معصومه ضیاء، از هواداران محمد‌علی طاهری و از «مربیان عرفان حلقه»، هنگام بازگشت از سفر خارجی در فرودگاه بازداشت شد. او برای دیدار با خواهر خود به شکل قانونی از ایران خارج شده بود اما هنگام بازگشت و بازداشت به او گفته‌اند که ممنوع‌الخروج بوده و نباید از کشور خارج می‌شده است.

معصومه ضیاء، یکی از «مربیان عرفان حلقه»

خانم ضیاء صبح روز جمعه ۱۷ دی ماه بازداشت شده است و ساعاتی پس از بازداشت او، مأموران امنیتی او را به خانه برده‌اند و با تفتیش منزل، وسایل الکترونیکی-ارتباطی او را با خود برده‌اند.

به گفته مأموران امنیتی، برای این هوادار عرفان حلقه که در تاریخ ۱۸ بهمن ماه سال ۹۳ در دادگاهی به ریاست قاضی احمدزاده، به اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمع غیرقانونی، به تحمل یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است، پرونده تازه‌ای گشوده‌اند.

پگاه ضیاء، خواهر معصومه ضیاء در گفت‌و‌گو با رادیو زمانه ضمن تأیید خبر بازداشت او گفته است که خواهرش در بازگشت از سفری که برای دیدار او داشته بازداشت شده است: «ما نگران بودیم که او ممنوع‌الخروج باشد و نتواند از کشور خارج شود، اما هنگام آمدنش هیچ مشکلی برای او پیش نیامد. موقع برگشت اما در فرودگاه بازداشتش کرده‌اند و به او گفته‌اند که ممنوع‌الخروج بوده و نباید از کشور خارج می‌شده است. خواهر من به شکل قانونی و با هواپیما از ایران خارج شده بود و اگر ممنوع‌الخروج بوده، پس چرا جلوی او را نگرفته‌اند؟»

معصومه ضیاء پیشتر در جریان تجمع هوادارن گروه عرفان حلقه در مقابل دادگاه انقلاب تهران بازداشت شده بود. حکم یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق او هم عیناً در دادگاه تجدید نظر به تأیید رسیده بود.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از خانم ضیاء به عنوان یکی از «مربیان عرفان حلقه» نام برده است که همراه ۱۵ نفر دیگر از «مربیان»، در دادگاه‌های مختلفی در بهمن ماه سال ۹۳، در مجموع به ۳۷ سال حبس محکوم شده‌اند.

معصومه ضیاء پیش از این موارد هم در سال ۱۳۸۵ در دادگاهی به ‏یک سال حبس تعلیقی محکوم شده بود. اتهام او شرکت در گردهمایی مسالمت‌آمیز ۲۲ خرداد سال ۸۵ بود که به هدف تغییر ‏در قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان در ایران برگزار شده بود.