مطابق فراخوان قوه قضاییه، ساعت هفت صبح روز پنج‌شنبه ۲۴ فروردین یک زندانی محکوم به مرگ در اراک و در ملاء عام اعدام شد. باز هم کودکان و نوجوانان در صحنه اعدام حاضر بودند. تماشاگران غریو شادی سر دادند و هلهله کشیدند.

اجرای حکم اعدام در ملاء عام از جمله موارد نقض حقوق بشر در ایران است که در جریان آن هم حرمت انسانی فرد محکوم و هم شأن انسانی تماشاگران نقض می‌شود.

تماشاگران اجرای حکم اعدام در ملاء عام در اراک

به گزارش سایت اراک امروز، اعدام در ملاء عام امروز در منطقه کوی امام علی اراک به اجرا درآمد. این حکم ظرف مدت سه ماه صادر، تأیید و اجرایی شد. فرد اعدام شده شش نفر را کشته بود.

او پیش از اقدام به این قتل‌ها به جرم قاچاق مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود و در زندان به سر می‌برد که با گرفتن مرخصی (مشخص نیست که دستگاه قضایی ایران که عزم راسخی در اعدام محکومان دارد چگونه به یک فرد محکوم به مرگ مرخصی داده است)، در تاریخ ۲۲ دی ماه سال گذشته، همراه با برادر خود با اسلحه کلاشنیکف به خانه دو نفر از افرادی که در جریان دستگیری‌اش نقش داشتند رفت و آن‌ها را همراه خانواده‌هاشان در دو محله طالقانی و کوی علی ابن ابیطالب به رگبار بست. او در کمتر از ۱۴ ساعت دستگیر و به مراجع قضایی تحویل شد.


در همین زمینه: احتمال اجرای یک حکم اعدام در ملاء عام با وجود انتقادهای شدید بین‌المللی


هفدهم اسفند ماه ۹۵ در جلسه دادگاه که به صورت علنی برگزار شد، متهم ردیف اول این پرونده (فرد اعدام شده) به جرم مباشرت در شش فقره قتل عمد به ۶ بار قصاص نفس در منطقه شهرک علی ابن ابیطالب و همچنین به دلیل حمل و نگهداری یک قبضه اسلحه کلاشنیکف و ۵۷ فشنگ به هفت سال حبس تعزیری درجه پنج و به جرم اخلال در نظم عمومی به یک سال تعزیری درجه پنجم و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. این حکم پس از طی مراحل قانونی در شعبه ١٩ دیوان عالی کشور مورد تأیید قرار گرفت و قطعی شد.

برادر این فرد هم به ۵۵ سال حبس و دو سال تبعید محکوم شده است.

سایت رکنا گزارشی لحظه به لحظه از این اعدام در ملاء عام منتشر کرده و ویدئویی از بر دار کشیدن این اعدامی بر بالای جرثقیل منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش مردمی که می‌خواسته‌اند شاهد اجرای این حکم باشند از ساعت شش صبح به سمت محل اجرای حکم حرکت کرده‌اند. این در حالی‌ست که فعالان حقوق بشر مخالف اعدام از عموم مردم می‌خواهند که برای پرهیز از بازتولید خشونت و مخالفت با اجرای حکم اعدام در ملاء عام به تماشای این احکام نایستند.


  • بخشی از گزارش مربوط به یک اعدام در ملاء عام

تیم‌های پلیسی به صورت آماده‌باش منطقه را تحت نظر قرار دادند تا این‌که ساعت هفت صبح خودروی پلیس که اسکورت شده بود وارد محل تحت نظر مأموران شد.

ابتدا سکوت حاکم بود تا این‌که در خودروی پلیس باز شد و متهم در حالی که دست‌بند و پا بند داشت به کمک مأمور بدرقه پلیس از خودرو خارج شد.

سر و صدای مردم بالا گرفت و مردم با شعارهایی از پلیس قدردانی می‌کردند ….

مأموران نقابدار پلیس {محکوم} را روی صندلی چوبه دار قرار دادند و طناب دار به گردن او انداخته شد.

در شروع مراسم ابتدا نماینده دادستان حکم صادر شده را خواند … و پس از خوانده شدن حکم، دستور اجرای آن صادر شد.


عکس‌ها و تصاویر منتشر شده از اجرای این حکم اعدام در ملاء عام نشان می‌دهد که کودکان و نوجوانانی هم در میان تماشاگران حاضر هستند.

به همین دلیل فعالان حقوق کودک نیز به اجرای مراسم بر دار کردن فرد محکوم در مکان‌های عمومی و میدان‌ها و خیابان‌های شهر انتقاد جدی دارند.

مسئولان جمهوری اسلامی اما در پاسخ به انتقادهایی که از اجرای حکم اعدام در ملاء عام و در حضور کودکان می‌شود، همواره می‌گویند که این حکم به ندرت، در موارد خاص و در ساعاتی انجام می‌شود که کودکان بیرون از خانه نیستند و همچنین تمهیدات لازم برای عدم حضور آن‌ها در محل اعدام اندیشیده می‌شود.

حضور مردم در اجرای مراسم اعدام در ملاء عام اما می‌تواند نشان‌دهنده پذیرفته بودن اجرای این حکم در ایران دست‌کم در میان بخشی از افکار عمومی‌ باشد و تلاش‌های فعالان مخالف اعدام برای گسترش فرهنگ نه گفتن به اعدام هنوز در میان عموم مردم فراگیر نشده است.

اعدام در ملاء عام از جمله موارد نقض حقوق بشر در ایران است که در یکی از آخرین قطعنامه سازمان ملل متحد درباره نقض حقوق بشر در ایران نیز به آن اشاره شده: تصویب قطعنامه علیه نقض حقوق بشر در ایران در مجمع عمومی سازمان ملل

با وجود انتقادهای جدی افراد، سازمان‌ها و نهادهای فعال حقوق بشر مخالف اعدام، قوه قضاییه جمهوری اسلامی تنها در طول ماه ژانویه سال ۲۰۱۷، حکم اعدام در ملاء عام شش نفر را در شهرهای مختلف ایران به اجرا گذاشته است: