PEZHVAKEIRAN.COM وضعیت شهروندان دوتابعیتی و دارندگان گرین کارت
 

وضعیت شهروندان دوتابعیتی و دارندگان گرین کارت

 

فرمان اجرایی سفر افراد دو تابعیتی را محدود نمی کند، تا زمانی که دارای گذرنامه کشوری غیر ممنوع شده و ویزای معتبر آمریکا را در اختیار داشته باشند.

فرمان اجرایی سفر افراد دو تابعیتی را محدود نمی کند، تا زمانی که دارای گذرنامه کشوری غیر ممنوع شده و ویزای معتبر آمریکا را در اختیار داشته باشند.

 

فیس بوک وزارت خارجه آمریکا به فارسی پرسش و پاسخ های متعددی در مورد فرمان اجرایی منع موقت ورود به آمریکا و وضعیت شهروندان دوتابعیتی منتشر کرده که به شرح زیر است:

آیا این فرمان اجرایی در برگیرنده دو تابعیتی ها هم می شود؟

این فرمان اجرایی سفر افراد دو تابعیتی را محدود نمی کند، تا زمانی که دارای گذرنامه کشوری غیر ممنوع شده و ویزای معتبر آمریکا را در اختیار داشته باشند. آنها می توانند سفر به آمریکا را از سر بگیرند.

این فرمان اجرایی سفر افراد دو تابعیتی را محدود نمی کند، تا زمانی که دارای گذرنامه کشوری غیر ممنوع شده و ویزای معتبر آمریکا را در اختیار داشته باشند. آنها می توانند سفر به آمریکا را از سر بگیرند.

 

سفارتها و کنسولگریهای ما در سراسر دنیا به درخواستهای ویزای مهاجرتی و غیر مهاجرتی و صدور آن ویزاها برای شهروندانی که واجد شرایط هستند و با گذرنامه یکی از کشورهای غیر منع شده، حتی اگر دارای تابعیت دوگانه یکی از هفت کشور برشمرده شده هستند، اقدام می کنند، مبادرت خواهند کرد.

این چگونه شهروندان دو تابعیتی از کشورهای دارای توافق معافیت ویزا با آمریکا را در بر می گیرد؟

مانند پیش از این فرمان اجرایی، شهروندان دو تابعیتی عراق، ایران، سوریه و سودان مشمول طرح لغو ویزا نمی شوند و باید برای سفر به آمریکا ویزا داشته باشند. چنین افرادی می توانند برای ویزای مورد نیازشان در سفارت یا کنسولگری ایالات متحده اقدام کنند. شهروندان دو تابعیتی یمن، لیبی، سومالی و هر کشور مجموعه برنامه لغو معافیت ویزاها می توانند تحت برنامه معافیت ویزاها به سفر به آمریکا ادامه دهند، مگر اینکه آنها از ماه مارس ۲۰۱۱ تا کنون به یکی از آن هفت کشور سفر کرده باشند، که در این صورت باید ابتدا برای دریافت ویزای آمریکا اقدام کنند.

آیا این فرمان شامل شهروندان دو تابعیتی همه کشورها می شود؟ آیا قوانین خاصی برای شهروندان دو تابعیتی کشورهای خاصی وجود دارند؟

این فرمان اجرایی سفر شهروندان دو تابعیتی هیچ کشوری را محدود نمی کند، در صورتی که آنها دارای گذرنامه یک کشور غیرممنوع و در صورت نیاز یک ویزای معتبر آمریکا باشند.

آیا افراد دارای گرین کارت یا اقامت دائم ایالات متحده مشمول این دستور می شوند؟

همانطور که وزیر امنیت میهن اعلام کرد، “در اجرای مقررات دستور اجرایی ریاست جمهوری، من ورود افراد دارای اقامت قانونی دائم را در منافع ملی (کشور) می بینم. به این ترتیب، در غیاب دریافت اطلاعات عمده ای مبنی بر وجود تهدید جدی علیه امنیت و رفاه عمومی، وضعیت اقامت قانونی دائم در تصمیم گیری پرونده به پرونده عامل تعیین کننده خواهد بود.”

آیا استثنائاتی در این ممنوعیت موقتی بر ورود (به آمریکا) وجود دارد؟

اداره وزارت امنیت میهن و وزارت امور خارجه ممکن است در مواردی که در جهت منافع ملی باشند، برای اتباع کشورهایی که در غیر اینصورت ویزا یا ورودشان تحت این دستور اجرایی ممنوع شده است، ویزاهایی را صادر کند یا ورودشان را اجازه دهد.
ما با اداره امنیت میهن در ارتباط نزدیک هستیم تا استثنائات مربوط به این دستور اجرایی راکه در جهت منافع ملی (کشور) هستند، مشخص کنیم و زمانی که جزییات بیشتر در دسترس باشند آنها را در اختیار قرار خواهیم داد.

آیا قوانین خاصی برای دارندگان اقامت قانونی دائم کانادا وجود دارد؟

مهاجرین به کانادا (به جز پناهندگان) که دارای گذرنامه یکی از کشورهای منع شده هستند می توانند برای ورود به ایالات متحده اقدام کنند، در صورتی که فرد گذرنامه اش را به همراه ویزای مهاجرتی یا غیر مهاجرتی ارائه و مدرک وضعیت مهاجرتی هنگام ورود به کانادا و تنها در صورتی که آغاز سفر در کانادا و از طریق مرز زمینی یا مکان از پیش تعیین شده بوده باشد.

مهاجرین به کانادا (به جز پناهندگان) که دارای گذرنامه یکی از کشورهای منع شده هستند می توانند برای دریافت ویزای مهاجرتی یا غیر ایالات متحده اقدام کنند، در صورتی که فرد گذرنامه اش را به همراه مدرک ثابت کننده وضعیت مهاجرتی اش در کانادا به مامور کنسولی ارائه کند. این فرم ها باید در یکی از کنسولگری های ایالات متحده در کانادا تکمیل شوند.

من یک شهروند ایرانی هستم و نیاز به سفر اضطراری دارم. چگونه می توانم واجد شرایط مستثنی شدن و دریافت ویزا یا جواز سفر به ایالات متحده شوم؟

وزارت امنیت میهن و وزارت امور خارجه می توانند به طور مورد به مورد و در صورتی که در جهت منافع ملی باشد برای شهرواندان کشورهایی که مطابق این فرمان اجرایی برایشان دریافت ویزا و مزایا ممنوع شده ویزا و یا مزایا تعلق صادر کنند.
ما با هماهنگی نزدیک با وزارت امنیت میهن به دنبال شناسایی استثنا هایی برای این فرمان اجرایی که در جهت منافع ملی باشد هستیم و اطلاعات بیشتری که به دستمان برسد با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

آیا باید برای مصاحبه خود حاضر شوم؟

به اطلاع می رسانیم که در شرایط فعلی وقت مصاحبه متقاضیان لغو شده است. بنابراین متقاضیان نباید به بخش کنسولی محل مصاحبه خود سفر و مراجعه کنند. کلیه مراحل مربوط به صدور ویزا تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمده است. برای اطلاعات بروزرسانی شده به این پیوند مراجعه نمایید:
https://travel.state.gov/…/executive-order-on-protecting-th…

من ویزای معتبر دارم. آیا می توانم از آن استفاده کنم؟

چنانچه شهروند یکی از کشورهای یمن، ایران، عراق، سومالی، سودان، سوریه و یا لیبی هستید، ویزای شما لغو شده است و برای سفر معتبر نمی باشد. توجه داشته باشید که این شرایط برای شهروندان مضاعفی که شهروندی یکی از این کشورها را هم دارا هستند نیز صادق می باشد. چنانچه ویزای شما در گذرنامه ای که متعلق به این کشور ها نمی باشد صادر شده ولی شما همچنان شهروند یکی از این کشورها هستید قادر به استفاده از این ویزا برای سفر نخواهید بود. در حال حاضر اطلاعاتی در خصوص این که چه زمانی قادر خواهید بود ویزای خود را تجدید کنید در دست نمی باشد. برای اطلاعات بروزرسانی شده به این پیوند مراجعه نمایید:

https://travel.state.gov/content/visas/en.html

آیا واجد شرایط معافیت از این تعلیق هستم؟

در حال حاضر به دارندگان ویزا و صاحبان گرین کارت ایرانی، عراقی، سومالیایی، سودانی، سوریه ای، لیبیایی و یمنی توصیه می شود که در خصوص امکان استفاده از هرگونه معافیتی با وزارت امنیت ملی (Department of Homeland Security) تماس حاصل نمایند.

آیا صاحبان گرین کارت می توانند به آمریکا سفر کنند؟

در جریان هستیم که در حال حاضر اداره گمرک و گشت مرزی (Customs and Border Patrol) به صاحبان گرین کارت هنگام ورود به ایالات متحده اجازه استفاده از معافیت هایی را می دهد. با این حال، لطفا توجه داشته باشید که این وضعیت همواره در حال تغییر و نوسان است. بنابراین جهت کسب اطلاعات دقیق تر با وزارت امنیت ملی (Department of Homeland Security) تماس حاصل نمایند.

من شهروندی مضاعف دارم. آیا می توانم به آمریکا سفر کنم؟

چنانچه شهروند یکی از کشورهای یمن، ایران، عراق، سومالی، سودان، سوریه و یا لیبی هستید و در آن واحد شهروند ایالات متحده نمی باشید، ویزای شما لغو شده است و برای سفر معتبر نمی باشد. حتی چناچه ویزای شما در گذرنامه ای که متعلق به این هفت کشور نمی باشد صادر شده ولی شما همچنان شهروند یکی از این کشورها هستید قادر به استفاده از این ویزا برای سفر نخواهید بود.
برای اطلاعات بیشتر به این پیوند مراجعه کنید:
https://travel.state.gov/…/en/visit/visa-waiver-program.html

نتیجه مراحل اداری پرونده من چه خواهد شد؟

در مورد این که تکلیف مراحل اداری پرونده شما چه خواهد بود اطلاعاتی در اختیار نداریم.. به محض دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص چگونگی ادامه روند چنین پرونده هایی، با متقاضیان مربوطه تماس حاصل خواهد شد.

مصاحبه من انجام شده است. تکلیف پرونده من چه خواهد بود؟

کلیه مراحل و روند مربوط به پرونده های ویزای متقاضیان تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمده است. به محض دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص چگونگی ادامه روند چنین پرونده هایی، با متقاضیان تماس حاصل خواهد شد.

من نتوانستم از ویزای خود استفاده کنم. آیا می توانم آن را تجدید کنم؟

چنانچه شهروند یکی از کشورهای یمن، ایران، عراق، سومالی، سودان، سوریه و یا لیبی هستید، ویزای شما لغو شده است و برای سفر معتبر نمی باشد. توجه داشته باشید که این شرایط همچنین برای شهروندان مضاعفی که شهروندی یکی از این کشورها را هم دارا هستند صادق می باشد. چنانچه ویزای شما در گذرنامه ای که متعلق به این کشور ها نمی باشد صادر شده ولی شما همچنان شهروند یکی از این کشورها هستید قادر به استفاده از این ویزا برای سفر نخواهید بود. در حال حاضر اطلاعاتی در خصوص این که چه زمانی قادر خواهید بود ویزای خود را تجدید کنید در دست نمی باشد.

من شهروند ایالات متحده هستم. آیا این دستور شامل من نیز می شود؟

خیر. دارندگان گذرنامه آمریکایی شامل این دستور نمی شوند.

پاسخ پرسشهای متداول: در پی فرمان اجرایی ریاست جمهوری که در ۲۷ ژانویه ۲۰۱۷ امضا شد، صدور ویزا برای اتباع کشورهای عراق، ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن به محض صدور آن دستور و تا اطلاع ثانوی تعلیق شده است. اگر شما شهروند یا شهروند دو تابعیتی یکی از آن کشورها هستید لطفا از گرفتن وقت مصاحبه ویزا یا پرداختن برای مصاحبه ویزا در این زمان خودداری کنید. اگر وقت مصاحبه ای از پیش داشته اید لطفا برای شرکت در آن نروید، چرا که ما امکان برگزاری جلسه مصاحبه شما را نداریم. توجه داشته باشید که سفرهای خاصی برای اهداف رسمی دولتی، سفرهای مربوط به کارهای رسمی سازمانهای بین المللی تعیین شده یا از طرف این سازمانها، از طرف پیمان همکاری ناتو، یا سفر برخی از مقامات مشمول این تعلیق نمی شوند.
لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر به پیگیری www.ustraveldocs.com وwww.travel.state.gov ادامه دهید. لطفا قبل از رفتن به سفارت برای مصاحبه و برای گرفتن تازه ترین اطلاعات در مورد فرمهای ویزا، شرایط ورود به آمریکا، زمان انتظار و اطلاعات به روز شده دیگر، به تارنمای ما در www.travel.state.gov مراجعه کنید. لطفا به دنبال کردنustraveldocs.com و travel.state.govبرای اطلاعات به رووز شده ادامه دهید.

منبع:پژواک ایران