بازداشت سردبیر وبلاگینا در فرودگاه به محض ورود به ایران

 

آرش زاد، موسس و سردبیر وبلاگینا به محض ورود به ایران در فرودگاه بازداشت و به مکانی نامشخص منتقل شده است. یکی از دوستان نزدیک زاد احتمال داده که او توسط اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده است.

آرش زاد، موسس و سردبیر وبلاگینا

آرش زاد، موسس و سردبیر وبلاگینا

"کمپین بین​المللی حقوق بشر در ایران" از بازداشت آرش زاد، موسس و سردبیر وبلاگینا خبر داده و نوشته که او روز دهم مرداد ماه ۱۳۹۴ به محض ورود به ایران و در فرودگاه بین​المللی امام خمینی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

​آرش زاد، کارآفرین و وبلاگ​نویس حوزه تکنولوژی است که در ترکیه اقامت داشت. او حدود ۸ سال است که در زمینه فناوری اطلاعات فعال بوده و مجموعه​های چون "زیگزاگ‌لب" و سرویس‌های "باایمیل" و "کفشدوزک" را پشتیبانی می‌کند.

نریمان غریب از دوستان آرش زاد با تائید خبری دستگیری این فعال اینترنتی به کمپین بین​المللی حقوق بشر گفته که از دستگیری آرش خبر نداشته​اند تا اینکه از ایمیل شخصی‌ا‌ش برای او ایمیل‌های فیشینگ ارسال شده است.

غریب تصریح کرده پس از دریافت ایمیل​ها و پیگیری موضوع متوجه دستگیری آرش زاد می​شود. او همچنین با توجه به سابقه و نوع دستگیری​های قبلی احتمال داده که بازداشت زاد توسط ماموران سپاه پاسداران جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: دو سال دولت روحانی و وعده آزادی اطلاع‌رسانی

در ماه​های گذشته برخی فعالان حوزه تکنولوژی در توئیترهایشان از احتمال بازداشت آرش زاد خبر داده و از سرنوشت او ابراز نگرانی کرده بودند. با وجود اینکه حدود یک ماه از بازداشت او می​گذرد اما تاکنون هیچ نهادی به​طور رسمی بازداشت او را تائید نکرده و همچنین محل نگهداری او نامشخص است.

بنا بر آمارهای رسمی که از سوی مسئولان ایرانی منتشر شده، در ایران حدود ۴۰ میلیون کاربر اینترنت وجود دارد و ایران جز کشورهایی است که بیشترین کاربر اینترنتی را در منطقه خاورمیانه دارد.

آرش زاد پیش از این با پروژه "کفشدوزک" که بر افزایش نقش زنان در حوزه​های تکنولوژی تمرکز دارد، موفق به دریافت جایزه جوانان سازمان ملل در سال ۱۳۹۳ شده بود. او از کارآفرینان حوزه تکنولوژی است و در سال​های گذشته چند کارگاه​های آموزشی در شهرهای مختلف با محوریت مشارکت زنان در حوزه تکنولوژی برگزار کرده است.

بیشتر بخوانید: آتنا فرقدانی به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس محکوم شد

سازمان گزارش‌گران بدون مرز هم در روزهای گذشته بازداشت آرش زاد را محکوم کرده و نوشته که در با روی کار آمدن دولت حسن روحانی همچنان کنترل بر اینترنت وجود دارد و فشارها بر کاربران اینتنرت و به ویژه وبلاگ​نویسان افزایش یافته است.

بر اساس گزارش این سازمان از مرداد ماه ۱۳۹۲ حدود ۱۰۰ شهروندوب‌نگار بازداشت و بسیاری از آنان به حبس‌های سنگین محکوم شده‌اند. در بیانیه سازمان گزارشگران بدون مرز هم از اطلاعات سپاه پاسداران به عنوان نهاد بازداشت کننده نام برده شده است.

آتنا فرقدانی، کاربر اینترنتی بود که چندی پیش به دلیل انتشار نقاشی در فیسبوک بازداشت و محاکمه و در نهایت به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس محکوم شد. اتهام‌های او "اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی"، "فعالیت تبلیغی علیه نظام" و "توهین به رهبری، رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و ماموران بند ۲-الف سپاه در حین بازجویی‌اش" عنوان شده است.

منبع:پژواک ایران