PEZHVAKEIRAN.COM در گرامی داشت یاد رفیق تراب حق شناس چهره سرشناس جنبش چپِ رادیکال و سوسیالیسی
 

در گرامی داشت یاد رفیق تراب حق شناس چهره سرشناس جنبش چپِ رادیکال و سوسیالیسی

کانون پوینده برگزار می کند : شنبه 6 فوریه از ساعت18تا 21
در گرامی داشت یاد رفیق تراب حق شناس چهره سرشناس جنبش چپِ رادیکال و سوسیالیسی
 
 
پنچشنبه 26 ژانویه 2016 قلب مهربان و مالامال از عشق  به کارگران و محرومانِ رفیق تراب حق شناس  از طپش باز ایستاد و جنبش چپِ رادیکال و سوسییالیسی ایران  یکی از چهره های شناخته شده و خستگی ناپذیر خود را از دست داد.
 
رفیق تراب بیش از نیم قرن در صف مبارزین رادیکال علیه رژیم شاه و جمهوری اسلامی نقش ماثر و به یاد ماندنی داشته است، او از اعضای نخستین سازمان مجاهدین خلق بود،همچنین او سالها در کنار مبارزین انقلابی  فلسطین در درد و رنج  و مبارزه انقلابی آنها شرکت داشت و تا اخرین روزهای زندگی اش  همچنان یار و هم درد آنها بود. رفیق تراب  به دنبال  تغییر ایدئولوژیک  و انشعاب  درونی سازمان مجاهدین خلق در سال 1354 به همراه اکثریت اعضا و مرکزیت سازمان مجاهدین با نفی ایدئولوزیک "اسلام انقلابی" به مارکسیسم روی آوردند.
 
 او سپس در اوخر سال 1357 در شکل گیری سازمان پیکار در راه آزادی طبقه  کارگر  نقش مهمی ایفا نمود و تا پاشیده شدن این سازمان در دهه 60 در مرکزیت این سازمان کمونیستی نقش ایفا نمود. بدنبال ضربات پلیسی حکومت اسلامی در سال 1360 تا 62 که منجر به اعدام صدها تن از کادرها و هواداران و مرکزیت  این سازمان و دستگیری گسترده هزاران نفر از وابستگان به این سازمان شد، همچنین  سازمان به سبب اختلافات  سیاسی و تشکیلاتی و انشعابات مختلف نتوانست مجددا سازماندهی  و بازسازی شود. رفیق تراب  نیز در  همین سالها توانست از ایران خارج  شود  و در فرانسه پناهنده شد. از این پس  فعالیت رفیق تراب به اتفاق همسر و همرزم او زنده یاد پوران بازرگان شکل تازهای گرفت، باز بینی و باز اندیشی  بدور از تقدس گرایی سازمانی  یا  ایدئولوژیکی و آزاد اندیشی مسئولانه ، همراه با مطالعه و تحقیق، در پیوند با  پراتیک و  تجربیات  شخصی و جمعی در عرصه های  ملی و بین المللی و ... بخش جدا ناشدنی از تلاش آگاهانه او در مسائل سیاسی و اجتماعی بود.
 
در این دوره او توانست بخش هایی از ارشیو  سازمان پیکار و اسناد بخش منشعب  سازمان مجاهدین را جمع آوری و در سایت انیشه و پیکار منتشرکنند.از دیگر کارهای به یاد ماندنی او ترجمه چندین کتاب و مقاله و اسنادی از  جنبش کارگری  و مجموعه شعرهای محمود درویش شاعر انقلابی فلسطین می باشد . او همچنین مسئولیت سایت اندیشه و پیکار را به عهده داشت رفیق تا اخرین روزهای زندگی پر بارش از کار و تلاش باز نه ایستاد. از این جهت  شایسته است تا به پاس این تلاشها و اندیشه های رادیکال ، انقلابی و سوسیالیستی او یادش را گرامی بداریم . به همین مناسبت کانون پوینده  در کپنهاگ مراسمی را در روز شنبه 6 فوریه از ساعت 18 تا 21 در محل کتابخانه پوینده برگزار می کند.  ورود برای عموم آزاد است. گرامی باد یاد رفیق تراب حق شناس :                 ( برگزار کننده: کانون پوینده فوریه 2016)

منبع:پژواک ایران