۴ ژوئن ۱۹۴۲: ویولن‌نواز مرگ‌آفرین

 

۷۴ سال پیش در چنین روزی راینهارد هایدریش سرکرده سازمان امنیت نازی‌ها در پراگ درگذشت.

Reinhard Heydrich quer

پدر و مادر راینهارد هایدریش (Reinhard Heydrich) هر دو دستی در نوازندگی و آهنگ‌سازی داشتند و یک آموزشگاه موسیقی در زادگاه هایدریش، هاله در شرق آلمان برپا کرده بودند و می‌خواستند که فرزندشان پس از آن‌ها سرپرستی آنجا را به عهده بگیرد. به ویژه که هایدریش استعداد خوبی در موسیقی داشت و ویولن را با چیره‌دستی می‌نواخت.

اما هایدریش در ۱۸ سالگی به مدرسه نظام وارد شد و تا درجه سرهنگی نیروی دریایی پیش رفت. پس از ۹ سال خدمت در ارتش، او را در پی یک جنجال عشقی بیرون کردند.

هایدریش که خود به خود در فضای خانوادگی راست افراطی رشد کرده بود، به محض اخراج از ارتش، وارد حزب ناز‌ی‌ها شد و پیش از به قدرت رسیدن آن‌ها "نیروهای ضربتی" موسوم به "اس‌اس"‌را پایه‌گذاری کرد.

با آغاز حکومت نازی‌ها هایدریش هم قدرت گرفت و از سوی هیملر، معاون هیتلر مامور تشکیل سازمان امنیت نازی‌ها شد.

این سازمان که در آغاز به تجسس در کشورهای خارج از آلمان و دستیابی به تشکیلات مخالفان می‌پرداخت، از آغاز جنگ جهانی به بعد تنها هدف خود را با شرکت مستقیم هایدریش "نابودی یهودیان و تسلط بر ناآریایی‌ها" قرار داد.

۳۶ ساله بود که در سال ۱۹۴۱ به پراگ رفت و به عنوان حاکم آن دیار، طرح انتقال یهودیان و مخالفان به اتاق‌های گاز، که خود طرح ساخت آن را داده بود با خشونت هرچه تمام‌تر عملی ساخت.

خشونت او خشم مردم را چنان برانگیخت که گروهی که نازی‌ها می‌پنداشتند اهل روستای لیبیدسه در نزدیکی پراگ باشند، او را ترور کردند.

هایدریش نخست زخمی شد ولی پس از چند روز در اثر جراحات ناشی از ترور جان سپرد.

نازی‌ها به تلافی ترور او بیش از ۲۰۰ نفر را کشتند و روستای یادشده را با خاک یکسان کردند.

راینهارد هایدریش در ۳۷ سالگی در پایتخت جمهوری چک کنونی درگذشت.

منبع:پژواک ایران


فهرست مطالب  در سایت پژواک ایران