PEZHVAKEIRAN.COM تاکتیک لاریجانی برای تصاحب کرسی ریاست مجلس
 

تاکتیک لاریجانی برای تصاحب کرسی ریاست مجلس


به گزارش انتخاب، همان روزها بود که علی لاریجانی خود را منتسب به جریان خاصی ندانست و معتقد بود که وام دار هیچ جریانی نیست. او همانند گذشته از حوزه انتخابیه قم کاندید شد و علی رغم تخریب‌ و فشاری های زیادی که به سمت وی بود توانست به عنوان نفر دوم از حوزه قم،به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کند. 

رئیس‌مجلس که توانسته بود با تصویب برجام در مجلس نظر دولتی‌ها و اصلاح‌طلبان را به خود جلب کند، توانست به خوبی مورد حمایت اعتدالیون و لیست امید قرار بگیرد از طرفی لاریجانی به عنوان یکی از چهره های معتدل جریان اصولگرایی مقبولیت خود در جریان اصولگرا را حفظ کرده بود و این موضوع برگ برنده وی در مجلس دهم خواهد بود.

اما در جریان انتخابات هیات رئیسه مجلس لاریجانی باید با محمدرضا عارف که رای اصلاح طلبان را داشت و به عنوان نماینده نخست تهران وارد مجلس شده بود رقابت می کرد و برای موفقیت در این عرصه باید از قدرت لابی گر خود در مجلس استفاده می کرد.

لاریجانی با مانور قدرتی که در روز جمعه و یک روز قبل از افتتاحیه مجلس دهم انجام داد توانست 190 نماینده را در همایش خود گرد هم آورد. پس از سخنان محمدرضا عارف در خصوص حتمی بودن شرکت در انتخابات هئیت رئیسه بود که لاریجانی برگ برنده خود را رو کرد و نشان داد برای این صندلی رایزنی های بسیاری انجام داده است.

در انتخاباتی که روز گذشته برگزار شد لاریجانی توانست با 237 رای ریاست مجلس دهم را از آن خود کند تا بار دیگر به همگان نشان دهد چگونه می‌تواند در مجلس تاثیرگذار باشد. 

رئیس‌ مجلس که تا چندروز پیش از سوی طیف تندرو اصولگرایان مورد نقد قرار می گرفت اکنون به دلیل اینکه عارف به عنوان یک اصلاح‌طلب نتواند به کرسی ریاست برسد پشت سر لاریجانی ایستادند و لاریجانی با رایزنی هایی که انجام داد رای این گروه را در مجلس به سود خود تغییر داد. حجت الاسلام حسینیان نیز در این رابطه اعلام کرد که در این شرایط مجبور هستیم به علی لاریجانی رای دهیم.
 
لاریجانی توانست تمام اصولگرایان، مستقلین و اقلیت تندروها را در یک جبهه قرار دهد و با یاری همین گروه‌ به ریاست مجلس برسد و هئیت‌رئیسه‌ای با اکثریت اصولگرا را تشکیل دهد. 

حمایت لاریجانی از  حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی‌نژاد، به عنوان گزینه نائب رئیسی از فراکسیون ولایت نشان داد که لاریجانی قصد دارد تا برای بدست آوردن کرسی ریاست تمام طیف های جریان اصولگرا را نیز بازی دهد و همه را در زیر چتر خود حداقل تا چهار سال آینده جا دهد. 

اکنون لاریجانی توانسته رکورد ریاست بر مجلس را از آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بگیرد و به عنوان رئیس‌مجلس دهم بر کرسی سبز پارلمان تکیه بزند و خود را به عنوان بزرگ اصولگرایان مطرح کند.  

علی لاریجانی، که تاکنون پست‌های حکومتی بسیاری را تجربه کرده است سعی دارد جای پای خود را در ریاست قوه مقننه محکم کند. او حالا فردی است که می‌تواند به تنهایی تاکتیک بازی را عوض کند و خود نقشه راه بدهد. بسیاری از تحلیلگران احتمال حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری را مطرح کرده‌اند. اما بعید به نظر می‌رسد که بخواهد وارد چنین عرصه‌ای شود، او سعی می‌کند در جایی مانند مجلس ریاست کند و خط مشی تعیین کند. 

به اعتقاد کارشناسان خط و مشی که لاریجانی می تواند برای اصولگرایان در انتخابات سال آینده مطرح کند همین تاکتیک وی در انتخابات مجلس و به وحدت رساندن آنان است. موضوعی که در انتخابات های اخیر شاهد آن نبودیم اما در انتخاب ریاست مجلس این موضوع به سود اصولگرایان مجلس تمام شد.

منبع:پژواک ایران