هما هودفر: بازجوها در ایران تهدید کردند جنازه‌ا‌م را به کانادا می‌فرستند



هما هودفر، شهروند ایرانی کانادایی، در اولین مصاحبه تفصیلی خود با رسانه‌ها بعد از آزادی از زندان در ایران و بازگشت به کانادا گفته است که بازجویانش او را تهدید کرده بودند که جنازه‌اش را به کانادا خواهند فرستاد.

به گزارش بی بی سی، خانم هودفر در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌سی ماموران سپاه پاسداران ایران را متهم کرده است که در جریان بازجویی‌ها او را "شکنجه روحی" کرده‌اند.

ده روز پیش هما هودفر بعد از ۱۱۲ روز حبس درایران "به دلایل انسان‌دوستانه از جمله بیماری" آزاد شد و به کانادا برگشت.

خانم هودفر ۶۵ ساله، استاد بازنشسته دانشکده مردم‌شناسی دانشگاه کونکوردیای کانادا است. او اسفند ماه گذشته به ایران سفر کرده بود.

خانواده خانم هودفر گفتند که او برای دیدار با خانواده و پژوهش درباره حضور زنان در انتخابات مجلس به ایران آمده بود.

هما هودفر اواسط خرداد ماه در تهران بازداشت شد و رسانه‌های ایران اتهام او را "فعالیت‌های ضد امنیتی" اعلام کردند.

خانم هودفر در مصاحبه‌اش گفته است که دادستان او را متهم کرده که خود را "درگیر فمینیسم" کرده اما او گفته چنین چیزی جرم محسوب نمی‌شود و در نتیجه مقام‌های قضایی اتهام همکاری با دولت‌های متخاصم علیه امنیت ملی را "بدون هیچ مدرکی" به او نسبت داده‌اند.

خانم هودفر که در زمان بازداشت به دلیل شرایط نامناسب جسمی در بیمارستان بستری شده بود، در مصاحبه‌اش بعد از بازگشت به کانادا گفته که خود را برای گذراندن "چند سال حبس" آماده کرده بود. با اعلام حکم ۱۵ سال زندان او فکر کرده که "ممکن است هرگز آزاد نشود."

خانم هودفر گفته است که بازجویان سپاه تلاش کردند که روحیه‌ او را تخریب کنند. به گفته او بدترین بخش از بازداشتش زمانی بوده که موزیکی را که در تشییع جنازه همسرش در سال ۲۰۱۴ استفاده شده برای او پخش کرده‌اند. به گفته خانم هودفر بازجویان این موزیک را در آی‌پد او پیدا کرده‌ بودند.

خانم هودفر به تلویزیون سی‌بی‌سی گفته است که یکی از روش‌های بازجویان این بوده که او را به گریه بیندازند. اما او گریه نکرده و آنها موزیک تشییع جنازه را برایش پخش کرده‌اند.

آزادی خانم هودفر هم‌زمان با اظهارات مقام‌های ایرانی و کانادایی برای لزوم ازسرگرفتن روابط دو کشور صورت گرفت. کانادا حدود پنج سال پیش سفارت‌خانه‌اش را در تهران بست و روابط دیپلماتیکش را با ایران قطع کرد.

او یکی از زندانیان دو تابعیتی ایران بود که دستگیری آنها در ماه‌های گذشته خبر ساز شده است.

منبع:پژواک ایران