ظاهرن ضد اسرائيلى ، و دخالت مستقيم در عراق و سوريه ، غير مستقيم راه را براى رشد داعش  باز كرده است . بدین صورت که سياستهاي رژيم  كه حمايت از اسد  می باشد ، آمريكا بر آن داشته که با  دخالتهاي خود راه را براى داعش باز كند . فراموش نكنيم ،  بشار اسد هم براى حفظ موقعيت خود دست به ديوانگي ديگري زده بود و آن اينكه براى مقابله با مخالفان خود ( ارتش آزادي ) راه را براى داعشي ها باز كرد تا با مخالفان خود بجنگند! آزاد كردن زندانيان داعشي توسط بشار اسد دنباله همين سياست بود در واقع تمامي اين ديوانگي ها بخاطر اين بود كه قدرت را در دست داشته باشد و با وجود استفاده بشار اسد از سلاحهاي شيميائي بر عليه مردم بيگناه سوريه،  مورد شماتت آمريكا و هيچ كشوري قرار نگرفت و اين نشان از يك سياست دوگانه از جانب آمريكايي ها بوده و هست . 

دو شاخ و دو گروه :

داعش ، حاصل همين سياستهاى غلط آمريكا بوده است ، حمايت آمريكا از جريانات اسلامى در منطقه و بر سر كار آوردن حكومتهاي اسلامي و مقابله با كمونيست در منطقه يكي از اين سياستهاي غلط است . آغاز اين سياست غلط حمايت از خمينى بود، حمايت از كسي كه تفكراتي كاملا مذهبى و ايدئولوژيك داشت ، اگر دو شاخ و دو بال براى اين ايدئولوژي قرار دهيم شاخ اول داعش شيعه بود كه در سال ١٣٥٧  در تهران شكل گرفت و شاخ دوم داعش  جديد است  يعني ، سنى مذهبي هاي سوريه و عراق ( شام و عراق ) كه رهبرى اش  بدست "ابوبكر البغدادي " است ( مار تازه اي كه از آستين آمريكا بيرون زد) او در دل آمريكا تحصيل  كرد و در منطقه خاورميانه عمل كرد بطوريكه آمريكاييها هم فكر نمي كردند چنين موجودي از آستينشان بيرون بيايد ( هيلارى كلينگتون به آن اشاره كرده بود)اشتباه دوم آمريكايي ها حمايت از سياستهاي مالكي بود كه باعث شد داعش بزرگتر شود و در عراق هم شكل بگيرد ، آمريكا در عراق نقش بسزايي در شكل گيري اين سياست داشت ، در سوريه هم اسد را به حال خودش رهاكرد تا آنچه  که  ج . اسلامي  البته  با كمك روسيه  توانست   به او كمكهاى نظامي بيشمارى كند . و حالا اين مار ديگر افعي شده است و به اين زودي هم قابل مهار نيست و آمار كشتار ها روز به روز رو به افزايش است .سوريه خط  قرمز ج اسلامي بود و آمريكا براي حل مسئله هسته اى حاضر شده است  براى بيشبرد اين سياست از خط قرمز هاي رژيم عبور نكند حمايت از "بشار اسد " سود ديگري براى آمريكا داشت و آن بخاطر اسرائيل است ،آمريكايي ها معتقدند كه خانواده اسد "حافظ اسد 'و پسرش سالها در سوريه حكومت كرده اند و اسرائيل در امان مانده است البته از نگاه ديگر اين خانواده در طول پنجاه سال هر كارى با مردم خواسته اند انجام داده اند . آمريكا اگر قصد سرنگوني اسد را داشت مي توانست هم اسد و هم داعش دست ساخته خود را براحتي از بين ببرد ( كشتن ابوسياف و عمرالشيشاني از رهبران آنها نمونه بارز است   ) ولي  تا امروز اين كار را نكرده است مي توان گفت يك  دليل ديگرش تركيه است چون تركيه با آزاد شدن سوريه از متحد شدن كردهاي آنجا مي ترسد بخاطر  همين با ژست ضد اسد راه را براى كمك رساني  كردها در كوباني براحتي مي بندد . تركيه  در رابطه با كردها اخيرا هم نقض آتس بس كرده است و شروع به بمباران كردهاي تركيه  كرده است . در اين رابطه  اگر سياستهاي آمريكا  عوض شود  مي تواند براحتي اسد را از صحنه خارج كند . همانطور كه توانست  عراق را شخم بزند در وسط سوريه هم مي تواند  داعش را از بين ببرد و حكومتش را عوض كند ولی حداقل تا حل مسئله هسته ای ایران دست به چنین کاری نخواهد زد . دليل ديگر اين است كه تاكنون هرچه با داعش خواسته اند كرده اند احتمالا با حضور داعش به منافع بالاتري فكر ميكنند فروش اسلحه بيشتر به كشور هاي منطقه خصوصا عربستان و قطر مي تواند يكي از دلايل اين سياست باشد .

اشتباه بزرگ آمریکا : 

اشتباه ديگر آمريكا اين بود كه با حمله به عراق آنجا را دو دستي تقديم  آخوندها ( رژيم ايران ) كرد، و باعث رشد بیشتر تروریست شد  " اوباما" از مالكي حمايت كرد و باعث شد داعش در آنجا هم لانه كند و رشد و پرورش يابد . عربها هم از اين سياست اوباما ناراضي هستند . سياست آمريكا در قبال ايران  و روسيه كاملا غلط از آب در آمد آمريكا با نقشه هايي كه در سر داشت از روسيه و بعد هم ايران بعنوان كشورهاي همسايه و نزديك شدن  به سوريه خواست  اين دو همكاري با يكديگر را ادامه بدهند تا منطقه را اداره كند همانطور كه گفتم   ابعاد يكي از اين همكاري ها،  ماندن اسد بر سر قدرت بود سياستي كه مردم در آن جايي ندارند و در عوض تا توانست اسرائيلي ها را راضي و عربها را هم نيمه راضي  كرد كه چندان سياست موفقي نبود . در مجموع سياست آمريكا براى حضور خود در هر منطقه اي ديدن منافع خود است  و   حضور داعش يكي مورد  از اين منافع است كه سياست كاملا غلطي  بود . آمريكا در حين اينكه با كشورهاي منطقه خاورميانه اختلاف دارد ولي در همانجا (خاورميانه) هم ميخواهد همه كشورها را با خود همراه كند و  وبا يك سياست پيچيده همه را به جان هم بيندازد  در اين ميان هم خود و روسيه اسلحه هاي خود را بفروشند. در خليج فارس  با ايران در حين اينكه اختلافات  دارد در همان حال سعي دارد از ايران و تضاد هايش با عربستان و قطر و بحرين. سود ببرد. اختلافات اوباما  با ايران ريشه اي تر از آن است كه در ظاهر مي بينيم ، از طرفي اختلافات فقط  با ايران  نيست  با عربستان هم اختلافات  بر سر ايران و يمن بالا گرفته است موضع آمريكا نسبت به مصر قابل قبول براى عربستان نبود موضع عربستان نسبت به بيرون رفتن آمريكايي ها از منطقه مثبت نبود عربها ميگويند اگر  كاري كه جمهوري اسلامي با آمريكاييها كرده بود  ( گروگانگيري ، بمب گذارى ها در خُبر،  عراق ،وكشتار ها ي آمريكايي در عراق و غير نظاميها در سوريه  و... ) آيا بازهم با ما مثل رفتار با ايران را داشت ؟ در مورد مسئله هسته اى ايران هم با آخوندها مسئله دارند ولي عربها كلا  چيزي نمي گويند ، كشورهاي اروپائي از شرق تا غرب از جزئيات جلسات اخير خبرداشتند در حاليكه به كشورهاي عربي بيشتر مربوط ميشود اروپا و آمريكا بخاطر فروش اسلحه به عربها، مسئله هسته اى ايران را خطرناكتر نشان ميدهد تا كشورهاي منطقه از نظر امنيت احساس نا امني كنند ايران را عامل اين ناامني نشان میدهند  و همين امر باعث ميشود كه براى امنيت منطقه سلاح هاي خود را راحت تر بفروشد ، براي نمونه فروش جنگنده هاي فرانسه به عمان و معامله های کلان تسلیحاتی که پيش از دوازده  ميليارد دلار  از طريق آمريكا به عربستان بوده است .

اختلافات اوباما با كشورهاى خليج فارس فقط در رابطه با ايران نيست با تركيه و كشورهاي  عرب منطقه بر سر داعش  مسئله دارد .آمريكا هميشه سعى ميكند يك و يا چند مسئله را بعنوان" لولو سر خرمن " در دست داشته باشد تا با كشورهای سیاسی  بازي كند و طوري عمل ميكند كه بتواند نفت بگيرد و اسحله به اين كشورها بفروشد  . همانطور که گفتم نمونه بارزش كه هنوز هم جريان دارد سوريه است .آمریکا  بخاطر ايران و روسيه در آنجا تمام عيار وارد نمي شود در نتيجه جنگي  كه بيش از چهارسال ادامه يافته و باعث رشد و نمو گروه هاي تروريستي از جمله داعش شده است ، به نظر نگارنده آمريكا نقش كليدي در پيدايش داعش داشته است و در حال حاضر هم راضي به نظر ميرسد در واقع باید گفت ، آمريكا هميشه چندين مار در آستين خود دارد و به موقع آنها را بيرون مياورد ،در  گذشته هم طالبان و القاعده را در آستين داشت كه هركدام را بيرون انداخت

و از آنها استفاده كرد در مورد طالبان ديديم كه تا تشكيل يك حاكميت ارتجاعي و عقب افتاده هم بيش رفت و آنجا كه منابع خود را در خطر ديد در عرض يك هفته اين هيولا  اسلامي را بر داشت ولي هنوز هم سعي دارد در افغانستان آنها را در حاكميت اين كشور شريك كند .(گروه دیگری بنام "استان حجاز در دولت اسلامی" هم شروع به کار کرد و اولین عملیات خود را در عربستان آغاز  کرد )

آمریکا و جنگ های منطقه: 

در اين ميان آمريكا سعى ميكند جنگهاي حيدرى و نعمتي در منطقه براه اندازد ، جنگهايي كه در صدر اسلام هم وجود داشته است جنگ صفين ، پيدايش خوارج ، و جنگهاي جمل و خندق كه هركدام بحثهاي جداگانه اي را مي طلبد ولي همان جنگها  ، امروز بصورت ديگر و مدرنتري صورت ميگيرد ، امروزه بصورت جنگ ايران و عراق و يا يمن و عربستان  اسرائيل و فلسطين و داعش با  شعيه  و بعضي از سني هاي و  كردهاي منطقه و يزداني ها و ... 

پيدايش جمهوري اسلامي و بدنبالش تشكيل حزب الله و حالا هم حوثي هاي  شيعه نماي يمني   و آغاز جنگهاي ايدئولوژيكي و  كشاندن  به ميدانهاي سياسي  آنرا تبديل به  جنگهاي مذهب عليه مذهب كرده است كه در طول تاريخ اسلام هميشه وجود داشته است ولي اين بار اين جنگها هدفمند هدايت ميشود و منافعي كه در اين جنگها براى امپرياليست ها دارد براحتي از آن دست بر نمي دارند . ج اسلامي  كه دست پخت قدرتهاي جهاني  بود امروز طوري ديگر وارد  اين  معركه شده است ،  امروز مسئله ديگر كمونيست و اسلام نيست جنگ خدا و بي خدا نيست جنگ مذهب عليه مذهب  است كه براى رژيم ايران هم نان آور است  همانطور كه گفتم قبل از كشف آمريكا هم وجود داشته است ،  جنگهاي امروزي ابتداء  با ضديت اسلام  با بي خدايي شكل گرفت ، مثلا  در افغانستان جنگ مجاهدين با  حاكميت كمونيستي كه توسط شوروي سابق شكل گرفته بود (كارمل در افغانستان  ) و يا تشكيل ج اسلامي در  ايران براى مقابله با شوروي سابق ،يادمان نرود ، خميني  میخواست گورباچف را مسلمان كند !  حالا  هم همان سياست با زور اسلحه ادامه يافته است رژيم  فاشيستي تمام منطقه و اگر بتواند تمام دنيا را مانند رژيم خودش تبديل كند و بوجود آمدن داعش ، نتيجه همين تماميت خواهي هاي رژيم  ايران  اسلامي است ،كشورهاي منطقه هم مي خواهند عليه  اين سياست متحد شده  تا جواب دیگری  به خامنه اي بدهند. جنگ  يمن و عربستان و دخالتهاي جمهوري اسلامي در عراق و سوريه و لبنان   دو كشور را در منطقه روبروي هم قرار داده است  و حضور آمريكا دراين ميان  باعث  تضاد بيشتری بين آمريكا و كشورهاي عربي شده و درحين حال رشد بيشتري در  گروه  داعش  ايجاد كرده است . در حال حاضر اختلافات عميقي بين آمريكا و اعراب  وجود دارد و توافق هسته اي اين اختلافات را نيز بيشتر كرده است  . اوباما در سال آخر رياست جمهوري اش سعي دارد از جناح ميانه رو رژيم  حمايت كند ولي با يك پارادوكس سياسي مواجه است  بطوري كه  او اخيرا اعلام كرده است : رژیم ایران خطرناک و سرکوبگر است. چنین حکومتی مسلح به سلاح هسته ای خطرناکتر از گروه هایی است که به نیابت از آنها در منطقه فعالیت می کنند.( خبرگزاری فرانسه،)رئیس جمهور آمریکا گفت: همیشه از گزینه دیپلماسی در باره رژیم ایران حمایت کرده اما هیچ گاه استفاده از گزینه نظامی احتمالی را منتفی نمی داند.

واقعيت اين است كه آمريكا بدنبال صلح و آرامش در منطقه نيست ، و اين را حداقل در طول همين سي و هفت سال در رابطه با رژيم دست نشانده ج اسلامي به خوبي نشان داده است ، تشكيل گروه هاي طالبان و القاعده و داعش و... نيز  از نمونه هاي  ديگر اين سياست است .  

____________________________________________________________________________

[١] نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه خبر از آن داد که جمهوری‌اسلامی سالانه ۶ میلیارد دلار به رژیم سوریه کمک مالی می‌کند. مبلغی که به نوشته بلومبرگ در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ بین ۱۴ تا ۱۵ میلیارد دلار بوده است. 

به گزارش روزآنلاین، بلومبرگ در حالی این گزارش پیرامون کمک‌های مالی جمهوری اسلامی به رژیم بشار اسد را منتشر کرده که پیش از این برخی مقام‌های آمریکایی مدعی شده بودند میزان کمک‌های مالی جمهوری‌اسلامی به سوریه٬ مبلغ زیادی نیست. 

تاکنون اخبار مختلفی درباره کمک‌های مالی رژیم ایران به رژیم سوریه منتشر شده. برای مثال ۳ سال پیش رسانه‌ها خبر از دو کمک ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری و سپس - سه ماه بعد - کمک ۱۰ میلیاردی را منتشر کرده بودند. آن زمان وزارت خارجه بریتانیا گزارشی در این‌باره منتشر کرده و در آن به محاسبه هزینه کارهایی پرداخته بود که دولت قادر بود در داخل ایران انجام دهد. مسایلی نظیر تسهيلات آموزشی (۳۴۷ هزار کلاس درس)، تامين اجتماعی و خدمات درمانی (افزایش ۳۵۰ درصدی بودجه خدمات پزشکی)، ايمنی جاده‌ها (۳۸۵۰ کیلومتر بزرگراه) از جمله مسایل مورد اشاره در این گزارش بودند.

[٢]مهدي طائب ، رئیس قرارگاه عمار افزود: اگر دشمن به ما هجوم کند و بخواهد سوریه یا خوزستان را بگیرد اولویت با این است که ما سوریه را نگه داریم چون اگر سوریه را نگه داریم می‌توانیم خوزستان را هم پس بگیریم اما اگر سوریه را از دست بدهیم تهران را هم نمی‌توانیم نگه داریم ، سوریه استان سی و پنجم و یک استان استراتژیک برای ماست. این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امروز در دنیا فقط یک تهدید برای ما وجود دارد که آن هم رژیم صهیونیستی است گفت: رژیم صهیونیستی انگیزه و امکان برای حمله را دارد و در عین حال برای این کار هیچ مانعی ندارد. وی با تاکید بر اینکه تا یک کشور نیرو و پول نداشته باشد عملیات جنگی شروع نخواهد کرد افزود: در کشورهای اطراف ما همچون افغانستان، پاکستان، عراق یا عربستان یکی از عوامل را ندارند یا پول ندارند یا نیرو ندارند پس ما تهدید منطقه‌ای نداریم. به گزارش «خبرگزاری دانشجو»، وی(طائب) با بیان اینکه وقتی جنگ شد یک عده به امام گفتند که شما بد حرف زدید و باعث شروع جنگ شدید، گفت: امام در پاسخ به اینها فرمود: این جنگ از الطاف خفیه است و باید قدر بدانیم؛ امروز که نگاه می‌کنیم می‌بینیم اگر جنگ نبود ما نبودیم چرا که بسیاری از چیزها را در این جنگ یاد گرفتیم. رئیس قرارگاه عمار با اشاره به اینکه سال آینده در این تاریخ هیچ خریدار نفتی نخواهیم داشت. (شبكه پايگاه خبري بهار نيوز ، تحليلي مستقل ايران) 

 

 

منبع:پژواک ایران


فهرست مطالب عباس رحمتی در سایت پژواک ایران 

*نانو چيپ براي كنترلِ كرونا، تا رديابي اطلاعات درجهان؟!   [2020 May] 
*جنگ بيولوژيك ( بيوتروريسم) با نام كرونا؟!  [2020 May] 
*نگراني جهان از شيوع ويروس ديگر در آينده!   [2020 Apr] 
*جن و أنس و رهبري ولايت فقيه   [2020 Apr] 
*ويروس كرونا و رنسانس   [2020 Mar] 
*بيت خامنه اي وتيم امنيتي ،براي مهار خبرها ونه ويروس كرونا!   [2020 Feb] 
*لائيسيته !   [2020 Feb] 
* مُرده گردونی ولايت فَقِيه !   [2020 Feb] 
*ابوبكر البغدادي و علي الخامنه اي هردو تروريست؟!   [2019 Dec] 
*چهل سال رابطه مخفي آمريكا با ملايان تهران!   [2019 Dec] 
*گراني بنزين وعبور از فاشيست مذهبي !   [2019 Nov] 
*‏ بيست و ششمين فستيوال تئاتر ايرانيان تبعيدي ،شهر كلن آلمان!‏   [2019 Nov] 
*‏«روح الله زم »، اپوزيسيون يا مهره ي سوخته؟!‏   [2019 Oct] 
*بانوان ايران استاديوم هاي كاملن آزاد ميخواهند!‏   [2019 Oct] 
*چپاول ثروت و عطش خونریزی را حمایت نکنید! سیری کوتاه در نشست سازمان ملل  [2019 Sep] 
*پشت پرده سياست ولايت فقيه، مذاكره با آمريكا !   [2019 Sep] 
*سپاه پاسداران با چهل سال تروردرصدر فهرست سازمانهای تروريستي خارجی آمریکا !  [2019 Apr] 
*چهل سال جنايت و ترور سركوب و عقبگرد كامل (شماره يك)‏   [2019 Feb] 
* سال ۲۰۱۸ سال هشدار و پر حادثه به پایان رسید!  [2019 Jan] 
* فرار سرمايه از ايران افزايش مي يابد!‏   [2018 Dec] 
*یک ربع قرن فستيوال تئاتر تبعيدي در كلن!   [2018 Nov] 
*ترور به بهانه هموار کردن جاده بهشت براي تروریست ها!   [2018 Nov] 
*خيانت روحاني ( فريدون) به مردم ایران از زبان یک آشنا!  [2018 Oct] 
*احضار روحانی به مجلس و رویای دیر باز خامنه ای!‏   [2018 Sep] 
*غول ديماه بر مي خيزد!   [2018 Aug] 
* ١٣٦ مين سالگشت زاد و بود دكتر محمد مصدق در شهر كلن چگونه برگزار شد؟   [2018 Jul] 
*خامنه اي و رؤياهاي آشفته بمب اتم!‏   [2018 Jun] 
*سود و زيانهاي خروج آمريكا از برجام   [2018 May] 
*رضا شاه جزئي از تاريخ ايران است!   [2018 Apr] 
*ارمنستاني ها فقط با اراده بود که ديكتاتور را سرنگون كردند!   [2018 Apr] 
*احمدي نژاد بدنبال اپوزيسيون سازي است ؟   [2018 Feb] 
*فاز تغيير !  [2018 Feb] 
*جمهوري اسلامي ؟ نه ، رژيم توتاليتر!   [2018 Feb] 
*جنبش ملي ،پايه هاي نظام ولايي را فرو خواهد ريخت!‏   [2018 Jan] 
*احمدی نژادی ها؛ واکنش تهدید آمیز خامنه ای   [2018 Jan] 
*شعله جنگ منطقه خليج فارس زبانه مي كشد  [2017 Dec] 
*بيست و چهارمين سال فستيوال تئاتر در تبعيد كلن بياد مجيد فلاح زاده   [2017 Dec] 
*جنگ أفروزي هاي دوباره جمهوري اسلامي ، تمام منطقه را درگير خواهد كرد!‏   [2017 Nov] 
*رفراندوم اقليم كردستان و دخالت ملاها و افزايش بحران در عراق!   [2017 Nov] 
*فوتبال ايران و سوريه، نقش زنان و مردان ايران !‏   [2017 Oct] 
*فردوسي را بايد جدي گرفت و خوب شناخت !‏   [2017 Oct] 
*انتخابات آلمان ، شكست سنگين دو حزب برتر و رشد پوپوليست ها !‏  [2017 Sep] 
*‎ ‎دو رهبر در يك موضع و حمله به ملاها درسازمان ملل   [2017 Sep] 
*همكاري كاشاني و بهبهاني با انگليسيها در كودتاي ٢٨ مرداد عليه دكتر مصدق   [2017 Sep] 
*معامله بزرگ بر سر كابينه آينده و نقش ولايت فَقِيه ! ‏   [2017 Aug] 
*دولت امام زمان معجزه هزاره سوم ( قسمت ششم)‏   [2017 Aug] 
*«ماجراي نيمروز» نيمه پنهان ماجرا بود!‏   [2017 Jul] 
*جنبش دانشجویی و ادامه مبارزه   [2017 Jul] 
*اتحاد اپوزيسيون با مردم رمز پيروزي است!‏   [2017 Jul] 
*دولت امام زمان ،معجزه هزاره سوم ( قسمت پنجم )‏   [2017 May] 
*چهار سال با دولت تدبير و اميد و ركوردهاي تازه !‏  [2017 Apr] 
*اسكار سياسي! ‏   [2017 Mar] 
*دولت امام زمان ، معجزه هزاره سوم ( قسمت چهارم )   [2017 Feb] 
*«اوباما» با اُونا، ماند و به تاریخ پیوست!  [2017 Jan] 
*گورخوابان ارمغان ديگر جمهوري اسلامي‎!‎   [2017 Jan] 
*دولت امام زمان ، معجزه هزاره سوم ! ( قسمت سوم)   [2016 Dec] 
*بيست و سومين فستيوال تئاتر در تبعيد شهر كلن با موفقيت برگزار شد   [2016 Nov] 
*پيروز انتخابات‎ ‎‏ آمریکا كيست ؟ ‏   [2016 Nov] 
*دولت امام زمان ، معجزه هزاره سوم( قسمت دوم)‏   [2016 Oct] 
*دولت امام زمان و معجزه هزاره سوم !( بخش اول)‏  [2016 Oct] 
*فوتبال و حزب اله ، ياحسين ، گل تاسوعائي!‏   [2016 Oct] 
*مردم چون كوه مي مانند تا علم الهدي برود  [2016 Sep] 
*جنگنده های روسی در پايگاه شاهرخي (نوژه) همدان ، خيانتي كه كتمان نتوان کرد؟  [2016 Aug] 
*كودتاي نافرجام تركيه و روياهاي اردوغان   [2016 Jul] 
*زلزله خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا و پس لرزه هايش  [2016 Jul] 
*قضاوت كنيد!   [2016 Jun] 
*نقش مستشاران و مدافعان حرم، حضور محرز جمهوري اسلامي در جنگ سوريه!   [2016 Jun] 
*أهداف خامنه اي با رياست جنتي در مجلس خبرگان  [2016 May] 
*ترس خامنه اي از فرا گيري زبان انگليسي چيست ؟   [2016 May] 
*فرار مالياتي و پولشويي هاي گسترده جهاني درپاناما، بهشت مالياتي!  [2016 Apr] 
*انتخابات دهم و حیله های جدید نظام ولايي   [2016 Mar] 
*ميزان رأي يك نَفَر است!  [2016 Feb] 
*ريشه ها را بايد شناخت !  [2016 Feb] 
*سفر روحاني به فرانسه و معامله پشت پرده بر سر مجاهدین   [2016 Jan] 
*بيست و دومين فستيوال تئاتر درتبعيد «كلن» با شعار «ما پارازيت نيستم »  [2015 Dec] 
*جنايات اخير رژيم فاشيستي مذهبي ايران يك عمل تروريستي و محكوم است   [2015 Nov] 
*خودرو ملي يا اسلامي ،ايدئولوژيك ( مكتبي ) ؟  [2015 Oct] 
*داستان دعواها و بر هم زدن رابطه ایران با آمريكا و توافقنامه هسته اي وین !  [2015 Sep] 
*چه سیاستی پشت هجوم گسترده پناهندگان به اروپا نهفته است؟  [2015 Sep] 
*چرا پزشكان به مناطق دور افتاده نمي روند؟( بخاطر روز پزشک )  [2015 Aug] 
*گروه اسلامي داعش بهانه اى براى حضور هميشه آمريكا در خاورميانه!  [2015 Aug] 
*توافق هسته اي وين ، فرصتي براي خواسته هاي مردم ايران!   [2015 Jul] 
*مذاكرات هسته اى و هسته اصلی ترور در خاورمیانه   [2015 Jul] 
*تنها راه نجات ايران بازگشت به اصالت خويشتن خويش!  [2015 Jun] 
*رعايت حفظ فاصله با بمب اتم ، راه حل پشت درهاي بسته است!   [2015 May] 
*تفاهم يا توافق لوزان شكستِ دلواپسان و جام زهر ديگر  [2015 Apr] 
* تاكسي جعفر پناهى به برلين آمد ،شوخى نيست !   [2015 Feb] 
*خاكسپارى بيژن دادگرى و بعضى دوستان !  [2015 Feb] 
*راز اشغال سفارت آمریکا درتهران !  [2014 Dec] 
*بزرگداشت فريدون تنكابنى، در شهر كلن كارى پسنديده !   [2014 Dec] 
*بيست و يكمين سال فستيوال تئاتر كلن به همراه يار دبستانى !   [2014 Nov] 
*از هيچِ خمينی تا پيچ بی احساسی مطلق!  [2014 Nov] 
*ترور خاموش و پيچيده سرهنگ عزيز خزاعى !  [2014 Oct] 
*ایران و بردگی مدرن ؟!  [2014 Oct] 
*چه درسهايى ميتوان از انقلاب ٥٧ گرفت؟ ( قسمت دهم ، پايانى )  [2014 Sep] 
*چه درسهایی میتوان ازبهمن پنجاه و هفت گرفت ؟(بخش نهم)  [2014 Aug] 
*آلمان معادلات فيفا را بهم ريخت !   [2014 Jul] 
*آلمان چگونه مجددا ،جام را به خانه آورد؟  [2014 Jul] 
*چه درسهايى مي توان از انقلاب ٥٧ گرفت (بخش ٨)  [2014 Jul] 
*چه در سهايى ميتوان از انقلاب ٥٧ گرفت ؟ ( بخش هفتم)  [2014 May] 
*چه درسهايى مي توان از انقلاب ٥٧ گرفت ( بخش ششم )  [2014 May] 
*چه درسهايى مي توان از بهمن پنجاه وهفت گرفت ؟ ( بخش پنجم)  [2014 Apr] 
*چه درسهايى مي توان از بهمن ٥٧ گرفت ؟ (بخش چهارم )  [2014 Apr] 
*چه درسهايى ميتوان از بهمن ٥٧ گرفت ( بخش سوم )  [2014 Mar] 
*چه درسهايى ميتوان از بهمن ٥٧ گرفت؟( بخش دوم)   [2014 Feb] 
*چه درسهايي می توان از انقلاب بهمن ٥٧ گرفت !(بخش نخست )  [2014 Feb] 
*پزشك ، نقدى بر فيلم مديكووس  [2014 Jan] 
* نلسون ماندلا سنبل مبارزه با آپارتايد ( تبعيض نژادى ) و درسهايى كه بايد از او گرفت!  [2013 Dec] 
*بيستمين فستيوال تئاتر ايرانيان در تبعيد خجسته باد  [2013 Nov] 
*تروريست كيست ،تروریست دولتی کدام است ؟  [2013 Nov] 
*حل مسئله اتمى ايران با سوريه گره خورده است !  [2013 Oct] 
*اوباما يك گام به پيش ، روحانى دو گام به پس !   [2013 Oct] 
*روحاني و باب مذاكره با آمريكا در سازمان ملل !  [2013 Sep] 
*حزب مرکل در آلمان اکثریت آراء را کسب کرد، ولى ائتلاف با كدام حزب ؟   [2013 Sep] 
*سوريه خط مقدم و خاكريز اول جمهورى اسلامى!  [2013 Sep] 
*جنايت ضد انسانى در اشرف و يا ليبرتى محكوم است   [2013 Sep] 
*رای اعتماد وزارت اطلاعات یا مجلس؟!  [2013 Aug] 
*اتحاد ، مبارزه ، تنها راه مقابله با رژيم فاشيستى مذهبى است ؟  [2013 Aug] 
*حسن روحانى ، شايد فرصتى ديگر؟!(قسمت سوم)  [2013 Jul] 
*حسن روحانى ، شايد فرصتى ديگر ؟!( قسمت دوم ) آيا جو پادگانى از ايران رخت بر خواهد بست ؟ [2013 Jul] 
*انتخابات يا ابتذال ؟ (قسمت چهارم ) تحليلى از وضعيت كانديداها [2013 Jun] 
*انتخابات يا ابتذال ؟ ( قسمت سوم ) كانديداهاى بدون برنامه ، خصوصا براى كارگران ! [2013 Jun] 
*انتخابات يا ابتذال ؟ ( قسمت دوم)- مضحكه انتخابات ١٣٩٢  [2013 Jun] 
*انتخابات يا ابتذال؟ قسمت اول رد صلاحیت ها و آغاز مهندسی های انتخابات زیر چتر ابتذالات ١٣٩٢ [2013 Jun] 
*انگليس پشت پرده انتخابات ايران   [2013 May] 
*" مادورو " و " چاوز " دو روى يك سكه اند !  [2013 Apr] 
*جريان فتنه چيست ، فتنه گر كيست ؟  [2013 Apr] 
*اپوزیسیون سازی !  [2013 Feb] 
*تابلوی فساد جمهوری اسلامی!  [2012 Dec] 
*کاریکلماتور سی یاسی!  [2012 Nov] 
*انتساب احمدی ‌نژاد کلاه گشاد بر سر خامنه ای!  [2012 Sep] 
*پارازیت قربانی مماشات !  [2012 Jun] 
*آیا سوسیالیست های فرانسه با انتخاب اولاند مسیرکشور را عوض خواهند کرد؟  [2012 May] 
*انتخابات مجلس نهم فریب دیگری برای جهانیان !  [2012 Mar] 
*فیسبوک وشبکه های اجتماعی مجازی !  [2012 Feb] 
*تحلیلی بر گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی  [2011 Nov] 
*چراغ سبز هیلاری کلینتون به رژیم فاشیستی ایران رشته ها را پنبه خواهد کرد!   [2011 Nov] 
*قذافی رفت ، آینده لیبی به کجا می رود ؟  [2011 Oct] 
*استبداد و پیامد های آن درجامعه !  [2011 Aug] 
*هدی صابر و بابی ساندز دو فدایی آزادیخواه !  [2011 Jun] 
*ولایت فقیه بدتر از فرعونیت !   [2011 Jun] 
*حمله به اشرف ، چرا ؟  [2011 Apr] 
*تفاوت های دو قیام در دو نظام دیکتاتوری ایران و مصر !  [2011 Mar] 
*مصر به کدام حکومت تن در خواهد داد  [2011 Feb] 
*بی بی سی ، بی بی باجی رژیم برای تست دستگیری موسوی و کروبی !  [2011 Jan] 
*اعدام ها در روند جنبش مردم ایران چه تاثیری می گذارد؟   [2011 Jan] 
*آیا جزایر سه گانه بهانه ای برای حمله نظامی به ایران خواهد شد ؟  [2010 Dec] 
*مرضیه گل سر سبد هنرمندان  [2010 Nov] 
*دیه گو و محمود را باهم به چه کار آیند ؟ چه سنخیتی بین مارادونا و احمدی نژاد وجود دارد ؟ [2010 Jul] 
*میزبانی جام جهانی فوتبال برای آفریقا جنوبی براحتی بدست نیامد ! بازی‌های جهانی فوتبال در آفریقا جنوبی بخوبی در حال برگزاری است؟ [2010 Jul] 
*سی سال مبارزه و یکسال فعالیت بی امان مردم بر علیه ولایت فقیه در ایران  [2010 Jun] 
*ترور نرم در زندانهای رژیم  مجید توکلی و زندانیان سیاسی دیگر را در یابیم  [2010 May] 
*آواتار ( Avatar) جنبش سبزی که سرخ می شود !  [2010 May] 
*پشت صحنه ارتجاع ولایت فقیه !   [2010 May] 
*خامنه ای قاتلی که باطل است !   [2010 Apr] 
*آواتار ( Avatar) جنبش سبزی که سرخ می شود !   [2010 Mar] 
*پیروز میدان مردم متحدند !   [2010 Feb] 
*مبارزه و سازماندهی ( شماره 2 )  [2010 Jan] 
*مبارزه و سازماندهی تنها راه حل در مقابل رژیم (شماره 1)   [2010 Jan] 
*" نه "   [2009 Dec] 
*جنبش سبز وارد مرحله دیگری شد !   [2009 Nov] 
*جنبش سبز به کجا میرود ؟ (شماره ۳)  [2009 Nov] 
*جنبش سبز به کجا میرود ؟( شماره 2)   [2009 Oct] 
*جنبش سبز به کجا می رود ؟! (شماره1)   [2009 Oct] 
*رد پای رژیم و حمایت علنی از حماس در غزه !  [2009 Jan]