PEZHVAKEIRAN.COM هشدار آرژانتین به آمریکا به تنزل روابط در صورت عدم همکاری درباره آمیا
 

هشدار آرژانتین به آمریکا به تنزل روابط در صورت عدم همکاری درباره آمیا



دولت آرژانتین می گوید اگر دولت آمریکا در مورد پرونده «آلبرتو نیسمان» دادستان سابق پرونده آمیا * همکاری نکند، روابط بین دو کشور به خطر خواهد افتاد.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه ال موندو، دولت «کریستینا فرناندز د کرچنر» (Cristina Fernández de Kirchner) هیچوقت رابطه بسیار روانی با آمریکا نداشته است؛ کاخ سفید به دلیل رابطه خوبی که آرژانتین با محور بولیواری دارد، نسبت به دولت کرچنر بدبین است.
اکنون پس از اینکه فرناندز در سخنرانی روز دوشنبه خود در سازمان ملل، واشنگتن را به حفاظت از یک جاسوس کلیدی در پرونده نیسمان متهم کرد، تنش ها میان دو کشور بار دیگر چند درجه افزایش یافت.
در انفجار تروریستی که در 18 ژوییه سال 1994 در مرکز یهودیان آرژانتین موسومی به «آمیا» روی داد، 85 تن جان باختند و بیش از 300 تن زخمی شدند. در رسیدگی به جرائم مربوط به این پرونده، 13 تن متهم به پنهان کاری هستند.

دولت آرژانتین معتقد است که «خایمه استیوسو» (Jaime Stiuso) جاسوس آرژانتینی و مامور سابق اطلاعات این کشور را که می خواهند دادگاهی کنند، در شهر میامی پنهان شده است.

وزارت خارجه آرژانتین روز چهارشنبه نارضایتی خود در این رابطه را به «نوآه مامت» (Noah Mamet) سفیر آمریکا در بوئنوس آیرس ابراز داشت.
استیوسو که در طول سالیان زیادی به عنوان قدرتمندترین مامور سازمان سابق اطلاعات آرژانتین(با نام کنونی آژانس فدرال اطلاعات) محسوب می شد در ماه فوریه گذشته از سوی «ویویانا فین» دادستان مسئول پرونده مرگ آلبرتو نیسمان دادستان سابق پرونده آمیا، مورد بازجویی قرار گرفته بود و پس از آن به آمریکا سفر کرد.

وی به عنوان مدیر عملیات های سازمان اطلاعات، در طول یک دهه دوش به دوش با نیسمان در پرونده آمیا همکاری کرده و مسئول ارائه همه داده های ارتباطی مربوط به مظنونان این پرونده به نیسمان بود.

*  واقعه‌ای تروریستی آمیا  در ۱۸ ژوئیه ۱۹۹۴ برابر با ۲۷ تیر ۱۳۷۳ اتفاق افتاد که در جریان آن ۸۵ نفر از شهروندان یهودی تبار آرژانتینی جان خود را از دست دادند و بیش از سیصد نفر زخمی شدند. اسرائیل و دولت آرژانتین مدعی هستند که دستور و نقشه ضربه زدن به بزرگ‌ترین مرکز اقلیت یهودی در آمریکای لاتین در تهران کشیده شد و مسئولیت اجرای طرح عملیات به ستاد ویژه عملیات حزب‌الله لبنان که به گروه شبه نظامی حزب‌الله لبنان وابسته‌است سپرده شد.
«آلبرتو نیسمان» دادستان سابق پرونده آمیا چندی پیش بطور مرموزی کشته شد. تاکنون شواهد از خودکشی وی حمایت میکند.

منبع:پژواک ایران