PEZHVAKEIRAN.COM ۷۰ هزار ایرانی دوتابعیتی در آلمان و ممنوعیت سفر به آمریکا
 

۷۰ هزار ایرانی دوتابعیتی در آلمان و ممنوعیت سفر به آمریکا

 


دویچه وله: ممنوعیت سفر شهروندان ۷ کشور به آمریکا دامن‌گیر شماری از چهره‌های سرشناس از جمله سیاستمداران هم شده است. امید نوری‌پور، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان آلمان در گفتگو با دویچه‌وله از این ممنوعیت و راه مبارزه با آن می‌گوید.

امید نوری‌پور، نماینده ایرانی‌تبار حزب اتحاد ۹۰/ سبزها در آلمان و سخنگوی سیاست خارجی این حزب است. او افزون بر تابعیت آلمانی، تابعیت ایرانی هم دارد.

دویچه‌وله: شهروندان سوریه، لیبی، سومالی، عراق، سودان و ایران موقتا اجازه ورود به خاک آمریکا را ندارند. آقای نوری‌پور، شما در کنار تابعیت آلمانی دارای تابعیت ایرانی هم هستید و به این ترتیب این ممنوعیت شامل حال شما هم می‌شود. آیا شما نمونه‌ای هستید که نشان می‌دهد این فرمان تا چه اندازه ناعادلانه است؟

امید نوری‌پور: مورد من قطعا مهمترین مورد نیست، اما با این حال مثال خوبی است که نشان می‌دهد جریان از چه قرار است. در اینجا مسئله بر سر امنیت نیست، بلکه در مورد یک سیاست نمادین کثیفی است که جوامع ما را مسموم می‌کند. شهروندان هفت کشور یادشده [طبق این فرمان] به عنوان یک تهدید شناخته شده‌اند. اگر آنها [آمریکایی‌ها] می‌خواهند در مورد امنیت حرف بزنند، باید به سراغ کشورهایی بروند که در حادثه تروریستی یازده سپتامبر نقش داشتند.

من بسیار خرسندم و نسبت به تعداد زیادی که در فرودگاه دست به اعتراض زدند، احساس افتخار می‌کنم. همینطور حقوق‌دانانی که هم اینک به صورت داوطلبانه آنجا هستند، دستاوردهای زیادی داشتند. این آدم‌ها بهترین دلیل برای گفتن این هستند که: مهم نیست دولت چه در سر دارد، من با این حال همیشه عاشق آمریکا می‌مانم. من به شخصه یکی از طرفداران سرسخت روابط میان‌قاره‌ای هستم. من تا به اینجا به ۴۰ کشور سفر کرده‌ام و معاون گروه پارلمانی در امور آلمان−آمریکا هستم. 

اطلاق یک ممنوعیت سفر کلی واقعا خنده‌دار است. ببینید، پسر من الان ۷ سال دارد و در برلین از یک مادر آلمانی متولد شده است. او اصلا ارتباطی با ایران ندارد، اما با این حال اینک نمی‌تواند به آمریکا سفر کند. چرا؟ چون یک تهدید به حساب می‌آید؟ این ممنوعیت هنوز همه مسلمانان را شامل نمی‌شود، اما می‌تواند به این سمت حرکت کند. برای همین هم مهم است، از کسانی که خواستار جلوگیری از آن هستند، حمایت شود.

دویچه‌وله: شما از دولت آلمان چه انتظاری دارید؟
برآورد می‌شود که این ممنوعیت در آلمان حدود ۱۰۰ هزار نفر را تحت الشعاع قرار بدهد، چون این افراد دارای دو تابعیت هستند. تنها ۷۰ هزار ایرانی دو تابعیتی [در آلمان] وجود دارند. من می‌خواهم که دولت آلمان دست‌کم برای این گروه و تضمین منافع آنها تلاش کند. هر چند من به شخصه گذرنامه دیپلماتیک دارم، اما به این معنا نیست که موقعیت دیپلماتیک دارم و مجاز به سفر به آمریکا هستم.

در وضعیت فعلی واقعا چه کاری از دست آلمان و اروپا برمی‌آید؟

بهترین کار این است که اروپایی‌ها در کنار هم بایستند. اما این اتفاق نخواهد افتاد. [میلوش] زمان، رئیس‌جمهور چک مثلا گفته که از فرمان ممنوعیت سفر ترامپ حمایت می‌کند و در مخالفت با سیاست‌های پناهجوپذیری اتحادیه اروپا به او به چشم یک متحد نگاه می‌کند. اما آلمان باید دست‌کم از شهروندان آلمانی حمایت کند که از سفر آزادانه آنان جلوگیری به عمل آمده است. امروز باید با صدای بلند و واضح به دولت ترامپ گفت: این شروع خوبی نیست. خیلی از همکاران و دوستانم در حال حاضر برای من نامه‌ی ‌همبستگی فرستاده‌اند. آنها به من گفته‌اند که در همبستگی با من نمی‌‌خواهند به آمریکا سفر کنند. اما من معتقدم که این روش کاملا غلطی است. شما باید همبستگی‌تان را با سفر به آمریکا نشان دهید؛ به آنجا بروید! با مردم [در این باره] حرف بزنید!
هدف [این اقدام ترامپ] مسموم کردن جامعه است. دست‌کم تأثیر این حرکت اینگونه خواهد بود و پیامی که با این دستور به مسلمانان جوان در سراسر جهان ارسال می‌شود این است که جوامع غربی شماها را نمی‌خواهند.

آیا معتقدید که این فرمان موجب تقویت اسلام‌گرایان خواهد شد؟
صددرصد. حاضرم شرط ببندم که چند روز دیگر ویدئوهایی که در آنها بچه‌های پنج ساله را نشان می‌دهد که از مادرشان جدا شده‌اند، روی پلتفرم‌های جهادگرایان پیدا می‌شوند.

منبع:پژواک ایران