PEZHVAKEIRAN.COM سرمایه‌گذاران خارجی برای ساخت هتل‌های زنجیره‌ای به ایران می‌روند
 

سرمایه‌گذاران خارجی برای ساخت هتل‌های زنجیره‌ای به ایران می‌روند

آرمان آرامش
هتل پنج ستاره
هتل پنج ستاره "گران ملیا قو" در متل قو در شمال ایران

توافق ایران با قدرت‌های بزرگ جهانی بر سر برنامه هسته‌ای این کشور که به برچیده شدن یا کاهش تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران منجر شد، بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی را تشویق به سرمایه‌گذاری یا حداقل مطالعه جدی درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران کرده است.

در کنار سرمایه‌گذاری، دولت ایران امیدوار است تا با دعوت از گردشگران خارجی، به صنعت توریسم بهبود بخشد و درآمد خود از گردشگری را افزایش دهد.

+ بیشتر بخوانید: ایران، مقصد جدید گردشگران ایتالیایی؟

سازمان گردشگری جهانی وابسته به سازمان ملل متحد می‌گوید در سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۵ میلیون توریست از ایران دیدن کردند که این تعداد نسبت به سال قبل(۲۰۱۴) از رشد پنج درصدی برخوردار بوده است.

بر اساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری سهم صنعت توریسم در تولید ناخالص ملی ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی حدود دو و نیم درصد بوده است که البته تخمین زده شده این سهم امسال بیشتر شود.

هتل ایبیس در تهران
 هتل ایبیس در تهران

مشوق‌های دولت ایران برای رونق صنعت هتل‌داری

تعداد هتلهای "پرستاره" در ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر حتی بعضی از همسایگان این کشور زیاد نیست.

ناکافی بودن مراکز اقامتی دارای استانداردهای بین‌المللی و افزایش سفرهای تجاری و تفریحی مسافران خارجی باعث شده تا بعضی از سرمایه‌گذاران خارجی افزایش هتل‌های بین‌المللی زنجیره‌ای در ایران را برای سرمایه‌گذاری مناسب بدانند.

به همین دلیل دولت ایران با ارائه تسهیلاتی در صدد جذب سرمایه‌گذاران خارجی و مهیا کردن زمینه ورود آنها به بازار این کشور است.

از جمله این تسهیلات "معافیت مالیاتی" برای افرادی است که در بخش توریسم سرمایه‌گذاری کنند. بگفته محمد خزاعی، معاون وزیر اقتصاد ایران این "معافیت مالیاتی" در مناطق غیرمحروم ۵ سال و در مناطق محروم ۱۳ سال است.

سازمان میراث فرهنگی ایران هم به سرمایه‌گذاران خارجی اطمینان داده که نرخ هتل‌ها در ایران به زودی آزاد خواهد شد.

هتل هتل "نووتل" و "ایبیس" در تهران

کدام هتل‌های 'پرآوازه' به ایران می‌آیند؟

گروه هتل‌های زنجیره‌ای "اکور" فرانسه اولین شرکت بزرگ هتلداری جهان بود که پس از توافق هسته‌ای در ایران هتل راه اندازی کرد.

دو هتل پنج ستاره با نامهای "ایبیس" و "نووتل" که چسبیده بهم هستند، بر اساس قراردادی که شرکت فرانسوی "اکور" با شرکت "آریا زیگورات " ایران بسته در فرودگاه "امام خمینی" راه اندازی شده‌اند.

این شرکت بزرگ فرانسوی با داشتن دویست و چهل هزار کارمند، ۴۱۰۰ هتل فعال در سراسر جهان دارد.

هتل بین‌المللی
هتل بین‌المللی "گران ملیا قو"در سلمان شهر(متل قو) در حال ساخت است

سال گذشته گروه هتل‌های زنجیره‌ای "ملیا" اعلام کرد که قصد دارد در ایران هتلی مجلل راه‌اندازی کند.

این شرکت اسپانیایی گفته است هتل پنج ستاره "گران ملیا قو" برجی ۱۳۰ متری با ۳۱۹ اتاق مجلل خواهد بود که در سلمان‌شهر (متل قو) در حال ساخت است. این اولین هتل خارجی کنار دریا خواهد بود که بعد از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ در ایران راه اندازی می‌شود.

ساخت این هتل و مجموعه اطراف آن از چند سال پیش با سرمایه‌گذاری یک سرمایه‌دار ایرانی آغاز شده بود. در کنار این هتل دو برج مسکونی نیز ساخته می‌شود و علاوه بر باشگاه ورزشی، استخر و رستوران، دارای مرکز خریدی است که از چندی پیش آغاز به کار کرده است.

گروه روتانا

شرکت مدیریت هتلهای زنجیره‌ای "روتانا" از امارات متحده عربی هم گفته است در سال‌های آینده قصد دارد در ایران هتل بسازد.

بگفته این شرکت دو هتل ۵ ستاره در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی در شهر مشهد راه اندازی می‌شود. "روتانا" دو هتل هم تا سال ۲۰۱۸ میلادی در تهران خواهد ساخت که در مجموع ۴۰۴ اتاق خواهند داشت.

شرکت هتل‌های بین‌المللی "ماریوت" هم تمایل خود را برای ورود به بازار ایران و ساخت هتل‌های جدید اعلام کرده است اما به گفته مدیر بخش خاورمیانه این شرکت آمریکایی، بدلیل مشکلات مرتبط با تحریم‌های آمریکا علیه ایران از نظر قانونی فعلا امکان ورود به بازار این کشور را ندارد.

هتل پنج ستاره

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات مالی"یورومانیتور اینترنشنال" در پنج سال آینده حدود ۹۰۰ هتل در ایران ساخته خواهد شد و ۲۵ درصد به گردش مالی هتل‌داری در ایران افزوده خواهد شد.

ایران پیش‌بینی می‌کند که تعداد مسافران خارجی که اکنون حدود ۵ میلیون نفر در سال است در ده سال آینده، به ۲۵ میلیون نفر در سال می‌رسد.

بیشتر هتل‌های پنج ستاره ایران پیش از انقلاب و توسط شرکت‌های خارجی از جمله هیلتون، شرایتون و هایت بنا شدند اما پس از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ فعالیت این شرکت‌ها در ایران قطع شد

منبع:بی بی سی