PEZHVAKEIRAN.COM حقوق بشر، بازیچه دست قدرت های سلطه گر!
 

حقوق بشر، بازیچه دست قدرت های سلطه گر!
حسن جداری

  حقوق بشر، بازیچه دست قدرت های  سلطه گر!

 حسن جداری

 

  • دوران آشفته ای است که درآن؛ کلمات و عبارات در اغلب موارد معنای حقیقی خود را از دست داده اند. زمانی بود امپریالیسم مترادف بود با صدور سرمایه، کسب سودهای کلان، غارت بیرحمانه هستی توده های زحمتکش در سرزمین های تحت ستم و دست یازیدن به جنگ های خانمانسوز به منظور بسط و گسترش مناطق نفوذ. ماهیت ارتجاعی و انگلی امپریالیسم را در طول صد سال گذشته، اندیشمندان مدافع   منافع کارگران و زحمتکشان؛ بارها گوشزد کرده اند. این روزها  از جانب گرایش های فکری متمایل به بقای نظام  ظالمانه سرمایه داری و محافل وابسته  به امپریالیسم، کوشش به عمل می آید که قدرتهای غارتگر امپریالیستی را به مثابه  دوستان دلسوز توده های تحت ستم جهان، حامیان حقوق بشرونیروهای طرفدارصلح و آزادی وعدالت نشان دهند.                                                                
  •  در روزگارانی نه چندان دور، افکار عمومی در مشرق زمین، امپریالیستهای انگلیس و فرانسه را به خاطرنقض آشکار حقوق بشر در مستعمرات و کشورهای  اسیر ودربند، محکوم میکرد. آن روزها هنوز چهره امپریالیستی امریکا  در کشورهای  آسیا و آفریقا خوب شناخته نشده بود. پس از جنگ  جهانی دوم که منجر به شکست فاشیسم هیتلری گردید،امریکا که از جنگ جهانی  قدرتمندتر بیرون آمده بود، دولت های استعماری انگلیس و فرانسه را عقب رانده و به قدرت  اصلی امپریالیستی در دنیا، مبدل شد.  نخستین اقدام  تجاوزکارانه  مهم امریکا در سالهای پس از جنگ  جهانی دوم ، همانا  تبانی و سازش با امپریالیسم انگلیس به منظور سرنگون ساختن حکومت ملی مصدق بود .
  • پس از کودتای 28 مرداد سال 1332 توسط  سیا و سازمانهای جاسوسی انگلستان، کمپانی های نفتی آمریکائی 40 در صد از نفت ایران را  تصاحب کردند. در حالیکه  آمریکا در سال های  پس از جنگ جهانی، به تدریج جای انگلستان را در ایران میگرفت، در ویتنام نیز  امپریالیسم فرانسه،  خسته و ناتوان از ادامه جنگ مستعمراتی علیه خلق  بپاخاسته این کشور، میدان را برای امپریالیسم تازه نفس آمریکا خالی می کرد. تجاوز امپریالیسم  آمریکا به حقوق بشر در ویتنام آنچنان آشکار و دهشتناک بود که خشم  جهانیان را همه جا علیه این قدرت تجاوزگر امپریالیستی برانگیخت. در سرکوب  مبارزات  حق طلبانه خلق ویتنام، امپریالیسم امریکا بهر جنایت وآدمکشی دست یازید و بیش از یک میلیون و نیم از اهالی ویتنام را با ریختن بمب های ناپالم و پیاده کردن بیش از پانصد هزار سرباز تا دندان مسلح، به وحشیانه ترین وجهی کشتار کرد. در سال های آخراین تجاوزامپریالیستی، در داخل آمریکا جنبش اعتراضی علیه  ادامه جنگ،  دامنه گسترده ای  پیدا کرد. مردم آمریکا با شرکت فعال در تظاهرات عظیم  ضد جنگ؛ مخالفت  خود را علیه  سیاستهای توسعه طلبانه دولت خود؛ ابراز می داشتند.  تا اینکه  در سال 1975، ارتش  تجاوزگر آمریکا، شکست سختی را  از  خلق  ویتنام متحمل شده  و در نهایت خواری؛  مجبور به ترک  خاک این کشور گردید.          
  •  در طول نیم قرن گذشته؛ آمریکا به ده ها کشور جهان لشکر کشی کرده و به خاطر  بسط و توسعه منافع آزمندانه خود ، به انواع بهانه ها در امور داخلی  این کشورها دخالت کرده است. در تمام این لشکرکشی ها و تجاوزات علنی  به استقلال و آزادی  کشورهای تحت ستم ، چیزی که  هرگز برای امپریالیسم آمریکا و متحدینش معنا و مفهومی نداشته، همانا رعایت موازین حقوق بشر  بوده است.  در همین  چند سال گذشته، آمریکا  به بهانه های مختلف به  خاک افعانستان و عراق لشکرکشی کرده و  هزاران تن از ساکنین ستمدیده این دو کشور را به منظور پیشبرد اهداف امپریالیستی خود، بیرحمانه کشتار کرده است. در نتیجه  تجاوز آمریکا و متحدینش به خاک عراق و افغانستان، ویرانی بی حد وحصری  بوجود آمده و  تعداد بی شماری از اهالی بی پناه این دوکشور از بین رفته اند. در عین حال، آمریکا  با  استفاده از هواپیماهای بدون خلبان،  در پاکستان و افغانستان و دیگر کشورها  بنام  مبارزه با "تروریسم"، جنایات بیشماری مرتکب شده است.  در موارد مختلف،  صدها تن از انسانهای ستمدیده، هدف این هواپیماهای بدون سرنشین آتش زا شده وبهلاکت رسیده اند . تعداد بیشماری نیز در نتیجه  حملات غافلگیر کننده این هواپیماها زخمی شده و انبوه کثیری از اهالی به امراض روحی آزار دهنده  مبتلا گردیده اند.                      
  •  آیا این تجاوزات آشکار به سرزمین های مختلف، این کشتار ها و این ویران  کردنها، پایمال ساختن آشکار حقوق بشر نیست؟ آمریکا چه  حقی دارد که هر وقت  اراده میکند،  به این یا آن کشور لشکرکشی  کرده و  سبب کشتار و ویرانی های بیشمار گردد؟ راستی چه کسی این حق را به آمریکا و متحدینش داده است؟  باید دید امپریالیسم آمریکا ودیگر قدرتهای سلطه گر،از اینهمه لشکرکشی ها و تجاوزات آشکار نظامی،  چه  اهدافی رادنبال میکنند.  آیا  قدرتهای امپریالیستی به منظور دفاع از حقوق بشر و احترام به نوامیس انسانی؛ به این  تهاجمات خانمانسوز دست میزنند؟ آیا  این عاشقان سینه چاک " دموکراسی" از اینکه  رژیم های سرکوبگر و ضد مردمی در این یاآن کشور اسیر و دربند در راس قدرت می باشند، احساس  رنج و ناراحتی می کنند؟ تاریخ پر حوادث هفت دهه پس از جنگ  جهانی  دوم، به روشنی نشان میدهد که آنهاهرگز دغدغه ای  از پایمال شدن حقوق ابتدائی انسانها در این یا آن نقطه جهان نداشته اند. آمریکا که اینهمه سنگ  دفاع از حقوق بشر را به سینه میزند؛ همه جا با نهایت جدیت از بدترین  پایمال کنندگان حقوق بشر، حمایت کرده و همواره جنایتکارترین رژیمهای دشمن آزادی و دموکراسی را با زوراسلحه، دخالت نظامی، کودتا و دیگر تمهیدات ارتجاعی؛ بر سرنوشت میلیونها انسان در کشورهای مختلف؛ تحمیل کرده است.  آیا می توان ازآمریکا و دیگر لگدمال کنندگان حقوق انسانها، توقع داشت که مدافعین اصول و موازین انسانی  باشند؟ 
  • بقول شاعر:  ذات نایافته از هستی؛ بخش           کی تواند که شود هستی  بخش؟                         
  • این یک امر مسلم است که امپریالیسم آمریکا و دیگر قدرت های سلطه گر، در پیشبرد سیاست های  سودجویانه خود، هرگزکوچک ترین  توجهی به  پایمال شدن حقوق بشر در این یا آن کشور جهان ندارند.  در واقع امر،"حقوق بشر" بازیچه ای است در دست  امپریالیست ها برای فریب افکار عمومی و پیشبرد سیاست های استعماری. با در نظر داشتن منافع کوتاه مدت و دراز مدت خود، قدرت های سلطه گر امپریالیستی ، رژیمی را که یک روز به مثابه بد ترین رژیم پایمال کننده حقوق بشر مورد نکوهش قرار میدهند، روز دیگر به مثابه حکومتی  طالب صلح و دموکراسی  می ستایند!                                                                      در روزهای اخیر، به دنبال  امضای توافق نامه بین قدرت های بزرگ جهانی و رژیم جمهوری اسلامی در زمینه مسائل هسته ای،  نمایندگان رسمی و هیات های  تجاری فرانسه، آلمان ، ایتالیا و  ....  یکی پس از دیگری  به سرعت  خود را به  تهران رسانده و برای جلب  نظر سردمداران آزادیکش رژیم جمهوری اسلامی، هر فن و ترفندی که بلدند؛ به کار می بندند.  هیچ کدام از آنها نمی خواهد از کاروان؛ عقب بماند. چیزی  که در این مسافرتها و ملاقات ها  منظور نظر و مورد علاقه هیات های اعزامی نیست؛  همانا پایمال شدن آشکار حقوق اولیه انسانی در ایران می باشد. آنها  برای سرکشی  به زندان ها و سیاه چال ها که  زندانیان سیاسی در آنها به وحشیانه ترین وجهی شکنجه میشوند، به ایران نمی آیند .آنها به خاطر بر حذر داشتن رژیم  جمهوری اسلامی ازاعدام های بیشمار و تجاوز و تعدی بی حد و حصر  به حقوق بشر؛  رنج  مسافرت به ایران را بر خود هموار نکرده اند. آنها  به ایران  نمی آیند که  رژیم زن ستیز  جمهوری اسلامی را بخاطر ستمگریهائی که برزنان اسیر و دربند روا میدارد، مورد نکوهش قرار دهند. آنها برای ابراز اعتراض به  سانسور مرگ بار در مطبوعات؛  زندانی کردن  فعالین کارگری، اعمال ستم ملی درابعاد گسترده و بد رفتاری در حق  مذاهب  غیر از مذهب رسمی، به  ایران نمی آیند.  نه، آنها برای  بررسی  این  حق کشی های بی شمار  که  همه مربوط به پایمال شدن حقوق بشر  در یک کشور استبداد زده می باشد،  به ایران نمی آیند. آنها به ایران نمی آیند که  دروغ  بیشرمانه محمد جواد ظریف وزیر خارجه رژیم را که می گوید در ایران یک نفر هم  زندانی عقیدتی و سیاسی  وجود ندارد، فاش و برملا سازند. تنها هدف این غارتگران بین المللی از مسافرت به کشوری اسیر در چنگ  جنایت کاران حرفه ای این است  که از طریق  انعقاد قرار دادهای تجاری و معاملات سود آور با سردمداران دزد و کلاش جمهوری اسلامی؛ از  میلیاردها دولار دارائی بلوکه شده ایران که قرار است آزاد گردد؛ سهم هر چه  بیشتری نصیب خود سازند!              
  • تا زمانی که  امپریالیستهای حیله گر با رژیم جمهوری اسلامی  در زمینه  مساله هسته ای کنار نیامده بودند، گاهگاهی حرفی از  نقض حقوق بشر در ایران  به میان آورده و در محافل بین المللی،  قطع نامه هائی در تقبیح رفتار رژیم جمهوری اسلامی در  مورد زندانیان سیاسی به تصویب میرساندند. این  مانور های  حساب شده؛ البته چیزی جز ظاهر سازی نبود. " حقوق بشر" در دست قدرتهای چپاولگر امپریالیستی  چیزی جز یک  وسیله به منظور پیشبرد اهداف سودجویانه نمی باشد.  واقعیت امر این است که  در مقابله  با نقض  آشکار حقوق بشر  در ایران،  قدرت های سلطه گر در طول 36 و اندی سال گذشته، کوچک ترین  گام  عملی  بر نداشته اند.  وقتی در سال 1367،  رژیم  جنایت کار جمهوری اسلامی  هزاران تن اززندایان سیاسی  مقاوم و مبارز راکشتارکرد، فریاد  مخالفتی  از جانب آمریکا و دیگر قدرت های سلطه گر در اعتراض  به این جنایت  هولناک، بلند نشد.  در واقع امر، قدرتهای سلطه گر امپریالیستی ، خوشحال هم بودند که  رژیم  آزادیکش حاکم  در ایران،  انبوه بیشماری از کمونیست ها  و دیگر مبارزین و آزادیخواهان  را در نهایت بیرحمی؛ اعدام میکرد. این یک اصل  مسلم است که در کشورهای اسیر و دربند که در آنها حقوق بشر در زیر پای جنایتکاران حاکم به وحشیانه ترین وجهی لگدکوب میگردد، تنها راه رهائی نه در پناه بردن به قدرتهای امپریالیستی بلکه در مبارزه بی امان علیه آنها می باشد. در ایران؛ تا  زمانی که نعش متعفن  رژیم  جنایت کار جمهوری اسلامی  به دست کارگران و  توده های محروم و زحمتکش به زباله دان تاریخ سپرده نشده است؛ از آزادی و دموکراسی و حقوق بشر؛ نشانه ای وجود نخواهد داشت.               پایان        مرداد 1394

منبع:پژواک ایران


حسن جداری

فهرست مطالب حسن جداری در سایت پژواک ایران 

*اعدام های پی در پی، نشانه ترس ووحشت رژیم!  [2020 Dec] 
* سرنگونی رژیم، در گروهمبستگی واتحاد عمل!   [2020 Nov] 
*تشدید تضاد های بینا امپریالیستی درجهانی پرتلاطم!   [2020 Nov] 
* نگاهی اجمالی به تاریخ گذشته ایران!  [2020 Sep] 
*اهمیت عنصرآگاهی درجنبش های کارگری!   [2020 Jul] 
*ایران،سرزمین ملت ها، آداب ورسوم وزبانهای مختلف!   [2020 Jun] 
*انقلاب، کدام انقلاب، دموکراتیک یا سوسیالیستی!   [2020 Feb] 
* مروری بر زندگی پر تلاطم جعفرپیشه وری!  [2019 Dec] 
*دشمن مشترک زحمتکشان کرد، ترک، فارس و ....!   [2019 Dec] 
*قهرانقلابی توده ها، پاسخ قهرارتجاع هار! ‏ ‏  [2019 Nov] 
*نه به حمله نظامی امریکا، نه به رژیم جمهوری اسلامی ! زنده باد انقلاب توده های زحمتکش!  [2019 Jun] 
*اقوام ، ملت یا ملت های ایران!   [2019 May] 
* پان اسلامیسم و پان آریائیسم، دو روی یک سکه!  [2018 Dec] 
*کارگر می رزمد، ذلت نمی پذیرد!‏ ‏   [2018 Dec] 
*ظولمه قارشی عصیان!  [2018 Aug] 
*خیزش های سهمگین توده ها، ناقوس مرگ رژیم را به صدا درآورده است!   جمهوری اسلامی با هر جناح و دسته، نابود باید گردد! [2018 Aug] 
* راه رهائی کارگران و زحمتکشان ایران!   [2018 Jul] 
*ٰ نگاهی اجمالی به تاریخ صد سال گذشته ایران!  [2018 May] 
*جمهوری اسلامی ، جمهوری ایرانی، جمهوری دموکراتیک کارگران و زحمتکشان!   [2018 Jan] 
*‏ آذربایجان به پا خیز ! ‏ ‏  [2018 Jan] 
*خیزش های پرشور و رزمنده ضد رژیمی، ‏درسرتاسرایران!‏   [2018 Jan] 
*پدیده ای به نام شوونیسم در سایت های اپوزیسیون!  [2017 Jun] 
* حل مساله ملی در ایران، در گرو سرنگونی رژیم!   [2017 Jun] 
*انتحابات فرمایشی رژِیم، چه چیزی را تغییر میدهد؟ ‏   [2017 May] 
*چرا باید انتخابات فرمایشی رژیم را تحریم کرد؟  [2017 May] 
*رقابت امپریالیست ها و خطر وقوع جنگ جهانی ‏سوم!   [2017 Mar] 
*نگرش به گذشته ها، به مثابه درمان آلام اجتماعی!‏   [2017 Jan] 
*مرگ هاشمی رفسنجانی و قیل و قال «اصلاح طلبان»!   [2017 Jan] 
*دو رژیم آزادیکش، دوکشتاروحشیانه!   [2016 Dec] 
*فراکسیون مناطق ترک نشین مجلس، توطئه و تمهیدی ارتجاعی!  [2016 Nov] 
*دنیائی پرتلاطم، رخدادهای تکان دهنده!‏  [2016 Oct] 
*مساله ملی،اپوزیسیون بورژوائی وطبقه کارگر!‏   [2016 Sep] 
*ننگ تاریخ بشر!‏ ‏   [2016 Sep] 
*رژیم جمهوری اسلامی ، رژیم دزدان کاخ نشین!  [2016 Aug] 
* قانلی بیرمیدان !  [2016 Jun] 
*شلاق زدن به کارگران، جنایتی دهشتناک!  [2016 May] 
* کوتله وی عصیان ! غزلی به ترکی با ترجمه فارسی  [2016 May] 
*برتری طلبی قومی و نژادی!  [2016 Apr] 
*یاران را چه شد!  [2016 Apr] 
*تحریم یا عدم تحریم انتخابات! کدام انتخابات؟  [2016 Jan] 
* یادی از فرقه دموکرات آذربایجان!  [2015 Dec] 
*دو قطعه شعر در رابطه با قتل‌های زنجیره‌ای پاییز ۱۳۷۷  [2015 Dec] 
*رژیم جمهوری اسلامی؛ حامیان و مخالفین!  [2015 Dec] 
*شوونیسم زبان فارسی! ستمدیدگی زبانهای غیر فارس ایران [2015 Nov] 
*به مناسبت باز گشائی مدارس در ایران! نگاهی بر برخی از مشکلات آموزشی  [2015 Oct] 
* مساله طبقاتی ومساله ملی در ایران!  در رد برتری طلبی قومی و نژادی [2015 Sep] 
*حقوق بشر، بازیچه دست قدرت های سلطه گر!  [2015 Aug] 
* تفرقه و نفاق افکندن بین خلق های ایران، به سود رژیم شوونیست جمهوری اسلامی است!  [2015 Jul] 
*خاطرات من از دوران حکومت فرقه دموکرات آذربایجان!  [2015 Jul] 
*تاریخ معاصرآذربایجان و شوونیست های طیف "چپ"!   [2015 Jun] 
*" آذری یا زبان باستان آذربایجان"، رد پای کسروی!   [2015 May] 
* رژیم جمهوری اسلامی ، مظهر ستم ملی و شوونیسم!  [2015 May] 
* نگرشی به مساله ملی، در رابطه با مبارزات ضد رژیمی!  [2014 Nov] 
*آغاز سال تحصیلی در ایران و مشکل زبان!  [2014 Sep] 
*هگلیسم یا مارکسیسم! سرمایه داری یا سوسیالیسم!  [2014 Mar] 
*رژِیمی فریبکار، «فرهنگستانی» مرتجع و شوونیست !   [2014 Feb] 
*انتقاد با سلاح و سلاح انتقاد!   [2014 Jan] 
*جواب خصم خونخوار!  [2014 Jan] 
*راه خطا پیمودن در برخورد به مساله ملی!   [2014 Jan] 
*سردمداران رژیم، غارتگران هستی توده ها!  [2014 Jan] 
*قاجارها یا پهلوی ها! ( 1)  [2013 Dec] 
*روز 21 آذر 1325، در تاریخ معاصر ایران   [2013 Dec] 
* گلچینی از دیوان حافظ شیرازی، شاعر عصیانگر و آزاد اندیش!  [2013 Dec] 
* قادینین قدرتی! (قدرت زن)  [2013 Nov] 
*فارسی، زبانی تحمیلی برای ملت های غیر فارس!   [2013 Nov] 
*شوق و شور جانفشانان!  [2013 Oct] 
*رژیم اشرار !   [2013 Jun] 
*روحانی، سر کوبگری دیگر!  [2013 Jun] 
*رژیمی آزادیکش! انتخاباتی فرمایشی!   [2013 May] 
* بهار خاطره ها!  [2013 May] 
*کارگر هم، انسان است!  [2013 May] 
*غرش وفریاد!  [2013 Apr] 
* در پیرامون «کنفرانس» باکو!  [2013 Apr] 
*شهر آفتاب!  [2013 Apr] 
*بازار ریا!  [2013 Mar] 
*کج اندیشی ها در رابطه با مساله ملی در ایران ( 1)  [2013 Feb] 
*نبرد خلق!   [2013 Feb] 
* بدترین نوع حکومت!  [2013 Jan] 
*معجز شبستری، شاعر و متفکر شهیر آذربایجان! در یکصد و چهلمین سالگرد تولدش [2013 Jan] 
* در رابطه با رفراندوم برای" استقلال" آذربایجان!  [2012 Dec] 
*روز 21 آذر 1325، در تاریخ معاصر ایران   [2012 Dec] 
*راه ناهموار!   [2012 Nov] 
*باید رساتر شود این فریاد ها!  [2012 Nov] 
*تنها راه رهائی زحمتکشان!  [2012 Oct] 
*اگر کارگران به پا نخیرند، خانه ظلم ویران نمی شود!  [2012 Jul] 
*علیه انقیاد طلبان و سازشکاران!  [2012 Jul] 
*مظهر جهل و خرافات!  [2012 Jul] 
*پيرامون مساله ملی در ايران!   [2012 Jul] 
*ملانین جوری ،مکری، حیله لری !  [2012 Jul] 
*صمد بهرنگی، معلم کبیر روستاهای آذربایجان  [2012 Jun] 
*حکومت ننگین!  [2012 Jun] 
*تاریخچه ملی شدن صنایع نفت و کودتای 28 مرداد 1332  [2012 Jun] 
*خون «ندا»!  [2012 Jun] 
*توفان خشم !  [2012 Jun] 
*حماسه آذربایجان!  [2012 May] 
*دخالت خارجی یا تکیه به نیروی توده ها ؟!  [2012 May] 
*فریاد کن ای کارگر! بمناسبت اول ماه مه، روزفرخنده جهانی کارگران [2012 Apr] 
*تعدی و شرارت!  [2012 Apr] 
*من این کشتار و این سرکوب و زندان را نمیخواهم !  [2012 Mar] 
*بهار دل انگیز !  [2012 Mar] 
*بهار آزادی!  [2012 Feb] 
*جواب خصم خونخوار!  [2012 Jan] 
*ای خوش آنروزی...  [2011 Aug]