PEZHVAKEIRAN.COM ادامه فشار بر مدیران کانال‌های تلگرامی پس از انتخابات
 

ادامه فشار بر مدیران کانال‌های تلگرامی پس از انتخابات

 

روند احضار مدیران کانال‌های تلگرامی هنوز پس از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم ادامه دارد.

روند بازداشت مدیران کانال‌های تلگرامی ادامه دارد ـ عکس: آرشیو

غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران شنبه، ۱۳ خرداد از احضار برخی مدیران کانال‌های تلگرامی به دادسرای تهران خبر داد.

او علت احضار این افراد را «برخی تخلفات انتخاباتی» دانست.

در ادامه بازداشت مدیران تلگرامی، دو تن نیز در استان گلستان از سوی پلیس فتا دستگیر شدند.

وحید صاحبکاران، سرپرست پلیس فتای مازندران پنج‌شنبه از دستگیری این دو خبر داد که مدیریت یک کانال تلگرامی مخصوص سرگرمی را برعهده داشتند. او گفت که «انتشار فراخوان مبنی بر برگزاری چالش مانکن برای خانم‌های بدحجاب و تحریک کاربران نوجوان و جوان برای تهیه فیلم و درج آن در کانال بخشی از فعالیت‌های مدیران این کانال به شمار می‌رود.»

این کانال تلگرامی GORGANـ Majazi نام داشته و بیش از یک هزار کاربر عضو آن بوده‌اند.

اواخر سال گذشته نیز بازداشت فعالان فضای مجازی خبرساز شد. روز چهارشنبه ۲۵ اسفند ۹۵، مأمورانی که ابتدا از آن‌ها به عنوان وابستگان یک نهاد اطلاعاتی و نظامی نام برده شد و بعد مشخص شد که مأموران اطلاعات سپاه بوده‌اند، ۱۲ ادمین‌ چند کانال خبری اصلاح‌طلب را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. گفته شد که ادمین‌های کانال‌های «اصلاح‌طلبان نیوز»، «اصلاحات نیوز»، «مجمع اصلاح‌طلبان» و «حامیان دولت» در میان بازداشت شدگان هستند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ادعا کرده بود که این کانال‌ها مطالب «ضدامنیتی، مستهجن و خلاف عفت عمومی» منتشر می‌کنند و با «سرویس‌های اطلاعاتی بیگانگان» در ارتباط بودند.

هفته گذشته نیز نیروهای امنیتی اطلاعات سپاه پاسداران هفت فعال مربوط به یک گروه سیاسی فضای مجازی را در استان کرمانشاه بازداشت کرده‌اند. اتهام آنها « تولید و انتشار محتوای ضددینی و ضدنظام» عنوان شد.

دی ماه گذشته نیز ۳۲ تن از مدیران و اعضای کانال‌های تلگرامی استان هرمزگان بازداشت شدند. محمدصادق اکبری، رئیس کل دادگستری این استان نیز در مورد اتهام این افراد گفته بود که آنها اشخاص دیگر را به «انحرافات جنسی» تحریک می‌کرده‌اند، به «مضامین غیر‌اخلاقی» گرایش داشته‌اند و با ایجاد پروفایل غیر‌واقعی بیش از سه هزار نفر را به «کانال‌های غیر‌اخلاقی» جذب کرده بودند.

بیش از ۲۳ میلیون کاربر تلگرام، یعنی حدود نیمی از کاربران این سرویس پیام‌رسان رمزگذاری‌شده در جهان در ایران زندگی می‌کنند.

افزایش پرونده تخلفات انتخاباتی در استان تهران

اسماعیلی همچنین از تشکیل ۱۵۰ پرونده تخلفات انتخاباتی در استان تهران خبر داد. او گفت که این پرونده‌ها در تهران و دیگر شهرستان‌های این استان دنبال می‌شود.

پس از پیروزی حسن روحانی، کاندیدای اعتدال‌گراها و اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری و نیز پیروزی وسیع همین طیف در انتخابات شوراهای شهرهای بزرگ، از جمله تهران، بحث بر سر تخلف‌های انتخاباتی بالا گرفته‌است. این بار اصول‌گرایان هستند که حامیان اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان را به تخلف متهم می‌کنند.

اسماعیلی جمعه گذشته از آزادی اغلب آن ۱۲۰ تنی خبر داد که روز انتخابات همزمان ریاست‌جمهوری و شوراها در ۲۹ اردیبهشت بازداشت شده‌بودند. اگرچه تأکید کرده بود که پرونده آنها در دادسراهای مربوطه هنوز مفتوح است. اکنون به نظر می‌رسد شمار این پرونده‌ها به ۱۵۰ پرونده افزایش یافته است.

او اتهام این افراد را «خرید و فروش رأی و مداخله» خوانده بود؛ اتهام‌هایی که هنوز روشن نشده است.

 

منبع:پژواک ایران