زندان-1

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز، شش ماه از حکم این فعالان را به مدت دو سال تعلیق کرده است.

یکی دیگر از اتهامات این سه فعال مدنی «تشویش اذهان عمومی» بوده که دادگاه در این خصوص قرار عدم صلاحیت رسیدگی برای خود صادر کرده و تشکیل دادگاه در مورد این اتهام را به زمان و دادگاه دیگری موکول کرده است.

این فعالان مدنی تبریز ۱۹ تیر سال جاری خورشیدی با در دست داشتن پلاکارد و پارچه نوشته‌هایی در خلال راهپیمایی روز قدس، حمایت خود را از مسلمانان تُرک اویغور چین نشان داده بودند.

اویغور‌ها دارای ریشه مغولی و ترکستانی هستند. جمعیت این اقلیت قومی حدود ۱۰ میلیون نفر است. حدود ۹۰ درصد اویغور‌ها در جمهوری خلق چین و بیشتر در استان سین کیانگ این کشور و بقیه آن‌ها در مناطق مرزی قزاقستان و قرقیزستان زندگی می‌کنند.

دولت چین به اویغورهایی که در ادارات دولتی استان سین کیانگ چین کار می‌کنند یا دانش‌آموزان و دانشجویانی که در دانشگاه‌های این منطقه تحصیل می‌کنند اعلام کرده در ماه رمضان حق روزه گرفتن ندارند.

مقام‌های دولت چین گفته‌اند این تصمیم را برای سلامتی دانش‌آموزان گرفته‌اند و روزه‌داری کاری بی‌فایده برای کارمندان است که باعث عقب افتادن کار‌ها می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران با جمهوری خلق چین روابط گسترده‌ای دارد. ایران به تصمیم دولت چین درباره ممنوعیت روزه‌گیری مسلمانان اویغور این کشور واکنشی نشان نداد.