امیر امیرقلی در دادگاه تجدیدنظر به هشت سال زندان محکوم شد




پدر علی (امیر) امیرقلی، زندانی سیاسی زندان اوین، به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت که دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم این فعال مدنی را که در دادگاه نخست به نوزده سال و شش ماه حبس محکوم شده بود، به هشت سال کاهش داده است.

به گفته آقای امیرقلی، در متن حکم صادر شده از سوی دادگاه تجدیدنظر آمده است که باید ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی درباره تعدد جرائم اعمال شود و بنابراین فقط ۵ سال از این ۸ سال اجرا خواهد شد. طبق ماده ۱۳۴ قانون مجازات ایران اسلامی هرگاه جرائم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد، فقط مجازات یکی از جرائم و بیشترین آن اجرا خواهد شد.

عباس امیرقلی در گفتگویی با گزارشگر کمپین گفت: “بعد از اعتراض وکیل به حکم اولیه، ۱۳ مرداد دادگاه تجدیدنظر امیر برگزار شد و شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی قمی زاده پس از بررسی پرونده، حکم را از ۱۹ سال و شش ماه به ۸ سال کاهش داده، طبق حکم دادگاه تجدیدنظر امیر از دو اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و اخلال در نظم عمومی تبرئه شده، برای اتهام توهین به مقدسات به ۵ سال، برای اتهام توهین به رهبری به ۲ سال و برای اتهام تبلیغ علیه نظام به ۱ سال و جمعا به هشت سال حبس محکوم شده است.”

پدر امیر امیرقلی مصادیق اتهامات فرزندش را «فعالیت‌های بشردوستانه، مسالمت آمیز و قانونی» ذکر کرد، او در فروردین ماه ۱۳۹۵ نیز به کمپین گفته بود مصادیق اتهامات فرزندش قانونی نیست و امیدوار به شکسته شدن و کاهش حکم است: “کارهایی که پسرم انجام داده در راستای فعالیت های بشردوستانه بوده است. در آن زمان که او در مقابل دفتر سازمان ملل در اعتراض به حملات داعش به مردم کوبانی در سوریه تجمع کرده بود، همه دنیا صدایشان در آمده بود و حتی پس از نماز جمعه نیز بسیاری علیه این اقدامات داعش تظاهرات کردند. من متوجه نمی شوم چطور یک سری تظاهرات قانونی است و یک سری نه، یا مثلا گفته اند امیر به استقبال زندانیان امنیتی پس از اتمام حبس شان می رفته است، اما کسانیکه به استقبالشان می رفته دیگر زندانی نبودند و آزاد شده بودند. ما نمی توانیم هر کسی که به استقبال دیگری می رود به اتهام اجتماع و تبانی دستگیر کنیم. خنده دار است. دیگر پس نمی توان به استقبال دوست نزدیک خود که از خارج آمده نیز به فروگاه رفت مبادا که به اتهام اجتماع و تبانی دستگیرت کنند.”

منبع:پژواک ایران