واکنش رسانه‌های دلواپس به حضور علی مطهری در کرسی نایب رییسی

به گزارش انتخاب، دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از شنبه هفته جاری رسما کار خود را آغاز کرد، مجلسی که در آن قرار است اصولگرا و اصلاح طلب پایاپاي و نزدیک به هم پیش بروند. چه آنکه هیچ جریانی در این مجلس اکثریت قاطع را ندارد تا بتواند با تکیه بر رای اکثریتش برای جریان مقابل خط و نشان بکشد یا بدون دردسر تصمیمات خود را در پارلمان به کرسی بنشاند.

در همین راستا هم بود که انتخابات هیات رییسه موقت و دائم مجلس دهم متفاوت از چند مجلس اخیر برگزار شد و اصلاح طلبان که در دوره های پیش با عدم کاندیدا یا قلت کاندیدا در انتخابات هیات رییسه مواجه بودند نه تنها این بار همپای اصولگرایان لیست ارائه دادند که حتی توانستند سه نفر را به هیات رییسه موقت بفرستند. آنها در تلاشی 48 ساعته موفق شدند در هیات رییسه دائم هم سهم خودشان را به 5 کرسی برسانند.

اما بدون شک اگر موفقیت اصولگرایان در این انتخابات در کرسی ریاست مجلس رقم خورد، فراکسیون امید هم پیروز قاطع رقابت بر سر کرسی نواب رییسی بود که توانست پزشکیان را با رای بالا در هر دو انتخابات هیات رییسه موقت و دائم و علی مطهری را در انتخابات هیات رییسه دائم روانه جایگاه ویژه هیات رییسه کند. کرسی هایی که در سه مجلس قبل، نواب رییس اصولگرا را به خود دیده بودند.

اما تغيير سرنشينان اين دو کرسي، با استقبال رسانه های اصولگرا و منتقد دولت مواجه نشد. کما اينکه خبرگزاری فارس و تسنیم روي خط تاکید بر پیروزی 7 بر 5 اصولگرایان در کلیت انتخابات هیات رییسه، پيش رفتند.

خبرگزاری مهر نیز که مشی انتقادی به اصلاح طلبان دارد و گاهي در مسیر رسانه های دلواپس حرکت می‌کند در حاشیه نگاری خود از انتخابات روز گذشته صحن مجلس، به لابی‌های علی مطهری برای کسب رای اشاره کرده و آورده است «اين بار بر خلاف انتخابات هيات رئيسه موقت، علي مطهري سخت دست به كار شده بود، البته در فراكسيون اميد هم قول داده بود كه شخصا لابي مي كند. وي ساعت ۲ نصفه شب به نمايندگان پيامك داده بود و اعلام نامزدی كرده و خواستار راي نمايندگان شده بود امروز نيز در صحن علني رزومه خود را توزيع كرد.» این رسانه حتی رای بالای مسعود پزشكيان را نيز متعلق به نمايندگان ترك زبان مجلس دانسته و آورده است «در انتخابات هيات رئيسه دائم فراكسيون هاي سياسي، مجامع استاني، قوميت ها تاثير گذار بودند.»

باشگاه خبرنگاران جوان رسانه منتسب به رسانه ملی هم در واکنش به انتخاب مطهری به عنوان نایب رییسی مجلس دهم با کمال الدین سجادي سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت​ وگویی داشته و اینگونه تیتر زده است: «مطهری رویکرد اصولگرایی دارد». به زعم وي، «علی مطهری بیشتر رویکرد اصولگرایی دارد اما در نهایت گفته‌هایش به نفع اصلاح طلبان است و به دلیل تعصب خاصی که اصلاح‌طلبان دارند، بعید است که مطهری مورد حمایت آنها قرار گیرد، مگر اینکه شرایط خاصی ایجاد شود.»

انتخاب چنين تيتري يادآور آن است که رسانه‌های منتقد اصلاح طلبان طی چند سال اخیر مواضع مطهری را خلاف مواضع اصولگرایی قلمداد کرده و حتی با کنایه او را فردی غش کرده به سمت اصلاح طلبان معرفی می کردند. گویی با راه یافتن مطهری به کرسی هیات رییسه و در ادامه یارکشی های سیاسی دو جریان در پارلمان، این بار قرار است مطهری برچسب اصولگرا بخورد تا وزنه اصولگرایان بیشتر جلوه کند.

در میان سایت‎های منتسب به این دسته از منتقدان، سایت‎های جهان، صراط و رجانیوز فقط به ذکر اخبار رای گیری بسنده کرده و تحليلي ارائه نداده‌اند.

فردانیوز سایت نزدیک به شهردار تهران هم گرچه فقط آمار رای گیری را منتشر کرده است اما در تیتر مربوط به انتخاب علی مطهری به عنوان نایب رییس به کنایه نوشته است: « برادرزن رئیس، نائب رئیس شد»

نسیم آنلاین اما از جمله رسانه هایی بود که واکنش صریحی به حضور مطهری در هیات رییسه نشان داده است. در مطلبی که به نقل از مهدی محمدی، کارشناس تیم مذاکره کننده هسته ای دوره جلیلی منتشر شده، وی عنوان کرده است «ورود علی مطهری به هیات رئیسه بیش از هر کس به ضرر علی لاریجانی تمام خواهد شد؛ چرا که دائما باید بر سر مواضع وی با نهادهای مختلف درگیر بوده و جاه طلبی هایش به عنوان نایب رییس را بايد کنترل کند. بنابراین، اگر برخی افراد با هدف ظاهری حمایت از علی لاریجانی برای مطهری لابی کرده باشند، در واقع به لاریجانی ضربه ای کاری زده اند.»

تیتر و سرفصل اصلی روزنامه های امروز هم به انتخابات هیات رییسه روز گذشته پارلمان اشاره داشت.

روزنامه کیهان در مطلبی با تیتر «اکثریت پنداری مدعیان اصلاحات عارف را قربانی کرد» به ماجرای کاندیداتوری عارف و عدم رای آوردنش پرداخته و آن را تحلیل کرده است. اما سکوت کیهان درباره راه یافتن مطهری و پزشکیان به کرسی هیات رییسه مجلس جلب توجه می کند. گويي هنوز انتخابات هيات رئيسه دائم رخ نداده که کيهان به تحليل آن بپردازد و همچنان در پي تفسير راي نياوردن عارف و چشم بستن بر انتخاب دو نامزد ديگر فراکسيون اميد براي نايب رئيسي است! این در حالي است که کیهان بارها و بارها مطالبی را علیه علی مطهری منتشر کرده که گاهي با جوابیه های مطهری هم همراه شده است.

روزنامه وطن امروز دیگر روزنامه دلواپسان هم گرچه در سرمقاله و صفحه سیاسی خود به موضوع انتخابات هیات رییسه اشاره کرده است اما در موضوع انتخاب پزشکیان و مطهری به عنوان نواب رییس فقط به ذکر اعداد رای پرداخته و «سکوت» سنگینی در این خصوص داشته است.

عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه جهان اما در سرمقاله خود به تحلیل آراء ریخته شده به سبد مطهری و پزشکیان و البته ریزش رایی که محمد دهقان در این رقابت داشته پرداخته و آورده است: «جالب‌ است رأي علي مطهري نسبت به رأي انتخابات موقت ثابت است، اما رقيب او (دهقان) با ريزش 18رأيي مواجه مي‌شود كه معلوم نيست آن ريزش به كجا تعلق مي‌گيرد و آقاي حاجي‌بابايي تقريبا ثابت مي‌ماند. عارف براي رياست مجلس با 103 رأي مواجه مي‌شود، اما اصلاح‌طلب ديگر با 158 رأي كه معلوم نيست آن 55 نفر چرا به عارف رأي نداده‌اند، اما به پزشكيان و لاريجاني رأي مي‌دهند. بدون ترديد ريزش رأي دكتر دهقان (بدون تعلق گرفتن ريزش‌ها به رقيب) را بايد نوعي خودزني درون‌جرياني دانست كه از سوي نزديك‌ترين افراد به رياست مجلس صورت گرفته است.»

وی تلاش می کند در ادامه مقاله خود هشدارهایی را روانه علی مطهری کند و مي نويسد: «اما نيابت علي مطهري از آن‌رو براي اصلاح‌طلبان مهم است كه در تريبوني قدرتمندتر، حنجره آنان خواهد شد و كاري كه وي براي اصلاح‌طلبان مي‌كند قطعاً از عارف، كواكبيان و حتي پزشكيان برنخواهد آمد. اميد است شانه‌هاي مطهري به مثابه پله سكولارها به كار گرفته نشود.»

 

منبع:پژواک ایران