PEZHVAKEIRAN.COM فاجعه ساختمان پلاسکو، فاجعه واردات ناقص
 

فاجعه ساختمان پلاسکو، فاجعه واردات ناقص
احد قربانی

 

در یک محوطه صنعتی در سوئد کار می کنم. حدود پنج هزار کارمند و کارگر در ساختمان های مختلف دو تا پنج طبقه کار می کنیم. هر سال، به کمک ماموران آتش نشانی، چهار بار تخلیه ساختمان در صورت بروز آتش سوزی تمرین می کنیم. تمرین بدون اطلاع قبلی انجام می شود، و آژیر تمرین با آژیر آتش سوزی واقعی هیچ فرقی ندارد. فقط زمانی که به مکانی که از قبل می دانیم که باید پس از آتش سوزی به آنجا باید بشتابیم می رسیم، اطلاع می یابیم که آژیر، تمرینی است.

همه طبقه ها به تابلوهای برجسته و قابل رویت مجهز است که راه های خروج اضطراری را با شبرنگ و لامپ های کم مصرف دائمن روشن، نشان می دهد.

تمام ساختمان به حسگر (sensor) گرما و دود مجهز است. اکثر این حسگرها به شبکه لوله کشی آب مجهز هستند که در گرما بالا و یا دود غلیظ باز می شود و محیط را به طور خودکار آب پاشی می کند.

تمام این تجهیزات دائمن آزمایش می شود. باز با این حساب، گاه اشتباهات انسانی و یا تکنیکی فاجعه می آفریند.

آیا آسمانخراش های تهران به وسایل ایمنی لازم برای آتش سوزی و یا زلزله و یا دیگر حوادث طبیعی مجهز هستند؟ چه کسی مسئول کنترل این وسایل ایمنی و درست کارکردن آنهاست؟

 

در بسیاری موارد ما تکنولوژی لازم را وارد می کنیم، ولی فرهنگ کاربرد، نگهداری و ایمنی آنها را نمی آموزیم.

ساختمانهای ما بزرگتر و بلندتر شده است و عده بیشتری را زیر یک سقف جمع می کند و هر حادثه ای می تواند، مال و جان بسیاری را که بی شک که پوشش بیمه ندارند، به خطر بیندازد، ولی فرهنگ پیشگیری و ایمنی ما در مقابل بلندی این ساختمان ها بسیار کوتاه است.

خودروهای ما سریعتر شده است. سرعت و شتاب بالا، کنترل کمتر و خسارت بیشتر، پیامد ناگزیر آن است. اما، فرهنگ رانندگی با احتیاط و احترام به همسفر، رسیدگی، کنترل و معاینه خودروها و از دور خارج کردن خطرناک ها و پرسوزها و بدسوزها تقریبن وجود خارجی ندارند.

واردات ناقص ما به تکنولوژی ختم نمی شود. ما حتی مفاهیمی چون آزادی و دموکراسی را هم ناقص وارد کردیم. آزادی را سانسور دیگران درک می کنیم و دموکراسی را حکومت اکثریت بر اقلیت بدون توجه به حقوق اقلیت. از اینرو اگر کسی رای اکثریت را با خود داشت، خود را مجاز می داند، اقلیت را نابود کند تا در انتخابات بعدی خود را بیمه کرده باشد. برای همین در ایران ممنوعیت های گوناگون داریم، ممنوع القلم و ممنوع التصویر، ممنوع الخروج. در ترکیه کودتا کشف می شود. فراموش می کنیم که دموکراسی درست برای وجود شانس اقلیت برای اکثریت شدن بوجود آمد. ما شیوه به قدرت رسیدن با دموکراسی را وارد می کنیم ولی فرهنگ رواداری با اقلیت را نمی آموزیم.

تکنولوژی و شیوه ها را می توان وارد کرد، ولی فرهنگ را باید با تمرین و ممارست و کار پیگیر ساخت. در این میان تشکل های مردمی، سازمان های مردم‌نهاد و روشنفکران نقشی تعیین کننده دارند.

 

۳ بهمن ماه ۱۳۹۵

احد قربانی دهناری

گوتنبرگ، سوئد

ahad.ghorbani@gmail.com

http://ahad-ghorbani.com

http://www.facebook.com/ahad.ghorbani.dehari

http://telegram.me/ahaddehnari

 

Abstract

Plasco Building disaster, a disaster of incomplete imports.

Technologies, procedures and methods can be imported, but culture should be built with the practice and continues works. The non-governmental organization (NGO) and intellectuals have a crucial role.

Ahad Ghorbani Dehnari

22 January 2017

 

منبع:پژواک ایران


فهرست مطالب احد قربانی در سایت پژواک ایران 

*شباهت چشمگیر وضعیت رژیم جمهوری اسلامی با ‏سالهای آخر رژیم شاه  [2017 Feb] 
*اجتهادِ مذهب شیعه: چرخ پنجم فقه  [2017 Feb] 
*فاجعه ساختمان پلاسکو، فاجعه واردات ناقص   [2017 Jan] 
*آنیتا دورازیو: چهل سال مبارزه پیگیر، خستگی ناپذر و کارا برای حقوق پناهندگان  [2017 Jan] 
*حقوق، آزادی، وظایف و مسئولیت شهروندی  [2017 Jan] 
*آرزوها و پیمان‌های سال نو میلادی  [2016 Dec] 
* دانشکده های محل کار: تجربه کاری در اریکسون و ولوو  [2016 Dec] 
*جشن شب یلدا، آبیاری نهال امید و شادی در درازترین شب سال  [2016 Dec] 
*یک اثر ارزشمند، ژرف و همه جانبه در ‏معرفی سوادکوه، قائم شهر، کیاکلا و ‏جویبار  [2016 Dec] 
*مرگ فیدل کاسترو و پختگی سیاسی ما ایرانیان  [2016 Nov] 
*دکتر امیر منصور میری: اندیشمندی خدمتگذار  [2016 Nov] 
*درس های مشترک پیروزی ترامپ و احمدی نژاد  [2016 Nov] 
*سکولاریسم، حقوق بشر و رواداری   [2016 Oct] 
*موسیقی: بخش جدایی ناپذیر انسانیت و ایرانیت (بخش دوم)  [2016 Oct] 
*بز، کل، میش و نرهای بلندی های قره داغ، دوبرار و انگمار  [2016 Sep] 
*موسیقی: بخش جدایی ناپذیر انسانیت و ایرانیت (بخش نخست)  [2016 Sep] 
*آیا قدرت های بزرگ در صلح طلبی خود صادقند؟  [2016 Aug] 
*چرا ما که باران می خواستیم سیل آمد؟  [2016 Jun] 
*فرمانده کیجا  [2016 Jun] 
*اوسا قدرت  [2016 May] 
*ویلیام شکسپیر: کاوشگر چیره‌دست سرشت انسان  [2016 Apr] 
*خیام قربانپور تبریزی  [2016 Apr] 
*آرزوها و پیمان‌های سال نو خورشیدی  [2016 Mar] 
*ترانه های بهاری و نوروزی  [2016 Mar] 
*استاد ارجمند، دکترآرامش دوستدار، مبارزه خونین بین تعقل و تعبد در سراسر تاریخ ایران جریان داشت ودارد  [2016 Jan] 
*آرزوها و پیمان‌های سال نو  [2016 Jan] 
*ننه و آقاجان  [2015 Dec] 
*تواب ها همرزمان شکنجه شده ما  [2015 Dec] 
*فلسفه چیست که دیکتاتورها اینگونه از آن در هراسند؟  [2015 Sep] 
*پیام های توافق هسته ای با ایران  [2015 Jul] 
*نقش اپوزیسیون در بقای جمهوری اسلامی ایران  [2015 Jun] 
*چرا روحانیت شیعه و پادوهای آنها قابل اعتماد نیستد؟  [2015 May] 
*آیین‌ها و جشن‌های ملی را پاس بداریم: نوروز  [2015 Mar] 
*احمد مطیعی نقاش پر کار ایرانی ساکن آلمان  [2015 Jan] 
*من چارلی هستم  [2015 Jan] 
*بانوی تنها  [2014 Oct] 
*آیا دولت باید همه‌ی کارها را انجام دهد؟  [2014 Sep] 
*پاکسازی و اخراج دگراندیشان: جنایت کلان جمهوری اسلامی که باسکوتی باورنکردنی برگزار شد  [2014 Sep] 
*چرا خنده‌های خاتمی و شیرین زبانی‌های روحانی راه به جائی نمی‌برد؟  [2014 Aug] 
*داعش فراورده‌ی مشترک و پیامد ناگزیر سیاست‌های امریکا و جمهوری اسلامی ایران در منطقه  [2014 Aug] 
*معرفی کتاب رواداری   [2014 Aug] 
*احمد شاملو: عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد  [2014 Jul] 
*۴ تیر ماه صدمین سالروز تولد شاپور بختیار است. یاد این سیاستمدار آزاده را گرامی بداریم!  [2014 Jun] 
*معرفی کتاب: رواداری  [2014 Jun] 
*می‌خواهم سیر گریه کنم  [2014 Jun] 
*نگاهی به روند کاهش ساعات کار در سوئد  [2014 May] 
*شش ساعت کار روزانه در کمون گوتنبرگ  [2014 Apr] 
*۸ مارس روز جهانی زن فرخنده باد!  [2014 Mar] 
*جنبش فدائیان و مجاهدین خلق الهام‌بخش نسل‌ها  [2014 Feb] 
*چرا روحانیت شیعه قابل اعتماد نیست؟  [2014 Jan] 
*برگردان برخی اسناد تاریخی روابط ایران و امریکا  [2014 Jan] 
*تناقضات چاره‌ناپذیر جمهوری اسلامی  [2014 Jan]