PEZHVAKEIRAN.COM مقاله نیویورکر در مورد نامه کروبی به روحانی
 

مقاله نیویورکر در مورد نامه کروبی به روحانی



هفته نامه نیویورکر در مقاله ای به قلم رابین رایت در ۱۳ آوریل ۲۰۱۶ با عنوان “فشار رهبر اپوزسیون ایران برای محاکمه علنی اش” به نامه اخیر مهدی کروبی به حسن روحانی پرداخت. این مقاله بخش هایی از نامه مهدی کروبی را منتشر کرده و او را شخصیتی دانسته که مستمر و شجاعانه از ابتدای اعتراضات ۱۳۸۸ سخن گفته و پیگیر مطالبات جنبش سبز بوده است. رایت در این مقاله به سابقه مبارزاتی مهدی کروبی و دستگیری های متعدد او در زمان شاه اشاره می کند و در پایان مقاله نتیجه گیری می کند که کروبی “بعد از نیم قرن حضور در سیاست، آینده سیاسی اش در جایی رقم می خورد که او در ابتدا آغاز کرده بود. در منظر حاکمان امروز او متمرد و یاغی است همانطور که او در دوران سلطنت شاه فردی یاغی و متمرد شمرده می شد.”

سحام نیوز متن برگردان کامل این مقاله را به شرح زیر منتشر کرد: 

مهدی کروبی رییس دو دوره مجلس ایران در پنج سال گذشته در حصر خانگی قرار گرفته است. او اعتبار و مشروعیت انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ را زیر سوال برده بود.

در نامه ایی جسورانه از سوی یک انقلابی به انقلابی دیگر، مهدی کروبی درخواست محاکمه علنی اش را مطرح کرد. او دیگر ساکت نیست و در نامه ایی به همکار سابق اش، حسن روحانی اعلام کرده است که “باید در مقابل اندیشه ایی که با انحصار قدرت غیرپاسخگو بدنبال حاکمیت تک صدایی ست ایستاد.”

کروبی یکی از رهبران سیاسی نظام جمهوری اسلامی در مدتی طولانی بوده است. او متناسب با شخصیت اش است – روحانی مبارزی که حسن نیت اش را در دهه هفتاد میلادی در زندان های شاه به اثبات رساند. او مجموعا ۹ بار دستگیر و محکوم شده بود. فاطمه، همسر مهدی کروبی تقی پسرشان را وقتی شش ماهه بود به زندان برد تا برای اولین بار پدرش او را ببیند.

بعد از انقلاب ۱۳۵۷ کروبی ۸ سال در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه ۹۰ میلادی و نیز بین سال های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۳ رییس مجلس ایران بود. او دوبار کاندیدای ریاست جمهوری شد و هر دوبار صلاحیت اش توسط شورای ۱۲ نفره نگهبان که وظیفه رسیدگی به صلاحیت نامزدها و نیز تطبیق قوانین مصوب مجلس با شرع اسلام را دارند، تایید گردید (در آن مقطع فرزندش تقی کمپین او را مدیریت می کرد).

کروبی در هر دو دوره، انتخابات را به محمود احمدی نژاد تندرو واگذار کرد، اتهام تقلب در هر دوره مطرح شد. او هفتاد و هشت ساله است و ریش هایش همچون عمامه اش سفید برفی است. کروبی سخنرانی ست احساسی و عکاسان دوست دارند در هنگام سخن گفتن، درحالیکه عینک بدون فرماش (قاب)، پشت ابروهایش جابجا می گردد تصویر هایی از او ثبت کنند.

در ۵ سال گذشته کروبی در حصر خانگی قرار گرفته است. جرم او زیر سوال بردن اعتبار انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ بوده است. نتایج رسمی محمود احمدی نژاد را بعنوان پیروز انتخابات با کسب بیش از ۶۰ درصد آرا در میان ۴ کاندیدای حاضر اعلام کرده بود. ( تجمیع شمارش دستی ۴۰ میلیون رای کمتر از چند ساعت اعلام شد و بیش از ۶۰۰ شکایت در مورد نحوه آن مطرح بود). براساس آمار رسمی میرحسین موسوی دوم و سپس کروبی و رضایی از فرمانده سابق سپاه پاسداران قرار گرفتند.

بدنبال آن میلیون ها ایرانی بلافاصله به خیابان ها ریختند و نتایج انتخابات را زیر سوال بردند و بدین نحو بزرگترین حضور اعتراضی پس از انقلاب ۵۷ شکل گرفت. جنبش سبز شکل گرفت و در بیش از شش ماه حضور خیابانی همراه شد با تنش های متعدد سیاسی. در سال ۲۰۱۱ کروبی و موسوی نهایتا بعنوان “فتنه گر” در حبس خانگی قرار گرفتند و از آن تاریخ تاکنون پروسه قضایی برای حبس آنها طی نشده و اتهامی به آنان تفهیم نگردیده است.

” اینجانب نه از شما طلب رفع حصر دارم و نه این کار را در اختیار شما می دانم؛” کروبی در ادامه خطاب به رییس جمهور روحانی در متنی که توسط خانواده اش منتشر و اصالت اش تایید شده تصریح می کند؛ ” لیکن از شما می خواهم براساس تکلیفی که قانون اساسی و مردم برعهده تان گذاشته اند، از حاکمیت مستبد بخواهید تا دادگاه علنی ام، مطابق اصل ۱۶۸ قانون اساسی، ولو با ترکیب مورد نظر ارباب قدرت را تشکیل دهد تا به یاری خداوند و به اتفاق وکلای ام با استماع کیفرخواست، ادله خود مبنی بر تقلب انتخابات ریاست جمهوری ۸۴، مهندسی انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ وآنچه بر فرزندان این کشور در بازداشتگاه های قانونی و غیر قانونی گذشت را به اطلاع عموم برسانم. خروجی این دادگاه مشخص خواهد کرد که برگشته از انقلاب و نانجیب، و ادامه دهنده راه انقلاب و نجیب، کدامیک از طرفین دعوا و نزاع انتخابات ۸۸ قرار دارند. “

کروبی در این نامه سپاه، بسیج و وزارت اطلاعات را متهم به ورود خسارات زیانبار به کشور کرده و از له شده حقوق انسان ها سخن به میان آورده است. او از فساد مقامات رسمی گفته و از هدر دادن ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد های کشور، انتقال میلیارد ها دلار به دبی و ترکیه و بردن کشور به لبه پرتگاه سخن به میان آورده است. کروبی همچنین شورای نگهبان را ابزاری در اختیار حاکمیت دانسته که “برای حاکمیت جریانی خاص و حذف جریان دیگر تلاش می کند.”

کروبی در این نامه مستقیما نام رهبر ایران را ذکر نکرده است اما لبه تیز همه ی انتقادهایش را متوجه رهبر مطلق ایران، سید علی خامنه ای کرده است. او با اشاره به استفاده رژیم شاه از اوباش گفته است “در این حاکمیت هر روز در سرتاسر کشور از این دست اوباش ها برای حمله به بیوت مراجع تقلید، رجال منتقد مذهبی و سیاسی، سفارتخانه ها، مراکز علمی و هنری بنام ارزش ها استفاده می گردد، برای امیال سیاسی شان حرمت حرم و مسجد را هم می شکنند و حریم و مرزی در رفتارهای مذبوحانه شان قائل نیستند.”

بعد از نتایج “مضحک” انتخابات ۱۳۸۸ کروبی اعتراض هایش را ادامه داد و رودروی حاکمیت ایستاد. او می گوید” با علم به هزینه سنگین آن، در کنار مردم ماندم و به یاری خداوند خواهم ماند”. این نامه روز یک شنبه توسط سایت سحام نیوز متعلق به حزب اعتماد ملی منتشر گردید. روزنامه رسمی حزب که به همین نام منتشر می شد پیش تر و پس از درج نامه کروبی در مورد تعرض ها به معترضین در بازداشتگاه ها در سال ۱۳۸۸ بسته شد.

منفعت اندکی در رودرویی با حکومت برای کروبی متصور بود زیرا میرحسین موسوی رهبر دیگر جنبش سبز بطور عام رقیب اصلی احمدی نژاد تلقی می گردید. با این وجود کروبی بطور مستمر و شجاعانه در زمان اعتراض ها سخن گفت و از زمان رفتن به حصر هم به مناسبت هایی توسط خانواده سخن گفته است.

عباس میلانی مدیر مطالعات ایران در دانشگاه استنفورد سه شنبه به من گفت: “مهدی کروبی سرسخت ترین فرد در پیگیری مطالبات جنبش سبز بوده است. او هنوز هم شجاع ترین است. کروبی مستقیما رهبر کشور سید علی خامنه ای را به چالش کشانده است. در حالیکه حسن روحانی رییس جمهور و هاشمی رفسنجانی رییس جمهور اسبق انتقادهایی را نسبت به او مطرح می کنند اما کروبی، مردی در این مرتبه و جایگاه، برای اولین بار در نامه اش صریحا خامنه ای را مستبد و نانجیب خوانده است.”

تندروهای ایران خیلی سریع پاسخ تندی به کروبی دادند. برخی گفتند به او ملاطفت شده که در حصر خانگی قرار گرفته است. محمد عبدالهی روزنامه نگار اصولگرا پیش بینی کرد که کروبی در هر دادگاهی قرار گیرد، محکوم خواهد شد. او نوشت: “کروبی با رد رافت اسلامی، در واقع، از روحانی درخواست مرگ کرده است.” نوشته عبدالهی در جهان نیوز منتشر شد. مهدی زرین نام روزنامه نگار وطن امروز در این روزنامه اصولگرا اضافه کرد ” اگر همان اول اعدامش کرده بودند او دیگر نمی توانست چنین نقشی ایفا کند.”

کروبی در نیتجه گیری نامه اش گفته که “حکم صادره از این محکمه را با جان و دل پذیرا هستم و بدون در نظر گرفتن حق تجدید نظر از آن استقبال می کنم، زیرا عالم محضر خداست و جانشین و خلیفه او در زمین مردم اند و چه داوری بهتر از خدا و مردم.” بعد از نیم قرن حضور در سیاست، آینده سیاسی کروبی در جایی رقم می خورد که او در ابتدا آغاز کرده بود. در منظر حاکمان امروز او متمرد و یاغی است همانطور که او در دوران سلطنت شاه فردی یاغی و متمرد شمرده می شد.
 

منبع:پژواک ایران