PEZHVAKEIRAN.COM «بازداشت هشت شهروند بهایی» در ایران در هفته گذشته
 

«بازداشت هشت شهروند بهایی» در ایران در هفته گذشته

عکس مربوط به تفتیش منزل یک بهایی در شیراز

عکس مربوط به تفتیش منزل یک بهایی در شیراز

 

چند وب‌سایت خبری از بازداشت هشت شهروند بهایی در شهرهای بندر عباس، قشم و شیراز در روز سه‌شنبه، ۲۹ فروردین، خبر دادند. طبق گزارش‌ها، هفت تن از این افراد به دست وزارت اطلاعات بازداشت شده‌اند.

وب‌سایت «بهایی‌نیوز» خبر داد که مهناز جانثار ( پورمرادیان)، مارال راستی، فرهاد امری، آرش راسخی، مهراله افشار، امید آفاقی و نسیم قنواتیان روز سه‌شنبه در شهرهای بندرعباس و قشم بازداشت شدند.

وب‌سایت کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران نیز به نقل از «یک منبع مطلع» خبر داد که این هفت شهروند بهایی بدون احضاریه قبلی و توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده‌اند.

به گفته این وب‌سایت، این افراد «بدون تفهیم اتهام و دسترسی به وکیل» در بازداشتگاه اداره اطلاعات بندرعباس نگهداری می‌شوند.

وب‌سایت «بهایی‌نیوز» همچنین خبر داد که روز سه شنبه ادیب حق‌پژوه، شهروند بهایی ساکن شیراز، در محل کار خود بازداشت شده است.

بر اساس این گزارش، ماموران «چک‌های مشتریان و وجه نقد و دفتر حساب روزانه» آقای حق‌پژوه را نیز با خود برده‌اند.

این شهروند بهایی پیشتر دو بار در سال‌های ۸۹ و ۹۳ توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بود.

در سال‌های گذشته نیز گزارش‌های زیادی درباره ممنوعیت تحصیل در دانشگاه، بازداشت‌های گروهی، پلمپ مغازه‌ها و تخریب قبرستان‌های بهاییان منتشر شده است.

در همین حال بر اساس گزارش‌ها، ماموران امنیتی صبح دوشنبه، ۷ فروردين، با مراجعه به منزل چهار شهروند بهایی ساکن شهر اصفهان، به نام‌های احسان اشتیاق، عنایت نعیمی، فرزاد همایونی و سروش پزشکی، آنان را بازداشت کرده بودند.

سیمین فهندژ، سخنگوی جامعه جهانی بهایی در ژنو، در گفت‌وگویی با رادیوفردا خبر بازداشت این شهروندان بهایی در اصفهان را تائید کرد.

در همین زمینه عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، اسفندماه سال گذشته در نخستین گزارش خود گفته بود که «وضعیت اقلیت‌های رسمی و غیر رسمی دینی در ایران همچنان به شدت نگران‌کننده است.»

جمهوری اسلامی آیین بهایی را به رسمیت نمی‌شناسد و مقام‌های ارشد حکومت بارها علیه آن سخنانی گفته‌اند.

در این ارتباط، به گزارش جامعه جهانی بهایی، از زمان دولت محمود احمدی‌ نژاد به این سو، طی نزدیک به ۱۱ سال، بیش از ۸۶۰ بهایی بازداشت و ۲۷۵ تن از آنها در نهایت محکوم و روانه زندان شده‌اند.

منبع:پژواک ایران