PEZHVAKEIRAN.COM درمورد کودتای ترکیه و تعرض به حقوق و آزادی‌های مردم
 

درمورد کودتای ترکیه و تعرض به حقوق و آزادی‌های مردم

 

بدنبال شکست کودتای نظامیان در ترکیه در ١٥ ژوئیه، موج دستگیریها و اخراجهای وسیع و توده‌ای در این کشور به جریان افتاده است. آخرین گزارشها نشان میدهد که تا این لحظه بیش از ده هزار نفر از ارتشیان و قضات و وکلا و کارمندان دولتی دستگیر شده اند. این نشان‌دهنده ابعاد وسیع تصفیه درونی صفوف حکومت از مخالفین دولت اردوغان است. اما جنبه مهمتر مساله  ابعاد اجتماعی سرکوب است. تا کنون حدود ۶۰ هزار نفر از معلمان و استادان و روسای دانشگاهها از کار برکنار شده و بسیاری از آنها دستگیر شده اند و این آمار لحظه به لحظه در حال افزایش است.

 

دستگیریها و اخراجهای دهها هزار نفره که بلافاصله بعد از شکست کودتا به جریان افتاد، این نظر را ثابت میکند که حکومت اردوغان لیست وسیع و چندین ده هزارنفره ای را قبل از کودتا تهیه کرده و منتظر بهانه و فرصت مناسبی برای تعرض گسترده بوده است. این شرایط   بیانگر بحران حکومتی عمیق و مزمنی است که گریبان بورژوازی و طبقه حاکمه ترکیه را گرفته است. اردوغان فتح الله گولن و نیروهای طرفدار او را، که یک شاخه اسلامی رقیب اردوغان را نمایندگی میکنند و در ارتش و دستگاههای دولتی حضور و نفوذ وسیعی دارند، عاملان کودتا معرفی کرده و آنها را دولت موازی مینامد. اما اخراجها و دستگیریهای اخیر صرفا دولت موازی را هدف قرار نداده است بلکه اساسا تلاشی است برای سرکوب مخالفین دولت اردوغان در درون صفوف حکومت و در جامعه.

 

کودتا و ضد کودتا خود حاصل و نشانه  بحران عمیق حکومتی و  تشت و تفرقه و سردرگمی در صفوف طبقه حاکمه ترکیه است که مدتهاست اساسا حول تقابل میان گرایش ناسیونالیسم کمالیستی و شاخه های مختلف اسلامیسم در میان هیات حاکمه شکل گرفته است. شکست کودتا و تصفیه های بعد از آن قادر به حل و حتی تخفیف تقابل میان این گرایشات نیست بلکه برعکس بحران حکومتی و تشتت و تفرقه در میان بالائی ها را به مراتب تشدید خواهد کرد.

 

از ابتدا روشن بود که کودتای نظامیان همچون همه کودتاهای نظامی یک حرکت ضد مردمی است و اساسا تلاشی است از جانب ژنرالها و اربابانشان برای فائق آمدن به بحران حکومتی و برای عقب راندن اعتراضات و بازداشتن جامعه از چرخش به چپ و رشد سکولاریسم و جنبش چپ و کارگری در ترکیه در فضای بحران عمیق حکومتی. شکست کودتا نیز جدا از تصفیه حسابهای درون حاکمیت، قرار است به همین هدف ارتجاعی و ضد مردمی کمک کند.

 

امروز حکومت اردوغان دور تازه ای از سرکوب مخالفانش را آغاز کرده و در تلاش آن است که تعرض  به ابتدایی ترین حقوق کارگران و مردم ترکیه و مردم بخشهای کردستان و مخالفان سیاسی اش را که پیش از کودتا آغاز کرده بود در ابعاد وسیع تر و به شکل وحشیانه تری به پیش ببرد. در برابر این تعرض باید با تمام قوا ایستاد. این سرکوبگریها بر متن بحران و تشتت داخلی طبقه حاکمه ترکیه صورت میگیرد و تناقصات درونی حکومت با این بگیر و ببندها حل و فصل نخوهد شد. باید این واقعیت را در برابر چشم جامعه قرار داد و با تمام توان برای شکل دان به یک مقاومت و تعرض وسیع علیه دولت ارودغان و کل هیات حاکمه ترکیه تلاش کرد. باید دستگیریهای وسیع را به هر بهانه ای صورت بگیرد محکوم کرد و در برابر آن ایستاد.

 

ما از مردم شریف و نیروهای چپ و سکولار ترکیه در برابر تعرضات حکومت اردوغان دفاع میکنیم. ترکیه لحظات حساس و تعیین کننده ای را از سر میگذراند. باید در مقابل دولت اردوغان با تمام قوا ایستاد. این کاملا امکان پذیر است که بر متن تشتت و بحران صفوف حکومت، نیروهای چپ و سکولار و کارگری در ترکیه حکومت اردوغان را عقب برانند و تشدید دیکتاتوری در ترکیه سریعا به ضد خودش تبدیل شود و به شکست برسد. باید با همبستگی بین المللی و یک حرکت و جنبش گسترده جهانی علیه دولت اردوغان به یاری مردم ترکیه شتافت. ما کلیه احزاب چپ و سازمانهای دفاع از حقوق انسانی، تشکل های کارگری و همه مردم شریف در ایران و در سطح جهان را به دفاع از مردم ترکیه در مقابل دولت سرکوبگر اردوغان فرا میخوانیم.

 

حزب کمونیست کارگری ایران

۳۱ تیرماه ۱۳۹۵، ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۶

 

منبع:پژواک ایران