معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی : نه تنها دادستان با استاندار تماسی نداشته بلکه شخص او بوده که تماس‌های استاندار را بی‌پاسخ گذاشته

 

استانداری خراسان رضوی توضیحات جدیدی در مورد اتفاقات جنجالی روز اربعین مشهد ارایه داده است.
به نوشته روزنامه اعتماد، محمد حسینی، معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی با صراحت می‌گوید: نه تنها دادستان با استاندار تماسی نداشته بلکه شخص او بوده که تماس‌های استاندار را بی‌پاسخ گذاشته است.

‌ سخنگوی قوه‌قضاییه در آخرین نشست خبری خود گفتند که تشکلی که بانی سخنرانی علی مطهری بوده است مجوزی از سوی وزارت کشور نداشته است. اگر این تشکل مجوز نداشته چگونه استانداری و فرمانداری برای برگزاری مراسم آنها مجوز صادر کرده است؟


چنین چیزی صحت ندارد. مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان از کمیسیون ماده ١٠ احزاب مجوز فعالیت را اخذ کرده است و مراحل صدور پروانه‌اش در حال طی شدن است. وقتی به تشکلی مجوز داده می‌شود اجازه برگزاری کنگره و عضو‌گیری به آن داده می‌شود و حق فعالیت برای آنها وجود دارد. این تشکل درخواست مجوز جهت برنامه‌ای با سبک و سیاق عزاداری برای روز اربعین کرده بود و حتی مداح هم دعوت کرده بودند و بنا داشتند تا سخنران برنامه شان آقای مطهری باشد و موضوع این سخنرانی هم اربعین بود. قرار بود این برنامه در محیطی مسقف انجام شود که فرمانداری مشهد و دفتر سیاسی استاندار خراسان هم با برگزاری آن موافقت کردند و مجوز صادر شد و در پی تمهید مقدمات از نظر امنیت و انتظامی بودند. نکته جالب دیگر این است که ابتدا قرار بود این برنامه در تالار دانشگاه فرهنگیان برگزار شود اما با توجه به اینکه آن روز بنا بود در سراسر مشهد مراسم بزرگداشت شهدای گمنام برگزار شود و دانشگاه فرهنگیان هم یکی از محل‌های برگزاری این مراسم بود برای اینکه تنشی ایجاد نشود، تشکل مجمع مشورتی تصمیم گرفت مکان برنامه‌اش را تغییر دهد و به تالار رازی دانشگاه علوم پزشکی انتقال دادند.

‌ منظورتان از تنش چیست؟

مقصود من تنش‌های صوتی و اداری است. بالاخره برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌تواند با سر و صدا همراه باشد به ویژه که در دو برنامه مداحی نیز داشتند.

‌ از چند روز پیش متوجه مخالفت مقام‌های قضایی شدید؟

درست یک روز پیش از برگزاری مراسم حدود ساعت ٣ بعدازظهر بود که از طرف دادستانی نامه‌ای به استانداری فکس شد. در این نامه آمده بود هیچ گونه مراسمی در ساعت ٩ الی ١٢ در محل تالار رازی برگزار نشود. این دقیقا حکم دادستانی بود. من و آقای استاندار مرتب با دادستان محترم تماس گرفتیم اما پاسخگو نبودند. من خودم نزدیک به پنجاه بار هم تلفن همراه ایشان را گرفتم و هم شماره ثابت‌شان را و جالب بود که تلفن همراه‌شان زنگ می‌خورد و پاسخ نمی‌دادند. وقتی دیدم که پاسخگو نیستند ناچار شدیم به صورت کتبی اعلام کنیم و نامه ارسال کردیم به دادستانی که این برنامه چون مجوز دارد و تهدید امنیت و انتظامی هم متوجه آن نیست و با توجه به استعلامی که از نیروی انتظامی و دستگاه اطلاعاتی هم گرفتیم و آنها هم برگزاری برنامه را بلامانع می‌دانند از نظر ما برگزاری برنامه ایرادی ندارد و شما هم همکاری لازم را با ما داشته باشد.

‌ دادستانی پاسخ نامه شما را داد؟

نه، نامه ما بی‌پاسخ ماند.

‌ خب با بی‌پاسخ ماندن نامه تصمیم گرفتید که مانعی در برگزاری برنامه ایجاد نکنید؟


این برنامه مجوزهای لازم را داشت و همانطور که گفتم دستگاه‌های انتظامی و اطلاعاتی هم برگزاری آن را بلامانع می‌دانستند ولی با این حال استاندار با مدیرکل دادگستری استان تماس گرفتند که بعد از تماس‌های مکرر ایشان بالاخره حدود ساعت پنج و شش بعدازظهر پاسخگوی تلفن‌شان می‌شوند. استاندار شرح ماوقع می‌کند و توضیحات لازم را می‌دهد و می‌گوید که برگزاری این برنامه اشکالی ندارد و این برنامه همه مجوزهای لازم را کسب کرده است و مدیرکل دادگستری استان هم می‌گوید آقای دادستان دغدغه‌هایی داشتند که من با ایشان صحبت می‌کنم و نتیجه را به شما اطلاع خواهم داد. اما آقای رییس کل دادگستری هم هیچ تماسی با ما نگرفتند تا نتیجه را اعلام کنند و تماس‌های ما و استاندار را هم بی‌پاسخ گذاشتند.

‌ چه اتفاقی افتاد که سالن برنامه از تالار رازی دانشکده علوم پزشکی هم تغییر کرد، آیا شما در جریان این موضوع بودید؟

چون در نامه دادستانی بیان شده بود که برنامه‌ای در تالار رازی برگزار نشود، برگزار‌کنندگان این تلقی را داشتند که دادستانی به خاطر مسائل ترافیکی و مرکز بودن این مکان چنین حکمی را صادر کرده است و مکان دیگری را در نظر گرفتند و به ما هم اطلاع دادند و ما هم در فرمانداری و استانداری اعلام کردیم که مشکلی با تغییر مکان نداریم و برگزاری برنامه همچنان از نظر ما بلامانع است. برگزار‌کنندگان هم اعلام کردند که مکان برنامه تغییر کرده است و ما هیچ واکنشی از سوی دادستانی ندیدیم. اما در ساعتی که برنامه قرار بود برگزار شود این‌بار دادستان نه به صورت کتبی که به صورت شفاهی دستور پلمب آن مکان را می‌دهد و عملا مانع برگزاری سخنرانی آقای مطهری می‌شود.

‌ علیرضا رحیمیان، نماینده مردم تهران گفته‌اند رییس قوه‌قضاییه در جلسه‌ای که با نمایندگان داشته اعلام کرده دادستان بیش از ١٠ بار با استاندار تماس گرفته اما استاندار پاسخگو نبوده است؟


دادستان هیچ تماس تلفنی با استاندار نداشتند بلکه خود دادستان بود که تماس‌های استاندار را بی‌پاسخ گذاشت.
‌ مساله دیگری که علیرضا رحیمی به نقل از رییس قوه‌قضاییه گفته این است که استانداری به درخواست تشکیل جلسه شورای تامین از سوی دادستانی توجه نکرده است.
مسیر درست و قانونی همین است که اگر هر یک از اعضای شورای تامین دغدغه‌ای در مورد برگزاری یک برنامه دارند به شورای تامین انتقال دهند تا به آن رسیدگی شود. یا آن دغدغه قابل رفع است یا غیرقابل رفع که در آن صورت ما خودمان برنامه را لغو می‌کنیم. الان مساله ما همین است که اصلا چنین مساله‌ای صحت ندارد و دادستانی هیچ دغدغه‌ای را به ما منتقل نکرد و هیچ درخواستی ارایه نداد. اگر دادستان محترم دغدغه خود را به صورت کتبی یا حتی تلفنی بیان می‌کرد ما قطعا آن را پیگیری می‌کردیم اما ایشان هیچ مساله‌ای را بیان نکرد. شورای تامین استان خراسان دو سال است که در کشور از جهت تدابیر و هماهنگی با نهادهای دیگر رتبه اول را کسب کرده است.

‌ یعنی هیچ درخواستی مبنی بر تشکیل جلسه شورای تامین از سوی دادستانی به شما داده نشد؟


اصلا چنین درخواستی چه به صورت تلفنی و چه به صورت کتبی به ما ارایه نشد. مطمئن باشید اگر چنین درخواستی به ما ارایه می‌شد ما به آن توجه می‌کردیم. ما که حاضر نیستیم اجتماعی صورت بگیرد و منجر به جرم شود. اما هم نیروی انتظامی و هم اداره کل اطلاعات به ما گفتند که مشکلی در برگزاری برنامه وجود ندارد. ما معتقدیم اتفاقا لغو این برنامه مشکل‌ساز شد و برگزار شدنش هیچ مشکلی نداشت.

‌ بعد از لغو سخنرانی، استاندار با چه کسانی تماس داشتند؟


آقای استاندار در این فاصله با وزیر کشور، رییس قوه‌قضاییه، دادستان کل کشور و رییس مجلس تماس گرفتند و گفت‌وگوهای تلفنی مفصلی را انجام دادند و همه آنها این موضوع را که یک سخنرانی اینگونه لغو شود را درست ندانسته بودند و گفتند موضوع را پیگیری خواهند کرد.

منبع:پژواک ایران