PEZHVAKEIRAN.COM مصاحبه احسان فتاحی با مولوی محمدعمرملازهی از كمپين فعالين بلوچ
 

مصاحبه احسان فتاحی با مولوی محمدعمرملازهی از كمپين فعالين بلوچ

 

 مولانا محمدعمر ملازهي  تشكر ميكنيم كه دعوت ما را جهت مصاحبه قبول كرديد.

– خواهش میکنم اختیار دارید من در خدمت شما هستم.

 اکنون که بالاخره فرصت آن فراهم شده، اجازه می‌خواهم که درابتدا ازشما درخواست نمايم .  خودرا براي ملت ايران معرفي كنيدوسال ومحل تولد وتحصيلات خودرا بيان كنيد؟

– بنده محمد عمر ملازهی متولد 1358 از روستای نصیرآباد شهرستان سرباز استان سیستان و بلوچستان هستم، تحصیلات من حوزوی هست از حوزه علمیه منبع العلوم کوه ون فارغ التحصیل شدم البته در کنار تحصیل در حوزه تا مقطع دیپلم غیر حضوری امتحان داده ام.

 در مورد دوران كودكي و نوجواني خود بگوييد كه در چه زمينه هايي فعاليت داشتيد؟ومشغول چه كارهايي بوديد؟

– در کودکی تا مقطع ابتدایی در روستای خودم در دبستان روستا تحصیل کردم و بعد از آن به حوزه علمیه رفتم و در سال 82 از حوزه علمیه منبع العلوم فارغ التحصیل شدم در زمان تحصیل تلاش کردم رابطه خودم را با جوانان برقرار و محکم کنم و آنها را در مورد حقوق پایمال شده آنها توسط دولت و مسئولین آگاه کنم و گاهی با چاپ شب نامه های 10 یا 12 مثلا خواسته جامعه اهل سنت را می نوشتیم و آنها را در مناطق مختلف پخش می کردیم تا مردم بیشتر از حقوق پایمال شده خود آگاه شوند و در مجله داخلی حوزه علمیه منبع العلوم کوه “صبای کوهستان” (بعدا توسط دولت توقیف شد) مقالاتی نوشتم و بنده یکی از اعضای نویسندگان این مجله ای بودم بیشتر مقالاتی که در این مجله می نوشتم موضوعات اجتماعی داشتند.

 فعالییتهای خودرا ازچه سالی آغاز كرديد فعالیت شمادرچه زمینه ای هست انگیزه شما از انجام چنین فعالییتهایی چه بود؟

– همانطور که گفتم من از زمان طلبگی و تحصیل در حوزه فعالیت خودم را آغاز کرده بودم و بیشتر تلاش من آگاهی دادن جوانان از حقوق به حق ملی و مذهبی آنها بود و بیشترین فعالیت من بعد از سال 82 و فارغ التحصیلی بود در کنار تدریس و مسئولیت مدیریت داخلی مدرسه دینی دارالعلوم رحمانیه نصیرآباد همیشه با جوانان در منطقه می نشستم و با آنها جلسه می گرفتم و در روستاهای مختلف و شهر های استان برای دیدار با جوانان بلوچ و اهل سنت می رفتم و چند تا کتاب با موضوعات اجتماعی از عربی به فارسی هم ترجمه کردم که در ایران چاپ و نشر شده اند.

 آيا شما تا به حال  دستگير شديد؟ دلیل دستگیری واینکه درچه  تاریخی دستگیر شدین؟ وآيا حكومت تهران قصد ترورشما را داشته است چگونه و چطور؟

– دستگیر نشدم اما احساس می کردم همیشه تحت نظر هستم و بارها من را به وزارت اطلاعات شهرستان سرباز و زاهدان احضار کردند و ساعت ها بازجویی و سوال و جواب می کردند و بعد سال 87 وزارت اطلاعات از من خواست که هر ماه باید در وزارت اطلاعات حضور و غیاب داشته باشم اما من قبول نمی کردم که هر ماه بیایم برای این بعد از یک ماه یا دو ماه وقتی نمی آمدم زنگ می زدند و من را احضار می کردم و آخرین احضار من اسفند ماه سال 92 بود که ابتدا به وزارت شهرستان سرباز و در همان هفته به وزارت اطلاعات زاهدان احضار شدم اما این احضار من رسانه ای شد و آنها در تلاش شناسایی کسانی بودن که خبر احضار من را رسانه ای کرده بودن حتی به خود من هم فشار آوردند تا کسی که این موضوع را رسانه ای کرده است پیدا کنم، در اینمورد که قصد ترور من را داشته یا نه من نمیدونم شاید داشته اما من در این مورد اطلاعی ندارم.

 گزارش‌هایی از  شرایط سخت ودردها ورنج هاي شما درگذشته  را شنیدیم. آلان چه احساسی داری و چه می‌کنی؟چگونه کسی از چنان فاجعه‌ی جسمی و روحی مثل آنچه بر توگذشت بهبود می‌یابد؟

– همانطور که میدانید درد و رنج برای هر فرد فعال که با سیاست های حکومت همراهی نکند زیاد است مثلا دوستان و فامیل های من در روستا سه نفر اعدام شدند یک نفر ترور شد و ده ها نفر از جمله برادرم بازداشت شدند و همچنین ده ها نفر دیگر مجبور هجرت و ترک سرزمین خود شدند که خودش یک درد و رنج بزرگی هست که من با تفصیل این موارد را در مقاله ای بعنوان “تصویری از عمق فاجعه روستای نصیر آباد؛ اعدام، ترور،بازداشت” نوشتم و دوستانی که میخواهند بیشتر بدانند میتونند به این مقاله مراجعه کنند، اما من احساس می کنم حکومت با ظلم پایدار نمی ماند و بدون شک هرچه ظلم بیشتر باشد عمر حکومت ظالمان را کمتر می کند و اما این هم نیاز به فعالیت فعالان دارد که آنها به فعالیت خود ادامه دهند و ساکت ننشینند.

 قدرت شما از کجا نشئت می‌گیرد؟ آیا علت آن احساسعمیق باور، هدف، یا تعهد به چیزی است؟ چه چیزی باعثمی‌شود در چنین شرایطی دوام بیاوری؟

– هر انسانی باید در زندگی خود هدفی داشته باشد و برای خود اهدافی را تعیین کند تا بتواند به طرف این اهداف حرکت کند، انسان بی هدف هرگز نمی تواند به جلو برود کسی که اهداف و نقشه راه را تعیین کند اگرچه سختی های هم داشته باشد اما مسیرها هرچند ناهموار باشند ولی راهش باز می شود و میتواند به آن اهداف حرکت کند هدف من دفاع از ملت مظلوم من است و رسانه ای کردن درد و غم آنها و وظیفه من هست که با راه های مسالمت آمیز به دنیا بگویم ما مظلوم واقع شدیم و بر ما ظلم میشود حقوق ما رعایت نمی شود.

 چه چیزی نظام حقوقی شما را تحت‌تأثیر قرار مي دهد؟ وآیا کسی هست که  درخواست پشتيباني بخواهيد از آن ؟

– همان طور که می دانید “کمپین فعالین بلوچ” در تلاش میکند درد ها و نقض حقوق بشر در بلوچستان را جمع آوری و به جهانیان برساند و وابسته به هیچ دولت و حزبی نیست بلکه مردمی هست و برای این امر نیاز به کمک های مادی و معنوی از طرف ملت ایران خصوصا بلوچستان؛ هر کسی که دلش برای نقض حقوق همه شهروندان در ایران می سوزد انتظار داریم با ما همکاری کنند، متاسفانه بسیاری از هم وطنان در مسائل تبعیض قایل هستند مثلا اگر یک زندانی بلوچ در بلوچستان در زندان فوت کند و یک زندانی غیر بلوچ می بینیم واکش هم وطنان متفاوت هست متاسفانه و این چیزی هست که ما از هموطنان خود گله داریم.

 آيا شما خواستار تجزيه شدن ايران وجدايي بلوچستان ازايران هستيد؟
اگر هستيد چه برنامه هايي براي آينده بلوچستان داريد؟
واگر نيستيد با تغيير حكومت از حكومت جديد چه انتظاراتي داريدبراي ملت بلوچ؟

– ما خواستار تجزیه بلوچستان نیستیم اما می خواهیم همه حقوق شهروندان بلوچ رعایت شود آنها خودشان برای سرزمین خودشان تصمیم بگیرند و اگر توسعه ای در بلوچستان صورت می گیرد حق همین ملت هست که از آن بهره ببرند اما متاسفانه حکومت در بلوچستان تلاش می کند مردم بومی و محلی بلوچستان را به حاشیه براند و بافت جمعیتی را تغییر بدهد در حالی که همانطور که میدانید ما در بلوچستان چندین هزار بلوچ بی شناسنامه داریم و بیش از 70 درصد مردم استان زیر خط فقر هستند و سالانه ده ها بلوچ که بخاطر سیر کردن شکم زن و بچه های خود چند گالن گازائیل جابجا می کنند با تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی و انتظامی کشته می شوند حتی بسیاری از فعالان این را یک کشتار و نسل کشی سیستماتیک می دانند.

به نظر شما علت اين كه اپوزيسون خارج از كشور باهمديگروحدتي جامع ندارند را از چه نظر مي دانيد اين مشكل را؟

– اختلاف سلیقه ها و دیدگاه ها و نداشتن سعه صدر در مورد دیدگاهی که با دیدگاه آنها مخالف هست می باشند همانطور که میدانید هر گروهی دنبال منافعی هست و امتیازاتی برای خود میخواهد اما باید عرض کنم که همه آنها در مخالفت با جمهوری اسلامی موافق هستند و نکته مهم اما به نظر من این است که همه احزاب باید نتیجه را به ملت ایران واگذار کنند البته بشرطی که ملت ما بتونه آزادانه نظر و رای خودش را بدهد و اعلان کند.

 ديدگاه شما در مورد ديگر احزاب سيستان و بلوچستان چهمي باشد؟

– در بلوچستان هنوز احزاب جا افتاده ای که همه به آن متفق باشند نیست و یا بهتر بگویم که مردم بلوچ در ایران هنوز به اهمیت و ارزش یک حزب قوی که پیگیر حقوق پایمال شده آنها باشد را نمی دانند من امیدوارم که مردم ما اهمیت و ارزش حزبی که بتوانند آنها را به خواسته و حقوق به حق آنها برساند را بدانند و احزاب هم اختلاف سلیقه را کنار بگذارند و بتوانند برای ملت خود خدمت و کار کنند.

 آيا از نظر مالي كمپين فعالين بلوچ  بودجه نياز دارد؟ و در اين زمينه كمكي كرداند؟ ويا درخواستي داريد از مردم ؟

– کمپین فعالین بلوچ برای اینکه بتونه به فعالیت ها خود ادامه بدهد و بتواند که گزارش های نقض حقوق بشر تهیه کند نیاز به بودجه و کمک دارد که در این زمینه اگر بتوانیم مشکل مالی کمپین را حل کنیم بدون شک خیلی قویتر و بهتر می توانیم کار کنیم.

حقوق زنان ومردان را درايران چگونه مي ببينيد وچهراهكارهايي داريد جهت برون رفت از اين مشكلات ؟

– متاسفانه حقوق همه اقشار جامعه رعایت نمی شود ما در همه موارد مشکل و نقض حقوق داریم چه در بخش زنان و چه مردان و ابتدا باید خود ملت ایران آگاهی از حقوق خود داشته باشد و با اتحاب و یکپارچگی از حقوق خود دفاع کند.

جمهوري اسلامي ثابت كرد آبايي از پرونده سازي براياجراي حكم اعدام حتي به جرم انديشه را ندارد نظرتون درمورددست اندازي ضابطين به پروسه قضائي يك پرونده چيست؟

– هر چند ادعا می شود که دستگاه قضایی در کشور مستقل هست اما به نظر من چنین نیست حکم های سیاسی که داده می شوند همه دیکته ای از طرف مسئولان امنیتی هستند درحالی که دستگاه قضا صد در صد مطمین هست که فرد بیگناه هست ولی به او را محکوم می کند در کجای دنیا اندیشه، فکر و ایده جرم است؟ اما در ایران صرفا برای اینکه من این عقیده و فکر را دارم محکوم می شود.

مي دانيم كه تنش در خاورميانه به أوج خود رسيده استديدگاه شما در مورد تنش ايران با منطقه وكشورهاي همسایه چهمي باشد وآيا رژيم تهران در اين تنش سهيم مي باشد يا نه وملتبلوچ از اين تنش چه ضرري مي بينند؟

– بدون شک تنش ها در منطقه و دخالت های نابخردانه حکومت ایران سبب شده ملت ایران در تمام کشورها احساس شرم کند اگر چه باید بگویم ملت هرگز راضی به دخالت در امور کشورهای دیگر نیست ولی فعلا هزینه همه این دخالت ها را ملت ایران می پردازند گذرنامه ایران امروز ارزش خودش را از دست داده است، سرمایه ملی ایران در جنگ سوریه، یمن، لبنان، عراق و… می شود در حالی که ملت ایران به علت فقر و بدبختی در قبرها می خوابد.

 دوستداريم سخن پاياني شمارو بشنويم.

– من از ملت ایران می خواهم باید همه با هم متحد بشویم تا بتوانیم اهداف بالای خود برسیم مشکلات همه ملت ایران را انعکاس بدهمی و درد همه ایران درد ما باشد و تفاوتی در میان ما نباشد.

منبع:پژواک ایران