گفت و گو با بازرس ویژه رئیس صداوسیما: به جاسوسی و فساد اخلاقی متهم شدم

 

شنبه 06 فوریه 2016 منصوره فراهانی

چند روز پس از افشای فایل صوتی مربوط به آزار جنسی حمیدرضا عمادی، مدیر بخش خبر شبکه پرس تی وی علیه شینا شیرانی، کارمند این شبکه، ماجرایی تازه گریبان صداوسیمای ایران را گرفته است. امروز محمد سرفراز، رئیس صداوسیمای ایران به روزنامه جام جم که زیر نظر این سازمان منتشر می شود، گفته است یک دستگاه امنیتی از شهرزاد میرقلی خان، بازرس ویژه وی خواسته است ایران را ترک کند، « ابتدا اتهام مضحک جاسوسی زدند ... مدرک نداشتند، حرف خود را پس گرفتند. اتهامات و برچسب‌هایی که در مورد وی مطرح شده مانند جاسوسی، اختلاس، نفوذی و داشتن روابط نامشروع ناشی از بداخلاقی است، دیگر اتهامی نبود که به ایشان نچسبانده باشند.»

شهرزاد میرقلی خان، 38 ساله، سال 2007 در آمریکا به علت تلاش برای صدور تجهیزات غیرقانونی به ایران بازداشت شد. وی پس از 5 سال آزاد شد و از طریق عمان به ایران بازگشت. در پرونده او نام محمود سیف هم به چشم می خورد. نام محمود سیف علاوه بر پرونده خرید تجهیزات غیرقانونی، پیش از این به عنوان یک مامور امنیتی مرتبط با سپاه پاسداران که در فعالیت هایی چون جعل اسکناس و قاچاق مواد مخدر فعالیت داشت، در رسانه ها مطرح شده است.

شهرزاد میرقلی خان درباره روابطش با محمود سیف، به ایران وایر می گوید: «بعد از برخی از رفت و آمدهایش با یک سری حاج آقا و گیر دادن به حجابم، به من گفت خودش را از سپاه بازخرید کرده است.» در ادامه، محمود سیف به او پیشنهاد سفر ماه عسل به اتریش را می‌دهد:‌ «در سفر گفت به جلسه‌ای بیا و کار ترجمه انجام بده. این جلسه برنامه ریزی دولت آمریکا و اتریش برای دستگیری ما بود. در نمایشگاهی در آلمان، همسر سابق من با آمریکایی‌ها برای خرید دوربین دید در شب مذاکره می‌کند و این پروسه دو سال و نیم طول می‌کشد، آمریکایی‌ها محل تحویل را اتریش قرار می‌دهند.»

آنها پس از این جلسه بازداشت می شود، ۲۸ روز در زندان اتریش و سپس  ۴۰ روز با وثیقه در هتل بودند:‌ «ما را فرستادند دبی، در دبی محمود رفت زندان. مدتی بعد محمود آزاد شد و دبی ما را به ایران دیپورت کرد.» شهرزاد بعدها متوجه می شود همسر سابقش تمام فکس‌ها و ارتباطات خود را با آمریکایی ها در دفتر وی انجام داده است. شهرزاد از محمود جدا می‌شود و در زمان جدایی متوجه می‌شود محمود سیف او را صیغه کرده بود، نه عقد دایم. در همین زمان محمود سیف با یک زن سوری ازدواج می‌کند. شهرزاد از ایران به قبرس می‌رود: «برای من پرونده سیاسی تشکیل داده بودند و اسمم در اینترپل بود. برای پاک کردن این پرونده نیازمند نامه‌ای از ایران و آمریکا بودم، نامه ایران را داشتم اما نامه آمریکا را به من نمی‌دادند و می‌گفتند باید اطلاعاتی از محمود سیف به ما بدهی. می توانستم در قبرس پناهندگی سیاسی بگیرم اما نمی‌خواستم. می‌دانستم رفتن به آمریکا یعنی رفتن به زندان. سفیر آمریکا در قبرس به دروغ به من گفت باید وارد خاک ما شوی تا اسم شما را از اینترپل در بیاوریم.»

او برنامه سفر ۱۰ روزه به آمریکا داشت و قصد داشت بعد از این سفر به قبرس برای ادامه زندگی بازگردد، سفر ۵ سال طول کشید. اواخر دوران زندان شهرزاد مصادف بود با وساطت دولت عمان برای آزادی سارا شورد و دو کوهنورد دیگر آمریکایی: «احمدی نژاد خواست من را آزاد کنند، سه ماه به پایان حکم پنج ساله من مانده بود. به خاطر جرم نکرده در زندان بودم اما ایران را نفروختم به دولت آمریکا. سندهای مختلفی را جلوی من می‌گذاشتند. می‌گفتند اینها را امضا کن یا شهادت بده. گفتند با شما کاری نداریم و فقط محمود سیف را می خواهیم. او را از ایران بکش بیرون، تو را محافظت می کنیم و می‌تونی اینجا زندگی کنی و بچه‌هایت را هم از ایران بیرون می‌آوریم. تهدید به ۶۵ سال زندان کردند اما حاضر نبودم کارهایی را که می خواهند انجام دهم.»

وی بعد از آزادی، از بازگشت به ایران نیز می‌ترسید: «اعلام کرده بودم در ایران تامین جانی ندارم. سلطان قابوس گفت می‌توانم به عمان بروم، می‌دانستم اگر به عمان بروم باز خطر من را تهدید می‌کند، برای همین به ایران رفتم.»

او در بازگشت به ایران، مسئولیت مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شبکه انگلیسی زبان پرس ‌تی‌وی را بر عهده گرفت و پس از انتصاب سرافراز به‌عنوان رئیس سازمان صدا و سیما، بازرس ویژه این سازمان شد. به گفته سرافراز، همکاری میرقلی خان با شبکه پرس تی وی به توصیه نهادهای امنیتی شروع شد.

شهرزاد میرقلی خان در گفت و گو با ایران وایر، دراین باره می گوید: «دکتر (سرافراز) اخلاقش اینطوری هست، به فردی که بیشتر کار می‌کند و قابلیت دارد، مسئولیت بیشتری می‌دهد. البته اگر یک جا یه چیزی یا لغزشی ببیند که مستند باشد، با فرد به شدت برخورد می کند. البته بعدها متوجه شدم این پیشنهاد وزارت اطلاعات بوده تا نوشته‌هام جایی پخش نشود. در پرس تی وی بعد از یک ماه شدم مسوول امور بین الملل پرس تی وی، بعد مدیر آی تی و بخش نرم افزار دپارتمان آی تی و بعد سمت های دیگر.»

یک ماه بعد از بازگشت به ایران، وزارت اطلاعات شهرزاد میر قلی خان را احضار می‌کند و بعد از سوال و جواب‌های متعدد از او تعهد می گیرند کتابی ننویسد که در آن اشاره به ازدواج با محمود سیف شده باشد، مصاحبه‌ای انجام ندهد و فیلمی نسازد. همچنین او متعهد می‌شود از آمریکا شکایت نکند: «من نباید از آمریکایی که من را شکنجه کرده بود و مردم در خیابان ها می گویند مرگ بر آمریکا، شکایت کنم.»

او که پشتیبان خود را محمد سرافراز می‌داند، به ایران وایر می‌گوید: «دکتر پیشنهاد داد کتاب بنویسم، گفتم تعهد دادم،‌ تاکید کرد مدیرم است و باید حرفش را گوش دهم. کتاب را با محور عشقی به زبان انگلیسی نوشتم.» شهرزاد میر قلی خان، قبل از چاپ کتاب، از محمود علوی وزیر اطلاعات ایران اجازه می‌گیرد. میرقلی خان در کتاب خاطراتش که با عنوان "شهرزاد، یک داستان حقیقی" نوشته شده، به شرح زندگی خودش پرداخته است. نسخه پی دی اف این کتاب 620 صفحه ای در اینترنت قابل دسترسی است. او در فیس بوکش نوشته که یک نسخه آن را به مجتبی خامنه ای تقدیم کرده است.

محمدسرافراز درباره این کتاب گفته است: «وی به توصیه‌ ما کتاب نوشت، چون بسیاری از زندانیان در آمریکا جرات نگارش آنچه را بر آنها گذشته است، ندارند. لذا این آقایان بایستی توضیح دهند چرا با ایشان چنین برخوردی داشته‌اند.» به گفته رئیس صداوسیما در جریان برخورد با میرقلی خان، اتفاقات دیگری هم رخ داده است: «با گذشت یک ماه از موضوع و حتی برخوردهای غیرقانونی نظیر به سرقت بردن لپ‌تاپ و عکس‌های شخصی ایشان و عدم ارائه پاسخ قانع‌کننده و حتی ندادن یک برگ توضیح از سوی نهادهای ذی‌ربط لازم دانستم توضیحاتی را در این خصوص ارائه کنم.»

شهرزاد میر قلی خان بعد از نوشتن کتاب در چند مصاحبه تلویزیونی هم ظاهر می‌شود و یکی از این مصاحبه‌ها برنامه ماه عسل در ماه رمضان سال جاری بود، یک برنامه حاشیه ساز، « برنامه ماه عسل ماه رمضان رفتم، اسم همسر سابقم را هم نیاوردم. همسر سابق من بازخرید سپاه هست و سرویس‌های زیادی به آقای رفسنجانی می‌دهد. مساله من، سیاسی است.»

او می گوید پس از این برنامه و همچنین ساختن یک مستند تلویزیونی با عنوان نامه ای به خدا، ماجراهایش شروع می شود. در این فیلم او به باورهای مذهبی و ارتباطش با خدا اشاره کرده و علیه دولت آمریکا صحبت کرده: «چند روز بعد از برنامه ماه عسل و پخش اولین قسمت از مستندم، تمام اسناد و لپ تاپم از ماشین دزده شده بود، دزد پول و چیزهای قیمتی را نبرده بود.»

او به جریان دزدی مشکوک بوده: «چند وقت پس از دزدی، یک نفر به من زنگ زد و گفت وسایل تان را دیدم. در آن یک سری اسناد و مدارک خیلی مهم بود که فکر کردم شاید شما به آن نیاز داشته باشید. یک کپی آن را به شما می دهم. چندین بار زنگ زد، اما موفق به دیدن او نشدم. سه هفته بعد از این جریان، با آقای سرافراز در جلسه ای صحبت می‌کردم. از اطلاعات سپاه با من تماس گرفتند. گفتند بیایید خیابان صابونچی، کوچه دهم، پلاک هفت. دکتر سرافراز گفت اینها باید به سازمان نامه بزنند، چون شما اینجا سمت دارید و توصیه کرد نرو.»

شهرزاد که از تهدیدها می‌ترسیده، اصرار می‌کند باید به این جلسه برود. یکی از افراد حراست سازمان صداوسیما به نام زارعی او را همراهی می‌کند. او در مورد جلسه بازجویی ۹ ساعته خود با اطلاعات سپاه می‌گوید: «از ساعت ۱۰ صبح مراسم تطهیر همسر سابق من بود تا یک و نیم بعد از ظهر. این جلسه تا ۷ بعداز ظهر طول کشید و آن‌ها به من انگ جاسوسی و نیروی نفوذی و داشتن رابطه نامشروع را زدند. ضربه روحی که در این جلسه به من وارد شد، در ۵ سال زندان در آمریکا به من وارد نشده بود.»

مدتی کوتاهی بعد از این ماجرا، با شهرزاد میرقلی خان تماس تلفنی گرفته می‌شود و به او اطلاع می دهند بعد از سه چهار ماه، لپ تاپش پیدا شده است. او برای تحویل لپ تاب می رود که با نیروهای اطلاعات سپاه روبرو می‌شود و آن‌ها او را تهدید می‌کنند که ایران را ترک کند: «گفتند  ۲۴ ساعت وقت داری ایران را ترک کنی، اگر نروی فردا شب را در اوین خواهی بود و اگر بروی و برگردی، در فرودگاه بازداشت می شوی.»

او سرانجام استعفا می دهد: با معاون فنی سازمان هم مشکل پیدا کردم. او هم سپاهی است و گفت پرونده ات را می دهم بیت رهبری، از پرس تی وی زمانی استعفا دادم که این آقایون من را ۹ ساعت برای بازجویی برده بودند. چند بار استعفا داده بودم برای اینکه بچه هام را می خواستم بفرستم خارج برای ادامه تحصیل و ترجیح می دادم با آن ها باشم ولی دکتر [سرافراز] گفتند کارت را بکن.»

او در نوشته های فیس بوکی اش با تاکید بر اینکه «ریاست محترم سپاه نه تنها در احیای حق پایمال شده بنده هیچ اقدامی نفرمودند»، خودش را «ماده شیر» توصیف کرده و به دو نفر از بازجویان سپاه پاسداران با اسامی جواد و مهدی، توصیه کرده که دست از بازی با دم شیر بردارند، «به اندازه 1001 شب قادر به روشنگری جهان هستم.»

وی همچنین نوشته «نامه هم به سلطان قابوس عزیزم نوشتم و گفتم عمان رو متهم به جاسوسی برای آمریکا کردین» و «اصلا هم فکر فشار آوردن به حکومت عمان برای تحویل دادن من به ایران رو نکنید» و از بازجویان خواسته دست از آزار دو دختر و پدر و مادرش بردارند و با متهم کردن آنها به اعمال غیرقانونی و غیراخلاقی، نوشته است: «برای حفظ آبروی آقای طائب ریاست محترم [اطلاعات] سپاه، آقای سید مجتبی خامنه ای، عهده دار امنیت نظام و رهبر ایران هم که شده در اسرع وقت با یک عمل جراحی ساده، زن شوید ... مطرح فرمودید از روابط بنده در بستر فیلم دارید!! کنار خود شما دوتا خوابیدم یا خداوکیلی نظام تو اتاق خواب های ملت هم دوربین مخفی داره؟!»

شهرزاد میرقلی خان همچنین از تلاش برای ملاقات با رهبر جمهوری اسلامی خبر داده و گفته موفق نشده ولی با مجتبی خامنه ای ملاقات کرده است: «آقا مجتبی طی ملاقات با ایشان در خصوص حمایت از شما [رئیس سازمان صداوسیما] در راستای جلوگیری از غارت سازمان به شخص بنده فرمودند به هر حال هر انسانی یک نوع عمل می کند و ممکن است وقتی موقعیتی بدست آورد، دزدی کند که ما مسئول رفتار همه انسانها نیستیم.»

وی در پایان این نامه تهدید کرده در صورت بی توجهی به خواسته هایش، اسنادش را منتشر می کند و در صورت ناتوانی، خودکشی می کند. وی همچنین خبر داده نامه هایی به علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی نوشته ولی خامنه ای خودش را به «کوچه علی چپ» زده است.

شهرزاد میرقلی خان همچنین در یک پست فیس بوکی از شینا شیرانی، کارمند پرس تی وی که فایل صوتی آزار جنسی توسط حمیدرضا عمادی را منتشر کرده بود، حمایت کرده است. او درباره اتفاقی که برای شینا شیرانی افتاده، به ایران وایر می گوید: «سوالم از شینا این بود که چرا؟ چند سال؟ حراست سازمان افتضاح است. شنید هر زنی رفته شکایت کرده علیه مدیر مردش، مرد پست بالاتر گرفت. چند مورد بود که من پیگیری کردم، طرف خود آقای سرافراز به موضوع آن ها رسیدگی شد و برخی اخراج شدند.»

منبع:پژواک ایران