بازداشت ۵ فعال مدنی و سیاسی در یک هفته

 

 
 سپیده قلیان فعال مدنی بازداشت شده در اهواز
 «فرزانه جلالی»، فعال مدنی و فعال حقوق زنان روز پنجم اسفندماه در شهر کرمانشاه بازداشت شد
 «مهرناز حقیقی»، پزشک و فعال مدنی نیز اولین روز اسفندماه در بندرعباس توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است
 پیام شکیبا، فعال مدنی و پژوهشگر در تهران بازداشت شده است.
 مجید اسدی زندانی سیاسی سابق بدون اعلام دلیل یا اتهام مشخص بازداشت شده است
 
پنجشنبه, 2 مارس 2017فرشته ناصحی

«سپیده قلیان»، فعال مجازی 21 ساله ساکن شهر اهواز سه  روز پیش توسط ماموران اداره اطلاعات این شهر دستگیر شده و تاکنون از محل نگه‏داری او خبری در دست نیست. او دانشجوی ترم چهارم دام‎پزشکی است که غروب روز جمعه، ششم اسفندماه توسط نیروهای امنیتی به محل نامعلومی منتقل شده است.

خانواده این دانشجو حدس می زنند از آن جایی که او سابقه بازداشت یا فعالیت سیاسی نداشته، احتمالا علت بازداشتش، فعالیت او در صفحات مجازی هم‎چون ایسنتاگرام و فیس‎بوک بوده است.

او عکس هایی در مورد آلودگی هوای خوزستان، وضعیت کودکان کار در این استان، بازداشت فعالان مدنی و بحران های محیط زیستی در صفحه اینستاگرامش به اشتراک گذاشته است.

یکی از دوستان نزدیک سپیده در مورد بازداشت این دانشجوی فعال در عرصه مجازی به «ایران‏وایر» می گوید: «روز پنج شنبه پنجم اسفندماه به خانه سپیده مراجعه می کنند. تقریبا همه چیز را تفتیش کرده و او را با خودشان می برند. چند ساعت بعد سپیده را آزاد کرده و به خانه می فرستند اما روز هفتم اسفندماه مجددا به خانه سپیده مراجعه می کنند و این بار یکی از ماموران اداره اطلاعات اهواز وقتی مقاومت سپیده را می بیند، با پشت دستش توی دهان او زده است و در نهایت او را با ضرب و شتم به محلی نامعلوم منتقل می کنند.»

صفحات مجازی سپیده قلیان مورد توجه جوانان بود و مطالبی که به اشتراک می گذاشت، توسط دیگران دنبال می شد. این دختر جوان اخبار زندانیان سیاسی گم‌نام را در صفحات مجازی خود به اشتراک می گذاشت و اطلاع رسانی می کرد.

یکی از دوستان سپیده می گوید: «او یک فرد سیاسی نیست و به هیچ حزب و گروهی وابستگی ندارد بلکه یک شهروند عادی است که نسبت به مسایل اجتماعی پیرامونش احساس مسوولیت می کرده است.»

ماموران امنیتی در هر دو بار مراجعه به منزل پدری سپیده، وسایل شخصی او را تفتیش می کنند. جریان بازداشت او با اعتراض اعضای خانواده اش مواجه می شود ولی ماموران امنیتی خانواده او را تهدید می کنند. آن ها به خواهران سپیده می گویند بهتر است شما که مشاغل دولتی دارید، به جای مصاحبه و ورود به این مساله، برخورد منطقی با جریان داشته باشید چون در غیر این صورت، شغل‎تان را از دست خواهید داد.

به گفته دوست سپیده، آن ها به شدت خانواده و پدر و مادر این دانشجو را تهدید می کنند که به هیچ عنوان با رسانه ها گفت و گو و خبررسانی نکنند.

روز گذشته سپیده قلیان از محل بازداشتگاه، تلفنی با خانواده اش تماس می گیرد. او با ضجه و گریه به مادرش می گوید: «این ها تاکید می کنند که خبر بازداشت من به بیرون درز نکند.»

علاوه بر سپیده قلیان، «فرزانه جلالی»، دیگر فعال مدنی و فعال حقوق زنان نیز روز پنجم اسفندماه در شهر کرمانشاه بازداشت شده و به بازداشتگاه «میدان نفت»، متعلق به اداره کل اطلاعات این شهر منتقل شده است. 
وب سایت «کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران» نوشته است نیروهای امنیتی با هماهنگی اداره ثبت و اسناد شهر کرمانشاه، با فرزانه جلالی تماس می گیرند و با طرح این ادعا که مدارکش در اداره ثبت ناقص است و نیاز به مراجعه او دارند، وی را به محل اداره ثبت کشانده و بدون حکم قضایی و کاملا به شکل آدم ربایی، این دختر جوان را سوار یک خودرو کرده و با خودشان می برند.
او پیش از این مدیر مسوول روزنامه «صبح» دانشگاه تهران بوده و با وجود کسب رتبه ششم کنکور کارشناسی ارشد، از ادامه تحصیل بازمانده است. پس از پی گیری های خانواده، قرار است فردا وکیل فرزانه جلالی با او دیدار کند. اتهام او، «اقدام علیه امنیت ملی» عنوان شده است.

«مهرناز حقیقی»، پزشک و فعال مدنی نیز اولین روز اسفندماه در بندرعباس توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. ماموران امنیتی این بار در ساعت های پایانی شامگاه به منزل این پزشک مراجعه کرده و خودشان را به عنوان مریض نیازمند کمک معرفی می کنند. پس از ورود به منزل خانم حقیقی، خانه او را تفتیش کرده و وی را با خودشان می برند.

در رویدادی دیگر، خبرگزاری «هرانا» گزارش داده که «پیام شکیبا»، فعال مدنی و پژوهش‎گر در تهران بازداشت شده است. او سال ۸۹ در جریان اعتراض به فساد اخلاقی معاونت دانشگاه زنجان بازداشت و به شش ماه حبس تعزیری و شش ماه حبس تعلیقی محکوم شد. مشخص نیست اتهام تازه ای متوجه او شده و یا دستگاه قضایی قصد دارد با بهانه تازه ای، حکم تعلیقی را اجرا کند.

یک روز قبل از بازداشت پیام شکیبا، یک زندانی سیاسی سابق بازداشت شده است. به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر، «مجید اسدی» سابقه بازداشت در تیرماه ۸۷ را دارد. او اسفند ۸۸ به چهارسال حبس محکوم شد، مهرماه ۹۰ به زندان رفت و تا خرداد۹۴ در زندان بود. اتهام مجید اسدی نیز مانند چهار فرد دیگر، به طور رسمی و دقیق اعلام نشده است.

 

منبع:پژواک ایران