آرش صادقی و همسرش گلرخ ابراهیمی ایرایی که هر دو در زندان اوین به سر می‌برند

آرش صادقی و همسرش گلرخ ابراهیمی ایرایی که هر دو در زندان اوین به سر می‌برند

امیر رئیسیان، وکیل آرش صادقی به کمپین حقوق بشر اطلاع داده که «هنوز خبر خوشی وجود ندارد.» عدم آزادی آرش صادقی در حالی صورت گرفته که دیروز به گفته امیر رئیسیان، دادستانی در تماس با خانواده آرش صادقی و گلرخ ایرایی از آنها خواسته با آوردن وثیقه شرایط مرخصی آنها را برای صبح یکشنبه ۱۲ دی فراهم کنند.

حال آرش صادقی در ۶۹امین روز اعتصاب غذای خود وخیم اعلام شده‌بود. او با مشکلات کلیه، احتمال سوراخ شدن معده و احتمال خونریزی معده در خواب، بریده بریده گفتن کلمات، پوسته پوسته شدن پوست بدن، بی‌خوابی، خطر به کما رفتن و خطر مرگ دست به گریبان است که همگی از عوارض اعتصاب غذا هستند.

آرش صادقی با هدف آزادی همسرش، گلرخ ایرایی اعتصاب غذای خود را آغاز کرد.

شش زندانی دیگر در اعتصاب غذا

  • علی شریعتی دیگر زندانی سیاسی وارد ۶۲ امین روز اعتصاب غذای خود شده‌است. گزارش‌ها از وخامت حال او می‌گویند. شریعتی روز گذشته با قند خون ۴۳ و فشار خون ۸ روی ۶ بیهوش شده و به بهداری زندانی اوین منتقل شده‌بود. او در اعتراض به حکم پنج‌سال زندان به دلیل شرکت در یک تجمع صلح‌آمیز علیه اسیدپاشی دست به اعتصاب غذا زده‌است. یک فرد نزدیک به خانواده شریعتی به هرانا، وبسایت خبری وابسته به فعالان حقوق بشر در ایران گفته بود که او تقریباً به زخم بستر دچار شده و خوابیدن هم برای او دردناک شده‌است. او همچنین از درد شدید کلیه‌های او و وضعیت بد آنها خبر داده.
  • سعید شیرزاد عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان نیز در زندان رجایی‌شهر به اعتصاب غذای خود ادامه می‌دهد. او وارد ۲۶ امین روز اعتصاب غذای خود شده‌است. بر اساس گزارش هرانا، دادستانی در پاسخ نامه شیرزاد گفته که موارد مطرح‌شده در نامه او حکومتی است و ربطی به زندانی ندارد. شیرزاد گفته که تا زمان حضور نماینده دادستان و نماینده رئیس زندان‌ها، از اعتصاب خود دست نخواهد کشید. شیرزاد در نامه خود نسبت به وضعیت نامناسب زندان رجایی‌شهر و «توهین مستمر مأموران به خانواده‌های زندانیان، عدم قبول نامه‌های رسمی اعتصاب غذا، بازداشت خانواده‌های زندانیان سیاسی در سالن ملاقات، جلوگیری از اعزام زندانیان سیاسی به مراکز درمانی، ضرب و شتم زندانیان سیاسی و اعزام اجباری به دادگاه» انتقاد کرده‌بود و با دوختن لب‌هایش، اعتصاب غذا را تا پایان‌یافتن این شرایط آغاز کرد.
  • محمدرضا نکونام روحانی منتقد ساکن قم نیز در زندان ساحلی قم به اعتصاب غذای خود ادامه می‌دهد. پزشکان نسبت به خطر رفتن به کما و نابینایی موقت این روحانی هشدار داده‌اند. برخی از استادان و دانشجویان حوزه علمیه قم از او درخواست کرده‌اند تا اعتصاب غذا و دارو را بشکند و مراجع تقلیدی همچون شبیری زنجانی، جوادی آملی و صانعی از برخورد صورت‌گرفته با او ابراز نارضایتی کرده‌اند.نکونام نیز از اول دی‌ماه و در اعتراض به «بی‌عدالتی‌های دادگاه ویژه روحانیت» اعتصاب غذایش را آغاز کرد.
  • حسن رستگاری مجد شهروند ترکیه‌ای ایرانی‌تبار نیز از ۱۳ آذرماه در اعتصاب غذا است. او پس از شرکت در یک تجمع در حمایت از کوبانی به ۱۷ سال حبس محکوم شد. دلیل اعتصاب غذای رستگاری مجد حکم طولانی زندان و گشودن سه پرونده جدید در زندان برای او ذکر شده‌است.
  • مهدی کوخیان فعال تلگرامی شهر ملکان نیز از اول دی در زندان مراغه دست به اعتصاب غذا زده‌است. او با تأکید بر بی‌گناهی خود و دوختن لب‌هایش از ارائه وثیقه برای آزادی‌اش نیز امتناع کرده‌است.
کوخیان، فعال تلگرامی، در اعتصاب غذا

کوخیان، فعال تلگرامی، در اعتصاب غذا

  • نزار زکا  که از ۱۳۹۴ و به اتهام جاسوسی برای دولت آمریکا به زندان افتاد، از ۲۸ آذرماه و در اعتراض به «بازداشت غیرقانونی» و «جلب توجه به وضعیت سایر افرادی که به صورت غیرقانونی در ایران زندانی هستند» اعتصاب غذایش را در اوین آغاز کرد.