PEZHVAKEIRAN.COM طرح فراخوان ادبی جهت شرکت در برنامه ی *زورقِ ادبیاتِ ایران در آب های دور*
 

طرح فراخوان ادبی جهت شرکت در برنامه ی *زورقِ ادبیاتِ ایران در آب های دور*
شادی سابجی

طرح فراخوان ادبی جهت شرکت در برنامه ی *زورقِ ادبیاتِ ایران در آب های دور*
دعوتی برای ناشران، نویسندگان، مترجمان و شاعران خارج از کشور
در شبکه ی تلویزیون اینترنتی میهن تی وی (مدیریت:سعید بهبهانی)
 
ایده و اجرا: شادی سابُجی
 
 
 
 فلسفه ی ایجاد این طرح:
امروزه با توجه به تعدد نویسندگان، مترجمان و شاعران خارج از کشور ا چه به صورت مهاجرت چه به صورت تبعیدی و یا خود تبعیدی ز یک سو و از سوی دیگر ظهور و رشد ناشران خارج از کشور در اروپا و آمریکا مواجه هستیم.   
اگر چه جسته و گریخته شاعران و نویسندگان و مترجمان خارج کشور از طریق سایت ها و ارسال ایمیل ها و باز کردن صفحات در شبکه های اجتماعی سعی در معرفی آثار و ارتباط با مخاطب خود را دارند اما با توجه به فیلترینگ شدید و سیتماتیک اینترنت در ایران و بسته بودن بسیاری از سایت ها و شبکه های اجتماعی و عدم کارآمدی فیلتر شکن ها ضریب نفوذ این صداهابه مراتب کاهش پیدا میکند . همچنین در ایران امکان خرید کتاب نویسندگان و شاعران و مترجمان فارسی خارج از کشور از طریق سایت های جهانی فروش کتاب مانند آمازون ، اف نک و یا سایت های دیگر فروش کتاب نیز موجود نمی باشد.
با این حال علی رغم وجود انبوه رسانه ها تلویزیونی خارج از کشور کمتر برنامه ایی را می توان یافت که به انعکاس و معرفی "صدای ادبیات ایران در خارج از کشور" پرداخته باشد.
بنابراین با توجه به تمام موارد ذکر شده، ایده ی و ضرورت وجود چنین برنامه ایی در باره ی بازتاب صدای ادبیات ایران در خارج از کشور از طرف نگارنده شکل گرفت. با هماهنگی انجام شده با شبکه ی مستقل میهن تی وی و آقای سعید بهبهانی بر آن شدیم تا این ایده به مرحله ی اجرا گذاشته شود.
از این رو از کلیه ی ناشران، شاعران، نویسندگان و مترجمان خارج از کشور که در اروپا، آمریکا، استرالیا و یا هر گوشه ایی از این کره ی خاکی دعوت می شود که برای معرفی آثار خود در حوزه ی ادبیات و ترجمه، با شبکه ی میهن تی وی یا مجری از طریق زیر تماس حاصل نمایند.
 
آدرس ایمیل مجری: chadi.saboji@gmail.com
آدرس ایمیل شبکه: mihan@mihantv.com
 
ارسال اثر و یا آثار ادبی جهت معرفی آن توسط ناشر و یا خالق اثر به آدرس (الکترونیکی / و یا پستی) مجری و یا میهن تی وی امکان پذیر است. پس از ارسال اثر، وقت و زمان مناسب برای تهیه ی برنامه با هماهنگی طرفین انجام می گردد. سپس برای مطالعه ی تحلیلی/شناختی/نقدی اثر یا آثار توسط مجری قبل از برنامه، مهلتی چند روزه یا چند هفته ایی تعیین می گردد. شایان ذکر است که ارسال رزومه ی کوتاه یا جامعی از نویسنده، شاعر و مترجم از طرف خود و یا ناشر اثر قبل از اجرای برنامه و یا همزمان با ارسال اثر قبل از برنامه تلویزیونی لازم می باشد.
 
برقراری ارتباطات برای تهیه ی این برنامه با تقدم اول از طریق تماس اسکایپی تصویری خواهد بود در صورت عدم دسترسی و یا بروز مشکلات فنی، تماس با تلفن با نویسنده ، شاعریا مترجم اثر ممکن می باشد امکان برنامه به صورت ضبط شده نخواهد بود و به صورت زنده پخش می گردد. پس از پخش زنده نیز، دسترسی به برنامه از طریق سایت شبکه ی میهن تی وی و کانال یوتیوب مقدور می باشد. همچنین تعداد برنامه های اختصاص داده شده به یک نویسنده و یا یک اثر محدودیتی نخواهد داشت و بسته به میزان پرداختن و تشریح اثر خواهد بود. لازم به ذکر است که این برنامه و این شبکه ی تلویزیونی هیچ وابستگی و تعلقی به حزب، دسته و یا گروه سیاسی، مذهبی، عقیدتی و یا حکومتی ندارد و کاملا مستقل می باشد. این برنامه به روی همه ی اهالی ادبیات خارج از کشور با هر نوع اندیشه و عقیده ایی باز است.
 
کلیه ی آثار خلق شده در حوزه های گوناگون ادبیات ایران اعم از ادبیات هنری، ادبیات متعهد، ادبیات سیاسی و مبارزه، ادبیات نمایشی، ادبیات داستانی، ادبیات عامه، ادبیات حماسی، ادبیات منظوم،  ادبیات کودک و نوجوان، همچنین ترجمه های ادبی و غیره.در چهارچوب محتویی این برنامه خواهد بود. هدف اصلی برنامه تنها انعکاس و بازتاب صدای ادبیات ایران در خارج از کشور و انعکاس صدای روشنفکری خلاق خارج از کشور است. این برنامه به هیچ عنوان در پی کسب عواید و منافع مادی و تجاری و تبلیغاتی برای مجری و شبکه ی میهن تی وی نخواهد بود.
 
تقدم اهالی ادبیات خارج از کشور برای حضور در برنامه:
با مبنا قرار دادن محلِ نشر اثر و نه محل خلق اثر، ادبیات خارج از کشور از ادبیات داخل کشور مجزا می گردد. از این رو شاعران و نویسندگان و مترجمانی که در خارج از کشور هستند و آثار خود را خارج از ایران منتشر می کنند هدف اصلی این فراخوان هستند.
شایان ذکر است که تعدادی از شاعران و نویسندگان و مترجمان علی رغم حضور فیزیکی شان در داخل کشور ایران، به دلیل سانسورو محدودیت های حکومتی تحمیل شده در زمینه ی چاپ کتاب، آثار خود را توسط ناشران خارج از کشور منتشر می کنند، بنابراین آثار این دسته نیز جزو ادبیات خارج از کشور قرار می گیرد و شامل این فراخوان و حضور در برنامه ی زورق ادبیات در آب های دور قرار می گیرند.
در مقابل، تعدادی از شاعران و نویسندگان و مترجمان که در خارج از کشور حضور دارند اما بنا به دلایل خود و یا هر دلیل دیگری اثر یا آثار خود را در ایران منتشر کنند، در رده ی تعریف شده ی ادبیات خارج از کشور با مبنای محل نشر قرار نخواهند گرفت. اما چنان چه خودشان تمایل به حضور در این برنامه و معرفی اثر خود داشته باشند، با داشتن تقدم سوم برای حضور در این برنامه، از آن ها نیز استقبال خواهد شد.
 
زمان بندی ها
زمان و روز اجرای برنامه روزهای دوشنبه ساعت 9 شب به وقت اروپای مرکزی خواهد بود. طول زمان برنامه ی *زورق ادبیات ایران در آب های دور* یک ساعت خواهد بود. درمرحله ی آغاز به کار برنامه ، پیش بینی اولیه ی برای تعداد برنامه ها در ماه، 2 برنامه ی یک ساعته خواهد بود که در صورت موفقیت و استقبال از برنامه، تعداد آن به 4 برنامه ی یک ساعته در ماه خواهد رسید. همچنین پیش بینی اولیه ی برای آغاز به کار برنامه ی *زورق ادبیات ایران در آب های دور* از ماه اکتبر-نوامبر  2015 خواهد بود.
 
درباره ی شبکه میهن تی وی
نویسندگان شاعران و مترجمانی که تمایل به حضور در برنامه دارند اما قبل از تصمیم به حضور یا عدم حضور در برنامه تمایل به شناخت شفاف شبکه ی تلویزیون میهن تی وی و جریان شبکه میهن تی وی و منابع مالی آن دارند می توانند به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایند. این شبکه ی تلویزیونی وابستگی به هیچ گروه و حزب سیاسی ندارد و به طور مستقل اداره می شود.
 
درباره ی مجری *زورق ادبیات ایران در آب های دور*
به زودی صفحه ایی برای معرفی برنامه و مجری آن در سایت شبکه ی میهن تی وی پیش بینی خواهد شد. با این حال برای اطلاع علاقه مندان شرکت در برنامه، توضیح مختصری هم درباره ی ایده دهنده و مجری این برنامه ضروری به نظر می رسد. منشادی سابُجی متولد و اهل اصفهان هستم. لیسانس و فوق لیسانس را در دانشگاه شهرکرد در رشته ی مکانیک بیو سیستم ( مکانیک ماشین آلات سابق) به اتمام رسانده ام. چند سالی را در چند دانشگاه آزاد اسلامی در اصفهان در دانشکده ی فنی در گروه مکانیک به تدریس پرداخته ام. همزمان با تدریس در دانشکده ی مکانیک نجف آباد در کلاس های حافظ شناسی دانشکده ی ادبیات دانشگاه آزاد نجف آباد هم شر کت می کردم. برای ادامه ی تحصیلات خود در دکترای "مکانیک انرژی و احتراق" به فرانسه مهاجرت کرده ام.
چند سالی در کارگاه های شعر و داستان نویسی و ویراستاری فنی در مرکز آفرینش های ادبی قلمستان واقع در باغ غدیر اصفهان شرکت کردم. در کارگاه شعر از محضر استاد محمد مستقمیمی (متخلص به راهی) بهره بردم. همچنین چند سال به طور آزاد در کلاس های فلسفه ی دکتر سعید بینا دانشگاه اصفهان و دکتر محمود بینا مطلق در دانشگاه صنعتی شرکت می کردم. سپس سری هم به وادی موسیقی سنتی ایران زدم و چهار سالی مشق تار را نزد دکتر مسعود کبوتری انجام دادم.
با شروع به آموختن زبان فرانسه از سال 83، به زبان و ادبیات فرانسه هم علاقه مند شدم. در آموختن ادبیاتِ فرانسه سالها این اقبال را داشته ام که از محضر استاد خردمند "مسعود قبه" بهره ی فراوان ببرم. از سال 87 تا به حال به "ترجمه ی شعر فرانسه" روی آوردم که حاصل آن ترجمه ی چند صد شعر ترجمه شده از شاعران معاصر و کلاسیک فرانسه است که به مرور در مجلات ادبی و سایت های ادبی منتشر شده است و در آینده ی دور و یا شاید نزدیک این اشعار در چند جلد منتشر شود.
از آن جا که آلبر کامو و نشریه ی زیر زمینی کومبا که در اوج خفقان استبداد نازیسم در فرانسه منتشر میشده را الگوی قهرمانی و مبارزاتی خود قرار داده بودم، از سال 90 در زمینه ی ترجمه ی مقالات مطبوعات فرانسه در رابطه با ایران با نشریه ی *ایران در جهان* به سر دبیری روزبه میر ابراهیمی به همکاری پرداختم که حاصل این همکاری چند ساله، ترجمه ی حدود نود مقاله میباشد.
در حال حاضر در کنار بیشتر آموختن در علم احتراق، همزمان دانشجوی "ادبیات مدرن فرانسه" هستم و به ترجمه ی شعر و گاهی سرایش شعر می پردازم. در زمینه ی شعر با سایت انجمن قلم ایران در تبعید و کانون نویسندگان ایران در تبعید و در زمینه ی "ترجمه ی شعر فرانسه "با مجله های ادبی عقربه ، ماندگار، ادبیات پیشرو و مجله ی هشتاد به همکاری ادبی ادامه می دهم. همانا که آموختن و آموزاندن را چراغ راه زندگی خود قرار داده ام و سنگ نوشته ی استاد شجاع الدین شفا را هیچ گاه از خاطرم دور نمی دارم" برای آزادی و سربلندی ایران  تنها یک راه وجو دارد، روشنگری روشنگری و باز هم روشنگری. همچنین میهمانان می توانند برای آشنایی با بخشی از فعالیت های ادبی مجری برنامه به آرشیو سایت های زیر مراجعه نمایند.
1. سایت پژواک ایران
 
2. سایت ادبیات پیشرو آونگارد
/
3. سایت نشریه ی ایران در جهان
 
4. سایت مجله ادبی ماندگار

منبع:پژواک ایران


شادی سابجی

فهرست مطالب شادی سابجی در سایت پژواک ایران 

*دایه شریفه  [2024 Mar] 
*ای در پیشانی ات سربی نشسته !   [2024 Jan] 
*بساط ِ چای دبش ِ آیت الأشرار  [2023 Dec] 
*ظریف الدوله ی زیرک !   [2023 Nov] 
*شهید ِ مُو و گیسوان  [2023 Nov] 
*به یاد نیمی از آن جمجمه بودم   [2023 Oct] 
*الا ای همسر ِسابق !   [2023 Aug] 
*و زائر شو به قبرِ آن شجاع ِ سربداری که . . .  [2023 Aug] 
*الا یا ایّها الخندان !   [2022 Jun] 
*اردی جان، موفقِ پولبر ! کولبری بلدی عزیز؟  [2022 May] 
*تو اسماعیل نوزایی ایرانی  [2022 May] 
*زورق بان ادبی و دلشوره ایی تاریخی برای تکرار تراژدی  [2022 Apr] 
*گُلا! مویت مجعد بود  [2021 Dec] 
*گفتا شراب خواری؟   [2021 Dec] 
*به دو پستان بریده ی پروانه سوگند  [2021 Nov] 
*تفنگچی ! پیر پر امیدمان که درگذشت  [2021 Oct] 
*خون شویِ خندان رو   [2021 Mar] 
*سهیلا ای انارت مست  [2020 Dec] 
*کایلی بخند ای زنِ زیبا   [2020 Nov] 
*میمونِ مُطرّب باز در مِلکی دو هکتاری  [2020 Aug] 
*الا ربّنا آتنا دائمی !   [2020 Jun] 
*الا تهرانِ لرزش ها   [2020 May] 
*الا نیلوفرک! نیلوفر جانت سلامت باد !  [2020 Mar] 
*گورکنِ گورِ خویش است  [2019 Nov] 
*الا ای شمس آگاهی ؟ از این زن های ‏زندانی ؟  [2019 Oct] 
*الا بوکوحلال مهربان، آیا کجا ‏هستید ؟  [2019 Apr] 
*الا ای شمسِ تبریزی که اسماعیل ‏ها، بخشی است   [2019 Feb] 
*سردارِ لَشَن ! خیبرِ قاسم   [2019 Jan] 
*نامش جمال بود همه ایران و عشق بود  [2018 Oct] 
*سَربکش به سرکشی ! که رقصِ شهره ها...  [2018 Jul] 
*باران می بارد بر هر سه ثلثِ ثلاثه‌ی وطن  [2018 Jun] 
*در خیکمان چپاندند  [2018 May] 
*گلرخ بگو اغما   [2018 Apr] 
*خون را به چشم، سرمه ی بیداد کرده ام  [2018 Feb] 
*کرکس براندازم ‏   [2018 Jan] 
* هفتاد تار و پودِ وطن دریغ شد !‏  [2017 Oct] 
*خنیای سُرخینِ تخلیه  [2017 Sep] 
*شیر بر زمین افتاد   [2017 Jul] 
*صدای گریه اش از زیرِ خاکِ احمد آباد است  [2017 Jul] 
*نگران گسل های تهران ام   [2017 May] 
*وقتي رديف و قافيه ام شعري  [2016 Aug] 
*عمو که مرد   [2016 May] 
*اين روزها بي چتر مانده ام   [2016 May] 
*به هیچ کس مگو ولی نظاره کن  [2016 Mar] 
*سقوط در ابتذال زنان ایرانی کاندیدای مجلس شورا  [2016 Feb] 
*چمدانی گریخته از وطنی گَس، مملوِ حسرتِ عشق  [2016 Feb] 
*شمعی برافروزانده آنک آن پرستو  [2015 Nov] 
*سایه ها افتاده بر سرهای گل ها  [2015 Nov] 
*جمهوری جهل و جنون   [2015 Oct] 
*ماندگار بی "بی نیاز"- یادداشتی در وداع فتح الله بی نیاز  [2015 Oct] 
*تفنگچی و پیرِ پرامید  [2015 Sep] 
* «خوابمان نبرد!» يادداشتي بر فيلم «خوابم مي آيد»  [2015 Sep] 
*طرح فراخوان ادبی جهت شرکت در برنامه ی *زورقِ ادبیاتِ ایران در آب های دور*  [2015 Sep] 
*و ساحل بي قرارش بود   [2015 Sep] 
*پناهجو   [2015 Sep] 
*تولد است   [2015 Aug] 
*آن سوی پرچین  [2015 Aug] 
*حسب حالي بنوشتي و شد ايامي چند ! يادداشتي بر کتاب سرگذشت يک سفر نوشته ي محمد جعفري   [2015 Aug] 
*چيزي بگو چيزي نگو لاله ي مرداد سرب نوش  [2015 Aug] 
*از دارِ انسان شد این زنگ قنادی  [2015 Jul] 
*چه باید کرد اما آن دو صد اسبان ایلامی گرفتارند؟  [2015 Jun] 
*و تبردارِ شهرِ زور به بدرقه آمد!  [2015 May] 
*نگرانم گلِ نرگس  [2015 May] 
*باستیل و اوین   [2015 Apr] 
*او، او،ما   [2015 Mar] 
*داس  [2015 Mar] 
*سيبي دونيم   [2015 Mar] 
*بهمن ديگري در راه است!  [2015 Mar] 
*تشنه، تشنه   [2015 Mar] 
*سرو قاهره  [2015 Feb] 
*اين روزها زنده ها   [2015 Feb] 
*سبد سبد  [2015 Feb] 
*سنجابِ بي کاج  [2015 Feb] 
*جنونِ انار، آنِ انار، بسم رب ال انار  [2015 Feb] 
*گلِ نسرین، رسالتِ خیزش  [2015 Feb] 
*بابک و بُهت دریا   [2015 Feb] 
*مرگِ مترسک   [2014 Dec] 
*کربلا همين اوين است و تپه هاش  [2014 Dec] 
*نرگس اي گل فرياد   [2014 Dec] 
*گيسوکمندِ کوباني  [2014 Dec] 
*جوي خون مي رود پاي درختِ کهنسالِ پير  [2014 Dec] 
*سگِ هار  [2014 Dec] 
*کبوتر بچه گانِ قفس   [2014 Dec] 
*عزت ما را به خاطر نياور  [2014 Dec] 
*بس است اين ميمون هوا کردن ها   [2014 Nov] 
*آخرين درخواست  [2014 Nov] 
*زندانشهر   [2014 Nov] 
*ديوارِ بلندِ آجرسياه   [2014 Nov] 
*تاکسي خبر کن تا کسي نيامده   [2014 Nov] 
*به کجا مي تُرانيد  [2014 Oct] 
*آه پرستو!  [2014 Oct] 
*آه ای زباله ی تزویر  [2014 Oct]