PEZHVAKEIRAN.COM افغاني بروسوريه پاسپورت بگيرازايران
 

افغاني بروسوريه پاسپورت بگيرازايران
احسان فتاحی

 

افغان ها ي قوم هزاره به سوريه بروند تا اقامت بگيرنددرايران!!!
 
مي توان درابتدا به اين اشاره كرد كه حضور افغان‌هاي هزاره كه ازنسل مغول مي باشند، در جنگ سوریه اولین بار در سال ۲۰۱۳ در اوج تنش‌های سیاسی-نظامی این کشور پخش شد.
 
 بعد از آن تصاویری که ادعا شده بود گورستان‌ افغان‌هایی است که در جنگ سوریه کشته و در ایران دفن شده‌اند، در شبکه‌های اجتماعی از سوی افغان‌ها منتشر شد.    

دولت ایران قبلا گزارش‌های مبنی بر فرستادن شهروندان افغان هزاره از سوی این کشور به جنگ سوریه را رد کرده است.

اعتراض‌های عمومی در سوریه از بهار ۲۰۱۱ شروع و مدت کوتاهی بعد با سرکوب خونین مواجه شد.

این ناآرامی‌ها حدود یک سال بعد به یک جنگ تمام عیار داخلی تبدیل شد.

 
از هر مهاجر افغان که در مورد شرایط اقامتشان درایران سوال کنید٬ 
فقط از تبعیض و توهین فراوان از سوی دولت ایران  گله مند و شکایت دارند.
طی٣٨ سال گذشته این بخش از ساکنین ایران هیچ گونه حق انسانی نداشتند٬ حتی اجازه شکایت و حق اعتراض را از آنها سلب کرده بودند. صدها هزار طفل مهاجر از حق تحصیل باز ماندند و فقط طی سال گذشته کمی سهولت در مورد تحصیل در حد گفتار بیان شده است. در ایران همیشه مهاجرین افغان را به عنوان انسان درجه ۲ دیده اند. در فیلمها و سریالها مورد تمسخر و توهین قرار گرفتند. نمونه آخر آن سریال توهین آمیز «شیوع» بود!
 
اما طی ۲ سال اخیر به یکباره مهاجرین افغان قوم  هزاره  عزیز دل  و برادر همزبان وهم مذهب شدند!
صداقت و سادگی مهاجرین در کنار اعتقادات مذهبی آنها باعث شده که به نیروی بالقوه در نبرد سوریه برای پیشبرد منافع استراتژیک و خارجی دولت ایران تبدیل شوند!
تبلیغات وسیعی در جریان است تا جوانان مهاجر را جذب و راهی این میدان نبرد کند.
 
به نقل إز راديو فردا حکومت ایران می‌گوید واحدهایی که تحت عنوان «تیپ فاطمیون» شناخته می‌شوند، متشکل از افغان‌های ازقوم هزاره كه شیعه مذهب هستند و برای حفاظت از اماکن مقدس شیعیان در برابرگروه «خلافت اسلامی» به طور داوطلبانه در جنگ سوریه شرکت می‌کنند.

اما برخی گزارشات حاکی از آن است که ایران در ازای مشارکت مهاجران افغان در جنگ سوریه به آنها مشوق‌هایی مثل حق اقامت در ايران و حقوق ماهانه می‌دهد.

جمهوری اسلامی ایران شرکت نظامیان آن کشور در جنگ داخلی سوریه را همواره تکذیب کرده و تاکید می‌کند که فرماندهان نظامی ایران در سوریه نقش «مشاوران نظامی» را ایفا می‌کنند.

با این همه مراسم یادبود و تشیع جنازه «داوطلبانی » که از ایران، افغانستان و گاه از پاکستان به سوریه اعزام می‌شوند به خصوص در ماه‌های اخیر افزایش یافته است.

سازمان دیده‌ بان حقوق بشر می‌گوید که حدود سه میلیون مهاجر افغان که از سرکوب، خشونت و تداوم جنگ در افغانستان گریخته‌اند، در ایران زندگی می کنند.

فقط ۹۵۰ هزار نفر از این تعداد به عنوان پناهنده پذیرفته شده و سایرین معمولا بدون داشتن حق پناهندگی و یا اقامت قانونی به زندگی در ایران ادامه می‌دهند.

بیش از ده افغانی که سازمان دیده‌بان حقوق بشر با آنها مصاحبه کرده است گفته‌اند که خود آنها یا اعضای خانواده‌شان از سوی حکومت ایران استخدام و یا به زور مجبور شدند برای جنگ به سوریه بروند.

شش نفر از این افراد گفتند که در مراکز آموزشی وابسته به بسیج یا سپاه پاسداران در حومه تهران و شیراز آموزش نظامی دیده‌اند. دو نفر از آنها داوطلبانه به جنگ سوریه رفته‌اند ولی چهار نفر دیگر گفتند که خود آنها یا اعضای خانواده آنها به زور به سوریه اعزام شده‌اند.

این افراد گفتند افغان‌ها در بسیاری از جبهه‌های جنگ داخلی سوریه از جمله دمشق، حلب، دیرالزور، لاذقیه و حتی بلندی‌های جولان که در جوار مرز اسرائیل قرار دارد، شرکت داشته‌اند.

همچنين  به نقل ازبي بي سي فارسي ،یک سایت نزدیک به بسیج مدعی است که اعضای تیپ فاطمیون به دلاوری معروفند و در کنار حرب الله لبنان و شیعیان عراقی و پاکستانی می جنگند. 

اما بنا به گزارش سایت مشرق نیوز به جز فرمانده و معاون تیپ فاطمیه، بین ماه مارس ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ شماری دیگری هم از افراد این تیپ کشته شدند.

به گفته سازمان دیدبان حقوق بشر مراسم تشییع جنازه برای جنگجویان افغانستان که در سوریه کشته می‏‌شوند، غالبا در ایران برگزار می‏‌شود و گاهی مقاماهای ایرانی نیز در آن شرکت می‏‌کنند. در رسانه‌های داخلی ایران بارها گزارش شده که افغان‏‌های ‏مقیم ایران، خود داوطلبانه به گروه‌‏های ‏شبه نظامی در سوریه پیوسته‏‌اند‏.

در گزارش این نهاد تاکید شده که بسیاری از مصاحبه شوندگان گفته‌ اند که خطر دستگیری و خدمت اجباری نظامی عامل مهمی در تصمیم آنها به ترک ایران بوده است

نیروهای مخالف اسد بارها تصاویری را نشر کرده بود و مدعی شده بودند که شماری از افغانهاي هزاره در کنار نیروهای اسد می جنگند

این نهاد نوشته که از میان مصاحبه شوندگان، یک پسر افغان ۱۷ ساله‏ گفته که با پسر عموی ۱۷ ساله خود در تهران بازداشت شده‌اند. مقام های ایران این پسر را مجبور کردند آموزش نظامی ببیند و سپس وی را علی‌رغم نداشتن میل برای جنگیدن به سوریه اعزام داشتند. اما پسر عموی وی که از توانایی کافی برای خدمت نظامی برخوردار نبود، به افغانستان باز گردانده شد.

حمید علی، یکی از جنگجویان افغان گفته که خود داوطلب جنگ در سوریه شده‌ است و بعد از پذیرفته شدن، او را به یک پادگان آموزش نظامی به نام پادگان شهید پازوکی در ورامین در ۶۰ کیلومتری جنوب تهران فرستادند که در آنجا او در کنار دیگر افغان‏ها، پاکستانی‏‌ها ‏‏و عرب‏‌های ‏‏داوطلب، به مدت ۱۹ روز آموزش نظامی ابتدایی دریافت کرده است.

او گفته که سپس آنها را با هواپیما به دمشق انتقال دادند و پس از ورود ابتدا به زیارت مرقد حضرت زینب بردند که یکی از زیارتگاه‏‌های ‏‏مهم شیعیان محسوب می‏‏‌شود.

 نخستین عملیات نظامی وی به مدت دو ماه در حلب با تيپ فاطميون بود که همگی شیعه و اکثرا افغان بودند.

 او حقوق ۲ میلیون تومان (حدود ۵۵۰ دلار) در ماه به علاوه ۶۵۰،۰۰۰ تومان (حدود ۱۹۰ دلار) هزینه دوران ۲۱ روزۀ مرخصی دریافت می‌کرد.

به گفته او در طی مأموریت دوم، وی به سمت معاون فرمانده تیپ منصوب شده و به مدت سه ماه و پنج روز در نزدیکی منطقه بلندی‏‌های ‏‏جولان خدمت کرده که تحت اشغال اسرائیل قرار دارد.

سپس واحد او که دارای۴۰۰ رزمنده افغان بودند، بدون دریافت هیچگونه مرخصی نظامی به ناحیه‏‌ای در مرز عراق اعزام شدند.

او گفت: "آنها به ما هیچ‌گونه اسلحه سنگین ندادند و ما فقط اسلحه‏‌ ‏‏کلاشنیکف مان را داشتیم. حتی به ما نگفتند که مار به کجا اعزام می‏‏‌کنند تا آنکه به منطقۀ مورد نظر رسیدیم. آنها فقط ما را درون یک کامیون جای دادند و یک روکش برزنت بالای سر ما کشیدند و فقط هنگامی که برای انجام عملیات به منطقه مورد نظر رسیدیم به ما اجازه دادند پیاده شویم. در عرض چند روز ۲۰۰ تن از ۴۰۰ رزمنده در طی درگیری کشته شدند."

به گفته این نهاد؛ حمید که از نظر تسلیحاتی به شدت ضعیف تر از دشمن بود، از یگان خود فرار کرد و به تهران بازگشت تا پول پیدا کند و از ایران فرار نماید. زمانی که در تهران به سر می‏‏‌برد، مقامات ایرانی مکررا با وی و خانواده‌‏اش تماس گرفتند و گفتند اگر فورا به خدمت خود باز نگردد، زندانی خواهد شد و در صورت امتناع از بازگشت به خدمت خود در ارتش، بستگانش به طریقی آسیب خواهند دید. پس از اینکه حمید ایران را ترک کرد، بستگانش مجبور شدند محل سکونت خود را از ترس مقامات ایران تغییر دهند

علي رضاتوسلي يك افغان مقيم ايران ، معروف به "ابوحامد" موسس تیپ فاطمیون بود. توسلی در جنگ با ارتش شوروی و همچنین در جنگ هشت ساله ایران و عراق شرکت داشته است. براساس گزارش ها علیرضا توسلی اوایل زمستان سال گذشته خورشیدی در سوریه کشته شد.

"زینبیون"

بعضي ازرسانه هاي ايران  از وجود تیپ دیگری به نام "زینبیون" گزارش می دهند که واحد ویژه شهروندان شیعه پاکستانی است که برای دفاع از دولت بشار اسد در سوریه می جنگند.

توجه زمانی به این تیپ جلب شد که اجساد هفت تن از اعضای آن که در سوریه کشته شده بودند به ایران آورده و اوایل سال جاری خورشیدی در شهر قم به خاک سپرده شد.

در میان کشته شدگان شخصی بنام جمیل حسین بود. او و دیگر همراهانش اهل شهر عمدتا شیعه نشین پاراچنار پاکستان بودند.

بنا به گزارش مشرق نیوز، رسانه های ایران جزئیات بیشتری از جمیل حسین انتشار نداده اند اما گفته می شود که او در پاراچنار در جنگ علیه طالبان شرکت داشته است.

به جنگ جویان افغان پول و اجازه اقامت داده می شود. دست کم یکی از مبارزان افغان که به اسارت گروه های مخالف بشار اسد در آمده است گفته که در ازای دریافت ماهی ۶۰۰ دلار برای جنگ به سوریه اعزام شده است. یک فیلم ویدیویی از اعترافات او در یک صفحه فیسبوک که ویژه جنگ در سوریه و عراق است انتشار یافته است.

منابع خارجی دیگری هم گزارش کرده اند که ایران در ازای پرداخت مبلغی ماهانه و اجازه اقامت، نفراتی از مهاجران افغان را برای جنگ به سوریه می فرستد.

در ماه مارس ۲۰۱۵ برخی از منابع عربی گزارش دادند که شبه نظامیان افغان تحت حمایت ایران در سوریه می جنگند و تیپ فاطمیون اواخر سال ۲۰۱۲ و در پی افزایش شمار کشته شدگان سوری رژیم بشار اسد برای اولین بار در سوریه حضور یافت.

 
ضرب المثلی در زبان فارسی است که میگوید؛ 
 
کدخدای ده چو مرغابی بود ، وای بر آن ده چه رسوایی بود
 
این مثل مصداق شرایط امروز افغانستان است. سرزمینی که دولت مردان خائن و فاسد داشته باشد٬همچون عين وغين ، جوانانش بجای سازندگی میهن٬ جانشان را برای منافع جموري اسلامي از دست خواهند داد!
اميدوارم كه ملت شريف افغانستان بخاطر اندكي پول واقامت دروغين رژيم ولايت فقيه سادلوح نباشند.
ودركشورخودشان افغانستان سربلندوسرافراز امنيت وآرامش برقراركنندوجانشان رافداي خاك كشورافغانستان كنند،نه فداي  آخوندهاكنند.
چرا جناب خامنه ايي فرزندانش كه در مناطق مختلف تهران درحال ساخت وسازهستن ويا همون آخوندها ومداحان روضه خوني كه نه خود ونه اقوامشان در جبهه هاي آدمكشي حضور ندارند،بلكه در صيغه خانه هاي زيرشكمي وكشورهاي پيشرفت حضوردارند.(البته بدون عمامه ،هماننداطلاعات ايران سري گونه)!!! نمي روندميدانهاي جنگ.
 
چراوچراهاي فراوان ديگركه مي شود مثنوي هفتاد پند!!!!
 
 به اميدآسايش وآرامش درجهان ونابودي ملاياني كه منطقه رو بنام اسلام به آتش كشانده اند كه اميدوارم خانه هاي خودشان هم آتش بگيرد .ودرس وعبرتي براي همگان شوند.
پايدارباشيد

منبع:پژواک ایران


احسان فتاحی

فهرست مطالب احسان فتاحی در سایت پژواک ایران 

* زنان در زندان سياه   [2018 Mar] 
*فرق كولبران وپولبران در جمهوري اسلامي ايران!   [2017 Sep] 
*نقش محبت ودلبستگی در ارکان مهم زندگي اجتماعی   [2017 May] 
*سهم کارگران در سُفره‌هاي خالي(شلاق، زندان، بي حرمتي)  [2017 May] 
*ناامني رواني نا امني ملي   [2017 Apr] 
* توهين وتوطئه هاي پشت پرده شبكه اطلاعات(ولايت) عليه مولانا عبدالحميد   [2017 Apr] 
*پناهنده سیاسی كيست؟وچه مشكلاتي دارد؟ (فرق بين پناهنده سياسي وقلابي)  [2017 Apr] 
* آمار و ارقام اعدام ها در سال ١٣٩٥ - ٢٩٢ نفر اعدام شدند  [2017 Mar] 
*آمار وارقام كشتار كولبران در ١٢ماه سال٩٥(٧٦كشته ،٦٤زخمي)  [2017 Mar] 
*مهاجرت وفرهنگ پذيري   [2017 Mar] 
*علت جدايي زنان بعداز مهاجرت   [2017 Feb] 
* افشاگری‌های دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ايران  [2017 Feb] 
*سیستان و بلوچستان فراموش شده   [2017 Feb] 
*آمار وارقام اعدام ها از سال ٥٧تا ٩٥ (٦١هزار اعدام)  [2017 Jan] 
*انقلاب دزدیده شده مُرد(كارنامه رفسنجانی)  [2017 Jan] 
*تلویزیون ملی اهل سنت در ایران  [2016 Dec] 
*عيسي : پسرمريم يا فرزند خدا  [2016 Dec] 
* آخرين آمار زندانيان سني‌ مذهب در زندان رجايي‌شهر   [2016 Dec] 
*بيست سوال بي جواب از مدعيان هفته وحدت!  [2016 Dec] 
* مصاحبه احسان فتاحی با سعید حسین زاده - فعال حقوق کودک - که تا کنون سه بار بازداشت شده   [2016 Dec] 
*حكم احمد منتظري، بيانگر چيست؟   [2016 Dec] 
*آمار وارقام زنان زنداني سياسي درزندانهاي مختلف ايران (سال٩٥)  [2016 Nov] 
*زرتشت احمدی راغب را حمايت كنيد!   [2016 Nov] 
* مجرمان به کربلا روند و نخبگان هم به اوین!  [2016 Nov] 
* اهل سنت ایران (دیروز،امروز و فردا)   [2016 Oct] 
*چون به خلوت مي روند آن كار دگر مي كنند!  [2016 Oct] 
*زينب جلاليان را فراموش نكنيد!  [2016 Oct] 
* حادثه عاشورا وبيست سوال بي جواب   [2016 Oct] 
* گلرخ وآرش دو گُل خوشبو راه آزادي وآزادگي (مادر كنار شماهستيم)   [2016 Oct] 
*دكانداران شريعت (طريقت)  [2016 Oct] 
* آماروارقام كشتار سيستماتيك كولبران در شش ماه اول سال ١٣٩٥  [2016 Sep] 
*عذرخواهی سعید مرتضوی، یعنی تائید جنایت!  [2016 Sep] 
*جنگ‌افروزی ولی فقیه برای تداوم دیکتاتوری  [2016 Sep] 
*اخوان الامفسدين جاش هاي ولايت فقيه ( مزدوران اطلاعات)  [2016 Aug] 
*شهد؛ دُكان صیغه است نه چيزي ديگر!(پاسخي محكم به علم الهدي)  [2016 Aug] 
*دوشنبه سياه ( توطئه نخ نما)   [2016 Aug] 
* آماراعدام ها در دولت حسن روحاني (من سرهنگ نيستم ،حقوقدان هستم) از سال ٩٢تا ٩٥  [2016 Aug] 
*وارثان خلخالي ((صلواتي ،مقيسه ، مرتضويي و پيرعباسي))   [2016 Aug] 
* انتقام رژيم آدمكش داعشي ولايت فقيه از جوانان مظلوم اهل سنت ايران  [2016 Aug] 
*صداي مريم نقاش زرگران باشيم(آزادش كنيد)  [2016 Aug] 
*«کرد» هستيم اما هنوز «کردستاني» نشده ايم  [2016 Jul] 
* ١٨سال ، ١٨تيرگذشت اما پروانه ها هنوز گمنام هستندولي يادشان روشن !  [2016 Jul] 
*نقض حقوق بشر در چهار ماه اول سال ٩٥در كردستان   [2016 Jul] 
*نرگس محمدي بزرگ زن تاريخ ايران  [2016 Jun] 
*نامه سرگشاده به قاسم سلیمانی  [2016 Jun] 
*قاسم سليماني كارناوال ولايت فقيه   [2016 Jun] 
*بیست ژوئن روز فریاد علیه دیکتاتوران وحمایت از زندانیان سیاسی  [2016 Jun] 
*برابري زن و مرد(زن=مرد)  [2016 Jun] 
*افغاني بروسوريه پاسپورت بگيرازايران  [2016 Jun] 
* ازخميني دجال تا خامنه ايي جلاد!(شيادان تاريخ)  [2016 Jun] 
*کولبران خسته از وعده هاي تدبيرواميد!  [2016 May] 
* ما هستيم كبودوند وحشمت طبرزدي   [2016 May] 
*مهدي بزرگترين دروغ تاريخ (قسمت دوم)   [2016 May] 
*مهدي بزرگترين دروغ تاريخ   [2016 May] 
* كارنامه سياه ولايت داعشي (ارمغان تاريكي)  [2016 May] 
*اعدام پدیده ای مثبت یاراهکاری منفیست؟   [2016 Apr]