دستگیری هفت مدل ایرانی

ایران وایر: برخی کاربران فضای مجازی خبر داده اند که هفت فعال حوزه مد ایران بازداشت شده اند. ملیکا زمانی، نیلوفر بهبودی، دنیا مقدم، دانا نیک، شبنم مولوی، الناز گلرخ و حمید فدایی، افرادی هستند که نام شان در این فهرست آمده است. 


این خبرها از سوی هیچ نهاد رسمی و هیچ کدام از مدل‌هایی که اسم‌شان در خبرها ذکر شده ، تائید و یا تکذیب نشده است. با این حال شواهدی وجود دارد که از احتمال بازداشت آن‌ها توسط نهادهای اطلاعاتی خبر می‌دهد. 
همه آن‌ها در دنیای مجازی فعالیت زیادی داشتند و عکس‌ها و ویدئوهایشان بدون رعایت حجاب اسلامی منتشر می‌کردند. 

صفحات اصلی اینستاگرام الناز گلرخ و حمید فدایی باز هستند اما در طول یک هفته گذشته کاربران بسیاری برای آن‌ها پیام گذاشته‌اند و از این که بعضی پست‌هایش را حذف کرده‌اند، سوال کرده‌اند.

الناز غیر از کار مدلینگ، کار آرایش صورت انجام می‌دهد و آرایشگاه معروفی را در یکی از مناطق بالای شهر تهران اداره می‌کرده.  صفحه اینستاگرام او توسط بیشتر از پانصد هزار نفر فالو مس‌شود و حمید که یکی از معروف‌ترین مدل‌های مرد است.، مدل برند فیلا است. او هم بیشتر از صد هزار فالوئر دارد. حذف بعضی پست‌های قدیمی و عدم انتشار پست جدید، کامنت‌های زیادی را از سوی مخاطبان روانه پست‌های حذف نشده کردهف کامنت‌هایی که مدت یک هفته  هیچ واکنشی از سوی این زن و شوهر نداشته. 

بر اساس گزارش های منتشر شده، الناز گلرخ و حمید فدایی که با یکدیگر ازدواج کرده‌اند در چند روز گذشته به قید وثیقه آزاد و از ایران خارج شده‌اند. 

خبر بازداشت و آزادی ان‌ها به قید وثیقه هم در بین کامنت‌ها بارها تکرار شده، موضوعی که از سوی صاحبان صفحه تکذیب نشده. اولین واکنش اما روز گذشته از سوی الناز گلرخ نشان داده شده. واکنشی که گمانه‌‌های  مربوط بازداشت مدل‌های ایرانی را تقویت می‌کند. او در پست آخرش نوشته: «قبل از هرچیز متاسفم که در این مدت قادر به پاسخگویی تلفن‌های شما عزیزان نبودم. من متاسفانه فعلا در ایران هیچ‌گونه فعالیتی نخواهم داشتو تمام فعالیت‌های خود را خارج از ایران ادامه خواهم داد. ممنون از حمایت‌ها و انرژی ‌های مثبت‌تون، دوستتون دارم.» 

الناز گلرخ و حمید فدایی از مدل‌هایی بودند که در دنیای مجازی نسبت به مدل‌های دیگر  کمترین حاشیه را داشتند.عکس‌های دونفره‌شان انگار جلوی حواشی را گرفته بود و بیشتر حرفه‌شان تبلیغ می‌شد. 

حمید فدایی مغازه لباس فروسی زنانه‌ای را در پاساژ تندیس تجریش در پیج‌اش به عنوان مغازه خودش تبلیغ می‌کرد و عکس‌های تبلیغاتی‌اش را برای برندهای مختلف می‌گذاشت از برند فیلا تا برندهای ایرانی مثل برند مسیح زاد که از آن  به عنوان برترین برند شخصی دوز ایران یاد می‌کرد. 
کار آرایش عروس هم به شهرت الناز افزوده بود. صفحه الناز گلرخ بیوتی هم در اینستاگرام از صفحات پر طرفدار است و  پر است از کامنت‌های عروس‌هایی که توسط الناز گلرخ آرایش شده‌اند. تعریف و تمجیدها و ستایش‌هایی که نصیب او شده و دیگرانی که برای وقت گرفتن از او آدرس و تلفن می‌خواهند اما روز گذشته از سوی ادمین این صفحه هم اعلام شده که الناز گلرخ از ایران رفته و در ایران کار نمی‌کند. این بار کامنت‌ها پر از آه و افسوس‌اند. 

جستجوی ایران وایر در اینستاگرام  نشان می‌دهد که صفحات  اصلی ملیکا زمانی، نیلوفر بهبودی و دنیا مقدم  که هر کدام حداقل بیش ا از صد هزار فالوئر داشتند  به طور ناگهانی بسته شده و تنها صفحه هواداران آن‌ها باز است. کاربران زیادی سراغ صفحات اصلی آن‌ها را گرفته‌اند و در جواب عده دیگری خبر از بازداشت آن‌ها داده‌اند. کسی از سرنوشت فعلی این پنج مدل دیگر اطلاعی نداده است.

یکی از کاربرانی که خبر بازداشت آن‌ها را در پیج هواداران  ملیکا زمانی نوشته به ایران وایر می‌گوید: «من خبر را شنیدم و این خبر هم موثق است اما وقتی خودشان یا خانواده‌هایشان حرف نزدند پس حتما نمی‌خواهند علنی‌اش کنند.» او اطلاع دیگری نمی‌دهد. 
یکی دیگر از آن‌ها می‌گوید: « فرض کنید من از دوستان‌شان شنیده‌ام. من مطمئن هستم که بازداشت شدند و می‌دانم که الناز گلرخ و حمید فدایی به همین دلیل از ایران رفتند. » او درباره دلیل این بازداشت می‌گوید: «فالوئرهای زیاد مسئولان را نگران می‌کند. من فکر می‌کنم دلیل احضار و بازداشت و .. همین چیزها باشد.» او دوست ندارد بیش از این حرف بزند. 

ملیکا زمانی بیست و پنج ساله است. دختری قد بلند با چشمانی درشت و زیبا، عکس‌های او در لباس‌ها و مدل‌های مختلف هنوز هم در یپج هوادارانش وجود دارد. لباس‌های طراحان ایرانی زیادی را پوشیده و توسط آرایشگران زیادی برای تبلیغ کارشان آرایش شده، گاهی درلباس عروس دیده می‌شود و گاهی با مانتو و روسری. او در چند ویدئو موزیک‌ هم با خوانندگان رپی مثل علیشمس و آرمین تو ای اف ام بازی کرده است. سال گذشته که بسیاری از هنرمندان هم وارد چالش جهانی سطل آب یخ برای حمایت از بیماران ای ال اس شدند . او هم وارد این بازی شد و ویدئوی کوتاهی منتشر کرد. 

دنیا مقدم یکی دیگر از مدل‌هایی است که نامش ذکر شده، پیج اصلی او هم بسته شده. بیست و شش ساله است و لیسانس طراحی لباس دارد. در پیج هواداران او هم کم نیستند کسانی که سراغ پیج اصلی‌اش را گرفته‌اند. در چند عکس او بی شباهت به آنجلینا جولی نیست و همین یکی از موضوعاتی است که هوادارانش ذکر کرده‌اند. او هم عکس‌های متفاوتی دارد از عکس‌هایی با لباس‌های رسمی و دکلته تا تبلیغ شال‌های ایرانی. 

اما یکی از پر حاشیه‌ترین آن‌ها نیلوفر بهبودی است. پیج اصلی او هم باز نیست اما هوادارانش چندین پیج برای او درست کرده‌اند. نیلوفر بهبودی بیشتر از دیگر مدل‌ها در فیس بوک فعالیت می‌کرد. او بیشتر از خودش ویدئو می‌گذاشت و از زندگی خصوصی‌اش صحبت می‌کرد. پسری به نام علی را به عنوان پارتنرش معرفی کرده بود و عکس ها و ویدئوهایی از خودش در کنار علی منتشر می‌کرد. او در این ویدئوها  از خودش و احساساتش حرف می‌زد. مدتی بعد از انتشار  این عکس‌ها صفحه اینستاگرام  او فیلتر شد. نیلوفر در ویدئویی به فیلتر شدن صفحه‌اش اعتراض کرد و از هوادارانش خواست که با فیلتر شکن به آدرس جیدید اینستاگرام او سر بزنند.  

نیلوفر بهبودی در کنار طرفداران، مخالفان سر سختی هم دارد که به خاطر انتشار زیاد عکس و ویدئو او را متهم به خودنمایی می‌کنند و به  مقایسه او و امیر تتلو می‌پرداختند. تتلو خواننده‌ای زیر زمینی است که هواداران و مخالفان زیادی دارد. او مدتی از ایران خارج شد و پس از بازگشت دستگیر شد. پس از آزادی  به به شکل ناگهانی تغییر موضع داد و در حال حاضر عقاید و نظراتی در حمایت شدید از نظام جمهوری اسلامی منتشر می‌کند. 

نفر بعدی اما شبنم مولوی است. شبنم مولوی متولد 1364 است. عکاسی و فیلمبرداری خوانده و یکباره پایش به دنیای مدلینگ باز شده. او در گفت و گو با مجله فشن گفته وقتی با مدل‌هایش درباره ژست گرفتن جلوی دوربین حرف می‌زده یکباره دلش خواسته جایشان عوض شود. او سراغ مهلا زمانی که یکی از مربیان معروف اموزش مدلینگ در ایران است می‌رود و متوجه می‌شود استانداردهای لازم را از نظر مهلا زمانی دارد. تبلیغ مانتو اریکا، یکی از اولین تبلیغ‌هایی است که یک زن ایرانی را روی بیلبورد نشان می‌داد.

شبنم مولوی، مانتو اریکا را تبلیغ می‌کرد اما عمده شهرت او در زمینه مدلینگ، پروژه ای است که او درباره پوشش زنان ایرانی کار کرد. او عکس‌هایی از خودش و با پوشش‌های مختلف و مانتوهای رنگی در مکان‌های مختلف ایران گرفت و این عکس‌ها دو سال پیش در مجله  FSHN Magazine آمریکا منتشر شدند و بعد در سایت‌های فارسی زبان منتشر شدند. 

همان وقت سایت دانا از پوشش او در اماکن عمومی انتقاد کرد و نوشت: «شبنم مولوی که چندی است به عنوان مدل در ایران فعالیت می کند دوربین به دست در سطح تهران و در مکان های عمومی گردش کرده و از خود عکس هایی گرفته است که خلاف عرف جامعه هستند.» صفحات او در اینستاگرام برای عموم قابل مشاهده نیستند اما هشتگ شبنم مولوی در این شبکه اجتماعی بیشتر از هزار عکس را به نمایش می‌گذارد. عکس‌هایی که در زیرش کامنت هوادارانش دیده می‌شود. کامنت‌هایی پر از نگرانی و زمزمه‌هایی درباره دستگیری این مدل‌ها. 

 

 

منبع:پژواک ایران