دست‌کم ۳۰ زندانی در زندان مرکزی زابل در انتظار اجرای حکم اعدام هستند که دو تن از آنها در زمان ارتکاب جرم زیر سن قانونی بوده‌اند.

سی زندانی در انتظار اعدام در زندان مرکزی زابل –
عکس آرشیوی

به گزارش وب‌سایت خبری سازمان حقوق بشر در ایران، حکم اعدام دست‌کم ۳۰ زندانی در زندان مرکزی زابل در استان سیستان و بلوچستان به تأیید دیوان عالی کشور رسیده‌است. این ۳۰ تن با اتهام‌هایی همچون «قتل عمد»، «قاچاق مواد مخدر» و «آدم‌ربایی» به مجازات مرگ محکوم شده‌اند.

سن دو تن از این زندانیان با نام‌های «شاه‌قاسم گله بچه» و «ولی یوسف‌زهی» در زمان بازداشت کمتر از ۱۸ سال بوده. هر دو تن به اتهام‌های مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده‌اند. اگرچه این موضوع هنوز برای سازمان حقوق بشر ایران محرز نشده است.

حدود ۶۰ درصد از زندانیان در زندان مرکزی زابل به اتهام‌های مربوط به مواد مخدر در زندان هستند و اکثریت آنها به اعدام محکوم شده‌اند. اعدام مجرمان مواد مخدر بزرگترین بخش از اعدام‌ها در ایران را تشکیل می‌دهد.

مجلس شورای اسلامی ایران به دنبال تصویب طرحی برای مقررکردن مجازات جایگزین به جای اعدام در مورد بخشی از جرایم مربوط به مواد مخدر است.

دست‌کم ۹۰ متهم که زمان ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشتند، در زندان‌های ایران در ردیف اعدام قرار دارند.

به علاوه، ۸۰ درصد از محبوسان زندان مرکزی زابل اهل سنت هستند، در حالی‌که تمام زندان‌بان‌ها و مسئولان این زندان شیعه هستند. به گزارش سازمان حقوق بشر، این مسئله به مشکلات زندانیان دامن زده. دیگر مشکلات این زندان بدرفتاری مسئولان، قطعی مکرر آب، تراکم زیاد جمعیت، عدم تهویه هوا و نیز غذای ناکافی و بی‌کیفیت عنوان شده است.