احکام سنگین زندان برای چهار فعال مدنی در دادگاه تجدید نظر تهران

 

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران خبر داد که فاطمه (آتنا) دائمی، امید علی‌شناس، ئاسو رستمی و علی نوری چهار فعال مدنی، در دادگاه تجدید نظر جمعاً به ۱۸ سال زندان محکوم شده‌اند.

بر اساس این گزارش، طبق حکم شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تهران که روز چهارشنبه هفتم مهرماه ابلاغ شده، (آتنا) دائمی و امید علی‌شناس، به اتهام‌های «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» و « توهین به رهبری» هر کدام به هفت سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

به نوشته این وب‌سایت، ئاسو رستمی و علی نوری نیز به اتهام‌های «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» و «توهین به رهبری» هر کدام به دو سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

در این زمینه فاطمه (آتنا) دائمی در گفت‌وگو با کمپین بین‌المللی حقوق بشر گفته است که «پرونده ما به هیچ عنوان عادلانه مورد قضاوت قرار نگرفت بلکه بیشتر نظر بازجوها و سپاه دخیل بود».

امید علی‌شناس نیز اعلام کرده که در پرونده نامه‌ای از اطلاعات سپاه پاسداران وجود دارد که از دادگاه خواسته «هیچ تخفیفى در حکم اعمال نشود».

او اضافه کرده: «چندین بار مادرم از دادگاه بدوى یا تجدید نظر پرسیده بود که چرا چنین حکم سنگینى دادید... دادگاه گفته بود ما از از طرف اطلاعات سپاه زیر فشار هستیم و حتی مادرم چندین بار بازجوی مرا در دادگاه در حالی ملاقات کرده بود که سعی می‌کرد در پرونده تأثیر بگذارد».

امید علی‌شناس، فاطمه (آتنا) دائمی، ئاسو رستمی و علی نوری در ماه‌های شهریور و مهر ۹۳ توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و بیستم اسفندماه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی محمد مقیسه، در مجموع به ۳۸ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند.

بر اساس این حکم، آتنا دائمی به ۱۴ سال، امید علی‌شناس به ۱۰ سال، ئاسو رستمی و علی نوری هر کدام به ۷ سال حبس محکوم شده بودند.

به نوشته کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، فعالیت‌هایی چون مخالفت با اعدام، دفاع از حق تحصیل بهاییان و محکوم کردن اعدام‌های دسته جمعی دهه شصت در ایران از جمله اتهام‌های این چهار نفر بوده است.

منبع:پژواک ایران