PEZHVAKEIRAN.COM برگزاری آزمون مردمی برای جلیلی
 

برگزاری آزمون مردمی برای جلیلی

 

پرونده هسته‌ای ایران طی 12 سال با پیچیدگی های بسیاری رو به رو بود. پیچیدگی هایی که گاه چنان گره مخالفت ایران و غرب را کور می کرد که سخت می شد حتی به حل شدن این مسئله فکر کرد. طی سال های 86 تا 92 بدون شک گره کور مسئله هسته ای کور تر و کور تر از پیش شد. گرهی که پیوند بسیار عمیقی با نام یک مقام عالیرتبه سیاست خارجی کشور داشت: سعید جلیلی!
 
محمدتقی جلائی - تحریره پارسینه| پرونده هسته‌ای ایران طی 12 سال با پیچیدگی های بسیاری رو به رو بود. پیچیدگی هایی که گاه چنان گره مخالفت ایران و غرب را کور می کرد که سخت می شد حتی به حل شدن این مسئله فکر کرد. طی سال های 86 تا 92 بدون شک گره کور مسئله هسته ای کور تر و کور تر از پیش شد. گرهی که پیوند بسیار عمیقی با نام یک مقام عالیرتبه سیاست خارجی کشور داشت: سعید جلیلی!
 
به گزارش خبرنگار پارسینه، بعد از گذشت دو سال از دولت نهم، سعید جلیلی به عنوان رئیس گروه مذاکره کننده ایران با 6 کشور جهان بر سر مسئله هسته ای کشورمان انتخاب شد. سعید جلیلی، طی 6 سال مذاکره با غرب نه تنها کوچک ترین روزنه ای برای برای تماشای صلح و اقتدار ایران در جهان ایجاد کرد که حفره های کوچکی که نور تابان امیدی هم گه گداری از آنها می تابید را بست تا تحریم های غرب علیه ایران پیوسته بیشتر و بیشتر شوند و اقتدار کشور حتی در سطح منطقه نیز به قهقرا رود.
 
وی طی ادواری متعدد در شهر های مختلف جهان پشت میز های مذاکره با 6 قدرت جهان رفت و پایان تلخ تمامی مذاکرات فراتر از قرائت بیانیه ای اجمالی، مبهم و فاقد شعاع اثر نرفت و مردم جز چهره های در هم رفته دیپلمات های جهان تصویر دیگری را دریافت نکردند.
در این دوران اما مجلس شورای اسلامی هشتم و نهم حتی یکمرتبه سعید جلیلی را برای ارائه گزارشی دقیق و پاسخی مطمئن و برنامه‌ای مدون به خانه ملت فرانخواند و صدای اعتراض مردم به بی پایان بودن مذاکرات و صدای شکسته شدن کمر اقتصاد کشور زیر بار تحریم های ظالمانه غرب علیه ایران به گوش سعید جلیلی نرسید تا این استاد دانشگاه اندکی در سیاست دیپلماسی خود تغییر ایجاد کند.
 
سال 92، بستری برای انتخاب مردم
ماجرای در عرصه سیاست بودن سعید جلیلی اما به میز‌های مذاکره محدود نشد. وی در آستانه آغاز یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور رفت و برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. انتخاباتی که دو چهره دیپلماتیک با سابقه کشور نیز در آن اعلام حضور کردند و بعد تر هر دو که مورد حمایت دو جریان سیاسی مختلف کشور بودند در برابر سعید جلیلی قرار گرفتند.
 
حسن روحانی، مشهور به شیخ دیپلمات، با سابقه ریاست گروه مذاکره کننده ایران با غرب بر سر مسئله هسته ای طی سالهای 82 تا 84 و علی اکبر ولایتی، دیپلمات کهنه‌کار و مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل جزو نامزد هایی بودند که در مناظره سیاسی کاندیداهای ریاست جمهوری در مقابل سعید جلیلی قرار گرفتند.طی همین مذاکره بود که علی اکبر ولایتی خطاب به سعید جلیلی گفت: «« مذاکره بیانیه خواندن نیست!»
 
بعد تر نیز مردم با انتخاب حسن روحانی بعنوان رئیس جمهور نظر منفی خود را نسبت به فعالیت های سعید جلیلی بعنوان مذاکره کننده ایران با غرب اعلام داشتند. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان مسائل سیاسی بر این باورند که سال 92 و انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری را می توان بستری دانست برای اعلام نظر مردم درباره مسئله هسته ای و همچنین ارتباط با غریب دانست.
 
دیپلماسی ظریف و پایان 12 سال مناقشه هسته‌ای
 
بعد از روی کار آمدن حسن روحانی، محمدجواد ظریف که توانسته بود آرای نمایندگان بهارستان را برای نشستن بر کرسی وزارت امور خارجه کسب کند بعنوان رئیس تیم مذاکره کننده هسته ای برگزیده شد و از همان جلسات ابتدایی تیم جدید مذاکره کننده ایران، می شد تغییر را در لحن و چهره طرف های غربی دید. در طی ساعت‌های طولانی مذاکرات نهایتا محمدجواد ظریف و تیم او توانستند به توافق با غرب برسند و تحریم های غرب را از بین ببرند. این توافق باعث بوجود آمدن اقتدار در منطقه و سطح جهان برای ایران و از بین رفتن ایران‌هراسی در بین دیگر کشور های دنیا شد. با پایان مناقشات 12 ساله ایران بر سر مسئله هسته‌ای امید در بین مردم وانه زد و حسن روحانی توانست به اصلی ترین وعده انتخاباتی خود عمل کند.
 
این اما در حالی اتفاق افتاد که به رغم تاییدات پیوسته مقام معظم رهبری و تعریفاتی که ایشان در سخنرانی های مختلف خود از تیم مذاکره کننده هسته ای می کردند بسیاری از رسانه ها و روزنامه‌های نزدیک به طیف تندرو اصولگرایان دائمنا با ایراد گرفتن های مختلف در مسیر مخالف رهبری و مردم گام بر می داشتند.
 
سعید جلیلی: اگر به ریاست جمهوری می رسیدم برجام را امضا نمی کردم!
 
حالا و بعد از گذشت چند ماه از نهایی شدن توافق ایران و غرب و تصویب برنامه جامع اقدام مشترک در مجلس شورای اسلامی سعید جلیلی طی سخنرانی مفصلی در دانشگاه گیلان یکبار دیگر موضوع توافق هسته ای ایران و غرب را مورد انتقاد قرار داده است. وی گفته است: «‌اگر بنده به ریاست جمهوری می‌رسیدم، برجام را امضا نمی‌کردم؛ چراکه اندیشه بنده متفاوت است». این درحالی است که در سال 92 سعید جلیلی تنها توانست 4 میلیون رای اخذ کند. 
او همچنین در سخنان خود گفته است:« تا قبل این میگفتند با برجام بحث سرمایه گذاری به داخل کشور درست می شود و این باعث میشود پیشرفتی صورت بگیرد، خب چرا پس نمی شود؟ آیا بخاطر اینکه فلان روزنامه مقاله انتقادی از برجام نوشت کارها درست نمی شود یا عیب کار جای دیگری است»
 
سعید جلیلی پاسخ‌گو باشد!
 
اظهارات سعید جلیلی با واکنش‌‎هایی همراه بود، غلامعلی جعفرزاده، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای از سعید جلیلی خواسته است تا پاسخگوی 10 پرسش او باشد. او با اشاره به انتقادات سعید جلیلی از برجام و توافق هسته‌ای نوشته است: «جا دارد تا با توجه به سوالات و ایراداتی که شما و دوستان و حامیان‌تان در مقابل تیم مذاکره کننده دولت فعلی مطرح کرده و می‌کنید، ما نیز به عنوان نمایندگان مردمی که در  دو انتخابات‌  92 و 94، به مشی و رویکرد شما «نه» گفتند، از شما بخواهیم که یک بار هم در جایگاه پاسخ‌گویی قرار بگیرید و پیش از اینکه از موضع بستانکار درباره این سه سال مطالبه‌گری کنید، از موضع مسؤول و پاسخ‌گو، درباره آن 6 سال توضیح دهید.» 
 
وی در ادامه نوشته است: «بدیهی است که ما نه بنا داریم و نه دوست داریم که رفتاری مانند رفتار دوستان شما مذاکره کنندگان موفق کشورمان داشته باشیم و تضمین می‌دهیم که در روز سؤال از شما در مجلس دهم، نه روی کسی بتن بریزیم و نه کسی را جوجه خروس و خائن معرفی کنیم.». اشاره او کنایه ای است به توهین‌هایی که به علی‌اکبر صالحی و محمدجواد ظریف در مجلس شورای اسلامی شد. 
 
منتخب مردم رشت در مجلس دهم ضمن اشاره به ادعای جلیلی مبنی بر اینکه اگر رئیس جمهور بود برجام را امضا نمی کرد افزود: «اینکه امروز در شرایطی که مردم پس از سه سال مذاکره نفس گیر، امیدوارانه چشم به آینده‌ای دوخته‌اند که در سایه توافق حاصل شده ، شاهد زدوده شدن تدریجی آثار تحریم‌ها وقعطنامه‌ها از زندگی خود باشند، چرا برخود لازم دیده‌اید بار دیگر به مردم یادآوری کنید اگر بزنگاه انتخاب، نام شما را روی برگه‌های رای می‌نوشتند، چه سرنوشتی در انتظار ملت و مملکت بود؟ سوالی که پاسخ آن را هیچ‌کس نمی‌داند!»
 
وی همچنین با اشاره به بخشی از سخنرانی سعید جلیلی در دانشگاه رشت مبنی بر شروع نشدن سرمایه گذاری ها بعد از برداشته شدن تحریم ها نوشت: «واقعا گمان می‌‍کنید راه افزایش سرمایه گذاری در کشور ادامه دادن مسیری بود که در آن برای فروش نفت خود نیز مجبور بودیم پای بابک زنجانی‌ها را به معاملات نفتی کشور باز کنیم؟  آیا به سهم خود و دوستانتان در از دست رفتن امنیت سرمایه گذاری در ایران فکر کرده‌اید؟ آیا می‌توانید به کارهایی که در دوره مسئولیت خود برای کاهش ریسک سرمایه گذاری و افزایش امنیت اقتصادی در ایران انجام داده‌اید اشاره کنید؟ واقعا گمان می‌‍کنید راه افزایش سرمایه گذاری در کشور ادامه دادن مسیری بود که در آن برای فروش نفت خود نیز مجبور بودیم پای بابک زنجانی‌ها را به معاملات نفتی کشور باز کنیم؟  آیا به سهم خود و دوستانتان در از دست رفتن امنیت سرمایه گذاری در ایران فکر کرده‌اید؟ آیا می‌توانید به کارهایی که در دوره مسئولیت خود برای کاهش ریسک سرمایه گذاری و افزایش امنیت اقتصادی در ایران انجام داده‌اید اشاره کنید؟»
 
وی در ادامه نوشت: «حالا که بار دیگر با ادبیاتی شبیه روزهای مناظره‌های انتخاباتی، از موضع بستانکار وارد صحنه شده‌اید و روایتی قهرمان گونه از «امضا نکردن» سند توافق به عنوان نقطه قوت خود ارائه کرده‌اید، جا دارد تا با توجه به سوالات و ایراداتی که شما و دوستان و حامیانتان در مقابل تیم مذاکره کننده دولت فعلی مطرح کرده و می‌کنید، ما نیز به عنوان نمایندگان مردمی که در انتخابات‌های 92 و 94، به مشی و رویکرد شما «نه» گفتند، از شما بخواهیم که یک بار هم در جایگاه پاسخگویی قرار بگیرد و پیش از اینکه از موضع بستانکار درباره این سه سال مطالبه گیری کنید، از موضع مسئول و پاسخگو، درباره آن 6 سال توضیح دهید.»
 
به گزارش پارسینه، سعید جلیلی که همچنان به اظهار نظر و ابراز انتقاد از برجام و توافق هسته ای ایران و غرب ادامه می دهد و ظاهرا خواستار حضور در عرصه دیپلماسی باید پاسخگوی این چنین سوالاتی نیز از سوی نمایندگان مردم باشد. سوالاتی که مدت هاست بی پاسخ مانده است.

 

منبع:پژواک ایران