PEZHVAKEIRAN.COM لزوم افشای فیش های حقوقی مدیران ارشد نفت؛ وزیر نفت به سکوت خود پایان دهد
 

لزوم افشای فیش های حقوقی مدیران ارشد نفت؛ وزیر نفت به سکوت خود پایان دهد

 
 
 
اواخر سال ۱۳۹۳ بود که زنگنه در صحن مجلس حاضر شد و از اوضاع اسفناک نفت گفت. به گفته او اوضاع آنقدر وخیم بود که این وزارتخانه حتی توان پرداخت حقوق کارکنان خود را نداشت. با اینحال این روزها با انتشار اخبار حقوق های نجومی از بالابودن حقوق برخی از نفتی ها سخن به میان آمده و حرف از حقوق های ۶۰میلیارد تومانی زده می شود. اما تا کنون بیژن نامدار زنگنه نسبت به این اخبار واکنشی نشان نداده است.
 
تحریریه پارسینه؛ مریم حسینی:اواخر سال ۱۳۹۳ بود که زنگنه در صحن مجلس حاضر شد و از اوضاع اسفناک نفت گفت. 
به گفته او اوضاع آنقدر وخیم بود که این وزارتخانه حتی توان پرداخت حقوق کارکنان خود را نداشت. با اینحال این روزها با انتشار اخبار حقوق های نجومی از بالابودن حقوق برخی از نفتی ها سخن به میان آمده و حرف از حقوق های ۶۰ میلیون تومانی زده می شود. اما تا کنون بیژن نامدار زنگنه نسبت به این اخبار واکنشی نشان نداده است. 

بی تفاوتی این وزارتخانه به رد و یا تایید این اخبار موجب شده تا این ابهام بوجود بیاید که نفت در تلاش است تا به وضعیت وزارت اقتصاد و بانک ها دچار نشود و برهمین اساس به دنبال ایجاد آرامش در فضای رسانه است تا از زیر ذره بین جامعه رهایی یابد. بنابراین به نظر میرسد وزارت نفت برای رفع این شائبه در صورت آنکه این ابهام صحت ندارد در اولین قدم باید فیش حقوقی خود و مدیران ارشد خود را منتشر کند. اعضای هیات مدیره شرکت ملی نفت باید دریافتی خود و آنکه در چند شرکت به عنوان عضو هیات مدیره حضور دارند را افشا کنند تا در صورت آنکه رسانه ها به خطا رفته اند ذهن جامعه روشن شود.

برهمین اساس با توجه به  افشای فیشهای حقوقهای نجومی مدیران بانکداری و بیمه با استعفا و برکناری مدیران عامل آنها به نظر می رسد صنعت نفت با وجود حاشیه های زیاد همچنان در سکوت خبری به سر می برد بنابراین توصیه می شود به منظور خاتمه دادن به هرگونه ابهام، مديران شركتهاي اصلي و هيات مديره صنعت نفتی،براي شفاف سازي فيش اسفند ماه گذشته خود را منتشر كنند.

این در حالی است که تا چندی پیش نیز  به طور رسمی صحبتی از دریافتی های بالا توسط برخی از مدیران فعال در صنعت نفت به میان نیامده بود. هرچند که اردیبهشت سال گذشته یکی از نمایندگان مجلس تلویحا در تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی از پرداخت حقوق ۱۰۰ میلیون تومانی وزیر نفت به مدیرعامل شرکت نیکو خبر داد اما در طول یک سال گذشته خبری در این زمینه به طور رسمی منتشر نشد و واکنشی نیز از سوی وزیر نفت و مقامهای دولتی  به همراه نداشت. در عوض افشای حقوقهای نجومی مدیران بانک و بیمه خیلی زود رسانه به رسانه چرخید و حتی به عنوان سوژه های تلگرامی شهروندان انتخاب شد این افشاگری چنان سرو صدای زیادی ایجاد کرد که مدیران مربوطه را مجبور به استعفا کرد و برخی دیگر نیز از سمت خود برکنار شدند این در حالی است که افشای فیشهای حقوقی مدیران پتروشیمی بازتاب گسترده ای نداشته و همچنان در سکوت  باقی مانده است.



افشای حقوق ۲۰۰ میلیون تومانی ۶ کارمند پتروشیمی
سایت خبری عصر نفت در دوم تیر ماه امسال از افشای حقوق ۲۰۰ میلیون تومانی ۶ کارمند پتروشیمی "الف" نیزخبر داد. 
انتشار اسناد منتشر شده مدیر مجموعه پتروشیمی «الف» باعث خشم کارکنان و کارگران این شرکت شد و تعدادی ازکارکنان واحدهای پتروشیمی در اعتراض به عدم دریافت حقوق کار را متوقف کردند در این میان اما پیگیری خبرنگاران سایت ها و خبرگزاری ها برای مصاحبه با مسئولان و روابط عمومی پتروشیمی بی نتیجه ماند. در همین حال یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از  شرکت پتروشیمی «الف» خواست تا  شفاف سازی کند و در صورت صحت اخبار، پاسخگو باشد.



۵۰ مدیر نفتی ماهانه حقوق بالای ۵۰ میلیون تومان می‌گیرند
فارس همچنین در هشتم تیر ماه در گزارشی از رسوایی دیگر شرکت نفت و حقوق بالای ۵۰ میلیون  ۵۰ نفر از مدیران صنعت نفت پرده برداشت.
گزارش حاکی است در بین فهرست مدیران نفتی ۳ تن از مدیران یک شرکت توسعه دهنده صنعت نفت با عناوین اختصاری «م.ج»، «ح.م»و «م.ج» به ترتیب ۵۵۹ میلیون تومان، ۵۸۹ میلیون تومان و ۵۱۷ میلیون درآمد و دریافتی سالانه داشته‌اند.
مدیرعامل سابق شرکت تامین مالی نفت نیز ۶۸۴ میلیون تومان عایدی سالانه داشته است.درآمد «ع.د» از مدیران شرکت ملی نفت نیر ۵۵۲ میلیون تومان در سال بوده و رئیس یکی از نهادهای آموزشی وابسته به نفت ۵۵۵ میلیون دریافتی سالانه داشته است. 
چندی قبل نیز حجت الاسلام «محسنی اژه ای» سخنگوی قوه قضائیه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اعلام کرده بود، ۵۰ تن از مدیران یک وزارت خانه حقوق‌های نجومی دریافت می‌کنند.


رونمایی از تخلفات گسترده در شرکت نفت پاسارگاد در دولت احمدی‌نژاد
سرمدنیوز در ۱۵ تیر امسال به نقل از ایلنا، از حقوقهای نجومی شرکت نفت پاسارگاد رونمایی کرد. در بخشی از گزارش این خبرگزاری آمده است: با توجه به بررسی‌های به عمل آمده، مشخص شده است که ماهانه مبالغی تحت عنوان کارانه مدیران این مجموعه در دولت گذشته علاوه بر حقوق و مزایای ماهانه به تعدادی از مدیران قسمت‌های مختلف این شرکت پرداخته می‌شود در حالیکه هیچ گونه دستورالعملی مبنی بر پرداخت ماهانه تحت این عنوان در این شرکت و هلدینگ مربوطه وجود ندارد.
علاوه بر آن، مبالغ دیگری نیز مجدداً تحت عنوان کارانه مدیران،‌ هر سه ماه یک بار به همان افراد پرداخت می‌شود که برای ۲۵ نفر مبلغ ۷۲۶ میلیون ریال پرداخت شده است که این پرداخت‌ها نیز بدون هیچ گونه دستورالعملی انجام شده است.
در ادامه این گزارش، پرداختی مهرماه ۹۲، سه نفر از مدیران این شرکت تحت عنوان کارانه ماهیانه و کارانه فصلی ماهیانه اعلام شده است که برای «س.ج» ، معاون فنی شرکت برابر ۳۱.۷ میلیون ریال ، «ب.ر» ، معاون بازرگانی ۷۰ میلیون ریال و «س.ط» ، مدیر مالی شرکت برابر ۸۳.۱ میلیون ریال است که علاوه بر حقوق ماهیانه،‌ به آنها پرداخت شده است.

پرداخت پاداش صدها میلیون تومانی صندوق بازنشستگی شرکت نفت 
۲۴ تیرماه امسال نیز علی بختیار، در مصاحبه ای با خبرنگار پارلمانی ایلنا با اشاره به پرداخت پاداش صدها میلیون تومانی صندوق بازنشستگی شرکت نفت در دولت اول احمدی‌نژاد، گفت: در دولت آقای احمدی‌نژاد پاداش‌های کلانی پرداخت شده که تنها در یک مورد در یکی از صندوق‌های بازنشستگی شرکت نفت در سال ۸۸ در دولت نخست احمدی‌نژاد، پاداش ۹۰۰ میلیون تومانی تصویب و پرداخت شده است که این مبلغ را باید با درنظر گرفتن تورم در این سال‌ها محاسبه کرد که به نرخ امروز بسیار هنگفت خواهند بود.
بختیار تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که این پاداش ۹۰۰ میلیون تومانی، تنها یکی از موارد پرداخت چنین پاداش‌هایی در صندوق بازنشستگی نفت دولت احمدی‌نژاد است و در موارد متعدد دیگری مبالغ ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون تومان نیز به‌عنوان پاداش پرداخت شده است.




بخشنامه وزیر نفت برای پرداخت حقوق حداکثر ۱۹ میلیون تومانی
خبرگزاری فارس نیز در ۲۸ تیر امسال، بخشنامه وزیر نفت مبنی بر پرداخت حقوق حداکثر ۱۹ میلیون تومانی به معاونین خود را منتشر کرد.
 در این بخشنامه آمده است« نظر به اینکه ممکن است مصوبه قانونی در خصوص تعیین سقف پرداخت حقوق و مزایای ماهانه با اندکی تاخیر در این ماه ابلاغ شود لذا سقف های زیر به صورت موقت و علی الحساب جهت پرداخت حقوق تیر ماه ابلاغ می گردد که پس از دریافت مصوبه قانونی نهایی حقوق مرداد بر اساس مصوبه نهایی پرداخت خواهد شد.»
این گزارش حاکی است براساس این بخش نامه سقف حقوق پرداختی به کارکنان در شمال ۱۹ میلیون تومان و در جنوب- با احتساب ۳۰ درصد کار در شرایط سخت- ۲۴ میلیون ۷۰۰ هزار تومان است.
این گزارش در حالی منتشر شد که اخیرا فهرست‌هایی از دریافت حقوق های نجومی در صنعت نفت نشان می داد در این بخش حقوق ها از ۳۰ میلیون تومان فراتر رفته بود.

منبع:پژواک ایران