این روزها همه از «کی روش» توقع دارند ؛ شما چطور؟

عصرایران ؛ مهدی شادمانی - هنوز چند ثانیه از بازی ایران و چین نگذشته بود که توییت های مختلف کارشناسی مردم در مورد این بازی تیم ملی فوتبال منتشر شد. یکی می گوید که اگر در بازی بعدی یک [....] را جای سرمربی تیم ملی بگذارند،نتیجه فرقی نمی کند . آن یکی می گوید تاکتیک ایران به دست آوردن مساوی از همه بازی هاست و یکی دیگر هم پلن های تاکتیکی بهتر از کی روش سراغ دارد که به عقل سرمربی تیم ملی نرسیده. کل ماجرا از این قراراست ؛ تیم ملی ایران در چین با چین مساوی کرده.

نه فقط در فضای مجازی که در فضای عمومی هم همه توقع دارند که تیم ملی ایران چین و همه رقبا را شکست دهد. چرا؟ چون قبل تر ازاین آنها را برده ایم و لابد به نظرشان می رسد که در این سال ها ما کی روش را داریم و آن ها چیزی ندارند و پس به راحتی باید مقابل شان به پیروزی برسیم.

توقع از تیم ملی و کی روش در مسابقات مقدماتی جام جهانی در شرایطی است که امکانات فوتبال ایران و چین با یکدیگرقابل مقایسه نیستند.ایران چه از نظر تجهیزات لازم برای فوتبال و چه از نظر ساختار فوتبالی فاصله زیادی با تیم ملی چین دارد.]گزارش مقایسه امکانات ایران و چین وسایر رقبا [ نه تنها چین که ایران از نظر ساختار فوتبالی تقریبا از همه تیم های گروه به جز سوریه و ازبکستان شرایط بدتری دارد.تنها ازبکستان است که شرایطی برابر با فوتبال ایران دارد و البته سوریه درگیر جنگ است .

 

این روزها همه از «کی روش» توقع دارند ؛ شما چطور؟

 

اما کره جنوبی ، قطر و چین امکانات و ساختار بسیاربهتری در فوتبال نسبت به ایران دارند.علی رغم همه این کمبودها تیم ملی ایران با یک سرمربی موفق شده کارنامه خوبی در بازی های گذشته به جا بگذارد. آن هم در فوتبالی که قابل پیش بینی نیست و این امکان وجود داردکه حتی تیمی در حد ژاپن در خانه به امارات ببازد .حالا اما ایران 4 امتیاز از 2 بازی دارد و البته تعداد زیادی از مردم بدون اینکه یادشان بیاید در فوتبال باشگاهی هیچ چیزی در سطح آسیا ندارند از تیم کی روش توقع دارند.

توقع از تیم کی روش فقط توقع فنی و امتیازی نیست. یعنی کی روش به غیر از اینکه وظیفه دارد طبق قرارداد در جدال با رقبا باشد باید در داخل هم با نیروهای عجیب و غریب بجنگد. او سرمربی تیم ملی کشوری است که هوادارانش برای پر کردن استادیوم نیازبه بلیط مجانیدارند. یعنی در فدراسیون فوتبال هیچ کسی از پرشدن استادیوم برای بازی رسیدن به جام جهانی خیال راحت ندارد و به همین دلیل راحت بازی مجانی برگزار می شود و از مردم به خاطر حضور مجانی در حمایت از تیم ملی کشورشان تشکر می شود. تماشاگرانی که فقط 50 درصدشان به خود زحمت می دهند لباس سفید بپوشند و در زمان بازی به غیراز چند دقیقه ساکت می نشینند و فقط بازی را نگاه می کنند.

کی روش حالا روی نیمکت تیم ملی باید مثل یک لیدر بازیکنان را برای بازی به هیجان بیاورد و داور را تحت تاثیر قرار دهد تا تیمش بتواند 3 امتیاز را به دست بیاورد، اما بعد از بازی هم باید به همین مردم جواب پس بدهد که چرا رفتار عصبی و عجیب و غریب داشته . تماشاگران بازی ایران در حالی که سفید نپوشیده اند و پرچم در دست ندارند و تشویق قابل توجهی در جریان بازی نمی کنند توقع دارند که سرمربی تیم ملی هم ساکت روی نیمکت بنشیند و دنبال این نباشد که حق تیمش را از داور مسابقه بگیرد.

داوری که در استادیوم آزادی همه به اصطلاح خطا های 50-50 را به نفع قطر سوت می زند.البته که ممکن است من و شما شیوه ی بهتری برای گرفتن حق تیم ملی در نظر داشته باشیم اما خب بهتر است از این روشها در مسوولیت خودمان استفاده کنیم. مسلما اگر ورزشگاه آزادی یک صدا و 90 دقیقه تیم ملی را تشویق کند هیچ داوری جرات سوت زدن علیه تیم ملی را پیدا نمی کند اما وقتی که یک استادیوم داریم که یک ساعت از نود دقیقه را می نشیند و بازی را نگاه می کند استادیومی که برخلاف ژاپن و چین و استرالیا ، همرنگ تیمش پیراهن نمی پوشد دیگر نمی شود توقع داشت که سرمربی تیم ملی وظایف هواداری تیم ملی را هم به همان شیوه ما انجام دهد.

توقع از کی روش حتی به مصاحبه هایش هم سرایت می کند. یعنی وقتی سرمربی تیم ملی مشکلات را بیان می کند این طور می شود که از مردم در صفحات اجتماعی تا نماینده مردم در مجلس صدایشان در می آید که این چیزها هیچ ربطی به سرمربی تیم ملی ندارد و فقط خدا می داند که همه چیزش هم مربوط است.

کی روش در مصاحبه اش در فرودگاه امام خمینی(ره) از انتخاب بنجامین ویلیامز انتقاد می کند چون خوب می داند که کنفدراسیون فوتبال آسیا تا چه اندازه تحت تاثیر قطرو عربستاناست و البته این را هم به خوبی می بیند که چطور عربستان از 2 بازی با 3 پنالتی به 6 امتیاز رسیده است. کی روش به خوبی فساد فوتبال آسیا را می شناسد و شاید می خواهد از پیش با به راه انداختن جو روانی توجه همه را به داوری بازی های ایران جلب کند.

او خوب می داند که اگر 3 امتیاز یک بازی از دست برود دیگر اعتراض کردن فایده ای ندارد وشکایت تایلند و عراق ازداوری بازی عربستان به جایی نخواهد رسید. کی روش از مسائل میزبانی صحبت می کند به این دلیل که عربستان به راحتی می تواند میزبانی مسابقات را با رشوه از عراق بگیرد و به مالزی ببرد اما میزبانی سوریه که قراراست در ایران باشد به راحتی به لبنانی می رود که آخرین شکست تیم ملی در آن رقم خورده است.

 

این روزها همه از «کی روش» توقع دارند ؛ شما چطور؟

 

سرمربی تیم ملی از ماجرای سفارت عربستان و تاثیر مناسبات سیاسی در ورزش می گوید و همه توقع دارند نگوید در حالی که به خوبی می داند که اگر امروز بحث میزبانی عربستان را پیش نکشد دور نیست که تیم ملی ایران با مشکل میزبانی عربستان مواجه شود.

ایران در دوره گذشته مقدماتی جام جهانی با 2 امتیاز اختلاف نسبت به کره و ازبکستان به جام جهانی رسیده و اصلا بعید نیست که در این دوره درگروهش سوم شود. سوم شدن ایران در گروه همانقدر محتمل است که سوم شدن عربستان درگروه ژاپن و استرالیا و آن زمان است که بازی پلی آف باید در ایران و عربستان انجام شود.

پیش ازاین مسوولان فوتبال ایران که نایب رییسی چون کفاشیان را دارند موفق نشده اند از حق فوتبالی ایران دفاع کنند و بازیهای تیم ملی در زمین بی طرف برگزار شده و حالا هم عجیب نیست که اگر کی روش فشار نیاورد و توجه ها را به سمت کفاشیان و میزبانی عربستان جلب نکند تیم ملی ایران در صورت رسیدن به پلی آف مجبور شود خارج از آزادی مقابل عربستان بازی کند. با این حال مردم توقع دارند سیاست روی فوتبال تاثیر بگذارد و شرایط را سخت تر کند اما سرمربی تیم ملی در مورد این سختی ها صحبتی نکند.

البته که این متن در دفاع از کی روش نیست. او باید جایگاهش را بشناسد و در جایگاهش برای موفقیت تیم ملی تلاش کند اما در جایی که هیچ چیزی سرجایش نیست سرمربی تیم ملی مجبور می شود برای رسیدن به هدف ، گاهی رییس فدراسیون باشد، گاهی حراست تیم ملی ، گاهی مدیربرنامه برای فراهم کردن اردو و گاهی هوادار ، گاهی نماینده مجلس و در سایر اوقات سرمربی تیم ملی ایران.

در این شرایط کی روش مجبور است به عنوان سرمربی تیم ملی نتیجه گرفتن تیمش را تضمین کند و بعد دنبال پاسخی برای توقعات فنی ، اخلاقی ، سیاسی و ... مردم ایران باشد. این روزها همه از کی روش توقع دارندو در زمانی که تیمش موفق شده از 2 بازی 4 امتیاز را به دست بیاورد از توقعات غیرفنی شان می گویند . تیم اوهمچنان رکورد دار بازی بدون شکست در آسیاست و البته حضور در رتبه اول رنکینگ را دارد .خدا به تیم ملی ایرانرحم کند با این توقعات اگر روزی تیم ملی فوتبال ایران مانند ژاپن نتیجه نگیرد و به تیمی مانند امارات ببازد.

منبع:پژواک ایران