PEZHVAKEIRAN.COM توصیه وزیر کشور دولت اصلاحات به وزیر کشور دولت روحانی: اعتبارنامه مینو خالقی را امضا کنید
 

توصیه وزیر کشور دولت اصلاحات به وزیر کشور دولت روحانی: اعتبارنامه مینو خالقی را امضا کنید

برخی از روی غرض‌ورزی می‌خواهند منتخبان مردم را تحقیر کنند، برخی هم از دغدغه‌های خود می‌گویند که ممکن است اتفاق شورای شهر در مجلس دهم تکرار شود و نگرانی خود را ابراز می‌کنند، اما من نه نگرانی دارم نه به منتخبان امید بدبینم
وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: نظر اجماعی جریان اصلاحات و اعتدالگرایان ریاست عارف بر مجلس است.

به گزارش ایلنا،  عبدالواحد موسوی لاری در تشریح نتایج کلی انتخابات مجلس دهم اظهار داشت: بحث انتخابات در مرحله اول و دوم به نگاه مردم به مقوله تغییرات در مدیریت کشور بر می‌گردد. ما شاهد بودیم در مرحله اول در شهرهای بزرگ مردم با نگاه کاملا جهت‌دار، لیست امید را مورد توجه قرار دادند. در فاصله بین انتخابات مرحله اول و دوم برخی وابستگان جریان‌های سیاسی اصولگرا مردم را متهم کردند که هیجانی رای دادند و به جهات مختلف توجه نکردند و نگاه عاطفی داشتند.

او ادامه داد: در مرحله دوم هم مردم در‌‌ همان مسیر مرحله اول حرکت کردند بیش از ۶۴ نفر منخبان از لیست امید بودند. مردم گرایش خود را در این انتخابات نشان دادند این گرایش برخاسته از خردورزی، تعقل، تجربه و زیر نظر قرار دادن پیشینه جریان‌های سیاسی بود. مردم احساس کردند لیست امید با پشتوانه چهره‌های خدمتگزاری است که در دوره اصلاحات مدیریت کشور با آن‌ها بود و خاطره شیرینی از خود در اذهان به جا گذاشتند. پس مردم نه از روی هیجان بدون تامل، بلکه با دقت و تجربه به این لیست رای دادند.

اهم اظهارات وزیرکشور دولت اصلاحات را در ادامه بخوانید؛

*اگر گفته می‌شود در این انتخابات چهره‌های ناشناخته رای آوردند، معنای آن این نیست که آن‌ها دارای شرایط نمایندگی نبودند و اگر این منتخبان از نظر برخی ناشناخته بودند، در حوزه کاری خود صاحب نظر و فرهیخته هستند.

منتخبان لیست امید با نگاه اصلاح‌طلبانه در مجلس حاضر می‌شوند

* عده‌ای برای تضعیف روحیه رقیب تلاش کنند این را بگویند که رقبایشان به میثاق نامه پشت پا زده‌اند یا دو پهلو حرکت کردند، در حالیکه اصلا چنین نیست. نیروهای لیست امید با‌‌ همان قوت و میثاقی که با مردم بستند و با کمک پشتوانه‌های خود در صحنه حاضرند.

*{در پاسخ به اینکه چقدر این گمانه‌زنی را که ممکن است اتفاق شورای شهر در مورد منتخبان لیست امید تکرار شود می‌پذیرید؟}: شایعات مطرح در این مورد جنگ روانی است که کارآمد نیست و توهین به نمایندگان منتخب محسوب می‌شود که راجع به آن‌ها بگویند وقتی به رای نیاز داشتند وارد لیست شدند، اما خرشان که از روی پل گذشت به باور‌هایشان پشت پا زدند. این شان منتخبان مردم نیست و حتما این افراد به هر آنچه به مردم تعهد دادند عمل خواهند کرد.

* برخی از روی غرض‌ورزی می‌خواهند منتخبان مردم را تحقیر کنند، برخی هم از دغدغه‌های خود می‌گویند که ممکن است اتفاق شورای شهر در مجلس دهم تکرار شود و نگرانی خود را ابراز می‌کنند، اما من نه نگرانی دارم نه به منتخبان امید بدبینم. معتقدم این عده افراد شایسته‌ای هستند که زرق و برق و بده‌بستان‌های پشت پرده و تبلیغات، آن‌ها را از اهدافی که دارند باز نمی‌دارد. امیدوارم لیست امید خود را متحد و منسجم در مجلس نشان دهد.

*شورای عالی سیاست‌گذاری موضوع ریاست مجلس را به بعد از انتخابات مرحله دوم موکول کرد و در اولین نشست بعد از مرحله دوم موضوع ریاست مجلس مطرح شد و شورای عالی با اجماع صد درصدی عارف را که نفر اول انتخابات کشور است، به عنوان رئیس مجلس در نظر گرفت. این پیشنهاد احزاب به منتخبان مردم است که در فراکسیون امید جمع می‌شوند و در ‌‌نهایت آن‌ها تصمیم می‌گیرند که رئیس مجلس چه کسی باشد.

*{در پاسخ به سوالی در مورد ابطال آراء منتخب سوم اصفهان}: اولین فردی بودم که در ایام تعطیلات نوروز وقتی شنیدم شوای نگهبان این تصمیم را گرفته نظر خود را گفتم طبق قانون بعد از اتمام انتخابات شورای نگهبان یا هیات نظارت و هیات اجرایی باید کار را در مسیر خود قرار دهند طبق قانون بعد از پایان انتخابات هیات اجرایی و فرماندار باید اعتبارنامه را صادر کنند و به وزارت کشور بفرستند و از آنجا هم به مجلس برود اگر هیات نظارت و اجرایی و فرماندار استنکاف کردند، وزیر کشور اعتبارنامه را امضا می‌کند. در اینجا اصلا قید نشده که وزیر باید امضای دیگران را هم بگیرد. وزیر کشور موظف است با همراهی هیات نظارت اعتبارنامه را امضا کند و به مجلس بدهد اگر هیات نظارت تایید کرد بهتر، اگرنه مجلس باید تصمیم بگیرد که با اعتبارنامه‌ای که هیات نظارت تایید نکرده چه کار باید بکند. تکلیف وزیر کشور روشن است و باید اعتبارنامه را امضا کند و آن را به مجلس بفرستد من هم امیدوارم هیات حل اختلاف به شکلی که قانون زیر پا گذاشته نشود این مساله را حل کند که در نتیجه منتخبان مردم در مجلس نسبت به موضوع تصمیم‌گیری کنند. ما معتقدیم بعد از طی مراحل قانونی همه باید به رای مردم احترام بگذارند.

*{در پاسخ به سوالی درباره دخالت دولت در انتخابات}: همه ما همانطور که باید اخلاق پیروزی را بدانیم اخلاق شکست را هم باید بدانیم. با همه احترامی که برای امثال حداد عادل و موحدی کرمانی قائل هستیم، اما آنها باید بدانند که به جای طرح این مسائل کمی تامل کنند که چرا مردم به آن‌ها رای نمی‌دهند و چرا هر زمان که یک انتخابات رقابتی برگزار می‌شود تیم امثال حداد عادل شکست می‌خورد. مسلما این اولین بار نیست و آخرین بار هم نخواهد بود. اما آن‌ها به جای ارزیابی این موضوع به علل وعواملی می‌پردازند که قابل استناد نیست.

منبع:پژواک ایران