نازنین زاغری به ۵ سال حبس محکوم شد

 

 
 نازنین زاغری در جریان تماس تلفنی به همسر خود گفته است شرایطش بسیار سخت است
 نازنین در جریان دیدار امروز با برخی نزدیکانش گفته است برایش سخت است که سرش را جلوی خانواده همسرش بالا نگه دارد، چون این تصویری نبوده که او از ایران داده است
 نازنین زاغری که ساکن بریتانیاست، ۱۵ فروردین امسال هنگام بازگشت به بریتانیا در فرودگاه «امام خمینی» تهران بازداشت شد.
 
شنبه, 10 سپتامبر 2016ایران وایر

«نازنین زاغری»، شهروند ایرانی – بریتانیایی با حکم «صلواتی»، قاضی دادگاه انقلاب به پنج سال زندان محکوم شد. حکم صادره به  زاغری و وکیل او ابلاغ شده است. خانواده وی اعلام کرده اند که هنوز از اتهامات فرزند خود خبر ندارند.

این حکم در حالی صادر می شود که ۱۵ شهریورماه ایران و بریتانیا روابط دیپلماتیک خود را به سطح سفیر ارتقا دادند. نازنین این حکم را امروز(۹ سپتامبر) در گفت و گویی تلفنی با همسر خود تأیید کرده است. اتهامات او هنوز افشا نشده اند.

نازنین زاغری که ساکن بریتانیا است، ۱۵ فروردین امسال هنگام بازگشت به بریتانیا، در فرودگاه «امام خمینی» تهران بازداشت شد. او پس از بازداشت، توسط اداره اطلاعات سپاه پاسداران کرمان به این شهر منتقل و پس از اندکی به تهران برده شد تا محاکمه شود.

سپاه کرمان ۲۷ خرداد با صدور بیانیه ای، اتهام نازنین زاغری را «همکاری با موسسات معاند» و «اجرای پروژه های رسانه ای و سایبری با موضوع براندازی نرم» اعلام و او را «یکی از سرشبکه های اصلی» موسساتی توصیف کرده است که تحت هدایت و حمایت سرویس های جاسوسی دولت های بیگانه بوده اند.

«ریچارد رتکلیف»، همسر نازنین زاغری درباره حکم صادره گفته است: «این حکم با اتهامات نامعلوم و محرمانه واقعا احمقانه و مجازات بدون جرم است.»

به گفته او، وکیل نازنین زاغری درخواست تجدیدنظر در حکم صادره را به دستگاه قضایی ایران ارایه خواهد داد.

همسر نازنین زاغری از طریق تلفن از حکم صادره اطلاع یافته است. ساعت ۹ امروز جمعه (۱۹ شهریور) به نازنین زاغری به مناسبت عید قربان اجازه داده شده تا با خانواده اش صحبت کند و او خبر داده که به پنج سال زندان محکوم شده است.

امروز هم چنین به مناسبت عید قربان به برخی از اعضای خانواده نازنین در تهران اجازه داده اند که با او ملاقات کنند.

همسر نازنین از فشارهای وارده به خانواده اش در جریان این ملاقات غیرمنتظره گفته و از خانواده همسرش برای پی گیری پرونده او تشکر کرده است.

به گفته ریچارد رتکلیف، در جریان این تماس تلفنی، نازنین زاغری گفته اتهاماتش درباره امنیت ملی بوده و نگهبانی که همراه او بوده نیز این حرف را تایید کرده است. به نظر می رسد منظور او، «اقدام علیه امنیت ملی» بوده است؛ یک اتهام آشنا که در سال های اخیر منجر به صدور حکم حبس برای بسیاری از فعالان مدنی شده است.

نازنین زاغری در جریان این تماس تلفنی گفته است: «پنج سال... مسخره است. به چه دلیلی اصلاً؟ تقاضای تجدید نظر می کنیم ولی نمی دانم چه قدر طول بکشد. چند ماه؟ می گویند در بعضی موارد می شود زمان دادگاه تجدیدنظر را با پول جلو انداخت ولی پرونده هایی مثل من را نمی شود. به همین خاطر نمی دانم چه قدر طول بکشد.»

ریچارد می گوید: «واقعاً حیرت انگیز است که بازجویان نازنین حکم را اعلام می کنند ولی جرم را نه. چون جرمی نیست. پرونده نازنین در نقاط تاریک سیاست داخلی ایران پنهان می شود.»

او اعتقاد دارد تماس تلفنی همسرش و اعلام حکم برای این است که سپاه می خواهد قوه قضاییه را دور بزند: «می خواهند حکم را از طریق من اعلام کنند ولی اتهامات را اصلاً نمی گویند.»

نازنین زاغری در حال حاضر در زندان اوین است. او در یکی از بندهای زیر نظر سپاه با تدابیر شدید امنیتی نگه داری می شود. خانواده او با استناد به گزارش های سازمان عفو بین الملل و دیگر نهادهای بین المللی درباره شرایط بد زندان اوین، نگران سلامت نازنین زاغری هستند.

نازنین در جریان تماس تلفنی، به همسر خود گفته است شرایط بسیار سختی دارد: «دیگر تحمل این جا را ندارم. وحشتناک است. نمی خواهم هر روز صبح بیدار شوم ببینم این جا هستم. می خواهم در رؤیاهایم بمانم. خیلی وقت است این جا هستم. می فهمی یعنی چه آدم مادر باشد و از بچه اش دور بماند؟ یک پنجم زندگی بچه ام را با او نبوده ام. این چه بلایی سر دخترم می آورد؟ هر شب خوابش را می بینم. همیشه در خواب هایم است. تو هم تقریبا هر شب هستی. دلم برایت تنگ شده و همه اش به تو فکر می کنم.»

نازنین زاغری در حضور بازجو، از همسر خود پرسیده با دولت بریتانیا چه کرده است: «چهار ماه است که تو کمپین را شروع کرده ای و به "داونینگ استریت" (دفتر کار رسمی نخست وزیر بریتانیا) رفته ای، یک ماه است که "ترزا می"، نخست وزیر بریتانیا موضوع را با حسن روحانی، رییس جمهوری ایران مطرح کرده، خیلی وقت است دارند مذاکره می کنند. دیگر حالم دارد به هم می خورد که مرتب در این مذاکرات به من اشاره می کنند.»

ریچاد رتکلیف می گوید به همسرش گفته است که روز ۱۴ شهریور با «توبیاس الوود»، وزیر مشاور در امورخارجه بریتانیا دیدار و او تاکید کرده است این پرونده برای او از اولویت شخصی برقرار است و با دقت آن را پی گیری خواهد کرد. ریچارد با اشاره به گلایه های همسرش می گوید: «او دارد تلاش می کند دولت بریتانیا را وادار به حل مساله کند. وضع نازنین و "گابریلا" (فرزندشان) بسیار بد است. از نظر سیاسی هم همه می دانند که این وضع نه به نفع بریتانیا است و نه به نفع ایران.»

او هم چنین می افزاید که نازنین در جریان دیدار امروز خود با برخی نزدیکانش گفته برایش سخت است که سرش را جلوی خانواده همسرش بالا نگه دارد چون این تصویری نبوده که او از ایران داده است: «در جریان تماس تلفنی به او گفتم اصلاً لازم نیست از چیزی عذرخواهی کنی. گفتم سرت همیشه بالا خواهد بود. همه خیلی دوستش دارند. بیش تر از ۸۰۰ هزار نفر برای آزادی او امضا کرده اند. برایش هزاران پیام جمع کرده ام که یک روز برایش بخوانم. این چیزها اراده من را به ادامه کار بیش تر می کند. به او گفتم بی صبرانه منتظریم به خانه اش برگردد.»

 

منبع:پژواک ایران